Húsvéti kosár útja
Húsvéti kosár útja
Húsvéti kosár útja

Egy zseniális képsor és egy zseniális, majdhogynem szürreális gondolati kapcsolódás, amit az Ági itt három képben megpróbál mesélni. Nagyon jó az, amire ő rájött, nevezhetnénk Piroska kosarának, vagy a mágikus kosárnak. Nagyon izgalmas, ahogy a kosár szemszögéből egy történet létrejön. A megoldás is megtalálható a három képi üzenetben, méghozzá az első képen, ugyanis az első képet ha megfigyeljük, akkor parányi felületen, de látható a kép jobb felső sarkán a kosár tulajdonosának az ujja, vagy a kezéből egy picike kis darabka. Mintha a kamera tulajdonképpen a kosár szemszögéből nézne a világra. Ettől válik olyan nagyon furává az első kép. És ha ilyen értelemben figyeljük meg a második és harmadik képet, akkor tulajdonképpen pofonegyszerű lenne egy zseniális képsort létrehozni, mert csak annyit kellett volna tenni a második képnél is, hogy a kamerát a kosarak vásárának világában az ő szintjükre kellett volna emelni. Nem az emberek szemszögéhez, hanem oda, ahol ez a rengeteg kosár, mintegy rituálé, egy felvonulás, mintegy transzparens itt jelen van. Az első képnek a főszereplője a kosár. A második képnek is a főszereplői a kosarak lennének, csak a kamerát kellett volna a föld közelében elhelyezni, és a kosarak gazdái valójában beosztottjaivá válnának a kosaraknak. Hiszen ebben a második képben pont az az izgalmas, hogy ezen a rögtönzött vásáron vagy bemutatón az emberek világát, szocióját, történetét láthatjuk a kosarakon keresztül. Ez a, hát, úgymond világjárt kosár koronázná be az ünnepi asztalra odaérkezvén ezt a történetet. Ez azt is jelenti, hogy itt is változtatni kellett volna a fényképész nézőpontján, hogy végig megmaradjon a kosár, mint főszereplő. A harmadik képnél is tulajdonképpen majdnem álló pozícióból, fölülről egyszerűen leirat szintjén kapjuk meg ezt a látványt, pedig ez ennél sokkal több. Szinte egy pöccintésre voltunk egy világcsúcstól a három képnél, de úgy gondolom, hogy mivel az ötlet rögzítése egy nagyon fontos dolog, az Áginak a három képre megvan a két disznó, csak azt kérem tőle is, hogy mindig az alkotások elkészítése előtt, legyen az mozgókép, legyen az állókép, legyen az rádióműsor, fogalmazzuk meg az üzenetünket magunkban. Mi az, amit szeretnék a külvilágnak üzenni?
Közbeszólok egy dolgot csak – szól közbe Zsolt -, hogyha egy gyertya szerepel ezen a képen, énnekem azért az akár az András nézőpontját követjük, akár ezt a tárgyszerű nézőpontot, ez a gyertya most nincs szerepbe hozva. Nem él. Az látszik, hogy már egyszer meg volt gyújtva, de most nem világít. Tudom én, hogy a napközbeni helyzetben a gyertya fényére plusz világítóforrásként nincs szükség, ugyanakkor a gyertya dísze, a gyertya értelme, a gyertya lelke az a láng. (szőke-hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

Franti, köszi, jaj de rég volt! Mindjárt 10 éve. Vénülünk

Kedves Ágnes, hétfőn este nyolckor Februári ajándékkosár vár rátok, s ehhez kérem kölcsön e sorozatod 2. kosarát. Remélem, nem kosarazol ki!

Értem. Itt, már inkább csak jelképes lett ez az ünnepi szokás. Néhányan elvisznek a templomba, az oltár előtt összegyűjtik, a pap megáldja, és és hazamennek. Hajdúdorogon fel újították, ezt a szokást.

Mindig, mindenből lehet tanulni, persze.
Itt nálunk (Erdélyben, róm. kat. vidéken) még nagyon él ez a szokás.

A régi képekből és az értékelésekből is lehet, tanulni. :-) Szép, ha még tartják ezeket a régi szokásokat. Bevallom Neked, én rom.kat. lévén, még ilyen formában nem találkoztam ezzel a szokással. De úgy 15-16 éve, Hajdúdorogon volt szerencsém részt venni, és rögzíteni, az eseményt. Ebből gondoltam, hogy görög kat. ünnepre.

Szia! Hát először is megtisztelő, hogy ilyen régi képeket nézegetsz, és még hozzá is szólsz.
Másodszor, majdnem helyes amit írsz, csak annyi különbséggel, hogy ez római katolikus húsvéti szokás, ételszentelés, amit húsvét vasárnapján reggel tartanak. Ekkor, a már kész húsvéti ételt elviszik a templomba (nálunk a főtérre), és megszentelik az ételt, amiből aztán otthon esznek.

Kedves Mindenki!
Bocs, ha rossz infókat szűrök le a képekről. Ha jól gondolom, a képsorokon a "Pászkaszentelés", mint görög katolikus húsvéti szokás / népszokás, egyik eseménye látható.
Elérkezve a húsvéti böjt, utolsó napjához (5 nap. Ebben az 5 napban, semmi olyat nem esznek, ami állati eredetű) a korábban megsütött pászkát (ez egy ízetlen, kalács) és az egyéb elkészített ételeket elviszik a templomba, "megszentelni". A mise végeztével, mindenki haza tér az otthonába, és a kosárban lévő ételeket, elfogyasztják.

Új hozzászólás