Melenget és körül ölel
Tüzet gyújtottam:D

A vágy kategóriára küldte be Bogi ezt a képét, aminek valószínűleg az egyik fontos eszközrendszere, hogy nem használ külön világítást, hanem fényforrásként a tűz fényfoltjait használja az éjszakai kép információs módjának. Ez azt is jelenti, hogy a kép redukálódik, és eltűnnek a különböző tárgyi motívumok, a sallangok, amelyek összetetté tehetnek egy normál enteriőrt vagy tájképet, pl. ahol láthatnánk a kandalló szegélyét vagy a kerti talicskát vagy bármit. Egészen szűkszavúan fogalmazva a kép valójában egy fekete felületen absztrakt formaként használja a tűz, láng játékos ritmikáját. Egy balról jobbra haladó tengely formája van az egész képen átívelően, nyilván valamilyen huzat vagy levegő hatására jött létre ez az egy helyen osztott tengelyforma, és valamilyen tűzfogó eszköz lehet az, ami kitakarja a láng kezdeti szakaszából a jobb alsó részen magát a lángot. Ha el tudunk idáig jutni és el tudjuk fogadni azt, hogy ilyenformán beszél ez a kép a vágyról ezekkel a vörösekkel és sárgákkal, és a kép középpontjában azzal a parányi fehér felülettel, akkor egyrészt az absztrakció, másrészt az expresszivitás a két eszköz, amivel az alkotó dolgozik. Ha a plakátnyelv szempontjából nézzük a redukció a fekete és a vörös kapcsolatában dinamikusan próbál üzenni, elsősorban feszültséget, aktivitást. Ezt a nagyvárosokban nagyon sok óriásplakáton láthatjuk, hogy a vizuálpszichológusok előszeretettel használják a vörös és fekete kapcsolatrendszerét – pl. a különböző energiaitalokon látható reklámforma. Ez nagyon egyszerű okból van, a festészetben ennek a két színhatásnak az egymás melletti alkalmazása, akár Delacroix képeit nézzük meg, mindenütt a feszültséget jelzik. Tehát ilyen értelemben az ötös lecke, vágy kategóriájában ez jól használható mint eszköz az alkotó részéről. Ami itt javaslatként elhangozhat az az, hogy ha mindent lebontunk, hiszen nagyon kevés formai üzenet van a képen, a láng játéka, a láng tánca az, ami elsősorban a képet működteti, akkor a javaslat az az, hogy ezt az átlós tengelyt és a vörös-sárga-fehér formavilágot a jobb alsó sarok felé az átlós felületet érdemes lenne eltolni, hogy az a bevágás, kitakart forma a láng jobb alsó szakaszából mintegy kiharap, és ugyanolyan sötétbe áthúzza, mint ami körben keretként megjelenik a lángok körül, az lejjebb kerüljön, és abban a pillanatban levegőt kapna a bal felső sarok, tulajdonképpen balra tekintene a kép, igaz, hogy egy dekomponált forma létrejönne, de elindulna az egész aranymetszése. (szőke-hegyi)
értékelés:

Új hozzászólás