Kvimper

Kvimper

Mikor Quimperben jártam, úgy éreztem, itt tényleg azok az emberek városiasodtak el, akik a tündék, a manók, trollok, orkok és más mesebeli lények voltak egykoron. A világ egyik "Föld vége"-nek nevezett helye, a kék hortenziák hazája, ólmos nehéz utcák és városrészek birodalma Kemper.

Nagyon erős az, amit formában megláttál és kiváló az, ahogy tónusba helyezted, mert így egy más minőség jött létre, egy új dolog, ami a valóságból nem evidenciaként következtethető le. Nem városfotó, nem emlékkép, nem itt is jártam megörökítés, miközben egészen pontosan dokumentálja az érzelmeidet. Sorsok vannak ezen a képen, és mindez úgy, hogy egy ember sincs rajta, mégis benne van minden, ami már nem is a no future punk üvöltése, nem 1984, ez abszolút mai, a posztmodernen túli világ. Már nem akar állást foglalni, már nem akar lázadni, nem kiabál, csak nyomaszt, van benne egy vállvonás, hogy öreg, érted, ha érted, nem, ha nem, én letettem, ez van. Kösz Vera! (hegyi)

én

én

friss, ropogós önarckép, egy a sok közül, mondjatok rá valamit.

Olyan ez a kép nekem, mintha egy régi barátnővel beszélgetnék videó telefonon. Nagyobb távolságból mesélne arról, hogy hogyan él, mi van vele most, milyen volt az éjszakája. Ez egy hosszabb beszélgetés, és kicsit elfáradtunk már a mesében, keressük az új impulzust, hogy hogyan is folytassuk a sztorit, mert már elmondtuk, hogy kit ünnepeltünk tegnap, már elmondtuk, hogy milyen ruha volt rajtunk, meg mit csinált Feri, meg hogy mi volt a pultos fiúval. Az egésznek ez a fajta fáradtsága az, ami ezt a képet jellemzi. Megvan a koncentráltság a kapcsolatban, fontos, ne tedd le, legyen hozzám türelmed, hallgass végig, fogok még mesélni, van még mit mondjak, csak fogadd el, hogy ez a tegnapi nap egy kicsit hosszúra nyúlt. A másik, ami eszembe jutott ezzel a képpel kapcsolatban, hogy amikor a gyereklány felnőttet játszik, és amikor rádöbben, hogy az a felnőtt világ nem is annyira jó. Amikor először rádöbben arra, hogy az a vágy, hogy ő felnőtt legyen, és emberszámba vegyék, előbb-utóbb úgyis eljön, akár akarjuk, akár nem, ha siettetjük, ha nem, és lehet, hogy mégiscsak jó lett volna gyereknek maradni. És olyan kis bénán kifestettem magam, meg ittam is, meg felnőtt lettem az este, de a büszkeség nem engedi, hogy lemossam a festéket, meg az, ami az este történt tulajdonképpen felnőtté is avatott, de jó lenne visszamenni a gyerekszobába. Van ebben egy kis megtörtség. Köszönöm, 3 csillagos leckemegoldás. Vera, küldjél képeket! (hegyi)
értékelés:    

Legféltettebb titkaim a nyilvánosság előtt

Legféltettebb titkaim a nyilvánosság előtt

sziasztok, én vera vagyok. egyszer régen már ide voltam szokva, mint a kisherceg rókája, és mindig visszatértem erre a bolygóra, hogy megnézzem a helyzetet. azóta több új ősrobbanás is volt, több kisherceggel is találkoztam, ám a minap egy hegyimedvével is összefutottam, aki emlékeztetett a régi bolygóra :D úgyhogy most megint kicsit ideszokok, ha megengeditek. nem ígérem, mert az ígéret szép szó, ha betartják úgy jó. én pedig szabadabbnak érzem magam.
szóval az első új képemen egy glitch látható, számomra ettől érdekes az egész. ez az első glitch-em! a glitch mindössze digitális hibát jelent, tudjátok, olyan pixeles színes izét. úgyhogy bár nem meghatározó a képen, kicsi, koszos, de mégis, az enyém. fogadjátok szeretettel az én glitchemet.

Nagyon örülök annak, hogy Vera hosszabb kihagyás után újból jelentkezett nálunk, annak pedig még inkább örülök, hogy az első leckével köszönt minket. Gondolom, azt Vera is érzékelte, hogy egy ilyen helyzetben nem csak Hegyi pedellus keresi az első mondatoknál a szavakat, hanem ez képi gesztusban is fontos lehet, hogy így négy-öt év távlatából milyen absztrakciókkal indítok újra egy folyamatot. Ez a feladatmegoldás egy több rétegű, több olvasatú képi gesztus, és mindegyik jelentésrétege fontos és határozott súllyal bír. Formailag, ami először szembetűnik, az a feltartott tenyér. Ennek az egyik értelme a kézfogásnál, az ismerkedésnél, a köszöntésnél egy jelzés, a bizalomé, a nyitottságé, és az elfogadásé, befogadásé. Az üres kéz, az üres tenyér a régi korokban azt mutatta, hogy nincsenek támadó szándékaim, nincsen nálam fegyver. A másik jelentésréteg a Vera által elindított, és tulajdonképpen az ő gondolati hálója köré szőtt, azóta már jeles képviselőkkel bíró és a fotográfiai kánonban elfogadást nyert hibaista megközelítés. Akit ez bővebben érdekel, annak Vera biztosan a segítségére lesz ebben a kérdéskörben. Jó példája ez a kép annak, amit én több elemzésnél elmondtam már, hogy mi a szerepe a hibának a képen. Az én értelmezésem szerint akkor beszélünk jó és értékes hibáról, hogy ha az hozzáad az alkotói gondolatisághoz, és ezáltal egy új minőséget hoz létre a véletlen által az alkotó. Tehát, amikor bekapcsolja azt a rezgést, ami a környezetünkben szereplő hiba a mátrixban, vagy a rendszerben, de nem öncélú, és nem tetszelgés, vagy formai szépelgés, hanem plusz súlyt ad annak, ami egyébként is működne. Mert ha nincsen képi közlés, ha nincsen értékelhető gesztus, akkor azt a hiba sem fogja hosszútávon értékké változtatni. Ennél a képnél az a hiba, amiről Vera beszél, ez a fajta nagyon érdekes roncsolódás, ez az egésznek egy nagyon régies, archaikus ízt ad, van az egésznek valami különleges hatása. Az RC papírok tudnak hasonlóképpen szépen megrohadni, ezt nagyon nem lehet szebben mondani. Arról van ott szó, hogy a hordozóból, amire anno ezeket a képeket készítették, nem lehetett kimosni a vegyszereket, és nem lehetett rendesen fixálni, évek teltek el, és egyszer csak egy ilyen aranyló kontúr, egy nagyon furcsa misztikus világ kezdett el megjelenni ezeken a fotókópiákon, és tulajdonképpen egy új minőséget hozott létre - az egy másik kérdés, hogy ennek a stabilizálása nem volt egy egyszerű dolog - bár elég nagy késéssel, de a véletlen ott is belekapcsolódott az alkotói folyamatba. Ezt azért tartottam fontosnak elmondani, mert elég kevés szó esik itt nálunk az analóg technikákról, de mindennek van előképe, ennek a fajta roncsolódásnak pedig nekem, fejben és látványban az RC papírok meghalása adja ezt a kontaktot. Hadd mondjak még egy dolgot: a filmtörténetben meghatározó alkotó Luis Buñuel, az ő a filmes gondolkodása, világa, és az Andalúziai kutyában van egy olyan jelenet, amikor a tenyérből mindenféle hangyák másznak elő. Érzek ebben valamiféle párhuzamot, még akkor is, ha ez nem kötelezően volt tudatos, de mindenféleképpen van egy ilyen kollektív összekapcsolódás ebben az egészben. Amibe meg különösen bele tudok szeretni, azok az ujjacskák. Ezek a kis girbe-gurba ujjak ahogy itt megjelennek. Idehoznám Demeternek az egyik képét, a Virágok anyámnak című munkát, ami szintén azért izgalmas, mert ott is a feltartott kéz formája és egyéni jellegzetességei azok, amik nagyon szubjektívvé és szerethetővé teszik a képet, és ez itt is jelen van. Úgyhogy nagyon örülök ennek a munkának, és azt szeretném kérni Verától, hogy én igyekszem tartani a ritmust, de ne az legyen, hogy Hegyire várunk, hanem tessék küldeni a leckéket. Nagyon remélem, hogy el tudunk kezdeni egy fotográfiai kommunikációt, annál is inkább, mert nagyon fontosnak tartom azt az irányt, amit a képekben való filozófiai gondolkodás jelent. Van egy esztétikai megfejtés, és itt a kompozíció tökéletesen alátámasztja, mozgása és dinamikája van az egésznek, nem csak a mélységélesség által, hanem a tömegelhelyezés által is, ugyanakkor ez a felbukkanás, ez az újbóli köszöntés szerintem egy nagyon erős és nagyon pozitív üzenet. És hogy mindez formai jegyeiben hordozza ráadásul azt az irányt, amit Vera nagyon nagy kitartással és lelkesedéssel útjára indított, és már egy önjáró létezőként funkcionál, ez így mindenféleképpen példaértékű. Köszönöm szépen! Ez egy 3 csillagos leckemegoldás, és várom a folytatást. (hegyi)
értékelés:    

Élettér

Vera sorozata egy tudósítás abból a mikrokörnyezetből, belső, személyes élettérből, ahol most élhet. A virágszirom kapja most azt a szerepet, feladatot, amely az előző Élettér-ben a láb, a lábhoz kapcsolódó két papucs, és az almák. Nagyon szerethető kép ez, szakmailag itt is rendben vannak az eszközök. Eddig három ilyen képet láthattunk a Verától, mégis továbbra is azt mondom, hogy az almákkal és a lábbal való közös játék az, ami eddig ebben a filozófiában a legerősebb. De a két disznó megvan erre a képre. Kérdezhetnétek, hogy az egyik képen is van virág, a másikon is, mi mégis a különbség, ami miatt Szőke ezt magsabbra értékeli, mint az elsőt ebből a sorozatból. Ha megfigyelitek, addig, amíg az egyik képen a virág a főszereplő és ennek súlyát nem sikerül képileg átfordítani, addig itt épp a mellékszereplő státusz az, ami okán ez a kis virág drámai hatást kelt. Tehát ami az egyik képen forma, az a másik képen tartalommá válik. (szőke)
értékelés:

Élettér

Szakmai szempontból tökéletes képet látunk, átgondolt munkát. Az előző Fehér Vera – Élettér című képhez képest azért tudom azt mondani, hogy egyetértek ezzel a képpel, - hiszen az előző képnél mondtam azt, hogy láttam, találkoztam a Verával, még talán azt is lehet mondani, hogy nagyon szeretem a Verát - mert ez a kép abban különbözik az előzőtől, hogy száz százalékosan benne van a Vera. Az mindegy, hogy a Vera lába van-e ott a tükörben a kínai papuccsal avagy sem, de az biztos, hogy attól válik élővé és nem csak egy struktúrafotóvá ez az üzenet, hogy az ember lába megjelenik a tükröződésekben. Az emberi szimbolikákról lehet egy csomót beszélgetni, vitatkozni, hogy az alma vajon a tudás vagy a bűnbeesés almája-e, és hogy a háromszoros alma, és hogy ez miért van a lába között az alkotónak, majd ti ezt esetleg a fórumon ha beszélgettek, vagy a hozzászólásokban biztos végigelemzitek.
   Azért tréfás a Vera, vagy trükkös – folytatja Hegyi –, mert bocsánat, ott a lába között van egy alma, ami tükröződik, aztán itt meg hol a lába? Tehát hogy létrehozott valami olyan tükröződési helyzetet, amivel tulajdonképpen, mint egy zsonglőr játszik.
   Jó, csak én – veszi vissza szót Szőke – nem véletlenül nem akartam most egy logikai eszmefuttatáson végigszaladni, hogy egy széttett láb között lévő második alma, vajon honnan pottyant ki, és hogy az almák sora mit jelent. Én nem véletlenül nem tettem meg, hogy elkezdtem volna a filozófiai üzenetrendszerét boncolni ennek a képnek, miközben az is elképzelhető, hogy ha egyszer egy meleg tea mellett, vagy egy kávé mellett egy pici kis kávézóban leülnénk, valószínűleg az lenne a következő lépcső, hogy igenis mi a képek szimbolikája. De most elégedjünk meg annyival, hogy három disznó. (szőke-hegyi)
értékelés:

Élettér

Természetesen egy szakmai értelemben professzionális képet látunk, és szeretem is ezt a képet. Minden olyan szakmai háttere megvan ennek a képnek, amire azt kell kimondani, hogy ez a kép jó. Talán egy apróságot kivéve, ha a Vera nem sértődik meg - azt merem állítani, hogy találkoztam már a Verával, és talán még azt merem állítani, hogy picit megismerhettem a Verát. Ha ez elfogadható, és megengedi a Vera, hogy ezt kimondhassam róla, akkor egy aprósággal van problémám a kép kapcsán, hogy ebben nincs benne a Vera. Én ismerem a Verát, éreztem, szagoltam, mellette voltam. Minden szakmai tudása egy védekezés arra, hogy valójában ahhoz a Verához, akit én ismerek, nem tudok közelebb kerülni. A kép támadhatatlan képzőművészeti szempontból, fotóművészetileg is, de ez nem a Vera. Úgyhogy én nagyon szeretem a képet, ha nem az lenne a feladatom, hogy próbáljam a házi feladatokban mint egy rossz kritikus keresni magunkat. Ezért én azt kérném, hogy a huszonhármas lecke péntek délelőttöt a Vera ismételje. (szőke)

Befűzés
- a filmbefűzés és elsőkattintás pillanata -

Nagyon szeretem ezt a képet. A kép címe és a leirata utal arra a pillanatra, amikor az ember befűzi a filmet a gépbe, és ilyenkor szokás kettőt exponálni, hogy ez a befűzés sikeres legyen és ne ugorjon ki a film a mechanikából, és ilyenkor néha a legváratlanabb helyzetek szoktak adódni. Ha tévúton akarnánk járni, akkor mondhatnám azt, hogy igen, ez a megfejtése ennek a képnek, hogy ez egy véletlenül készült, talált, hibás kép, és ennyi, örülünk neki, köszönjük. Mégis, egy nagyon fontos dolog, hogy a képkészítésnél az alkotói döntés az egy nagyon fontos és nagyon személyes helyzet, ugyanis nem kötelező az alkotónak ezeket az ún. talált képet bevállalni, érvényessé tenni; mondhatja azt is, hogy ez műtermi szemét, majd akkor fogok exponálni, amikor be van fűzve a film, addig nem is veszem komolyan, hogy mi történik, csak azt veszem komolyan, amit tudatosan irányítva követtem el. Ennek a képnek ez egy fontos erénye. A másik az, hogy el is tudunk mi szakadni ettől a leirattól, nem szükséges azt nézni - a néző elé van tárva ez a kép a maga befejezettségében, bekeretezve, fent van a falon, és a néző előtte áll és nézi. És ebben a helyzetben a kép nagyon nagy ereje az, hogy kettős dinamikát hordoz formailag és üzenetében is. Az egyik a háttérben lévő, majdnem pointilista módon megjelenő, valószínűleg valamilyen természeti helyzet, fák vagy ilyesmi, a másik meg az alkotó haja, ami a gép fölé hajolástól, vagy a széltől mozgásban van, dinamikus helyzetet generál formailag. Tehát van ez a dinamikus, kettős keretünk, és ebben a keretben szerepel az arc, minthogyha egy ez a háttér és a hajkorona egy paszpartuja lenne a belső, még egy másik szinten megfogalmazott képnek, és ez a két szem, orr, az arc és a fények által azon megjelenített üzenet, és szerintem a kettő közötti dinamikai feszültség vagy különbség az, ami folyamatosan arra készteti a nézőt, hogy a kép külső szegélyén keressen egy nyugvópontot, aztán újra belenézzen az alkotó szemébe, majd megint elkezd vándorolni, megint belenéz a szemébe, ez a dolog egy folyamatos dimamikai forgást, ide-oda játékot teremt, mint egy örökmozgó, és ez szerintem nagyon fontos, nagyon jó megoldás. Ami pedig a személyességét illeti, látom az alkotót és a megfogalmazással, a környezettel, a beállítással az alkotó személyiségéből, belső motivációiból is kapunk ízelítőt, akarva-akaratlan. Ezért ez nekem egy nagyon fontos kép. (szőke)
értékelés:

Játék

Egy nagyon érdekes helyzetet látunk, valószínűleg a fotós behajlított lába lehet itt életlenben a jobb oldalon, míg a baloldalon a másik lába látható, és valamilyen társasjáték dobókockák vannak itt, egy dobozkával és papírral, gondolom az állást rögzítve. Nem tudom jobban megmondani, gondolom az expozíciós idő miatt a másik személy mutatóujjának a mozgása elmosódottan jelentkezik, ami azért jó, mert egy filmes üzenetet fénykép formában közvetít, nyilván ő ott, másik szereplőként kommunikál játékos formában ezzel a lábacskával; ha akarjuk, akkor megérinti, csiklandozza, ettől az elmosódott mozgástól arra következtetünk, hogy többször megmozdul ott az az ujj, tehát ez egy elég határozott jelzés, miközben az a láb elég intim módon érinti a másik ember testét, ott a nadrágból következtetve a combját. Ugyanakkor van egy hármas osztata ennek a képnek, mert ez az esemény a kép felső harmadában történik, a második harmada ez a folyosó vagy hatámezsgye lehet, ez a szőnyegpadló vagy ágyterítő vagy ágyfelület, ez a szürkésebb felület, míg az alsó harmadban sok minden megjelenik, ezek a fehér papírok a lábaknál, sejthetően dobókocka és dobozka, amikről pontosan nem tudom megmondani, hogy mik az élesség miatt, ami a baloldalon a nagylábujjon és mellette a spirituális lábujjon van. Tehát nekem a kép alsó egyharmada absztrakttá válik, csak a sötét és világos foltok ritmusait tudom érzékelni. És ennélfogva csak a felső harmadában a lábujj, az YKK cipzár [ez egy olyan cipzármárka, mint a Speedo. Vagymi.] vagy nem tudom mi, a nadrág övcsatja, meg ezek a patentgombok, meg a gyűrődés – ezek jelentkeznek konkrétan a kép felső harmadában. Tehát a képnek ebben a harmadában történik egy elmondható vagy hozzámesélhető esemény, egy verzió csak: Éva megérintette Edit lábát, Edit finoman jelezte, hogy a zoknitlan láb hozzáért a testéhez, és ezért Edit felhúzta a jobb lábát. De ezerféle más történetet is lehetne mondani, és itt erősen titkolt ez az egész esemény, hiszen csak következtetni tudunk rá, valakiknek a lábaiból látunk részeket, és az egész egy meglesett megfigyelés lenne és nem látunk többet, mivel a kép további részei csak színritmusokból, életlenekből építkező absztrakt komplexum. Tehát az vetődik fel bennem, hogy a barátom leckére vajon az az alkotó célja, hogy úgy küld egy dekomponált, meglesett képet, hogy minket mintegy büntetni akar, azzal, hogy az ő kettőjük személyes történetéből lenyes, minket, nézőket voyeurré tesz ezzel a kompozícival tudatosan; vagy pedig igazából azt mondom, hogy nem is volt cél többet adni, megmutatni a barátomból erre a leckére, miközben itt azt lehet sejteni, hogy ez egy intim, érzelmi és nagyon közeli és izgalmas viszony. Csakhogy ebbe mi nem vagyunk bevonva, beengedve, mert a kép alján látom ezt a sok foltot, nézzem azokat, miközben engem az érdekelne, ahogy turkálta a lábát, meg mit csinált azzal a cipzárral. De nem látom, mert nem fotózza le... itt döglök meg, mert nem tudom megnézni. És ha három disznós is a kép, én akkor is látni szeretném, hogy kinek kuszkolja a lábát ott! Persze azért ez egy jó kép, hisz ha visszanézünk a négyes leckére, amit feladtunk, és ezt mi adtuk fel, hogy próbáljanak meg elvonatkoztatni a nagyon konkrét ábrázolástól, és ez az elvonatkoztatás megvan a képben. Más a gond. Van ennek a képnek egy története, amire a cím is ráerősít, és ez a játék. Hogy ez most kockázás vagy más, az egy másik kérdés, de van egy történetünk. Ebből az alkotó a kép szerint elindul egy olyan úton, hogy a játék már végetért vagy megunták, és egymással kezdtek kommunikálni, az egyik személy rátette a lábát a másik combjára, a másik pedig elkezdte ezt kuszkolni, tehát az ujjával birizgálni, és itt elindul egy dinamikusabb helyzet. Ugyanakkor ez a helyzet nincs befejezve, vagy nincs a helyére téve, az üzenetnek ez a része vagy ez az iránya, az irányítása. Mivel tudnánk ezt az irányt megerősíteni? Egyrészt az élességgel, a mélységélesség megválasztásával, másrészt a kamera látószögének, horizontjának a megválasztásával. Ezen a képen az élesség nem a mozgással kifejezett kapcsolatra van fókuszálva, valószínűleg a kis mélységélesség miatt, tehát ott van egy bizonytalanság, másrészt pedig, ha meghozom azt a döntést, hogy egy játék megunásából egy másik történetet indítok el, és számomra ez a következő történet a fontos, akkor a kamera függőleges elmozdításával létre tudok hozni egy olyan kompozíciót, ahol ez is ezt az üzenetet erősíti. Ezt azért mondjuk el a Verának, és azért tartjuk fontosnak, mert többször deklaráltuk, és az estiskola legfontosabb ismérve, hogy mindenkit saját magához és a saját útjához mérünk, és ezért ha ezt a képet nézzük, akkor a Vera saját, személyes fotográfiai útján el kell jutnia arra a pontra, amikor a megfogalmazásunkban nem engedünk magunknak pontatlanságot. Mert akárhogyan nézzük is, a fotográfiában van egy olyan cél, hogy az üzenet eljusson a befogadóhoz, és lehetőleg az az üzenet, amit a szerző elindít a néző felé. És ebben a helyzetben, ha bizonytalanságokat hagyunk a képen, ha nem vagyunk elég határozottak, akkor ez a határozatlanság a nézőben felfokozódik, hiszen ő nem volt ott jelen, csak az általunk megszabott képkivágást kapja. Mi, akik ott voltunk, láttuk azt, hogy hogyan folytatódott az a test, aki a cipzáros nadrágban van, mi, a készítők látjuk, hogy a másik test hogyan folytatódott, de a képkivágás nagyon határozottan dönt, hogy mit mutatunk ebből meg. És ezért a Verától nagyobb pontosságot várunk a képeknél. Szeretnénk, ha a kép megismétlődne. Másképp is mondhatjuk: ha gonoszak akarnánk lenni, akkor odaadnánk a három malacot, és azt mondanánk, hogy a kép jó, köszi Vera. És ezzel esetleg elvennénk annak a lehetőségét, hogy Vera tovább tudja a feladat megoldását gondolni, hogy tovább tudjon lépni az esetlegesség és a véletlen adta megfejtések szintjén és a tudatosságát felélessze. Mi azonban azt gondoljuk, hogy Vera következő lépcsője lehet ennek a tudatosságnak a beemelése egy fotográfiai megoldásba. Tehát a disznyókat tartogatjuk a folytatásra. (szőke-hegyi)

Régi nyári kút

A kép, ha kell, gyerekkori emlékeimet idézi, a fal a nagymamám házának fala.

[jwplayer|config=4:3|file=/sites/default/files/08/06/elemzes080605_2.mp4|image=/sites/default/files/08/06/elemzes080605_2.jpg]

A kép elemzése videón látható, András vette fel, Zsolt mondja. (szőke-hegyi)
értékelés:

Későkép

Egyrészt nem fogadom el a mozgás kategóriába a képet, inkább a tavaszba, és azt a címet adnám neki, hogy Egy faun megkésett délutánja, merthogy a kép tökéletes, nagyon jót tesz a furcsa elmosódott színe ennek a tarzanszerű figurának, aki az őserdőből előtér, és ezekhez ezeket a színeket nagyon jól használja. Abszolút érzéki kép és ott van benne az élet születése, ott van benne az érzelem, nagyon erőteljesen ezektől az elmosódott hatásokkal ott van benne az életigenlés, még az se bánt, hogy koponyában vágva van a kép, olyan, mint egy furcsa tavasztánc lenne, biztos, hogy nem mozgás kategória. (szőke)
értékelés:

Család
Egy kis előhangulat, ez régebbi kép, csak megmutatom, de majd készítek újat is.

Nagyon szeretjük ezt a képet. Nagyon jó a ritmusa, ahogy ezek a lábak majdnem összeérnek és ott van rajta ez a boldog paradicsomi érzékiség, a cseresznyék, és ettől hogy az egész ilyen raszteres, kicsit mozdult, van egy boldog békeidő hangulata, ami teljesen adekvát a család fogalomra és egészen jól közvetíti a kapcsolatokban rejlő szeretetet és dinamikát, miközben alig látunk testeket. Abszolút film, és az alkotó folyamatosan dolgozatja a nézőt, hogy elképzelje, mi történt előtte és mi történik utána, hogy a néző megpróbáljon belefúródni ebbe a közegbe és bejutni a kereten belülre egy mesevilágba, és a tükrök megnyílnak és a tükrökön keresztül egy mesevilágba jutunk. Két fő fényt látunk, az egyik megvilágítja a lábakat, a másik jobb oldalon szemben van, és teret ad a képnek és ez a két fény nagyon különböző, az egyik fáradtabb, szomorkásabb, a másik vidámabb, élettelibb, és még így fekete-fehér redukció után is érződik ez a minőségbeli különbség a két fény között. (szőke)
értékelés:

Betonturizmus
Micsoda látványosság.

Ennél a képnél muszáj beszélnünk a mozgósító, vagy akár a politikai plakátokról, azok szimbolikai megoldásairól, mert bár itt egy turistajelzést látunk, de ez akár felfogható lenne más szimbolikának is, és ez a kompozíció erősít is erre még az idegen tárgyi környezet és a fa kontrasztjával és a perspektíva rajzolatával is. Tehát tudjuk, hogy ez egy turista jel, de nem arra asszociálunk. A plakát fogalmának egyszerűsített meghatározása az, hogy gyorsan dekódolható, lehetőleg egyszerű eszközöket használó, szimbólumokat erősítő formába csomagolják az árut, azt, amit a plakát hirdet. Ha ez egy termék, akkor azt, ha politika, akkor azt. A plakát manipulálja a nézőt, éppen ezen szimbólumok ügyes használatával, a kompozíció erejével, a színekkel, formákkal. (szőke)
értékelés:

Talp
A fémtalp pillanatnyi története (hibaista, de talán működik).

Ha nem tudnám, hogy a Népstadion szoborparkjában egy bronzból készült ötvenes évekbeli szobrot látunk, ahol mintha még a Holdat is látnánk, ha nem tudnánk, hogy ez szobor, akkor itt egy új nőiság iránti vágy és nőiség szimbólum jelenne meg ebben a nagylátószögű képben. Az üzenet a nőiség és kell beszélni a tömegelhelyezésről és a komponálásról is, hogy egy már évtizedek óta látható szobrot miképp értelmez át saját képe szerint az alkotó, és hogy a három fix pont, a talapzaton álló láb, a lendülő boka, és a karika hármasa egy jó háromszöget ad, amiben a szem folyamatosan körbe tud járni. Bár egy ellenfényes képet látunk, de mégis marad valami minimális textúra a sötét részekben is, ettől megmarad a térbelisége is a tárgynak. (szőke)
értékelés:

köldök-fakölkök
A köldök, amibe sűrűsödik a mi kis életünk, ha ketten vagyunk.

Ha jól értelmezzük, a fakölykök Ádám és Éva gyermekei a bűnbeesés fájánál, ugye? Csak azt keressük, hogy a cipruson hol találhatóak ezek a festett almák, amikre nagyon várunk, és reméljük, hogy 2-3 év múlva kisestiskolások is ugranak a fáról és kisfotókat fognak készíteni. Abszolút mesei képi világot látunk, és ha már idézgetünk filmes üzeneteket, érdemes megemlíteni Tengiz Abuladze A kívánság fája című filmjét, ami csodálatosan idézi ezt a nagy érzést, vagy Szergej Paradzsanov A gránátalma színe című munkáját is. Nagyon jó a kompozíció, a felhők, a fa, a lejtők mind dinamikus ritmust adnak. (szőke)
értékelés:

Bóbita 2008
tavasz vetkezik a télből. vagy fordítva?

Itt egy fotóban megfogalmazott filmverset látunk, azért is használja az alkotó a szendvics, vagy egymásra emelt különböző képrétegek összeépítését, gondolok itt a matyóládika virágmotívumára, vagy a disznóölésből félig látható megpörzsölt állattorzóra és a számomra meghatározhatatlan háttérfelületekre, mert ez egy asszociációs összeg. Erre utal a cím is, gondolom, azért, mert "Bóbita bóbita álmos, körben az angyalok ülnek", erről nekem Bódy Gábor Psyché című filmje jut eszembe, ahol szárnyat igéz a malacra, röpteti és kikacagja, és tényleg ott kidobálnak az ablakon egy disznót, vagy többet, és ráadásul még a képhez tartozó képaláírás is egy új asszociatív réteget hoz. Összességében a képre azt tudom mondani, hogy ez egy szubjektív asszociációs üzenet, mivel nem tudom megfejteni a kódjait ezen túl, hogy elénekeltem ezt a dalt, csak azt kell feltételeznem, hogy abban az asszociációban, amiben az alkotó küldte a témát, nyilván tényleg ez jelenti a tavaszt az alkotónak. De nem nekem, és nem azért, mert nem akarom elfogadni ezt tavasznak, hanem azért, mert olyan rejtett kódokkal dolgozik a kép, amiket nem tudok megközelíteni. (szőke)
értékelés: