30. SzonettHegyi Zsolt-2014.12.08. 23:21Hegyi Zsolt-2014.12.08. 23:21

30. Szonett
30. Szonett
30. Szonett

Shakespeare

30. Szonett

Ha a merengés édes ünnepén
Együtt ülök a múlt árnyaival,
Sóhajt bennem a sok vesztett remény
S elmúlok: sír újra a régi jaj:
És noha nem szoktam, megkönnyezem
Egy-egy barátom, kit időtlen éj fed,
S felzokog a rég-megölt szerelem
S köddé vált arcok fájnak, messzi képek,
És tűnt bánatok új bánata hasgat
S ahogy kín kínra feltámad megint,
Bús számláját sok panaszolt panasznak,
Nem először, fizetem újra mind.
De ha közben eszembe jutsz, barátom,
Nincs veszteségem és a gyász csak álom.

Szabó Lőrinc fordítása

30. Szonett

Ha csendes, édes gondolataim közt
elém idézem az elmúltakat,
felsóhajtok, mert amit vártam, nem jött,
és visszafáj sok vesztett pillanat.
Könny futja el sosem síró szemem,
hogy barátaim örök éjbe hulltak,
és könny-adót kap a volt szerelem,
s mit nem látok már: siratom a múltat.
Újrajajongok minden régi jajt,
és jajról jajra vallom újra meg,
újraszámlázva egyenként a bajt –
már megfizettem, mégis fizetek.
De drága barát, ha rád gondolok,
semmissé teszel minden bánatot.

Szabó T. Anna fordítása

Ez egy igen finom üzenet, sok féltés, szeretet, érzelem van benne, nem csak megfigyelés, de életszag is. Ami nekem még nincs kész, az a bevezető, értelmező kép. Ott az nekem nem hordozza a könnyedséget eléggé, túl tárgyias és konkrét, más minőség, és emiatt az egésztől elválik. Nem azt mondom, hogy hagyjuk el, mert jó a triptichon. Az se biztos, hogy az első képnek kell lennie. A történet szempontjából lehet bevezetés is, de lehet kivezetés is. Szóval én azon még agyalnék, hogy mi legyen ezzel, sőt, ahogy ezt írom, egyre nagyobb a meggyőződésem, hogy én ezt a dolgot a végére komponálnám, oda találnám ki a hiánnyal vegyes emlékezetet. (hegyi)

Hozzászólások

Tamás, és mi lenne, ha a második képpel kezdenél, aztán a harmadik - és készülne egy zárókép, ahogy most érzed ezt.

Köszönöm az elemzést és Istvánnak még egyszer a segítőkészségét, szükségem van rá. Az a baj, hogy filmként merült föl bennem ez a téma. Ez azért baj, mert így se film se fotó nem lett igazán.

Csak az elsőre, és nagyon zárójelben: az jutott eszembe, ha már ilyen flmszerűen kötöd, hogy mi van, ha egy kéz és éppen beleérne, akár a Tiéd, ami pl. leteszi a szemüveget, vagy hasonló tartással lapoz... az nem kötné jobban? (És a borító fontos?)

Köszönöm István! Nagyjából felvetetted az összes gondomat, hogy hogyan is lenne a legjobb. Az első képpel az a fő bajom, hogy stílusában is kilóg. Talán egyszer megtalálom a megoldást.

Hát, ahogy Zsolt is mondja, nekem is inkább Szabó Lőrinc.
De a képsort ahogy végignézem, filmszerűen látom az eseményeket. Az első képen olvasó ÉN, akiben felidéződött a múlt mondjuk a kötetet olvasva, a szemüvegét letéve már csendben hátradőlt, elmélkedik a múlton, eszébe jutott egy barátja, a második képen olvad ez eggyé, a harmadikon pedig az eredő fotó, amelyen ez a barát van. Szóval nekem valami ilyesmit mond így ebben a sorban ez a hármas, bár tényleg, kicsit olyan szókígyó mintájára vett sor is talán.
És olvasom Vikit is, és hogy Tamás is bizonytalan volt az elsőben, és elgondolkodtat... de mégis, valahogy nekem meg a középső fotó amely önálló, és teljes illusztráció, és az 1-3 pedig üzemképes párok... No de a vers aláírásával meg az 1 sem kellene szinte, elég lenne csak a 3.
Persze, érdekes a 2-3 párosítás, és árgus szemmel figyelem is, de a nyilvánvaló azonosságok mellett (vagy ellenére sem) én nem látom az egymást pótolhatatlanul erősítő szerepüket. De én ezt a fotópárosítást csak érdeklődéssel kísérem egyelőre, nem próbálkoztam még vele, így lehet, nem is vagyok tisztában az íratlan szabályaival. Én valahogy így...

Viki, nagyon jó, hogy leírtad, hogy az első kép fölösleges, mert ez volt a dilemmám. Köszönöm!

Szerintem ez baromi jól működne az első kép nélkül, mert nekem az egy kicsit kilóg, nem kell az oda. Képpárként erősebb lenne. De amúgy meg abszolút tetszik.

Hozzám Szabó Lőrinc áll közelebb.

Új hozzászólás