Úton, út széllel
Hatalmas bazi nagy kamionból készült a kép, Temesvár felé.

Kedves Norbert, értékelésnél nem szoktunk a hozzászólásokban írottakra reagálni, függetlenítjük magunkat attól, de ebben az esetben kivételt kell tennünk, mert ott nagyon fontos dolog került szóba a többiek képi reakciói nyomán. De előbb a te képedről: ez a munka bár mozgást mutat, de nincs önálló képi üzenete. Lefotóztad a suhanó tájat a kabinból. Jó, jó, de minek - ezt Demeter szokta kérdezni ilyen esetben. Mivel tükröződéssel is játszol, vagyis az ablak visszatükröz valamennyit a belső térből is, nem csak a visszapillantó tükör, így kézenfekvőnek látszik, hogy ez miért nem jelenik meg a képen erősebben? Vagy ha figyelmen kívül hagyjuk a belső történetet, akkor a tájnak kellene valami plusz információt hordoznia - legelő barikák, egy előzés, egy falu utcája, vagyis bármi, ami a jelen formánál érdekesebbet rajzol bemozdultságában. A technikáról is szólnánk, hisz a mozgás fotografálása épp azért nehéz feladat, mert ha a struktúrák nem izgalmasak, amit a suhanás mutat, akkor kell lennie valami élesnek, valami konkrétnak is - itt úgy véljük, hogy ha stabilabban tartod a kamerát, ez létrejöhetett volna.
   Megnéztük a többiek által készített elektronikus játékokat is, azt kell mondjuk, hogy azok maximum illusztrációk, de nem többek az eredetinél. Feri írta, hogy az elektronikus módosítás azonos a labormunkával. Ezzel vitatkoznék. Az kevésbé lényeges, hogy mire képes egy szoftver. Két út van. Az egyik esetében minden megengedett, az alkotási folyamatban a fotó elkészítése csak alap, és ami utána hozzákerül montázsban, rajzban, azzal válik értelmezhető alkotássá a kép. Erre Roland munkái a jó példák, ahol a fotó kiindulási alap, de csak ezzel az utómunka fázissal együtt lesz kész a produkció. A másik út, amikor a digitális állományon szoftverek segítségével azt a retus és módosítási munkát végezzük el, amit amúgy laborban is megtennénk. Mindkettő érvényes és elfogadható. Azonban számtalan példát látunk arra, amikor a nem tökéletes képből akar valaki szoftverrel kihozni valami érdemlegeset, ezzel e két út között pilinckázik. Ilyenkor készülnek azok a munkák, amelyek bár tetszetősek, de a munkafolyamat által a hitelességüket és ezzel az erejüket vesztik el. A képnek, akár az első, akár a második utat választja az alkotó, már az exponálás előtt fejben kész kell lennie. Így válik eszközzé a photoshop és nem céllá, magyarán a szoftver csak arra jó, hogy segítsen az álom megvalósításában, ő helyetted nem fog tudni álmodni. Rossz képből ha csak szoftvereket használunk, újabb rossz képet hozunk létre. Nem a fotó mondja meg, hogy mit akarj, hanem te neked kell tudnod ezt, hogy a gyeplőt ne engedd ki a kezedből. Arra szeretnénk ösztönözni, hogy - miképp az árnyékok esetében is - adj időt magadnak a témában elmélyülni és amikor kész a belső kép, azt öntsd formába. Ezt a leckét pedig ismételd meg, ezeknek figyelembevételével. (hegyi-szőke)

Hozzászólások

Ehhez is hozzá akartam már szólni, mert nekem tetszik az ,ami a képen tulajdonképpen rajta van, az előre meg a hátranézés egyszerre, a kétirányba haladás, a közeledés és a távolodás egyidejű figyelése. Szerintem ez fontos, nekem tetszik amit látok, csak ahogy mindenki érezte, ez ebben a formában talán nem tökéletes. (De nem tudom, hogy annak kell-e lennie) Talán csinálnék még ilyeneket a helyedben.

Szerintem, ha egy kép ennyi hozzászólást generál, megérdemelne egy sertést. Tudom, a Ti jogotok ezt eldönteni, de a mi okulásunkért is sokat tett Norbi, hogy beküldte a képet.

Kedves Mindenki,
hihetetlen kafi dolognak tartom a konkrét véleményeket, és tanultam és próbálkoztam úgy ahogy tanácsot adtatok. Még aha élmény is volt, és olyan jó lenne ha továbbra is maradna ez a tendencia, hogy aki ért hozzá az igenis tegyen úgy a hogy Mácsai művészúr :) vagy Tamás Bástya művészúr :). Én igényt tartok erre... /megjegyezném Nagyúr megjegyzése hiányzott ide :)/

Nem értem mi a gondotok? Norbi kérte, hogy segítsünk. Hát segítettünk. Ezek nem képek, hanem illusztrációk. Ennyi.
A lényeg, hogy Norbi tanult e belőle vagy sem?
Ha igen akkor az estiskola elérte a célját......

Mondok én nektök valamit fijjug!
Legkevésbé az utólag módosított képekben érzékelem a mozgást! Vili?
A Norbiét tartom a legjobbnak! Ha a mozgásról beszélünk!

Nem látok Én ellentmondást a kettőnk véleményében, nagyon kicsit sem. Csakhogy, amit Te bindzsizás- nak nevezel, azt Én öncélúskodásnak hívom. És szerintem a folyamatot ismerem kicsit, magamon figyelhettem meg, van egy olyan időszaka az embernek, amikor nem tud ellenállni a kisértésnek és bindzsizik. Csakhogy egy idő mulva (és egy kis Szőke segítséggel) le lehet arról szokni, és arra kezdi el használni, amire való.:)

Na de Feri, az értékelésnél elmondom. Nem állítottam le semmit se.
A digitális is egy technika, az analóg is, az analógon belül ráadásul teljesen más egy 9x12-es kamera, mint egy leica, ez igaz. És az is igaz, hogy a digitális képalkotásnál sokan másképp akarják megközelíteni a képalkotást, mint azt az analógnál tették. Én azt mondom, hogy a digit képnél a szoftver csak szolga és ha nem így van, amikor valaki öncélúan lubickol a fotosopban, akkor ott nemhogy közeledne a megoldáshoz, de egyre távolabbra pacsozza magát tőle a szoftvere által.

Mást mondok. Addig, amíg a mechanikus írógép, a toll és a komputer word szoftvere között alig észlelhető különbség, ha a végterméket nézed, vagyis a formája más lesz a szövegnek, de a tartalmát nem befolyásolja, hogy mivel állítod elő, addig ez a digitális fotónál nincs így, mert igen könnyen elrugaszkodik a valóságtól az alkotó, miközben a cél, a kép, az üzenet nem egy dali-féle álomvilág, csak épp nem tudja, hogy hol kell abbahagyni a módosítgatást. Itt van ez a kép, ami alapvetően sok sebből vérzik, és ebből a képből azon az úton, ahol te és Tamás elindultatok, soha az életben nem lesz jó kép - illusztrálni lehet csak, hogy mechanikusan mire kell figyelnie legközelebb az expohnálásnál, és ez is fontos, nem is kicsit, mert tanulni lehet belőle.

Azt meg mondhatod, hogy a tartalom határozza meg a formát, és ez szép és igaz is, de a legtöbb esetben a gyakorlat azt mutatja, hogy e kettő kölcsönhatásban van, és a kép exponálásakor korántsem tudatos alkotó a szoftver által vél megvilágosodni, magyarán a bindzsizás közben találja ki, hogy mit is akar kihozni a munkából. Ez a megközelítés jórészt a digitális technika mellékterméke.

Na, na! Áljon meg a gyászmenet.
Zsolt! Nem akarlak szószerint idézni, de minek is van akkor ez a véleményezési lehetőség? Végre van egy hely ebben a bazinagy cyber térben, ahol ÉRDEMBEN is lehetne vitatkozni, azt is a Pedellus akarja leállítani. :):)
Nem tudom, talán félreérthető volt, de Én sem gondolom, soha nem is gondoltam, hogy a fotólabor, azonos a digitális képfeldolgozással. Nem véletlenül mondom Én azt a hozzászólásaimban, hogy kép és nem fotó. Szerintem a digitális fotó, csak addig digitális fotó amíg az a memóriakártyán van, amint lekerül onnan, kép.
Kell szerintem azt látni, hogy két külömböző technológiával készülnek a képek, és ezeket nem lehet összehasonlítani. Egyszerűen Más. A grafikát sem akarja összehasonlítani senki a festett képpel. A hayományos fotográfiának, már többé-kevésbé ismerjük a határait, korlátait. A digitálisról az eddigi tapasztalatom alapján azt kell, hogy mondjam, hogy a fantáziát sokkal jobban vagy inkább könnyebben szolgálja ki. Ebből következően, nagyobb az átverés lehetősége, de mindég a tartalom határozza meg a formát, és nem fordítva.

a szoftver nem azonos a fotólaborral. erről majd hosszabban is elmondom a gondolataimat.

Norbi! Nem vagyunk ám olyan "nagyok".(legalább is Én)A fotószerkesztő is csak egy program, egy szoftver. Ugyan úgy, mint a Word, vagy az Excell. Ahhoz, hogy a gondolataimat a legjobban ki tudjam fejezni, használom a szoftvert, mint régen a fotólabort, több kevesebb sikerrel, de a lényeg, szerintem akárhogy is alakítom a képet, addig nem hazug, amíg a gondolatom, elképzelésem akarom vele kifelyezni. Egyébként szerintem most Tamásnak sikerült a legjobban.

Hmmm... csak pislogok mit művelnek a nagyok... :) Nekem mind a kettőn variácó stúdió munka. Nehéz elfogadni a képeket ismerve az eredetit. Én mindig arra törekszek, hogy ott akkor az adott pillanataban a lencse elött megjelenő majd rögzülő kép kész termék legyen. Műveletlen fotós vagyok... tény! De a digitális kor adta lehetőségek nem szinpatikusak egy optikai eszközöket használó művészetben. Meg kell jegyeznem mind a két kép megfogott és gyönyörködtetett. Különbek mint az enyém. Köszönöm, hogy ennyit foglalkoztatok vele. Tanultam belőle megint. Jófejek vagytok :)

Feri! Megkaptam és feltöltöttem ide:
http://kovacstamas.hu/test/macsai.jpg

Ez pedig az én elgondolásom:
http://kovacstamas.hu/test/vignorbi.jpg

Szóval ez így csalás, de mégsem, mert elkészíthető ilyen kép egyetlen kattintással is mindenféle utómunka nélkül, megfelelő gyújtótávolság és záridő választással. Ja és némi komponálással.

... cak átalakul.:) Most nézem, hogy jól elszúrtam, megnöveltem a méretét. Elküldöm Tamásnak.

Egyrészt kösz a feltöltést, a két óra semmiség, lesz az két nap is... :) Viccet félre, előbb az értékelést teszem fel, kész van, de munka is van rendesen és ezért picit várnotok kell mindenre, de semmi se vész el.

Fel van töltve... lassan 2 órája.

Feri! töltsd fel valahová és linkeld be ide, majd mi rákattintunk és ítélkezünk :)))))
(vagy küld el nekem, majd én feltöltöm és belinkelem)

Úgy kéne ezt a vitát folytatni, hogy feltöltenénk a módosított képet, és alatta megvitathatnánk, a Te vitaindító kérdéseddel, miszerint: "Tetszik nagyon, de nem csalás ez?"

Na ezt már szeressem :) Ez vélemény! Köszönöm Tamás bástya!

Tamás bástya konkrét véleménye:
Nem tesz jót a képeknek a középre helyezés. A tökröt eltoltam volna balra így több jut az útszéli növényzetből ami ezáltal még jobban elmosódott volna. A záridőt úgy választottam volna meg, hogy a reciprok szabály alá essen (pl 30mm-es fókusztávolságnál 1/30-as záridőt becsülnek, amit még kézből meg tudsz tartani beremegés nélkül. Ezt hívják reciprokszabálynak.) a gépet hozzányomtam volna a kamion üvegéhez így az a tükörrel együtt mozgott volna, tehát a tükör és a benne látszódó fülkerészlet éles maradt volna és a többi részlet pedig mind csíkosan elmosódott volna. A tükör tartója is inkább a kép oldalából kellet volna, hogy kiinduljon, de semmiképp sem feleztem volna meg a kép aljával...
Na de ez nem szentírás, ez csak egy vélemény.

Megcsináltam az Én "változatomat" a képedből, hová küldhetem? Na, persze nem biztos, hogy tetszeni fog, de szerintem a mozgást, a haladást jobban kifejezi.

Kedves Lacipapa és Tamás,
próbáltam én is ezt a képet megvági de akkor nem érvényesült úgy az elmosodó környezet és a visszapillantóban megjelenő éles kép közötti kontraszt. Ami fő üzenete lenne ennek a dolognak. Jól meg kell nézni ezt a képet mert a tükrőződéssel akartam többet mutatni. Köszönöm a rendszeres hozzászólásokat. Szeretném ha Tamás bástya :) is kicsit konkrétabb lenne és esetleg elmondaná javaslatait. Amatőrként szükségem van minnél több hozzáértő véleményére, jó tanácsára, útmutatására, mert hiába látom meg a szépet a jót ha nem tudom helyesen megfogalamazni.

A soför is ezt látja, mikor a tükörbe néz. A tükör felső széle felett vágtam volna 7mm-rel. Nagyon jó kép.

az ötletet jónak tartom, de a kompozíción még lehetne dolgozni...

Új hozzászólás