nincsenek határok

Nehéz a dolga a tanulónak, és ez tudom, hogy olykor nagyon unalmas tud lenni, ez át tud jönni a képről, hogy az ember elkezd elkalandozni másfelé, netre, levelezésre, mert elfárad. Ezt tudom kiolvasni. (hegyi)

éter

-Baba, segíts elrejteni Töpit.
-Mi történt?
-Kiütötte magát, és elveszett az éterben.
-Éter? Azt még nem próbáltam.
-Most ne. Fogd inkább a lábát, és dugjuk az ágy alá.
-A csigái? Megvannak?
-Kidobattad múlt héten.
-Na. akkor te rajzolj neki újat, én főzök egy teát, és mire felébred, mindent kipucolunk.
-A konyhát is?
-Is.
-Baszdmeg...

Nos, jó a szöveg, és ahhoz túl jó, hogy megálljunk egy Holdat ábrázoló, bevallom, nem túl érdekes képnél. Valami ha bevillanna a sötétben, történne, akármi, mert ezt a formát túl sokan csinálták meg, de ha nincs más, csak a Hold, az egy csillagásznak lehet érdekes esetleg, de képileg kevés. Nem keresnél ehhez az íráshoz más képi megoldást? (hegyi)

bocs

a szám végére lehet, megértem

Ez egy kellően flegma és pimasz kép, benne van minden, ami fontos lehet számodra, és ez át is jön a nézőnek. Jó a dekomponálás is, nekem ez működik. Javaslat, hogy egy kis kontrasztemeléssel vagy a világos tónusok helyrehúzásával a dolog még jobb lehetne attól, hogy nem lenne rajta ez a szürke fátyol. Érdemes kipróbálnod. Várom a folytatást. (hegyi)
értékelés:

Reggeli, Reggeli, Reggeli, Reggeli, Reggeli, Reggeli, Reggeli, Reggeli, Reggeli

Egyik reggel megvendégelt egy kisebb csapat, velük töltöttem a délelőttöt. Akkor találkoztak velem először, megkávéztattak, megreggeliztettek. Nem mindegyik gyerekről tudtam edönteni ki fia borja, mind egy nagy családot alkottak, és arra a pár órára, azt hiszem én is közéjük tartoztam. 2016. Gyüttment, Csobánkapuszta

Ez egy lírai etűd egy találkozásról, de túl sok a kép. Mondom, mit hagynék ki. 2, 4, 5, 7, 9. Ezek nélkül feszes, jó sorozat lenne, viszont hiányzik belőle a befejezés, és a személyesség, azaz a te jelenléted is kéne. (hegyi)

Azok a szemek, Azok a szemek

2016-os Gyüttment fesztiválon készült a kép. A kislány és az apukája (?) épp egy meseelőadást hallgattak.

Szia Hajni, egyértelműen az első kép a kép, a második nem fontos, nem ad hozzá a dologhoz, ilyen esetben azt nem kell közölni, mert a kettő együtt kevesebb, mint az az egy kép önmagában lenne, mert a te bizonytalanságod a nézőt is bizonytalanságban tartja, hogy most akkor miért kell a két képet néznie, mit nem talál, vagy mit nem lát, hogy értelmezni tudja a kettősséget. Az első kép jó, az tetszik, van kisugárzása. (hegyi)

Csütörtök délelőtt

Csütörtök délelőtt

Én ezt egy nagyon erős képnek tartom. Itt elárulok egy titkot: megkérdeztem Bach Vikitől, hogy ismeri-e Hajnalkát, mert piros itt is a fal, mint egyszer Viki képén is láttunk egy ilyen piros falat, de kiderült, hogy nincs erről szó. Én örülök annak, hogy ez a kép ebben a formában mutatkozik meg nekünk. Keresetlen, és a keresetlensége miatt átélhető a gesztus. Így jó, ahogy van, értem ez alatt azt, hogy persze, én is látom, hogy ferde a horizont, meg dől hanyatt az egész, de ettől izgalmas, hogy ezt közben tömegben maga a szereplő húzza helyre. Ha megfigyeljük a tömegelosztást, pontosan a szereplő felé dől ez az egész, de ő pont az ellenkező irányba mozdul, tehát ez az ellentétes mozgás adja az egésznek a dinamikáját, miközben ez egy nyugalmas póz, de mégis feszültséggel teli tud lenni. Nem csak attól, hogy attól félünk, hogy leszakad a radiátor, hanem attól, hogy ez a kiegyensúlyozatlanság, ez a kis billentés meghúzza az egésznek az ívét. Ezt én nagyon jónak tartom. Hajnalka, első három leckével lehet még dolgozni, de erre megvan a leckemegoldás is. Én örülnék, ha kapnánk még belőled. (hegyi)
értékelés:    

Kinga

Kinga

Az ötlet jó, és a megfigyelés is fontos, hiszen jellemző példája az utazásnak, amit látunk. Ismétlést fogok kérni, azt is megmondom, miért. Ki kell emelni az átlagosból ezt a történetet a személyes szférába, ehhez pedig óhatatlanul kell a kapcsolat a modellel. Nem kötelezően a szemkontaktusra gondolok, viszont úgy kellene a környezetet meghagyni, hogy közben maga a modell testtartása, a kellékek - bőrönd, kistáska, nájlonszatyor - utaljon arra, hogy ő most épp utazik, és még egy valami fontos lenne: az, hogy a nézőnek egyértelmű legyen, hogy ő most megy vagy jön. Más, amikor hazaérkezünk, hiszen abban van fáradtság, van öröm a viszontlátásban, van lemondás és búcsú az élményektől, míg az indulás izgalmas, feszült, fájdalmas is, de öröm is, kettős érzés, hiszen elmegyünk és ezért akár bűntudatunk is van, de vár a nyaralás, az élmény, és előre örülünk ennek, és még itthon, de már fél lábbal a vonaton vagy a repülőn vagyunk lelkileg, tehát ezek azok, amik mint történet egyedivé varázsolhatnak akármi jól ismert témát. (hegyi)

Pihi

Pihi

Nagyon jó a meglátás, nem teljesen jó helyen van az élesség. Ha megfigyeled, akkor most a nadrágszárra került valamiért az élesség, és nem a lábujjacskákra, pedig ezek sora az, ami gyönyörű kis ívet ad ki. Nagyon tetszik ez az ív. Ha én vagyok az, aki ezt a képet csinálja, akkor a képnek a bal oldalából levágom az ágy melletti kis szekrényt, és egyéb dolgokat, mert azok elviszik a figyelmet. Próbáld meg, hogy kitakarod a kezeddel, és megnézed, hogy mit ad úgy ki a kép. Ha kitakarod, egyből fogod látni, hogy sokkal jobban fókuszálunk a fő témára. Én ezt visszaadom ismétlésre azért, mert az irány, az ötlet jó, a kivitelezésre kell jobban odafigyelni. Feszesebb kompozíció itt jobban működne, kicsit kevésbé levágva a második talpat, bár ez nem akkora gond, mert ami ebben engem izgat – gondolom neked is ez tetszett meg -, hogy az egy lábnak a nagyujjtól a kisujjig, és a másik lábnak a második lábujjtól a kisujjig létrejött egy S betű, ez nagyon tetszetős, nagyon jó. A másik kérdés, hogy ezt a nadrágot el lehet igazítani, mert az ott most kilóg, pont ott, ahol az élesség van, a nadrágszár eléggé furcsa. Ez megint olyan kérdés, amivel lehetne még játszani, esetleg megkérni a szereplőt, hogy tegye már meg, hogy valami rövidnadrágot vesz föl, és akkor kevésbé zavaró ez. Jó lenne, ha ismételnél, és megint mondom: első három leckét ne feledd! Ismétlés. (hegyi)

Maffia

Maffia

Ha minden igaz, itt ugyan azt a cicát látjuk, aki a radiátornál vadászott. Nagyon szép, kedves és személyes ez a dolog, már ami a macskát illeti. Ami a hátteret illeti, az nekem zavaros. Nyilván nem olyan könnyű ezeket az állatokat rábírni a szereplésre, az nagyon jó, hogy ezeket a megfigyeléseket teszed, én ezt azért adom vissza ismétlésre ugyanúgy, mint a villamosos képedre, mert, ahogy az előző, macskás képeden ott volt egy sztori, ezt a sztorit kellene most is alkalmazni. Valami mesét indíts el, mesélj ezzel a cicával. Maffia biztos nagyon jó partnered lesz, ha hagyod, hogy megbarátkozzon a fényképezőgéppel, ez nem egy könnyű dolog, mert a macskák még érzékenyebbek, mint a kutyák a technikai eszközökre, nem az ő barátjuk, őket ez agresszióval, félelemmel tudja eltölteni, de a kedvedért lehet, hogy barátkozni fog ezzel. Akkor talán az élesség is helyre kerül, és a háttér kevésbé lesz zavaros. Szóval jó lenne, ha ez valahogy össze tudna állni kompozícióban is. Ismétlés. (hegyi)

1-es villamoson

1-es villamoson

1-es villamoson, Árpád híd és Lágymányosi híd között félúton.

Ahogy látom, téged izgat ez a közlekedési helyzet a tükröződésekkel, a fényekkel, a játékokkal, az előző, mozgásos leckédnél is egy közlekedési helyzetet kaptunk, ez még inkább arra sarkall engem, hogy azt mondjam, hogy jó a megfigyelés, kompozícióban nem ártana pontosítani, hogy mi az, ami engem itt izgat. Itt látunk egy réteget, ami a belső tér konkrétsága az ablakkerettel, aztán látjuk az ablakban a belső tér tükröződését, de mivel ez egy ablaküveg, át is látunk rajta, és látjuk ott a másik villamost, aminél már le- vagy fölszállnának a várakozók. Tehát időben és térben is több sík van jelen, ez nagyon jó megfigyelés, nagyon szeretném, ha ezt a maga konkrétságában vennéd, de a mesét kell elindítani, hogy mi a fontos, melyik kapcsolati rendszer az, ami téged izgat. A sapkás bácsival és a mellette álló nénivel indul el egy mesetörténet? Hogy ők utána elmennek egy kiskocsmába, és megisznak egy deci bort, vagy az izgat, hogy ők egyedül leszállnak, és mi vágja őket odalent? Magadnak kell ezeket a kérdéseket föltenni még akkor is, ha ezek nem valós történetek. Lehet, hogy ezek az emberek nem is ismerik egymást, elég nagy a valószínűsége, de ettől még a véletlen és a te kamerád közös helyre tudja őket szerkeszteni, és el tudsz velük játszani, mint szereplőkkel, mint egy bábfilmben, vagy mesefilmben. Én ebbe az irányba próbálnálak téged vinni, hogy hagyd, hogy az a mese benned elinduljon, és ezt a mesét fotózd meg. Az ötlet egy csillag, és várom az ismétlést. (hegyi)
értékelés:

Anyukám

Anyukám

Nagyon érdekes ez a portré, ugyanis a kép beállítása egy kettős portrénak a térábrázolása. Kettős portrénál lehet ekkora teret hagyni. Itt egy személy szerepel. Ezt én üzenet-jellegűnek veszem, aztán majd Hajnalka legfeljebb megerősít vagy cáfol, hogy erről a képről valaki hiányzik. Erre utal nekem az a gesztus is, ahogy a főszereplőnk nem a kamerába figyel, hanem oldalra, ráadásul visszafelé, ha elfogadjuk azt az irányultságot, amire akár Stephen Hawkingnak a munkáiban is találunk utalást nem egyszer, hogy a valós idő egy időtengelyként képzelhető el, ami balról jobb fele működik, bal oldalon van a múlt, jobb oldalon van a jövő, és ezen a tengelyen mozgunk előrefelé. Ennél a képnél is ezt az időtengelyt megfigyelhetjük, ami azt jelenti, hogy ebben a fordításban a modellünk a múltba néz. Ő a jövőben vagy a jelenben van, és ehhez képest a múltat figyeli, és ott van egy hiány, ott van valaminek vagy valakinek a hiánya. Nekem erről szól ez a kép. Egyébként egy nagyon érzékeny megfigyelés, én legalábbis így tudom ezt dekódolni, számomra a képi elemek ezt az üzenetet hozzák. Az élességgel van kérdésem, ahogy látom, édesanyád hajánál van most az élesség, talán jó lett volna, ha a tekinteténél van, ott mintha már a mélységélességet elvesztettük volna. Nem tudom, hogy ez minek köszönhető, hogy te mozdultál el, vagy a kamerád, de mintha egy kicsit hanyatt mozdultál volna, és ettől bizonytalan az élesség. Ez most ennél a képnél kivételesen nem nagy baj, mert a portrénál volt egy olyan kor, amikor nagyon hosszú expozíciókat alkalmaztak, és ebben a korban nem volt ritka az egy-két perces exponálási idő sem. Ezt úgy oldották meg, hogy különböző állványzatokat alkalmaztak, és ezek tartották a modellnek a nyakát, a fejet is, a gép is állványon volt, amivel elérték azt, hogy nagy elmozdulások nem voltak, de azért mikro mozgások, izommozgások igen. Amikor megnézünk egy ilyen régi korokból megtalált portréképet, akkor attól olyan időtlen, olyan meseszerű, finom, puha, hogy ezek a mikro mozgások a redőket, a nagyon éles vonalakat kisimították. Tulajdonképpen retusálás helyett lehetett ezt alkalmazni, mert ebben az állapotban nem kellett utólag semmit manipulálni, mert megtette az idő. Itt jön a képbe az, hogy nagyon nem mindegy az exponálási idő, nem mindegy az, hogy mikor fényképezünk, mert ezek visszavihetnek minket korban, és erre látok jeleket ennél a képnél. Megvan a három csillag, és várom Hajnalka reakcióját. (hegyi)
értékelés:

Döme

Döme

Megemlíteném itt, hogy ez a kutya a világ egyik legcsendesebb és legnyugodtabb kutyája.

Jó a struktúra, jó a kép, jó a játék. Nagyon érdekes a megfigyelés. Én egy picit szűkre komponáltnak érzem ezt a dolgot, sajnálom azt, hogy a kutyának a lába lemaradt, ha egy kicsit tágabb kompozíciót hozol, akkor a mozgásnak nagyobb a szerepe, hogy ez a kutya berobban a képbe. De a megfigyelés tökéletes, ugyanis akármilyen szelíd is egy állat, akármennyire is házias, békés, nyugalmas személyiségjegyekkel rendelkezik, de a gazda ki tudja belőle hozni azokat az ősi ösztönöket, amik minden kutyában benne lakoznak. Ezt nagyon fontos tudomásul venni, hogy bizonyos szituációkban a legbékésebb állat is szokatlanul tud viselkedni. Zárójelben jegyzem meg, hogy ezt azért fontos tudnunk, mert amikor kisgyerekkel hozunk össze kutyát, akkor a kisgyerek mozdulatait is félreértheti, és felkészületlenül érheti a gyereket, aztán ebből vannak a galibák. Ezt minden kutyásnak tudnám mondani, hogy jó lenne, hogyha ezt nem hagyná sose szem előtt, hogy őrizetlenül ne hagyjon kisgyereket a kutyával. Szóval jó az ötlet, tetszik a kép, én megadom rá a három csillagot, de jó lenne, ha az első három lecke folytatódna. (hegyi)
értékelés:

Hazafelé

Hazafelé

Szemmel láthatóan valamilyen tömegközlekedési járművön vagyunk, valószínűsítem, hogy ez talán busz lehet, és ott egy bemozdult képet kapunk, ahogy látom, különböző intenzitású mozgások vannak jelen a képen. Egyrészt a busz is mozdult valamennyit, és ennél lényegesen nagyobb mozgásnak tűnik, amit a szereplő végzett, a fejénél lényegesen nagyobb intenzitású mozgást látunk, mint a háttérnél. Ez egy nagyon jó meglátás, ami engem kicsit zavar az a kompozíció esetlegessége. Ha megnézzük, és letakarnánk a képnek a fölső részéből ezt a tetőablakot, akkor egy sokkal koncentráltabb üzenetet kapnánk. Tehát itt a képkivágással lenne érdemes foglalkozni, hogy mi a fontos, mit akarok itt üzenni. Ha a főszereplőm a fontos, és nem a háttér, akkor rá kell koncentrálni. Ezt azért mondom, mert most ettől talált kép jellege van az egésznek. Erre most adok egy csillagot, és azt kérném, hogy ha van erre mód, akkor próbálja meg, hogy megfigyel ilyen helyzeteket, és nem hagyja ezt abba. Ha elkezdett már valamit, járműbelsőben lévő történetek megfigyelését, és ebben a mozgás ábrázolását, akkor ezt vigyük végi. Az lenne a fontos, hogy valamilyen irányt jó lenne, ha elképzelne, mielőtt már dolgozik. Mondjuk ülök a buszon, könnyebb a helyzet, ha ismerősökkel, barátokkal vagyok, nálam van a fényképezőgép, és figyelem azt, hogy milyen gesztusok vannak, mikor vannak kilengések, milyen mozgások vannak. Ha ismerem annak a járatnak az útvonalát, tudom, hogy hol van bukkanó vagy kanyar, hol van olyan helyzet, ahol nagyobb valószínűséggel intenzív mozgások vannak, akkor ezeket a helyzeteket megfigyelve már tudom azt, hogy mikor kell megnyomni azt az exponáló gombot. Ugyanis nagyon szép, ahogy ez az arc itt elfolyik, mint egy szürreális portré, de akkor ezt a portréjelleget kell erősíteni, akkor engem nem biztos, hogy érdekel az, hogy hogyan fúródik át az ő fején a vascső, mert az most kettévágja a fejet. Akkor egy olyan kompozíciót hozok, ahol a portré jelleg erősebb, és a bemozdulással festek, tehát úgy használom, mint egy ecsetet. Nagyon érdekes, izgalmas portrékat lehetne így létrehozni, ez csak egy irány a sok közül, de szerintem megérné a befektetett energiát, időt és a kísérletezést, mert lehet, hogy valami olyan területet fedezel föl, amiből aztán egy egész komoly anyag is kikerekedhet. De egy csillag megvan az ötletért, és kérem az ismétlést. (hegyi)
értékelés:

Önarckép

Önarckép

Üdvözlünk, kedves Hajnalka, végre kapunk egy önportrét is. Én nagyon szeretnélek bátorítani ennek az iránynak a folytatására, és ha lehet kérni, akkor az első három leckével még ne rohanjunk el. Ez egy három csillagos kép, megvan a leckemegoldás is. Nagyon őszinte, nagyon megejtő az, amit itt látunk. Nagyon intim, nagyon emelkedett pillanat ezekkel a fénypontokkal, azzal a sejtelmes megvilágítással, amit kapunk, és azzal, hogy itt a bemozdulással, vagy a tükröződéssel (innen ez most nem eldönthető, valószínűleg mind a kettő létrejött), egy ismétlés van. Ez olyan, mintha a saját helyemnek a meghatározásánál, megkeresésénél egy úton lennék, abban erős ez az üzenet. Nagyon köszönöm, várom a folytatást: első lecke, harmadik lecke, és beszéljünk még erről, ne rohanjunk, próbáljuk meg ezeket a leckéket megoldani. (hegyi)
értékelés:    

Vadászat

Vadászat

Nagyon jellemző a kép, és ez a helyzet is, amit Hajnalka megmutat, nekünk négy macskánk van, abszolút ismerem ezt a helyzetet, amikor valami felkelti a cica figyelmét, és beindul nála a vadászösztön. Ezt a pillanatot nagyon jól jellemzi ez a kép. Annak is örülök, hogy nem egy vakus felvétel készült, erről sokszor beszéltünk, hanem más fényforrás adja a fényt, mert ehhez a fényhez tud alkalmazkodni az állat. Tessék megnézni a szemét, hogy íriszel, "szűkítette a blendét", és ez pontosan azért van, mert fel tudott készülni arra, hogy az a fénymennyiség fogja őt érni. Erre tessék mindig odafigyelni, ez egy nagyon fontos dolog, nagyon örülök, hogy ennél a képnél létrejön egy nagyon izgalmas megvilágítási helyzet, ugyanis a vadászat drámáját pontosan az az árnyék adja, ami ezen a radiátoron megjelenik. Amivel nem tudok mit kezdeni, az a képnek a bal oldala, ott valami forma elkezd belógni, ezt nem nagyon tudom értelmezni. Ha azt kitakarnánk, akkor rendbejönne az egész helyzet, erre érdemes odafigyelni. Én azt kérném Hajnalkától, hogy még küldjön ilyen macskás, állatos képet, mert jó lenne ebben is látni, hogy mire jutunk, és az első három lecke fontos, hogy azt gyakoroljuk. Erre most azért adok kettő csillagot, mert az a belógás a bal oldalon nagyon fontos probléma. A keresőben nem is biztos, hogy az ember látja, mert a keresők nem mindig a teljes képet mutatják, de utána, amikor közlésre kerül a kép, azelőtt helyre lehet ezt hozni. Ott lehet vágni, és akkor már nincs ilyen kérdés. (hegyi)
értékelés: