Az ágyam

Nyári ágy. Télen nem látszana ki a hó alól.

Nagyon izgalmas ez a kép. Nagyon örülök annak, hogy Gábor azt is megmutatja, hogy kezdeményezőkész, hogy bizony mer energiákat belefektetni abba, hogy egy kép elkészüljön. Nem firtatom, hogy most kifejezetten ezért a képért hurcolták ki az ágyat, vagy szobafestés volt, vagy meszelés, mert ilyen szempontból ez mindegy is. Az a lényeg, hogy ezt a képet ő elkészítette. Egy picit van valami, ami mégiscsak arra utal, mintha ezeket a tárgyakat letették volna, és azért tették volna az árnyékba, hogy ne szívja meg a nap, ugyanis, ha megfigyeljük a képet, a bútorok nélkül, akkor egy nagyon nyugalmas, rendben lévő kompozíciót kapunk, az árnyéknak jó ellenpontja a háttérben lévő, bal oldalon álló fa- és bokorcsoport, tehát egy jó ritmusú képet kapunk. De idekerült egy ágy, egy kisszék, egy kancsó, egy szőnyeg és egy kutya. Abban vagyok bizonytalan, hogy most ezek a tárgyak mennyiben voltak tudatosan elrendezve. Hogy be akart rendezni Gábor egy szobabelsőt, avagy nagyjából ezek így kerültek ide lehelyezésre, és minimális hozzáadott mozgással létrehozta ezt a képet. Kérdéses némelyik tárgynak a szerepe, az is, hogy ha ekkora nagy, nyitott terünk van, akkor miért kell ennyire összezsúfolni ezeket a tárgyakat. Formák úgy vannak összekötve, ami nekem most bizonytalan. Főleg a kisszék az, ami nagyon furcsán kötődik ehhez az egészhez, de az asztal is nagyon rá van tolva erre az ágyra. Értem én azt, hogy miért van az árnyékban, még a filozófiáját is el tudom fogadni, hogy okos ember nem a napon kezd el aludni, de ha már ezt a geget kitaláltam, akkor próbáljam meg úgy megvalósítani, hogy ez az egész bátran foglalja el a teret. Most az az élményem van, hogy ez egy félszeg megoldás. Kihoztam ide ezeket a tárgyakat, és játszom ezzel, létrehozok egy képet, de nagyon nem kezdem el széthordani a terepen, hogy nehogy bolondnak nézzenek. Mintha utolsó percben a bátorság veszett volna el a komponálásból. Jó az alaphang, jó az irány, de mégis nekem valami azt mondja, hogy ez a tömegelhelyezés annyira egy pontra van sűrítve, hogy nem tudok mit kezdeni a kép többi részével. Valahogy most fölborult az egyensúly. De mint Ágy lecke, mint ötlet, olyan, hogy ettől függetlenül megadom rá a három csillagot. Szeretném Gábor véleményét hallani erről, amit most itt elmondtam. Az az érdekes, ha nagy festő elődöket nézünk, akár Szinyei Merse Majálisát, tessék megnézni azt a képet, hogy milyen furcsa a perspektíva ábrázolása, olyan, mintha egy nagylátószöges objektívvel dolgozott volna a festő, mintha felállt volna egy létrára, ki van egy kicsit terítve a perspektíva. A horizonthoz vezető út meg van növelve, hogy minél több alak elférjen, minél jobban lehessen látni a történetet, és tulajdonképpen a tájrész, a háttérrész ehhez képest kicsi. Ha megfigyeljük, ott a festő ezt azzal érte el, hogy egy olyasmi helyzetet választott, mintha egy domboldal lenne. Nyilván itt ez most nem megvalósítható, de lehet, hogy az objektív megválasztásával, ha nagylátószögűvel dolgozik Gábor, akkor lehet, hogy létrejöhet egy ilyen perspektívatorzulás is. Úgy jobban föntebbről láthatnám ezt az egészet, leíró jellegű lehetne, és az ember máris játékosabbnak tartaná a berendezést, mert most összetorlódtak ezek a tárgyak. (hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

Szerintem jól venné. Írtunk (meg mondtunk) mi már neki ennél cifrábbakat is.
És most már én se így csinálnám meg ezt a képet.

Szóval csak nyugodtan toljad neki, Feri, majd ha meg leszek sértődve, akkor szólok. (Azt az egy oldalt, azért reprodukálhatnád egy ráérős pillanatodban)

Feri, ezt a méricskélést időről-időre megcsinálod, ma se értem, miért, hiszen ölég régi motoros vagy hogy tudd, hogy nem máshoz mérünk, hanem saját magához. Másrészt meg nem tudom, te hogy vennéd, ha akármelyik képedre azt írná akárki, hogy nézd meg hogy mit csináltál, mielőtt kiadtad a kezedből. Mondjuk a szögesdrótos tojásodra. :) hmm?

Megnéztekm, nekem tetszett.
Igaz, az gyanús volt, hogy a két óra alatt készült kb 30 képből nem volt egyértelmű, melyiket küldjem be. Az mindig gyanús. De asszem ez volt a legjobb, egyelőre enyyi telik.
Talán jövőre megint kipakolunk.

Írtam egy oldalt kidobott ez a szemét gép, nem írom le megint. Ne mentegetőzzél nézd meg, hogy mit csináltál mielőtt kiadod a kezedből.:)

Attól, hogy régi motoros, még lehet béna. Mindenki magához van mérve, tőlem az is pozitív, ha eltalálom melyik végén kell belenézni a gépbe. Ezért a krumplik. Mondjuk neked ez biztos nem érne három izét, mert más az elvárás, a felrakott mérce. Nagyon helyesen.

Amúgy meg más képén sokkal könnyebb meglátni a hibát. Ez nem a Zsolt sajátossága, hanem az univerzum szerkezetéből következő törvény.

Zsolt véleményével szinte teljesen egyet értek(!). Szerintem látszik a szándékosság a bútorok elrendezésében. Én leginkább azt nem értem, ha valaki ilyen jól látja mások képeit, a sajátján miért nem vesz észre ilyen egyértelmű hibákat. Még valami amiért nem fogtok szeretni. Szerintem a Gábortól aki elég régi motoros az estiskolában elvárható, hogy pontosabban fogalmazzon. Ezzel szemben a 3 krumplivirág ... hát kicsit furcsa más elemzésekhez viszonyítva. :-))))

Köszönöm az értékelést.
Meszelés az volt, de talán nem kell mondanom, hogy a meszelés miatt kitett bútorok spontán nem így rendeződnek el. Míg a szoba száradt, vagy két órát rendeződtek a bútorok a réten hol ide, hol oda és szándékosan lett, szűk szobabelső a tág térben. Jövőre, vagy amikor megint meszelés lesz, majd még tologatom az egyat egy kicsit.

Micsoda idill! Meszeltetek a házban? :)

Gégé! Nem vak vagyok! Látom én, hogy miért cuccoltál ki.

Már Feri hozzászólásánál is kikívánkozott, de örülök, hogy anélkül is van aki látja, hogy ha a kép 3/4 része, ráadásul tónusban kiemelten tartalmaz valamit, akkor az érdemlegesnek van tekintve. Ha a bútor szép részleteit akarom fotózni ( http://szakkor.estiskola.hu/category/37-... ), ahhoz kár kicuccolni a rétre.

A „nem történik semminek” a kép balfelében fontos dramaturgiai szerepe van (mint oly sokszor az „üres” felületeknek). Jelen esetben:

1. Nem is annyira üres, mert a zöldjeiben serényen teszi a dolgát a napfény, a nyár, a plein-air.
2. Tereli a szemet jobbra, hogy vegyük észre: ott az árnyékban történik meg a bensőség, a pihenés, az ejtőzködés.

Én épp a monitor különbségek okán - bár magam kalibrált rendszeren nézem a képeket - általában arányrendszerről beszélek. Arról, hogy a világos és árnyékos részek hogy viszonyulnak egymáshoz. Az érzetem az, hogy állandóan "kifordulok" a fényre, nem köti le a tekintetem az, ami az árnyékban van, mert a formák összerendezettsége egy tömegbe került, ez a fényviszonyokkal együtt hozza ezt az élményt, miközben a világos terület nem érdekes, csak körítés, mert a történet az árnyékban zajlik. Ezért mondtam a tükröt, hogy azzal meg lehet ezt úgy bolondítani, hogy például a kisszék és a szőnyeg kapjon valami fényfröccsöt. :)

Én úgy érzem, Gábor nem felrúgott, hanem csak lazított. Tette ezt (szerintem) a hangulati tartalom erősítése érdekében.

Ami a derítést illeti, ebben sajnos csak akkor ítélkezhetnénk, ha papírkép lenne előttünk, nem pedig monitor. A monitor fényességállításától függően ugyanis az árnyékot bedögölni látjuk, vagy nem. Nálam például az árnyékban éppen annyira derengenek fel a részletek, amennyire (szerintem) kell. Zsoltnál – ezek szerint – bedöglik. Ezen a ponton megfeneklik a vita.

Elemzés előtt: abban Sándornak van igaza, hogy nem kell mindig mindent kiegyensúlyozni. De abban is van igazság, hogy indokoltnak kell lennie annak, ha felrúgunk szabályokat. És Gábor nem haragszik meg, ha annyit az elemzésből előlegben elmondok, hogy ha már kihordta a családi hálószobát, akkor a tükröt is leakaszthatta volna, zakson, egy darabbal több, és deríthetett volna valami fényt vissza az árnyékba, mert nem az a gond, hogy árnyékba tette, hiszen ki az a hülye, aki napra megy aludni, de képileg viszont indokolt lenne a szürke massza feloldása.

Vitatkozom a két hozzászólással.

Nekem csak a cím és a kategoriabesorolás zavaró. Maga a kép szerintem jó. Jó, hogy a bútorok félig árnyékban vannak, meg szélen. Félrehúzódnak az árnyékba, szép, nagybányaias csendéletet, plein-air hangulatot teremtve. Ez az igen erős hangulat egy előírásosan kiegyensúlyozott kompozícióval aligha állna elő.

Egyáltalán: érdemes-e mindig egyensúlyra törekedni? Nem fullasztjuk-e ezzel képeinket néha unalomba? Nem kell-e időnként megbolygatnunk a szabályokat?

Sajnos igen. Ha ennyi energiát fektetsz egy képbe, azt érdemes jól megcsinálni.

A kép 3/4 részén nincs semmi érdemleges. Ráadásul azokat a szép bútorokat be tetted az árnyékba, hogy részlettelenek maradjanak.:(

Új hozzászólás