Meghivó, vagy nem is tudom mi
Kedves esiskolások, Pedellus úr, Osztályfőnök úr. Mint azt olvashattátok és láthattátok Szőke videoblogjában idén is lesz völgy. A "jamaikai bucsus-lakodalmas" ska-reggea zenekarommal évek óta hagyományszerűen fellépünk minden évben a völgyben Monostorapátiban, a Vén Platán sörőben. Ezúton meghívnálak titeket erre a családias táncmulatságra, mely július 27. napján, vasárnap kerül megrendezésre. Sok szeretettel várjuk Szőkét, Hegyit, és az estiskola minden tanulóját.
Tisztelettel: a Bőgőmasina zenekar.

(Hegyi kiegészítése, hogy hosszas egyeztetések [10 perc] és tárcaközi tárgyalások eredményeképpen a Bőgőmasina Taliándörögdön is fellép az Ősök Háza színpadán július 27.-én (vasárnap) délután. Tehát a csapat ott indít, onnan megy Monostorapátiba.)

Kettes számú kiegészítés, hogy Edvinéken kívül még Héjja Balázsék Zombikutya zenekara (július 25. péntek este) és Szegedi Szilárdék Gézakékazég zenekara (július 26. szombat este) is fellépnek, szóval egész kis estiskolás koncertsorozat lesz Dörögdön a Völgyben.

Itt egy hosszúkás, lemezborítókon látható zenekari fotót látunk, mivel ez egy szorgalmi, egy meghívó nagyon köszönjük, és a szorgalmiért jár az egy disznó. (szőke)
értékelés:

Köldök
egy ötlet köldökleckére...

Ha jól látom, valamilyen módon elszínezett, enyhén szürrealizáltnak ható képet látunk, amin egy alapvető élethelyzetet látunk, ami eléggé jól dekódolható, értelmezhető. Ha jól látom, egy másik testen van elhelyezve ez a kis halom, egy másik emberi testen. Itt egy folyamatot látunk, de kompozíciójában is felvet kérdéseket, hogy vajon a szemöldök vonalában vajon helyesen van-e elvágva ez a kép, de igazából a legnagyobb bizonytalanságom az, hogy nem tudom eldönteni, hogy a kép az egy nagyon erős múltbeli helyzetnek vagy állapotnak a szinte szocio-szerű feldolgozása, vagy pedig valamilyen provokatív feladatot is jelent a kép. Mindkét úton el lehetne indulni, de látva a tetoválásokat, a helyzetet, ami eléggé egyértelmű, de nem tudom, hogy az alkotó merre akart ezzel az üzenettel elindulni. Hogy a provokáció felé, vagy pedig egyfajta feldolgozás felé. Mivel ez így a képről nem dönthető el, nagyon nehéz erről a képről ítélkezni.
   Hegyi: Van egy kérdésem. Egy eldöntendő helyzet az ember életében, hogy komolyan vesz-e dolgokat, vagy elmegy-e mellettük, merthogy ezt tovább folytatva, a provokáció az egyszer süthető el, míg egy komolyan vett helyzet feldolgozása az feladatot tud adni, és megméri, hogy menyire gondolunk egy dolgot komolyan. Tehát ha lehetne, akkor én a komolyan vétel felé bátorítanám az Edvint, még ha ez több munka is. Másképp fogalmazva, lehet ábrázolni egy dolgot, és ezzel a felületen maradni, vagy lehet feldolgozni egy témakört és akkor ezt komolyra fordítani. (szőke-hegyi)
értékelés:

Iszkiri

Incifinci a kis tacskó nagyon fürge és szeleburdi... én meg bizonytalan, hogy valyon megfelel-e ez mozgás leckéhez.

Annyira ződ ez a kép és annyira barna ez a kutya, hogy miközben ilyen bemozgós képet már sokat láttunk, nagyon szeretem ezt a szörnyű ződet és ezt az erőszakos barnát, szóval el kell fogadni. De jó lenne, ha ezeket a feladatokat elkezdenénk mélyebb aspektusokkal vizsgálni, és ha megnézzük, azért ezeken az ujjgyakorlatokon idővel az alkotók jószerivel átlépnek, hogy a mozgás ábrázolása az bemozdult lehet csak. Szóval hármat nem adunk érte. Jó lenne, ha akár ismétlésekkel is nekiállnátok ezeknek figyelembevételével a leckéknek, hisz ugye nem arról szól a mese, hogy gyorsan túllegyünk a feladatok megoldásán, hisz nincs határidőnk és nincs szavatossági időnk se. Ahhoz, hogy fejlődni tudjunk, el kell indulni egy irányba. (szőke)
értékelés:

Tufi a nagyvilági kandÚr
Ő itt Tufi cica az én állatom... :) vagy barátom?

Egy cicát lehet látni, és ennek a cicának elég határozottak a nézései, külön öröm, hogy nem vakuzta az állatot, kicsit szűk a kompozíció. (szőke)
értékelés:

Szinpadi vágyódás
Zalaegerszeg. Hevesi Sándor Színház. Galócza. A darab a bérgyilkos maffiózóról. Egyike azon színházaknak és daraboknak, amiket végig fotóztam. Jöttem haza felé a vonaton és unalmamban lepucoltam az összes létező memóriakártyám... kidolgozatlan képek százaira bukkantam többek közt erre... ez megteccett. Gondoltam hátha nemcsak nekem, hanem Szőke Kapitánynak is... bár montamár sokszor sokmindenkinek h irgumburgum ne a polcrol vegyükle készképeinket hogy majdjolesz ideis, de gondoltam ez mégiscsak féligmeddigujkép, hiszen mostaláltam, most dolgoztam ki...

Olyan, mintha egy mozgófilm vagy egy rosszul exponáló fotókamera, ami rosszul továbbítja a filmet, és kapnánk egy kettős képet. Több mindenről kell ennek a képnek kapcsán beszélnünk, már csak az Estiskola feladatai miatt is. Mi azt gondoltuk, hogy valaki elérkezik ide hozzánk, mert nálunk szeretne képekről beszélgetni, akkor ezt azért tettük, mert arra gondoltunk, hogy a különböző házi feladatoknak a szerepe és jelentősége az, hogy a többiek számára is megmutassunk magunkból valamit. A leckék rólunk szólnak, bennünket, a mi világképünket mutatják meg a többieknek a munkáinkon keresztül. Ennél a képnél csak úgy tudom értelmezni, hogy azt mutatja, hogy Edvin elsődleges lénye, hogy Edvin nincs, csak valami színpadi jelenségen keresztül tudja kifejezni magát. Tehát az elsődleges problémám, hogy Edvin valószínű nem a kalapos nő, vagy a ragasztott bajszos operettszínész. Ilyesformán még egyet tudok elképzelni, hogy ő a nézőközönség tagja, aki a bérletes előadások látogatója. Ha ez történik, akkor megint csak nehezen tudom a kódokból megközelíteni az alkotót, mert egy képeslapot látok itt, a színház előadásából és nem tudom, hogy ezen keresztül hogyan tudok közel kerülni Edvinhez. És akkor itt felvetődik egy másik fajta megközelítés, merthogy hasonló munkákat láttunk már itt az Estiskolán, hogy akkor mi ez a kép? Mivel színházzal kapcsolatos, akkor ez színházi fotó? Vagy fotók, hisz két részre van szabdalva az üzenet. Az alsó részen egy nejlon harisnya által takart női kéz és egy gyűrött zakóból kinyúló másik kéz torzója látható és nem értem a két kép összekapcsolását sem, kellene értenem, de nem akarom érteni, mert nem akarom érteni az arányítását sem, ha az alsó képet nem nézem, akkor is azt mondom, hogy a fölső kép kompozíciós rendje is zavaros, miért vannak így vágva a szereplők. Ha színházi fotót látunk, mit kellene feltételeznünk, hogy ezek úgynevezett színházi belső fotók-e valami szakmai célzattal, nem tudom azt mondani, hogy standfotók, mert azok főképp a filmforgatások körüli fontos dokumentatív forma, ahol a fotósnak egy olyan meglepő feladatkörének is kell lenni, vagy egy olyan aktivitásának, ami eredményezhet olyan képeket, mint B. Müller Magda Szindbád-képei, és ez egy speciális műfaj, feladat, mert ő az az ember, aki olyan kialakulásokban lehet jelen, amit a nagyközönség soha nem láthat, például amikor Huszárik Zoltán előinstruálja a színészt a Csontváry című film forgatásánál, és ezzel a fotós egy önálló alkotást hoz létre, egyszerűbben fogalmazva a standfotós olyan intim helyzetekben van, aminél egész különleges helyzeteket figyelhet meg és olyan szenzitivitással kell rendelkeznie, hogy ezeket észre is vegye. Értendő ez akár színházra is, amikor Kiss Manyi szerepeire például már csak ezeken a színházi fotókon keresztül tudunk visszaemlékezni. De ehhez az kell, hogy legyen az alkotónak egy olyan plusz affinitása, amitől ezek a fotók valójában különlegessé válnak, ellenben az fog történni, hogy mert ott van, mert megvette a jegyet, kattinthatott egyet a géppel. A színház és a film is egy világított, előkészített térben, jelmezben, színészben adja magát, hogy úgymond az ember folyamatosan fejben fotózzon, hisz ezért megyünk el, hogy a történetet rögzítsük és eleve így képek egymásutánját vetítik, mutatják nekünk. Magyarul az nem egy nagy truváj, hogy egy fényképre előkészített előadásból egy fényképet készítünk, mert abból majdcsak becsusszan valami. Ezért én úgy gondolom, hogy érdemes lenne erről akár egy fórum témát nyitni, hogy mi az, hogy standfotó, és erről beszélgetnétek, de ez a lecke a vágy feladatkörében nem működik, mert nem jutok közelebb az alkotóhoz, csak azt látom, hogy színházba jár és fotózza a színészeket. Kezdjünk el erről beszélgetni, hogy tisztázódjon ennek a feladatköre, ami nem azt jelenti, hogy nem szabad ide ilyet beküldeni, de az értékére és a helyére kell ennek is kerülnie. (szőke)

Istu a barátom
2006-os év decemberét jegyeztük... a kedvenc klubomban a Clubgrabowskyban divatbemutatóval egybekötött drum'n'bass mulatság volt, egy másik barátom a klub tulajának kérésére fotomasinámmal levonszoltam magam a klubba, ahol már mulatáson kaptam rajta egyik legjobb barátomat, Istut. Sör, sör, divatbemutató, fotózás, sör, majd egy fogadás... "látod azt a kislányt? a nőiesség megtestesítője" hangzott el számból kisé pityókásan, miközben gépem kijelzőjét Istu arcába tolom... Istu így szól: "mid van rá, hogy buli végére az enyém lesz?" "Bármim" közöltem, felmérve a helyzetet, Istu állapotát, és a lány emelkedett flegmaságát. Vajon ki nyert? A képem elárulja :)

Egy hosszú leirat, gyakorlatilag egy teljes játékfilmnek a leírását olvashatjuk, ami kapcsolódni szeretne a képekhez. De mivel mi ebben a rovatban elsősorban fotóval vagy filmekkel foglalkozó oldal vagyunk, úgy érzem, hogy a történet, ami nagyon izgalmas, nem adekvát a két képhez, nem tudja megerősíteni, összefűzni őket. Nem véletlen mondom a két képet, mert az agyammal megpróbálom kikövetkeztetni, hogy a bal oldali divatfotó, aminek a kompozíciójába most nem mennék bele, és a jobb oldali privát családi album kép, ami attól, hogy most készült és fiatalokat látunk, húsz év múlva ugyanolyan családi kép lesz, mint ahogy 1963-ban az üdülésnél a kávéház mellett Szabó Lajos belenézett a gépbe, szóval a két képet, a privát történetet és a divatfotót nem érzem összefűzöttnek. Máshogy megközelítve vagy hiányzik ebből a sorozatból még láncszem, vagy túl messze van a két kép egymástól, és bár a szövegleírás szándékozik ezeket összekapcsolni, megemelni, úgy érzem, hogy a két kép stílusjegyei miatt nem tudja arra a szintre emelni, amit ez a szövegleírás tud. Nagyon izgalmas a történet, de az irodalmi rovatunk az olvasókörben működik. Örülök a képeknek, de így nem áll össze a dolog. Ettől függetlenül az út, az irány, amit elkezdett, nagyon érdekes, foglalkozzon ezzel, jók az ötletek, de nincs végigvezetve, hogy hova megy ki a fuvar, ezért kevés a képek kapcsolata. Folytatni, ismételni! (szőke)
értékelés:

Narancs és kobalt
Fény játék... egy dolog, amit meg nem foghatunk, ám vele még is játszhatunk...
óh, azok a csodás nyári naplementék...

Köszönjük szépen, nem nagyon tudunk mit kezdeni ezzel a képpel. A felhők nem túl izgalmasak, a színek szépek, de a horizont érdektelen, így most ez nem kap disznót. (szőke)

Vágyakozás...
Vágy makro és mikró méretben, de mégis hatalmas mértékben...

Sejteni lehet, hogy nagyon közeli képet látunk egy virág belső világáról, de mégis azt mondjuk, hogy a kép inkább festészeti szempontból közelíthető meg jobban, a napsárgák, a vörösek és feketék ritmusából. A szimbolika az életigenlést, a vibrációt az érzelmeket dinamizálja, amit nagyon jónak tartunk. Másrészt a pointillistákhoz köthető a képi megjelenés, egyértelmű tehát a festőiség, pont azért is, mert volt olyan bátor az alkotó, hogy a gépén található technikai eszközt, a makrót merte úgy használni, hogy a szövegekkel kimondhatót merje elhagyni és egy virágot szinte színélményként tudjon megközelíteni és ezen keresztül az érzelmeit kimondani. (szőke)
értékelés:

Koncertráció

Antal Gábor zongorista, és zeneszerző barátom kért meg, hogy fotozzak egy koncertjén, melyet egy Zeneakadémiáról szalasztott hegedűművész kollégájával adott, íme egy képi ábrázolás a húrnyűvőről :)
   A képen a a háttérben elhelyezkedő tégláknál, vonónál, a hangszernél, tekintetnél számos egymást keresztező irányt figyelhetünk meg, a kép egyetlen éles pontja, a főszereplőre, a hegedűre esik.

Teljes egészében egyetértünk a képaláírással, hogy az élesség az alkotón, az előadón helyezkedik el, ugyanakkor a kompozíció szempontjából, hiszen ez egy portrészerű kép, kérdésesnek tartom, hogy ha nekünk a modell profilja fontos a hegedűvel, akkor a koponyába bal oldalt miért vágunk bele, ahogy az is furcsa, miért ilyen hosszúkás a kép, mert a háttérben lévő narancsos stúdióháttér a hangtörő felületekkel nem igazából segít a kép egészének. Vagy egy sokkal szűkebb közelit hoztunk volna az előadóról, vagy engedjük ezt az egész képet picit tágabbra, hogy a csukló ne amputálódjon, vagy akár a hegedű, ami most azon a határvonalon mozog, hogy nincs is nagyon radikálisan belekomponálva, tehát félig-meddig látom a hegedűt, de nem is olyan tágan, hogy a hegedű egészét mutassuk. A bal kéz fontos a hegedülésnél, most nincs eldöntve, hogy merészen csak az arcon megjelenő koncentrációt láttatjuk, vagy magát az alkotási folyamatot a maga teljességében. Érvényes lenne egy egészen közeli kép is az előadóról a lakkozott hajával és arcán lévő gesztussal, ahogy az is, hogy egy szép művészi tudósításként magát a hegedűjátékot mutassuk. (szőke)
értékelés:

Álmaim őrzője
Ennél a képnél nem tudom megfogalmazni a mondanivalót, sem a gondolataimat, melyek átfutottak elmémen készítésekor... tán éppen azért, mert ágyam nem gondolkodásra szoktam használni.

Kedves Edvin, az ágy kategóriára küldött képedet nagyon köszönjük, teljesen egyetértünk a képaláírással. A képen látható üzenethez viszont hozzá kell tennem, hogy pontos kategóriába sorolható a kép, ez egy enteriőr, egy szobarészlet. Egyrészt mostani formájában kvázi dokumentumfotó, másrészt mivel vannak itt is szimbolikus tárgyak, így azt kell mondani, hogy valamiképp a kép manipulált is, beállított, hogy szebben fogalmazzunk. Elsősorban a kép bal oldalán elhelyezett plüss mackóra gondolunk. A képből arra lehet következtetni, hogy az ágy két fekhelyes, és egy olvasólámpa egy fényforrással világítja meg a helyet és ez a maci a bal oldalon biztos, hogy fontos, és üzenet jellege van. A gyerekkorra, a személyes világra utalnak, de fontos lenne, hogy karakterében erősebben jelenjen meg, pontosabban egy kis reflex fénnyel, vagy kis lámpával kamerán kívülről valamivel a macit meg kellett volna világítani, hogy a forma mindenkinek egyértelművé váljon. Fontos ennek a drámai sötétsége is, de ez nem mehet a térbeliség rovására, meg kellene találni a határmezsgyét, hogy megtartsa ezt a drámaiságot, de értelmezhető is legyen. Mivel a képből azt sejtjük, hogy ez egy kettős fekhely, egy másik szórt fénnyel jó lett volna egy parányit megvilágítani azt a helyet is. A főszereplő párnák és ágyrész arra utal, hogy valakinek az életterébe látunk bele, picit gyűrött a paplan és megmozdult a párna, talán ha erre jobban utalunk, egy kis fikciós segítség nem ártott volna, hogy a fejpárnára egy mélyebb benyomódás is kerül és így a pillanat hatását erősítette volna, hogy belelátunk egy privát térbe. (szőke)
értékelés:

A hamiskártyás öregapám, avagy ARCátlan önábrázolás
Na hát üdvözletem mindenkinek, vétel. :) Örülök hogy az osztálynévsorban tudhatom immár nevem, és belevethetem magam a heves házifeladat készitésbe... Először ahogy elolvastam az első feladatot nagy üresség és tanácstalanság tátongott koponyámban, aztán kigyúlt az isteni szikra, és MEGVAN! azt hiszem... bár nem tudom mennyire megfelelő, erről majd döntsön a köz :)

András ezt a képet nem szereti és én értem is, hogy miért. Egyrészt a szín, ami most egy barnás-padlizsános tónus, ami viszont nem indokolt, semmi ok rá, hogy ezt használja az alkotó, ez erőtlenné, határozatlanná teszi az üzenetet. Másrészt mindenütt vágva van a kép, nagyon szűk a kompozíció. Ha ez egy kártyás helyzet, és tétben játszotok, akkor ott a pénznek is szerepe van, most nem eldöntött ez sem, mert bár látszik valami, ami pénz is lehet, de alig van a képen jelen, és az is életlenül. A kártyalapok is elvágódtak, bal oldalon a karnál látszik, hogy ott is egy nem szerencsés vágási felület jön létre, jobb oldalon meg egy határozott fényes oszlop formájú tárgy került a képbe, de ez egyrészt súlypontjában megbontja a formákat, másrészt el is billenti a képet. Értem a kéz ujjainak festését, mintegy áttételes utalás, dupla ráerősítés a kártyára, de ez a festés konkurál a csuklón látható henna festéssel, vagy tetoválással. Egy harmadik díszítés is megjelenik, mégpedig a kártyák hátoldala, talán orosz gyártmány lehet, vagy valami hasonló, mindezek nyugtalanná, kapkodóvá teszik a képet. A kockás ing sem ad nyugodt hátteret. Ha össze kellene foglalni a látott jelzéseket, akkor ez is egy verbális kép, ahol nem a hangulat az, ami az üzenetet közvetíti, hanem jelek, utalások, gesztusok, de ezek nincsenek egymással szinkronba hozva, ráadásul egymás hatását gyengítik. (hegyi)
értékelés: