Panel pillanat

Panel pillanat

Ismét felbukkanva, annál a témánál folytatom amit legutóbb abbahagytam. A kép Debrecenben készült, a város központjától mintegy két percre. A képen csak a kontrasztot változtattam.

Ádám, bukkanj többet, mert így nehéz folyamatában dolgozni, márpedig a cél ez, hogy kommunikáljunk, hogy segítsük egymást a haladásban. Ne hanyagolj ennyire minket. A kép szép. A laborálás viszont pontatlan. Ne tessék szem elől téveszteni egy fontos dolgot: mindig a legvilágosabb rész viszi el a figyelmet. Ha ez törmelék, akkor is. Ami tehát ebből nagyon határozottan kiugrik most, az a felirat kellene legyen, hiszen az az üzenet. De most ezt gyengíti a felső képhatárnál az a fal részlet és a bal oldali feketeségben az a fehér izé, szóval ezeket érdemes laborálásnál újragondolni, hogy elhelyezésükben milyen sorrendbe illenek bele a maguk tónusával. Nem nagy dolog, maszkolva ezek visszább vehetőek lennének, és máris nyugalmasabb ritmust kapnánk, ami engedné érvényesülni a kép valódi mondanivalóját. (hegyi)
értékelés:

célozz és lőj

célozz és lőj

Gyermeknap alkalmából elővettem rég elfelejtett kiskatonáim, és megtaláltam eme kedvencemet. A géppuska állványának apró hibájáért elnézést kérek, de sajnos görbére rágtam, már nem emlékszem, hogy miért. Kellemes volt velük újra játszani, bár ezúttal tábornok helyett haditudósító voltam.

Az élmény abszolút ott van a képben. Nagyon érdekes kérdés az, hogy mi az, ami elő tud hívni az emberből emléknyomokat, még akár ezzel a furcsa színezéssel is, amivel én nem nagyon szoktam egyetérteni, de van ebben a fémes-barnás furcsaságban erő, és ez jó. Mindenféleképpen azt gondolom, hogy ha ez ábrázolásra kerül, akkor csakis monokrómban érvényes, és ez is egy verzió ebből, abszolút el tudom fogadni. Egyetlenegy problémám van, mégpedig a felső képhatár, mert a jobb felső sarokban nem teljesen 100-asra van vágva, látod majd te is, hogy ott feketében és világosban is vannak olyan formák, amik elindulnak, és talán ez a negyedéig igaz a felső képhatárnak. Egyszerűen mondva vagy lejjebb, vagy feljebb kellett volna hozni a vágást. A 3 csillag és a leckemegoldás is megvan, mert a hangulat érthető, sőt, tegyük hozzá, hogy a belső fantáziavilágról mesélsz, arról, amit az ember ilyenkor elképzel. Nem mindig optimálisak a helyzetek, hogy ténylegesen odavigyük a kavicshoz a kiskatonát, valamikor ezt a perzsaszőnyegen játszuk el, de a gyerek fejében ez abszolút 3 dimenziós haditudósításként működik, és ebből egy nagyon jó ízelítőt adtál. (hegyi)
értékelés:    

Szemrevételezés

Szemrevételezés

A kép egy 3 csillagos leckemegoldás, na nem azért, mint hogyha ez annyira jellemző megközelítés lenne, viszont technikailag és formailag egy nagyon jó ritmus. Az egyetlen, amiért szót emelek, az a jobb felső sarok, ahol elindul egy újabb formai és tónusbeli történet, és ezt a szürkét egy kicsit zavarónak érzem, mert máshol mindenütt erős tónusokkal és kontrasztokkal dolgozol, ott meg kilágyult a sarka. Ettől függetlenül a dolog abszolút rendben van. Azért is fontos ez az egész, mert érdemes esetleg elgondolkodni azon, hogy ezekkel az áttűnésekkel és áttörésekkel, amik itt a sérült, rongálódott levélnél megjelennek, lehetne akár a későbbiekben is dolgozni, portrénál, aktnál, akár önmagammal kapcsolatban is, tehát fontos lehet ez, mint képalkotó eszköz, mint egyfajta formai kitekintés. Hajrá, várom a folytatást! (hegyi)
értékelés:    

Tavasz, egy cseppben

Tavasz, egy cseppben

Mivel hetek óta borús az idő, a napfény helyett inkább vízzel operáltam. A mentegetőzés: A kép bal oldalán szembetűnő kiégett folt sajnos annak köszönhető, hogy túl erős volt a fény, hiába próbáltam tompítani fehér szövettel vagy papírlappal. Hosszas ügyködésem ellenére, a felszerelés hiánya azért meglátszik. A háttér homogenizálása érdekében történt kontrasztnövelés pedig nem éppen segített ezen a problémán. Egyszer a távoli jövőben ha ezek a világítást biztosító kiegészítők is meglesznek, újra megpróbálkozom a képpel. Addig ezt legyetek szívesek elnézni nekem.

Nem tudom, hogy ez micsoda, de szimpatikus. Ugyanakkor azt azért tegyük hozzá, hogy minden szimpátiám ellenére a technikai problémát nem tudom meg nem történtté tenni. A kiégett részek, azok kiégett részek maradnak. Azt írod itt a leiratban, hogy ez a felszerelés hiánya. Én meg azt mondom, hogy talán az egy megoldás lehetett volna, hogy távolabbról, vagy kisebb fényerejű lámpával dolgozol, vagy akár több lámpával, távolról, elérve azt a fénymennyiséget, ami szükséges viszont jobban kontroll alatt tartva, hogy ezek a formák mit tudnak mutatni vagy pontosabban maga ez a nagy fénymennyiség mennyire roncsolja ezt az egészet. Ráadásul a fekete háttér is elég tárgyias, komor. Az, hogy mit látunk, az annyiban fontos lenne, hogy itt egy konkrét leckéről beszélünk. Nem nagyon tudom, hogy ez most mi akar lenni. Ez most valami befőttesüveg, amit valami halszemoptikával eltorzítottál, vagy valami kulcstartó, ami ilyen műgyantába fagyott világot mutat, vagy mi akar lenni. Ha ezen nagyon sokat kell gondolkodnom, akkor lehet, hogy egyszer csak eleresztem ezt az egészet és akkor azt mondom, gondolkodjon a fene, hát én ezt nem értem és nem tudok hozzá érzelmileg kötődni. Fontos, hogy a néző ne jusson el erre a pontra. Ezt most visszaadom ismétlésre, azért mert érdemes lenne már csak a gyakorlás kedvéért is ezzel foglalkozni, hogy ez az egész ritmusában és formájában szerethetővé váljon. (hegyi)

Cím nélküli

Először született a kép, aztán próbáltam neki címet adni. De a végére már a világra jöveteltől kezdve mindent beleláttam (magyaráztam), így inkább nem befolyásolom az értelmezését.

Érdekes ez az egész, mert akár a köldök leckébe is kerülhetett volna és miközben érdekesnek és izgalmasnak találom ezt az egész formajátékot, azért azt hozzáteszem, hogy most az objektív torzítása, a nézőpont megválasztása és maga a tárgyi világ együtt nekem túl sok a jóból. Tehát kapok itt mindent, csak elvesztettem a kötődést a valósággal. Az mindig érdekes kérdés, hogy meddig lehet elmenni az absztrakcióban és én azt mondom, hogy ez egy kétirányú utca. A valóságból elindulunk és elkezdünk módosítani, torzítani, a képkivágással játszani, a nézőpontot keresni, a világítást változtatni, és a végén eljutunk valahová és aztán a kérdés az, hogy vajon biztos az a jó pont-e ahol megálltunk, ami a képen rögzítésre kerül. Hiszen ha egy kicsit többet kapok a valóságból, akkor ez a kép értelmezhető marad és tényleg azt a szenzációt kezdem el csodálni, ami egy ügyes nézőpontválasztásból adódna, de mivel ha jól látom, torzít maga az objektív is, ezért túlléptünk ezen. Akkor azt mondom, hogy oké, menjünk tovább ezen az úton, ne álljunk meg, vágjuk még szűkebbre és még kevesebbet hagyjunk a környezetből, mert akkor megint azt mondom, hogy valami olyan jön létre, ami már annyira absztrakt, hogy nem is akarok kapcsolódást a valósághoz. Azt kell eldönteni, és szerintem itt a titok és a trükk, hogy mennyiben kötődöm a valósághoz, mennyiben akarom, hogy a néző fölismerje és a ráismerés élményével gazdagodjon, vagy pedig mennyire mondom azt, hogy egy új világot, egy teljesen szürreális, sajátos, belső világot mutatok meg és ebben a világban tulajdonképpen az, amit a képen látunk az maga csak egy filozófiai indíttatás. Ha ezt jól lőjük be, akkor a néző nyugodtan tudja szemlélni a képet és nem marad hiányérzete. Most nekem olyan tekintetben hiányérzetem marad, hogy ha jól érzem, akkor itt azért fontos lenne magát ezt az épületet, objektumot is valamennyire meghagyni, hogy a környezeti hatásaival együtt érzékelhető maradjon. Nekem ez így kettő csillag. (hegyi) értékelés:

Miért a hónap képe:

Nem vagyok a szavak embere, pláne ha egy elemzésről van szó, vagy más munkájáról. Egyfelől ropppant nehéz egy objektív dologról, képről objektíven nyilatkozni, hiszen akaratlanul is beleviszi az ember a szubjektumát. Saját érzések, saját emlékek, gondolatok, tetszik, nem tetszik fogalmak viaskodnak, mikor itt a kép. A kép ami lehet nem teljes mértékben adekvát, de mégis pont ez az ami megfogott. Nem egyértelmű, mit is látunk, hol van, milyen anyagból tevődik össze, de gondolkodásra késztet. Ahány ember annyi gondolat, érzés, emlék, asszociáció és pont ez az ami tetszik ebben a képben. Nem akarja a képembe tolni hogy mit kell lássak, hanem megadja a lehetőséget, hogy azt lássam ami nekem fontos, ami belőlem építkezik, ami az én életemmel, gondolat- és érzelemvilágommal összefügg. Belevonja a nézőt és gondolkodásra késztet, ez az ami ennél a képnél nekem nagyon tetszik. Gratulálok! (Fehér Éva)

Csak egy smiley

Csak egy smiley

Az a helyzet, hogy kicsit nehéz a graffitik világával mit kezdeni, amikor ennyire szűkre vágunk egy helyzetet. Ráadásul ki is fordultunk ebből és egy utcai történet is elindult, amiben a pontocskák, a fénypontok, az autók lámpái, az utcalámpák és a szmájlinak a kis szemecskéi között meg van a párhuzam, tehát ez abszolút működik. Én még hiányolnék egy harmadik jelentésréteget is akár még azzal is, hogy odanyúlsz a kezeddel és valamilyen kontaktot keresel ezzel a kis figurával, mert most ez a személyes jelenlét leszűkül arra, hogy közeliben mutatsz valamit és ettől válik személyessé. Ez a része rendben van, de én valahogy úgy érzem, most ez a két világ, az ő szomorúsága és az utcakép nincs összekötve. Lehet, hogy ha ebben az utcaképben még hagytál volna oldalirányban többet, akkor jobban bemozdul ez a történet. (hegyi)
értékelés:

Csodaszarvas

Csodaszarvas

Mert bizony nem csak az építészek (sz)építik a várost.

A Filatorigátnál van egy szakasz a HÉV mellett, ahol nagyon jó kis graffitik vannak. Én magának a graffitizésnek, amikor festészeti értékeket hozunk létre, abszolút pártolója vagyok. Persze nem annak, amikor műtárgyakat rongálunk, amikor vasúti kocsikat festünk össze, hanem annak, amikor esetleg úgy, mint ennél a tűzfalnál, az egyébként is pusztuló környezetet transzponálunk, változtatunk át. Ez, amit most mondtam, nem vonatkozik az ún. tagelésre, én azt a legparasztabb vonalának tartom az önkifejezésnek, értelmetlennek, és cél nélkülinek gondolom, miközben sajnos azzal találkozom a városban, hogy olyan rajzokat, olyan valóban műtárgynak is felfogható alkotásokat is tönkretesznek azok, akik csak a tagelésig jutnak, amiket én nagyon sajnálok, és meglep az, hogy ez a szubkultúra nem képes magából kivetni ezeket a rongálókat. Ami a képet illeti, nagyon erősek ezek a színbeli párhuzamok. Nagyon jó az, ahogy az ég ritmusa felel erre a rajzformára, ez nagyon jó meglátás. Talán kellett volna keresni egy olyan helyzetet, ami esetleg egy kicsit közelebb menve ehhez a témához, még erősebb belső koncentrációt hoz a képbe. Arra gondolok, hogy a kép alsó részénél egy ujjnyi simán lehagyható lenne ebből a közlésből, a kép jobb oldalán belógó ágak nekem már nem kellenek, és a kép fölső részénél is tulajdonképpen egy ujjnyit le lehetne hagyni. Ha közelebb megyek ehhez az egészhez, és ha meghozom azt a döntést, hogy ebben engem a házfal, a rajz, ez az elvadult növényzet, és az ég érdekel, akkor ezeket kell szerepeltetni a képen, minden más már zavaró. Miközben az ötlet nagyon jó, és a megfigyelés is abszolút 10 pontos, a megfogalmazásnál azt érzem, hogy Ádám nem volt maximálisan koncentrált. Ezeket a kérdéseket magunknak exponálás előtt kell föltenni. Azt hiszem, hogy utolsó leheletemig fogok harcolni azért, hogy a gondolatokat az exponálás előtt fogalmazzuk meg, és ne utólag a boncasztalon kezdjünk el vagdosni. Ez nem jelenti azt, hogy utólag ne lehetne módosítani a döntéseinket, de ha a döntés is utólag készül el, és utólag csodálkozunk, hogy „jé, én lefényképeztem valamit”, akkor ez a fajta bizonytalanság rajta marad a képen. Ez egy két csillagos kép a kompozíciós lazaság miatt, de kérnék egy ismétlést. Kérem Ádámot, hogy menjen el ide vissza, ha lehet, és tegye meg, hogy már csak a maga okulása kedvéért is megcsinálja ezt az ismétlést. Arra hívnám fel a figyelmet, hogy a fényképezőgéppel a kezedben az által, hogy a döntés szabadon a tiéd, milyen képkivágást használsz, te magad is alkotó vagy, azaz szabadságodban áll dönteni, de rajtad áll, hogy egy új alkotást, egy új minőséget hozz létre. Azaz az eredetire itt két dimenzióban rákerül egy ág mondjuk, akkor az is képelem lesz, mintha festékszóróval festetted volna bele, az ég is mintha festék lenne, vagyis a képhatáron belül te magad is graffitissé leszel és beszállsz a játékba. Ezt ne veszítsd szem elől, hogy a dolgod nem csak a dokumentálás. (hegyi)
értékelés:

Impresszió

Impresszió

Merengtem ezen a képen egy ideig. A lecke leírásában kifejezetten kikötötték, hogy nem képeslapokat várunk, és ez egy kicsit elbizonytalanított. Vajon mi számít még képeslapnak, üres hatásvadászatnak, és hol kezdődik az a határ ahol a kép már érzést is közvetít? Azt hiszem ezt majd ti eldöntitek.

A leiratot értem, és abszolút egyetértek azzal a dilemmával, amit Ádám itt megoszt velünk, hogy most akkor hol húzódik a határa a giccsnek. Én azt gondolom, hogy ezt a képet a lakótelepi rész rántja helyre, azzal a sok antennával és egyébbel, tehát jó ez az ötlet. Amit hozzátennék az az, hogy talán egy ujjnyival kisebbre venném ezt a képet a felső régióban és akkor még jobban élne a ritmus. Nagyjából ott húznám meg a határt, ahol ez a szürke tónusos felhőréteg kifut a képből. Most ez tömegben ott fent egy kicsit sok, ráadásul a jobb felső sarokban ezek a szürkék nagyon homogénné állnak össze és így kevésbé izgalmas. Az ötlet jó, a 3 csillag megvan, de a leckemegoldással egy kicsit még várunk. (hegyi)
értékelés:

vey vu vey

vey vu vey

Hát, itt egy újabb darab belőlem. Már egészben, de még ruhában. Sokat gondolkodtam melyik képet válasszam, mit tekintsek benne értéknek. Először egy szimmetrikusabb, kellemesebb kompozícióval megáldott példányt akartam, de rájöttem, itt felesleges álszentnek lennem. Nem vagyok én még szimmetrikus, sem letisztult, sőt. Én még kóválygok a világban, de még magamban is. Így a kép ugyan gyengécskébb, de őszintébb. Azt hiszem ebben a leckében ez a fontosabb.

A kép címe egy taoista paradoxon, legalábbis a mi nyugati felfogásunk szerint, ugyanis az egyik szótag azt jelenti, hogy „cselekvés”, a másik pedig azt, hogy „nem cselekvés”, nem teljesen ez a leírása, ahogy itt most látjuk (wei wuwei azt hiszem), de gondolom, hogy erre szerettél volna utalni. Ha ezt az irányvonalat veszem, akkor a kép, ha nagyon akarom, akkor fölfogható egy ilyen üzenetnek: a nem-cselekvés az, hogy hanyatt fekszel az úton, a cselekvés pedig az, hogy megforgattad ezt az egészet, ráadásul kimozdítottad a középponti helyzetből, ettől kapott egyfajta dinamikát. Ez egy jó ritmus, az egy érdekes kérdés, hogy ha majd esetleg kiállításod lesz, akkor hány kiállítóteremben fogják ezt fölrakni fordítva a falra. Az üzenet abszolút rendben van. Jó helyszínt találtál, és nagyon érdekes az, hogy az a tónusrend, amit az ég képvisel az arcodon és a kezeden jelenik újból meg. Ettől van egy hármas ritmizálódása ennek az egésznek, és ez mind-mind a kép fölső része felé olvasható, tehát odafelé tart, és még azt is vehetem, hogy a megfordított horizont ellentmondást és feszültséget hoz, de mégiscsak egy talpra állított háromszöget kapunk, mint kompozíciós rend. Ez egy érdekes ügy, miközben az út, és annak a perspektívája egy hegyére állított háromszög, tehát nagyon jó ez a geometriai játék, amit itt mutatsz. Én abszolút egyetértek azzal is, hogy elmozdultunk a horizontból, úgyhogy nem nagyon tudok ehhez ennél többet hozzátenni, mint, hogy ez egy jó kép. Ha önmagában nem is, de egy gyűjteményben, vagy egy olyan kiállításon, ahol több munkádat bemutatják, ott ez egy jó darab lehet. Nekem ez egy három csillagos leckemegoldás, köszönöm. (hegyi)
értékelés:    

Zsák a foltját

Zsák a foltját

Adott volt egy kiégett izzó, és egy törött gyertyatartó. Valamiért pont összeillettek, ki tudja miért. De nem hagyhattam megörökítetlenül. Az árnyékokkal valóban gond van, nem így szerettem volna. De nem állt rendelkezésemre elegendő lámpa.

Hangverseny a szabadban

Hangverseny a szabadban

Hosszú idő után végre kisütött a nap, így hát tettem egy vizsgáló körutat a környéken. Őket találtam egy fa oldalán.

Egy párhuzamos univerzumban, buborékok túrázgatnak valahol

Egy párhuzamos univerzumban, buborékok túrázgatnak valahol

Megcsináltam, és mivel nekem tetszik, így gondoltam megosztom veletek. Nyáron készült a kép, amikor páran kivonultunk a Nagyerdőre, egy buborékfújóval felszerelkezve. Mivel az erdőben szálló buborék nem túl természetes, gondoltam még jobban elrugaszkodom a valóságtól. Ezért lett így szerkesztve.

A smink nélküli modell

A smink nélküli modell

Bár hallgat a nevére (Bambi), sosem kell szólni neki. Mindig a sarkamban van, mint egy kiskacsa. Azért választottam ezt a képet mert ez mesél a legtöbbet róla, rólunk. Még a fotózásban is szeret részt venni a kedvemért, habár nem túl szimpatikus számára az arcába tolt kamera (ezt a pillantásában is látni lehet, azt hiszem).

Ez egy nagyon izgalmas portré. Benne van minden titokzatossága a macskafotóknak, az az érdekes benne, hogy ritka eset az, hogy ezek a kisállatok ennyire partnerek abban, hogy fénykép készüljön róluk. Azzal, hogy az elején elmondom, hogy megvan a leckemegoldás, annyit hadd mondjak, hogy egy kicsi utómunka nem ártana. A jobb alsó sarokban most az arcnál és a nyaknál lévő rész fehérje már túlságosan sok fényt kapott, és ebből egy kicsit maszkolással vissza lehetne venni. Ugyanígy a nekünk bal oldali szeme túl kevés fényt kapott, maga a szemgolyó, és ebben talán egy kicsit világosítani lehetne. Ez utóbbi esetben ezt úgy kell megoldani, hogy a kontraszton is egy kicsit változtatsz azért, hogy a térbelisége a szemnek is megmaradjon. Ez a két csinosítási javaslatom van, de a kép abszolút szuggesztív és erős. Köszönöm szépen. (hegyi)
értékelés:    

Wellcome picture

Wellcome picture

"Egy darab idő vagyok, az a tartam, melyet a sors a lelkembe zárt."

Én nagyon örülök annak, hogy Ádám újból itt van közöttünk, egy viszonylag hosszabb időt hagyott ki a közös munkából, én örülök annak, hogy újból ránk talált, ráadásul egy nagyon érdekes és izgalmas portréval. Talán annyit hozzátennék, hogy most ez a fajta nyúlánkság a kép fölső részén nem annyira indokolt, onnan egy ujjnyit én vágnék, de egyébként a ritmus nagyon jó, ahogy ez az egész megjelenik van ebben sok fájdalom, sok érzelem, szóval én nagyon örülök ennek a képnek, és annak is, hogy újból látunk. Hajrá, várom a folytatást, most megvan a három csillag és a leckemegoldás is. (hegyi)
értékelés: