Gyónás

Gyónás

Nem tudom emlékszik-e még valaki a félresikerült bűnügyi nyilvántartási képemre, na mindenesetre idáig jutottam a témával, lehet, hogy ebből is lesz egy gumicsont nálam, mint a műbőr fotelekből.

Egy színpadi helyzetet látunk. Látjuk a bűnöst, és látjuk a gyóntató papot, vagyis a meghallgatót. Mindegy, hogy ebbe most bekapcsolunk-e bármilyen transzcendens vonalat, vagy pedig a gyónás átvitt értelmét értjük ezen, ami akár egy baráttal szembeni közlés is lehet, ilyen szempontból ez mindegy. Azt gondolom, hogy maga a póz inkább a vallással, az egyházzal kapcsolatos helyzetre utal. Ugyanakkor van egy szürreális csavar az egészben, és ez a mezítelenség ábrázolása. Ez is egy jó irány, bár filozófiájában vitatkoznék. Ugyanis egy gyónásnál nem vetkőzik le mindenki. A meghallgató arctalan, és az ő szerepe nem az, hogy viszontgyónjon, pedig itt most azáltal, hogy mind a két figura meztelenre van vetkőztetve, ezáltal azt sugallod, mintha ez igaz lenne arra is, aki meghallgat, és én ezt nem gondolom így. Ez az egyik, amit, mint filozófiai meglátás szerettem volna elmondani. A másik pedig az, hogy gyengíti most egymást, hogy mind a két fél lecsukott szemmel van ábrázolva, mert addig, amíg a gyónó fél logikus, és érthető, ha befelé figyelve behunyja a szemét - akár egy kicsi szégyen is lehet ebben, mint érzés -, és feloldozásra vár, de aki a gyóntatást végzi jelen van, ő nem merülhet el a saját gondolataiban, mert akkor nem figyel arra, aki ezt az egészet elindította, mint folyamatot. Ettől függetlenül azt is el tudnám képzelni, hogy ez legyen maga az üzenet, hogy van egy gyónó fél, és a másik meg magával van elfoglalva, de akkor a pozíciót kellene mozdítani, mert ő most itt odatartja a fülét ahhoz a falként jelenlévő függönyhöz, és azt gondolom, hogy ezzel mégiscsak a figyelésre összpontosít. Ha ezt is figyelembe veszem, akkor azt mondom, hogy érdemes lenne a két figurát formailag egy kicsit távolabb helyezni egymástól. Még egy megjegyzés: a jobb oldali figura a fényben nagyjából a helyén van, a bal oldali figuránál az alsó megvilágításból adódóan érdekes játékok jöttek létre, és azzal, hogy a kezet odatetted, a behajlított ujjak miatt, csak egy kézfejet látunk, ráadásul az arcra is elég furcsa árnyék vetül. Erre érdemes lenne figyelmet fordítani, vagy nem kötelező mind a két figurának ugyanabban a fényviszonyban lenni, és ezzel is meg lehetne különböztetni egymástól a kettőt, akár azzal, hogy az egyiket alsó megvilágításba helyezzük, a másikat felsőben. Milyen különbséget hoz a kettő? Lehet, hogy csak fénnyel létre lehetne hozni, hogy bár mind a két figura mezítelen, de más érzelmi hatást hordozzanak. Ez egy nagyon jó irány, és nagyon érdekes gondolatokat ébreszt, mivel önportré leckére készült. Még azt az irányt is el tudom képzelni, hogy ez egy belső gyónás saját magunknak, és egy saját magunkkal folytatott diskurzus. Viszont, ha ez a cél, és ez a gesztus, akkor mindenféleképpen a legutolsó gondolatomnál maradnék, hogy ne legyen más megkülönböztető a két figura között, mint a póz, és a világítás, de ezeket határozottan kell kezelni. A lecke 3 csillagos, és mindenképpen elfogadom leckemegoldásként is azzal, hogy szeretném Szilárd ígéretét venni abban, hogy ezt megismétli. (hegyi)
értékelés:    

Hozzászólások

Köszi szépen, majd meghallgatom (azt is).

Beismerés című műsoromhoz, melyre ezennel tisztelettel meghívlak, ezt a fotódat választottam ajánlóképnek, köszönettel.

Az absztrakt jelentéshez én el tudnék képzelni egy absztrakt környezetet. A függöny felesleges, csak csonkolja a szereplőket. Nekem két steril portré jutott eszembe egy rigid fekete sávval elválasztva. Szerintem a sok részlet gyengíti a fő sztorit. Az öltet nekem tetszik! Csak minden egyebet alá kellene rendelni ennek az egy gesztusnak.

Nekem tetszik. Egész jól megfogtad a tipikus gyónásos gesztusokat, mindkét oldalról. A ruha nélküliség külön jó, kell ide, talán a háttér papírja kicsit esetlen.
Azért remélem sikerült a feloldozás :)

A gyónás téma nagyon nehéz lehet, és itt most mégis az első benyomásom inkább a játék. Pedig a világítás, a szög, és a mezítlen alak is inkább komoly, de saját magad kettőzése, és az arckifejezés ami inkább játékosabban hat rám, és számomra ez is az erősebb. Mindezzel együtt jók a gesztusok, nekem tetszik ami itt van, mert mesél Rólad :)

Új hozzászólás