A gáter
A gáter
A gáter
A gáter
A gáter
A gáter
A gáter

A Hargitán a fafeldolgozás a fő ipari tevékenység. Kisipar, nagy fa.

Mielőtt az elemzés elkezdődne annyi zárójeles megjegyzés, ez nem az elemzéshez kapcsolódik, hogy itt Dörögdön gatternak (két t-vel) mondják ugyanezt a kifejezést. A többieknek mondanám, hogy maga ez a funkció egy nagyon fontos munka, ahol az erdőről kitermelt fák, fatörzsek, farönkök felszabdalása hosszanti irányban, majd gerendák, lécek elkészítése a feladata a gatterosnak. Erről látunk egy riportot. (szőke)

Egy hét képből álló sorozatot látunk, ami megint azt mondom, hogy egy olyan leletmentés a Gábor részéről, amit én nagyon fontosnak tartok. Egy olyan szakmát mutat be, ami lehet, hogy kiveszőfélben van, egy olyan helyzetet mutat be, amivel nem biztos, hogy mindenki találkozik, főleg mondjuk Budapesten. Hát lehet, hogy nagyon kéne keresni, hogy hol találok ilyet. De a megközelítésnél mindig azt mondom, amit az előző sorozatoknál is: hogyha tudom, hogy hol vagyok és mit akarok megmutatni, akkor kellő időt kell szánni arra, hogy ezt a munkafeladatot, vagy ezt a képsort meg tudjam oldani és úgy mutassam be, hogy az egyrészt ritmizálásában is egy dinamikus történetet hozzon létre, másrészt pedig úgy, hogy azért tényszerűen föl is tárjam azt a munkát amiről itt most szó van. Az első kép az maga a hórukk része ennek a dolognak, tehát viszik azt a nagy rönköt, nekifeszülnek a munkának, ez egy jó meglátás ennél a történetnél. Lehet hogyha egy fél perccel előbb fotózok, akkor még fényben vannak ezek az alakok, akkor is gondolom ott cájgolták ezt a fát, mert ezekre a rönkökre már az elején föl kellett nekik ezt valahogy kínlódni. Kevésbé lett volna árnyékban a szereplők java. A következő képen a háncs leszedést látjuk, jól mutatja a kép, hogy miről van szó. Aztán már egy technikai megoldást látunk, ahogy lécekre szelik ezt az alkalmatosságot, majd jön egy állókép, ami igazándiból biztos fontos és a Gábort maga a színdinamika foghatta meg, ugyanakkor azt mondom, hogy igen, csak én, ha nem tudom, hogy miről van szó ennél a munkánál, akkor nem biztos, hogy értem, hogy mit látok ennél a képnél. Úgy gondolom, hogy inkább arról van szó, amit már mondtam előbbi sorozatoknál is, hogy az ember izgul, elragadja a hév, hogy hú, de jó helyzetben vagyok és ebből milyen frankó kis sorozatot fogok kihozni. De annyira szétszabdalja - maga ez a szerkezet, ami fűrészeli ezt a fát - a kompozíciót, hogy most nem eldöntött számomra, hogy az a fontos, ami ott történik a fával, vagy az az arc fontos, aki ezt a munkát létrehozza? Ennél lényegesen szűkebb kompozícióval dolgoztam volna. Aztán megint nyitunk, ugyanebből a gépből egy másik állást látunk, majd egy harmadik állást is látunk. Nem érzem, hogy nagyon dinamikusan fejlődne ez a történet. És megint az van, hogy nem fejeződik be a mese. Tehát szeletelik ezt a fát, szeletelik, aztán nem lehet tudni, hogy mi lesz ennek a sorsa. Tehát nem látunk egy rakodást, ahogy ezek szépen össze vannak slichtolva és egymásra rakva. Nincsenek portrék, nem látjuk a gyöngyöződő homlokot, valami ott a háttérben az egyik képnél egy traktor látszik, de igazándiból egy pici lírát azért ebbe bele lehet vinni. Tehát én azt mondom, hogy én erre megadnék, mondjuk kettő disznót, hogy bíztassam a Gábort. Igazándiból azért azt mondom, hogy emellett meg azt kérem, ha el tud menni, ismételje és a következőkben azért erre figyeljünk oda, hogy egy riportnál milyen dinamikát hozunk létre a képek egymásutániságában, mert egy képriport az nem csak annyiból áll, hogy egymás után pakolunk képeket, nem attól válik riporttá, hogy több képet rakunk mint egy. Attól válik riporttá, hogy egyrészt elmesélünk egy történetet, tehát kvázi mondjuk a három szereplőből akit látunk kiválasztunk egy szereplőt, aki a legbeszédesebb, aki a legrajzosabb, aki a legjobban tudja számunkra az üzenetet hordozni és ráadásul aki a leginkább szóba áll velünk, vagy aki hajlandó velünk együttműködni és őt állítjuk a középpontba. És az ő történetét kezdjük el megfejteni, hogy mit is jelent. Mondjuk van három ember a Tibor, a Béla meg a Jóska, hogy ezek közül mondjuk kiválasztom Tibort és akkor azt mondom, hogy Tibornak mit jelent ez. Végig kell követni egy ilyen munkafolyamatot. Az elejétől a végéig, sőt még akár tovább is. És akkor ténylegesen azt mondom, hogy riportról beszélünk. Ez itt most egy képsor, de igazándiból, mint riport nem működik, mert nincsen témafelvetés. Bemutatok valamit, értékmentésként funkcionál. Hát a riporthoz azért ennél egy picit több kell. (szőke-hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

A gáter nem ennek a gépnek a neve, hanem az egész fűrésztelepnek. Legalábbis a helybeliek közt.

Csak megjegyzésként és nem kötekedésképpen, a képeken látható gép megnevezése nem pontos. A gatter a keretfűrész, mely alternáló mozgással és meghatározott pengeosztással, több fűrészlappal egyszerre vágja a rönköt. Itt egy rönkhasító szalagfűrész látható.

Erre a riportra ennél jobb minősítést, mint hogy pont te kéred el a selejtjét, ha akarnék se tudnék el képzelni.
Nincs túl sok, öszesen 29-ből válogattam.
Mélment.

Nekem a bugás után ez a kedvencem.Ha van még több képed róla "kidobjuk a felesleget"elküldhetnéd.Ugyanis hasonló pecu készítésén töröm a fejem,de ez a legjobb megoldás amit láttam.Hát na ,évszázados több generációs tapasztalat...

Tudom én, hogy olyanok, amilyenek, azért gyakorlom, hogy jobb legyen.
Csak nem szeretem azt látni az értékelésben, hogy attól lenne olyan, amilyan, mert nem szántam rá a kellő időt, odafigyelést, amikor szerintem pedig de.

Gábor, ha úgy érzed, hogy a képsoraid úgy jók, ahogy vannak, és az elemzés nem áll meg, akkor fejet hajtok és elfogadom, hogy neked úgy jó. Ha vitatkozni szeretnénk a képriport mibenlétéről, azt is lehet, érvekkel, indokokkal. Én a néző szemszögéből mondom a véleményem, akkor is, ha tudom, hogy sok meló az, ami benne van így is, mert a képsor kemény dolog, nem áll meg, ha nincs végigvíve következetesen. Írod, hogy őrölte a festéket. Nincs róla kép. Írod, hogy most nem készült mázazás. Nem tudom, el tudsz-e vonatkoztatni a kész terméktől annyira, hogy kívülről nézd. Aki nem ismeri a korondit, a képsorodból nem fogja megtudni, mi merre hány méter. Ül egy ember - tételezzük fel látott már a néző korábban fazekast - korongozik. Majd valami fura téglamicsodába molyol, ahol valami kűblik vannak. Kérdem én: mitől korondi azon kívül, hogy odaírtad? Kérdem ez alapján hogy fontos, hogy korondi? Ha nem, akkor oké. Akkor hangulatfestő képek (tartom a kompozíciós meglátásaim akkor is). Ha a cél a képriport, akkor ezekből a sorozatokból mindből hiányoznak képek. Mind a háromból. Én elfogadom, hogy nem az idő rövidsége miatt - bár te magad írod, hogy nem volt kellő időd a korondihoz (igen, ha 3 hónap, akkor annyi, nem kell odaköltözni, csak amikor kell, ott kell lenni, ez van, a fotó igényli a személyes jelenlétet.) Tehát elfogadom, hogy nem az idő, de kérdezem, hogy miért nincs a gatterosnál végigvíve, miért nincs a kártyajáték játékosra... értesz-e? Ez nem jelenti, hogy szar, amit csinálsz, mert ha az lenne, akkor 1. nem tennénk ki 2. és szólnánk, hogy azért nem tesszük ki, mert szar. Nem szar. Csak nincs kész. Hidd el Gábor, mivel tudom , hogy érdekel a képriport, azért próbálunk segíteni, hogy ez menjen.

Szerintem eléggé el van döntve, hogy itt nem portrét akarok csinálni a fűrészkezelőről, hanem megmutatni, hogy lesz a rönkből gerenda. Miért maradnak ki? Hát mert sűrítünk, szűrünk, szigorúak vagyunk, kidobjuk a felesleget. Valóban, itt kellett volna a végére még egy, a kész Gerendákról, ez hiba.
Ami a fazekast illeti, aznap, épp azzal volt elfoglalva, hogy kemencébe tette a nyers bögréket. Szívességből megmutatta, hogy dolgozik a festék-malommal, őrli a festéket, meg a korongozást, de a mázazás majd égetés után, szóval két nappal késöbb volt esedékes. Ha a kellő időn azt érted, hogy odaköltözni egy hónapra a faluba és visszajárni naponta a műhelybe, hát azt valóban nem tudtam megtenni.
De mondjuk a gáternél két délutánt töltöttem (és évek óta visszajárok, ismernek, ezért tudok úgy fotózni, hogy nem zavarja őket), az esti kártyázás se úgy készült, hogy parti közben lőttem ötöt.
Szóval azt nyugodtan mondhatod, hogy a végeredmény szar lett, de ha azt gondolod, hogy összeslendriánkodtam valamit röptében, az rosszul esik. Ez a szar alapos megfontolás és gondos munka végeredménye.

Ami a kellő időt illeti: fazekasosnál miért maradt el a mázazás, miért maradt el a lezárás? Itt miért maradt el a rakodás vége, a kész termék? Feldobsz egy témát, de nem viszed végig. Mi az oka, ha nem az, hogy nincs időd rá?

Gábor, pedig ennél pontosabban nem tudjuk elmondani. Se itt, se a fazekasnál nem kerül bemutatásra a tevékenység folyamata, csak részei, nincs indoka, miért maradnak ki részek a sorozatból, a képsor szereplőire nincs súlypontozva, tehát bárki lehetne a fazekas, vagy ezek az emberek, nem tudni, hogy nekik ez jó vagy rossz, szereti vagy sem...

Igazából nem tudok ezzel az értékeléssel mit kezdeni. Sajnos. Az lehet, hogy kellett volna még ennek a végére egy lezárás, vagy a fazekasos végére egy kész mázas bögre, de azt nem tudom hol és mivel keltettem azt a benyomást, hogy nem szánok kellő időt a dolgaimra és elkapkodom ezeket.

tetszik a folyamat bemutatása. nagyon érdekes.
"miből lesz a cserebogár" effekt. mivé válik egy fatörzs?

Új hozzászólás