Fényesnap-portré
Fényesnap-portré
Fényesnap-portré
Fényesnap-portré
Fényesnap-portré
Fényesnap-portré
Fényesnap-portré
Fényesnap-portré
A mai nap ilyen fényes ide oda lenn és fenn.

Nehezen szedtem össze a disznószámokat, vegyük úgy, hogy ismétlésre visszadobva.

Hozzászólások

Egy 8 képből álló sorozatot látunk, a sorozat megtekintése előtt elsőre a címmel találkozunk, és erről elsőre egy óvodai gyerekdal jut eszébe ’Süss fel nap, fényes nap…”, a cím másrészt pedig utal egy időszak kezdetére, mivel általában az ember megszokásból a napjait úgy indítja, hogy legyen valami pozitív jövőképe, és ebből a szempontból a cím ellentétben áll a képsorozattal, ahol a meghatározás eleve kétségeket vet fel, hogy portré kategóriába esik-e. Az alkotó szorgalmi kategóriába küldte be, de ezt én felülbírálom, mivel szerintem a címben is jelzett portré kategóriájába tartozónak értem és itt elemezhető. Bizonytalansága ennek a képsornak, hogy az alkotó milyen stílusjegyeket használ, mert a képsorozat csak ezek alapján érthető. Ez nem egy triptichon vagy duálpár, hanem 8 kép, valójában egy olyan csomag, ami ugyan fotótechnikát használ képversként, mégis egy mozgófilmre utal, olyannyira, hogy bár a fotók némák, mégis ahogy az ember nézi a képeket, szinte előhívódnak a képekhez a hangok. Itt megjegyezném, hogy a képsorhoz képest pozitívan Vera Hityilova Játék az almáért c. filmjét, vagy egy Faun megkésett délutánja c filmjét, ami érzésem szerint ide kapcsolódik. Mindkét filmben emlékezetem szerint Jiri Menzel játszik. A sorozat nem elsősorban a színei, hanem a tárgyi környezet, épített környezet egyértelműen nem pozitív, nem örömteli, de pl. az első képkocka határozottan informatív, valójában egy térképvázlat ehhez a filmhez, egy lajstrom, egy lista, egy kiskáté, erről a helyzetről, amit aztán a többi kép érzelmi szinten kibont. Értelmezhető a képsorozat további részén lévő, néhol dekomponált, néhol életlenséget is használó képek. A harmadik kép az alsó gépállásával, önexpozícióval felerősíti mindazt, amit a szabályok rendszerében haladva hibaként kellene értelmeznünk, ugyanis az élesség nem a kamerába tekintő emberen van, akinek az állapotát nagyon is érezhetjük a képen, hanem ugyanazon a tárgyi környezeten, amiből mozaikszemeket az első két, és további képeken is látunk. Fontos dolog a talán az utolsó képen érzékelhetnünk, merem mondani, anélkül, hogy ezt egyeztettem volna az alkotóval, mert emlékeim szerint ezek a pilllanatok az én életembe is nagyon erősen berögződtek, apám halálával kapcsolatban, nem elsősorban a halálról beszélve, inkább a hozzátartozói attitűdről, az embernek azzal a létállapotával, amikor kiszolgáltatott helyzetbe kerül. Ez a kór-ház, ami nem a gyógyulás helye, nem a lelki biztonság otthona, hanem az a hely, ahol a kórral foglalkoznak. Bizonyos létállapotban, élethelyzetekben, betegség kapcsán, szülés kapcsán, sok mindent lehetne mondani, átélőként bekerülünk egy ilyen létállapotba – nagyon is ott van az elesettség érzete. Ugyanakkor a hetedik kép egy előzmény, ahol sejthetően már nem ülnek ott, akik sokat ott ülhettek,egy nagyon erősen roncsolódott, lakattal lezárt, várakozó padot lehet látni, egy elsuhanó, talán egy ápolónővel. Ehhez erősen kapcsolódik a nyolcadik kép ami érdekes módon nem szembesítő és nem látlelet-szerű, hiszen az alkotó nem az arcot, tekintetet keresi, pedig azt várnánk, hanem tiszteletben tartja a pillanat, az állapot szakralitását. Ahogyan pl a második képen jól láthatóan ott van egy arc, és ebben a képsor dramaturgiájában van egy előrefelé építkezés, aminek a záróképe mindaz, amit egy elesett emberről, egy, a kórházban fekvő emberről láthatunk. Nagyon érdekes az, hogy ebben a furcsa, drapériák közötti rideg felületben egy törődött, idős emberi kezet látunk, de a kamera megint csak a háttérre fókuszál. Tulajdonképpen végig rontott képeket látunk, végig úgy tűnik, hogy az estiskolán a beszélgetések során sokan még ideológiákat is kapcsoltak a rontott képekhez, hogy végig ezeket a stílusjegyeket lehet felfedezni a képsorozatban. Mégis, ha a formakeresés helyett a szellemiségét, filozófiáját akarnánk megérteni ennek az üzenetnek, ennek a fényesnapnak, ennek a kezdetnek – mert sejtésem szerint ez reggel készülhetett – akkor ez alapján meg lehet érteni az üzenetküldő valódi pontosságát, valódi precizitását. Végig nem arra figyel, nem azt helyezi előtérbe klasszikus módon, ami az arányrendszerek szerint fontos lenne, mint pl. itt az idős ember kezét, de nem azt szeretné megmutatni, hogy a ráncok, a táskák a szem alatt, és az elkeseredés hogyan van jelen, de nem ezt akarja naturalisztikusan bemutatni, hanem azzal a környezettel foglalkozik, azzal a szituációval, ami körbeöleli ennek a két személynek a kapcsolatát. Szinte árnyalakokként jelennek meg a kórház valódi szereplői, mágusai, mert nem ez elsősorban a fontos ebben a fényesnap-portréban, hanem az a létállapot, ami a két ember kapcsolatában, a kórházban lévő beteg ember és a hozzátartozó barát, ismerős, rokon kapcsolatában. Szerintem tökéletesen érthető szavak nélkül is ez a koncepció. Azon lehetne vitatkozni, hogy a képek miért annyira dekomponáltak, miért van annyi minden metszve, miért ferde némelyik de szerintem pont ezek miatt, mivel a stílus miatt is olyan, mintha egy nagyon gyors, sürgős dokumentáció történt volna arról a pillanatról, arról a helyzetről, ami érezhetően az alkotó szempontjából félelemből is táplálkozik, hogy ha ez az üzenet, ez a rögzítés most nem történik meg, akkor egy óra, egy nap múlva már késő lesz, és nem marad meg mindaz a lenyomat, ami most sejthető. Ez lehet pl. egy műtétre várakozás, azaz a képsor lineáris üzenete sokféle lehet, de én azt mondom, hogy ez egy koherens ez a nyolc kép, abszolút lépésről lépésre építkezik ebben a helyzetben. El tudom fogadni azt, hogy aki fiatalsága miatt ezeket a léthelyzeteket nem élte még meg, akkor nagyon nehezen kódolható neki ez a képsor. Ugyanakkor ez az egész képsor nagyon is sokkoló, felkavaró, és azt is el tudom fogadni, hogy van, akit nagyon is mélyen érint ez az egész, és nem az elfogadás kezd el működni, hanem felkavar benne egy sebet, és elkezd mindaz, ami ezekből a képekből árad, felszakítani lezárt, leragasztott, megoldatlan létállapotokat, és ezért elutasítja ezt a képsort. Mindkét verzióból elutasítás jön létre, amit el tudok fogadni, mert olyan ez a képsor, amire én máshol, máskor azt szoktam mondani, hogy egy korhatáros filmet látunk. És ennél szerintem nem azokat a konvencionális motívumokat kell keresni, az erotikát, a testi tabukat, hanem egy érzelmi tabut tár elénk ez az üzenet, és ezért nem ildomos itt kompozíciós rendeket keresgélni, mert a dramaturgiai rend az teljesen egységes. Mi ez az egység? Az, hogy ez a képsor őszinte. Mi az őszintesége? Az, hogy arról a pillanatról, arról az állapotról őszintén és prüdéria nélkül tud mesélni. Ez a képsor fotósorban három, filmként pedig öt disznót ér.

Kriszta, rövid és tömör leszek. A kommentárok a képekhez készülnek és azokról szólnak. És innentől minden egyebet, ami nem a képről szól, hanem mondjuk az oldalról, törlök. Erre van fórum, lehet használni, és ha van válaszunk, majd írunk. Pont.

A többire is tömör leszek. Elolvastad amit András és én írtam. Értelmezhetted. Pont.

A tábor részvételi feltételei egyértelműen le vannak írva. Ahogy egy pályázatnál, úgy az oldalnál is és a tábornál is azok a feltételek, amik le vannak írva. Nem kell elfogadni, de ha elfogadtuk, akkor utána nem igazán van miről vitázni. Pont.

Téma lezárva. Pont.

"Annyit töröltem a kérésednek megfelelően" Csakhogy én nem ezt kértem. Önkényesen töröltél neked nem tetsző hozzászólásokat, amelyeknek én most is vállalom minden sorát. Szerinted ez korrekt eljárás?
"Ha elolvasod a moderálási szabályokat és a felhasználási feltételeket, ezek elég egyértelműen le vannak ott írva. Magyarán: törölni addig lehet, amíg nincs hozzászólás, nincs elemzés. Utána nem." Ez a kiegészítés azután született, hogy az utolsó képemet feltöltöttem ide. Visszamenőleges hatállyal nem akarunk szabályokat alkotni, ugye?
"minden ott készült képet kérünk, és mi döntünk, mit publikálunk" Én ugyan nem voltam a táborban, de ez nemcsak a jóízlésnek, hanem minden létező etikai normának ellentmond. Ha valaki nem akarja egy képét a többmilliárd internetező elé kipakolni, arról nincs joga senki másnak dönteni. Főleg akkor nem, ha azt a képet a készítője nem érzi vállalhatónak. A képek ugyanis az ő szellemi tulajdonát képezik, nem az estiskoláét.

Még valami. A táborban készült képekről egyértelműen elmondtuk, le is van írva, hogy minden ott készült képet kérünk, és mi döntünk, mit publikálunk. Ezt a tábor végén el is mondtuk. Akkor nem volt kérdés. Utána te két már elemzett és elfogadott képedet levetetted. Ez nem az én értetlenségem, hanem a tiéd. Ha azt mondjuk, hogy az összes képet kérjük, akkor az azt jelenti, hogy az összeset.

Jóska, arról nem tehetek, ha nem olvassátok el a moderálási és a feltöltési szabályokat. Publikus, amióta az oldal működik. Nem értem, mire ez a felzúdulás. Az oldal eddig is így működött. Talán ha elkezdenénk újra a leckékkel, értékelésekkel foglalkozni és nem az oldal működését kritizálni, mert kritizálni bármit lehet, csak nem érzem nagyon produktívnak.

Ha bárkinek bármi kérdése van, ahogy addig is, állunk rendelkezésére, a fórumon, a pedellus@estiskola.hu mailcímen - a képek alatti kommentelés lehetősége nem ezekre a vitákra született. Nem ezért töltök fel leckéket. Tartsuk már egymás munkáját annyira fontosnak, mint a magunkét. Ennyit kérek, szerintem akceptálható. Senkit sem bántottunk, igyekszünk mindenkinek tudásunk legjavát adva segíteni. Az oldal erre jött létre, és a többség úgy tűnik, másfél év alatt ezt elég jól megértette, elfogadta és köszöni, használja, netán szereti is. Ez nekünk megtisztelő. Erre haladjunk. A vitát az oldalról pedig lehet folytatni a fórumban, vagy ha személyes kérdés van, mailban. A kommentálást tartsuk meg arra, amire való. Köszönöm a megértésed.

Zsolt, ne légy képmutató, te eddig is úgy töröltél, ahogy neked jó volt, illetve úgy töltötted fel más képeit, hogy nem kértél hozzájuk a kép tulajdonosaitól engedélyt!
Ha kívánod, idemásolom ezügyben a kimoderált üzenetváltásunkat.

Kriszta, mivel a hozzászólásaid hozzászólásokat generáltak, ha a te hozzászólásaid töröljük, akkor a többieké lóg a levegőben. Annyit töröltem a kérésednek megfelelően, ami a kettőnk közötti párbeszéd volt, mivel abban csak én és te vettél részt, tehát ezzel nem sértettem másokat.

Ez tehát egy kommunikációs helyzet, és mint olyan, vannak szabályai. Ezeket tartottam tiszteletben és tartom ezen túl is. Ennyi volt törölhető, és többet nem kívánok törölni anélkül, hogy ahhoz a beszélgetés többi résztvevője nem adja hozzájárulását. Ez igaz a képekre is, mivel azokkal nem csak te, hanem mi is és a többiek is dolgoztak azzal, hogy elemzések, hozzászólások születtek. Ha elolvasod a moderálási szabályokat és a felhasználási feltételeket, ezek elég egyértelműen le vannak ott írva. Magyarán: törölni addig lehet, amíg nincs hozzászólás, nincs elemzés. Utána nem.

Köszönöm megértésed.

András, kérek két napot. Nem otthon vagyok, másvalaki percdíjas kapcsolatát fogyasztom és nem akarok vele ennél jobban visszaélni.
Ahogy már egyszer kértem, szeretném, ha addig is vagy minden hozzászólásom megjelenne itt, ahogy én azokat írtam, vagy mindegyik eltűnne.
Illetve természetesen mindegyik a 2008. május 31. - 11:51-es időponttól, mert ez az első hozzászólásom, ami nem ezekről a képekről szól.
Éppen azért, mert innentől nem a képekről beszéltem, én is a fórumon akartam ezt az eszmecserét folytatni, ahogy ez egy - innen törölt - hozzászólásomból kiderült.
Mivel parttalannak tűnt a vita, nem érzem szükségét annak, hogy átkerüljenek ezek a bejegyzések a fórumba, de ha ti úgy érzitek, hogy kell róla beszélni, nincs ellene kifogásom. Nem tudom, hogy kell a gépemből másolni, de ezek szerint az rss működik.
"Mivel erősen személyes jellegűek" Ezt nem így látom. Az én számomra ezek elvi kérdések.
A képekről két nap múlva...

[én nagyon nem értem ezt a múltat eltörölni dolgot... no persze ez legyen az én bajom, csak miért így hirtelen, miért egy elméleti vita miatt?]

Kedves Kriszta, csak most értesültem a Zsolt és közted zajló kommunikációról, sajnos későn. Mostani információim szerint azt kérted, hogy legyenek az alkotásaid a hozzászólásaid eltávolítva az oldalról. Én ezzel nem értek egyet, mert nem hiszem, hogy meg akartunk volna bántani és nem is érzem, hogy okot adtunk volna erre a lépésre. A képekhez tartozó kommentekkel kapcsolatban egy technikai gond van, mégpedig, hogy a Zsolttal folytatott párbeszéded kint a nyitott oldalon bár nagyon fontos, véleményem szerint nem a külső képelemzésekhez tartozik, hanem nagyon is fontos helyszíne lenne a fórum rovat. Mivel erősen személyes jellegűek és túllépnek ezek a beszélgetések az eddig megszokott határon, egyetértek azzal, hogy a külső oldalról ezek lekerüljenek. Ugyanakkor most tudtam meg, hogy ahol nagyon fontos szerepe lehetne, a fórum rovatba nem tudta a technikai személyzet megoldani ennek teljes egészébe történő áthelyezését. Ez az egyik legfőbb gond, mer az egéz oldal szempontjából ott nem maradhatott, ahol pedig kéne lennie és folytatódnia kéne, nem tud megjelenni. Javaslatom a következő: az összes hozzászólásodat, amit a külső oldalon helyeztél el ezzel a problémakörrel kapcsolatban, ha lehetőséged van rá, a géped memóriájából kopizd és küldd el a Zsoltnak külön file-ban, hogy átkerülhessen a fórum rovatba. Mert mindenféleképp fontosnak tartanám, hogy ezt az elméleti párbeszédet a belső közösségünk előtt folytassátok. Amennyiben úgy érzed, hogy ez nem lehetséges, nem folytatható, nagyon szomorú vagyok, nem értem, de el tudom fogadni. Viszont az egész oldal szerkezetét tekintve kérem, hogy lásd be, nem építhetünk folyamatosan újra és újra egy rendszert, nem tudjuk a régi képeidet, hozzászólásaidat semmissé tenni és nem is tartom ezt korrekt lépésnek, merthogy a jelen pillanatban élő diskurzusnak ehhez semmi köze. Egy elkeseredett döntéseddel sok munkát teszel egy pillanat alatt tönkre. Szőke András, aki továbbra is szeret téged.

Zsolt, én egyáltalán nem ezt kértem, hanem azt, hogy minden hozzászólásomat töröld. Ha csak azt szeretnéd törölni, ami neked zavarónak tűnik, azt nem tartom korrektnek. Arra kérlek, hogy vagy törölj mindent, ahogy kértem, vagy tedd vissza az összes hozzászólást.

Az úgy van Gábor, hogy Kriszta kérésére némely dolgot töröltem.

Köszönöm, én is így éreztem, hogy megy a mese, nekem működik - nem azért írtam, hogy friss az élmény, mert nem tudtam mit csinálok. Hanem mert még mindig benne vagyok, az is lehet, hogy fog ebből készülni még valami. Dolgozik bennem.

Az hogy van, hogy az RSS-ben vannak hozzászólások, amik itt a kép alatt nincsenek????

Amúgy a vitához az én két centem: szerintem ez a sorozat teljesen ok (a harmadiktól eltekintve, ami minden szempontból kilóg) Annyira van meséje a sorozatnak, hogy forgatókönyvet, vagy novellát lehetne írni rá.

szerintem rakd vissza portrénak, az én értékrendemben (ami az átlagnál legtöbbször befogadóképesebb, de lehet csak igénytelen vagyok) működött.

"Erre mondtam, hogy szerintem mind mások vagyunk, miért kellene mindenkinek ugyanúgy fejlődnie?"
Nóra, nem így értettem, hanem úgy, hogy a képben kell működnie a tartalomnak is és a formának is, mert ha nem, akkor az értéke igencsak megkérdőjelezhető.
(És most persze nem az esetleges érzelmi értékéről beszélek.)

Én arra lennék kíváncsi elemzésnek, hogy a tartalomhoz ez a forma, amit láttok, miért nem adekvát, miért nem elfogadható. Az estiskoláról is lehet vitázni, de ezt ebben a témában elég egyszerűen meg tudom fogalmazni. Hitem szerint a tartalom viszi a prímet. És behívja a formát amiben megnyilvánul majd. Egyszerre talán Pollock esetében működött, ott lehetett párhuzam, bár jóllehet a vízió ott is előbb született meg, mint annak formai megoldása.

Feri: Ez Kriszta 'kell'-jére vonatkozott, hogy szerinte egyszerre kell, hogy fejlődjön a tartalom és a forma. Erre mondtam, hogy szerintem mind mások vagyunk, miért kellene mindenkinek ugyanúgy fejlődnie? Így érthető?

Feri, :) nincs semmi baj, csak én nem hiszek azoknak, akik azt mondják, náluk az üdvözítő megfejtés. A tartalom behívja a formát. Hiába agyalsz a formán, ha a forma van meg előbb, abból sok tévút születhet, amikor a forma kedvéért meggyakod a tartalmat. Vannak kitűnő formai megoldások az estiskolán. És vannak kevésbé szerencsések. Ha a forma agyoncsapja a tartalmat, akkor az baj. A leckék - 216x mondjuk el - nem véletlenül azok, amik. És a sorrendjük sem olyan esetleges, ahogy az tűnhet. Hogy Kriszta azt mondja, nem vagyunk pszichomókusok, az szerintem kibúvó. Mindegy, minek nevezzük. A lényeg hogy van közlés vagy nincs. Mellesleg a táborokban is erről beszéltünk és lám lám, nem is kevés képhez igen jól behívódott a forma a tartalom mellé, ahol meg nem volt meg a tartalom, azt a forma se mentette meg.

Ezt: "“kell”…? Szerintem nyugodtan működhet mind valakinek. Úgy értem az, ami neki működik, az hadd működjön, ha nem megy, akkor úgyis elmegy másik iskolába. Miért legyünk egyformák? "

Nóra! Ezt a kifejezésed, nem igazán tudom értelmezni, kifejtenéd pontosabban, hogy mire gondolsz?

"kell"...? Szerintem nyugodtan működhet mind valakinek. Úgy értem az, ami neki működik, az hadd működjön, ha nem megy, akkor úgyis elmegy másik iskolába. Miért legyünk egyformák?

Jó, akkor én egy harmadik irányt képviselek, amely szerint a kettőnek egyszerre kell működnie.

Nem is azt mondtam, hanem hogy a poroszos rendszer szerinti tanítási mód az, hogy legyen begyakorolva a forma, aztán jöhet a tartalom - és addig nem. Tanár - is - voltam...

Nem a poroszos rend tölti meg a formát tartalommal, hanem az érzék, a kreativitás vagy a tehetség.

Ez szerintem sem portré, pontosan ugyanaz igaz rá, mint Emese képére. Lélekrajz, (mozgás)tanulmány, kórkép és hangulat - de portré csak az az egy. Nem is jön össze sorozatnak nekem, legalábbis nem mind. A pad nem elég összekötni, a lábak is inkább szétviszik, ami összeköti, az benned van, és azt hiszem benned is maradt.

Tartalom és forma... van öncélú, üres szépség és van ocsmány-ronda tartalom is a fotográfiában, ahogyan én eddig észrevettem. Hogy mi a fontosabb egy iskolában... a poroszos rend szerint a forma lenne az, a keret, amit ha tökéletesen tud valaki, akkor megtöltheti tartalommal, magával. Az alternatív iskolák szerint a tartalom, ami ha megvan, ha ki mer jönni, akkor jönni fog a forma is hozzá. Én remélem ez utóbbi működik.

Végig olvastam többször is ezt a szócsatát, és azt kell mondjam, hogy a Krisztivel teljesen egyet értek. Nagy örömömre szolgál megtapasztalni, hogy Zsolt Te is "bedőltél" a digitális technológia legnagyobb csapdájának, mármint, hogy azonnal kész a kép és nem tudod eldönteni, hogy jó-e. Konc Zsuzsa (kezdőknek: nem az énekes) mondta egyszer, ha nem tudja eldönteni egy képről, hogy jó-e akkor fiókba teszi legalább egy évre.
Lehet boncolgatni ugyan a tartalom és a forma kapcsolatát, és kell is, vagy legalább is kellene, hogy milyen tartalmat milyen formával tudunk kifejezni a legjobban, de én jelenleg úgy látom, hogy annyira heterogén az estiskolások tudásszintje, hogy nem igazán érdemes foglalkozni vele, valójában azt hiszem nincs is rá igény.

Azt gondolom, hogy a kettő időben sem választható szét. Már a legelső lépésnek is szólnia kell a formáról.
.
És ez neked is felelősséged. Az oldal egyik arca vagy, és azt mondod magadról, hogy értesz a fotográfiához. Ha így van, akkor miért van olyan alacsonyan a léc, hogy pl. egy félrefókuszált képet is fel lehet tölteni (vagy hogy egy - szerintem - nem összeálló sorozatot fel lehet tölteni, bár erről azt mondod, hogy még friss, és összeállónak érzed, ami rendben van, de ha annyira friss, hogy egy kicsit sem tudsz objektív lenni, akkor pár hétig pihentetni kellene a képeket, ez is felelősség kérdése)? Ha egy teljesen kezdő csinál ilyet, az természetes dolog, mert neki még nem állt rá a szeme. De ha nem kezdő vagy és kiismered magad a képek/filmek között, akkor nem mehetsz vissza puszta szolidaritásból a kezdők szintjére, csak azért, hogy ők se érezzék magukat kényelmetlenül.
.
Kerekest azért hoztam fel, mert "félamatőrökről" és rejtőzködőkről beszéltél. És emlékeim szerint Kerekesről is azt mondtad, hogy rejtőzködik. De ha valaki jó képeket csinál, kit érdekel, hogy exhibicionista vagy nem? Nem pszichológusok vagyunk.

véleményem szerint és az eddigi értékeléseket elolvasva ez nem portré.

Azt nem értem, miért hozod elő Kerekest? Van az oldalnak Galériája. Még ha nincs is időm vele sokat foglalkozni mostanában.

Nem értem teljesen azt, ahonnan ahová nézel, hogy miért akarsz megspórolni, kihagy(at)ni lépéseket. Én csak annyit mondtam, és ehhez igyekszünk magunkat tartani, hogy a tartalom az elsődleges, ha nincs tartalom, az üres forma nem érdekel. Ez nem jelenti, hogy nem tudok gyönyörködni benne egy galéria falán. Te egyenértékre hozod a tartalmat a formával, amiben egyet is értek veled. De az érték és az időrend nem ugyanaz. Abban pedig tartom magam, hogy előbb abban kell lépni, ami a tartalom, mert az fogja behívni a formát és tölti azt meg. Azt se véletlenül mondtam neked, hogy ha tudunk segíteni az utadon, az nem a forma lesz, hanem a tartalom. Ha végigcsinálnád a leckéket, szerintem lehet, jobban értenél, vagy közelebb kerülnének az álláspontjaink.

Vagyis a tartalmat sem emelheted a forma elé.

"A tanításban nem emelheted a tartalom elé a formát."
Ebben tökéletesen igazad van, de az egyik a másik nélkül nem működik.

A tanításban nem emelheted a tartalom elé a formát. Én meg így.

Vegyük mondjuk Kerekest, akinek a neve előkerült, és akinek ismerem a képeit. Emlékeim szerint rá is azt mondtad, amit itt a "félprofikról" írsz.
1. Mi van akkor, ha valaki nem arra használja a fotót vagy a filmet, hogy megmutassa magát, mert nincsenek nárcisztikus hajlamai, és a publikumnak qrvára nincs köze ahhoz, hogy ő kicsoda-micsoda. Azt akarja, hogy a képei alapján ítéljék meg, tisztán. Ez egyéni alkotói döntés, belekötni senkinek nincs joga.
2. Ha teszem azt, Kerekes elbújik a képei mögé, és teszem azt, Hegyi Zsolt nem, és azt tekintjük jónak, kívánatosnak, elfogadhatónak, hogy az egyént ismerjük meg a kép/film által, akkor gyakorlatilag Hegyi Zsolt képei felsőbbrendűek, jobbak, mindegy, hogy nevezzük, mint Kerekes Gábor fotói. Ha ez egy adott közösség filozófiája (jelen esetben az estiskoláé), és ez egy kimondott filozófia, akkor nincs vele baj. De általános érvényű igazságot azért ne akarjunk így megfogalmazni.

Ez a szavaim kiforgatása vagy meg nem értése. A tartalomnak és a formának együtt kell működnie. A tartalom önmagában nem elég. Én így látom.

Azt kifejezetten erősnek érzem, persze mint szubjektív vélemény elfogadom, hogy ez nem egy alkotó oldal és hogy nem akar tanítani. Nem lehet, hogy máshol van a baj, Kriszta?

Nincs így Kriszta, de bevallom, nincs erőm újra és újra elmagyarázni. Ha neked ez csak egy blog, legyen. Bevallom, igen, az a lényeg, hogy őszinte tudj lenni, a hogyan az csak utána jön. A hogyannal baromi jól el lehet bújni a forma mögé. Ahogy azt nem egy félprofinál látni. A forma onnantól lehet fontos, ha van bele tartalom. És az első lépés, hogy meg merj szólalni. Szépen is lennénk, ha megfordítanánk és a formába merülnénk nyakig úgy, hogy közben nincs miről beszélni. Hiszen épp ennél, a megszólalásnál akad el a hang a legtöbbször és kerül be az őszinteség helyére egy formai bravúr. Amivel én nem tudok sokat kezdeni, ha üres.

Én ugye a legelején egy kicsit itt voltam, aztán sokáig nem, és pár hete néztem be megint az estiskolába. Az az érzésem, hogy ez nem egy alkotó oldal, ami tanítani akar, és ahol a minőség az elsődleges, hanem nagyrészt egy kollektív BLOG. Ahol a szubjektivitás, a személyesség, a valóságban megélt dolgok mindent visznek, és ahol a képalkotási vagy filmkészítési problémák igazán akkor merülnek fel, ha magáról a készítőről vagy a készítés körülményeiről épp nincs mit mondani. Vagyis az a lényeg, hogy mesélj magadról, hogy hogyan teszed, az másodlagos. Ha így van, az nem baj, csak ki kéne mondani.

Kriszta, lehetett volna az is, hogy van nálam fényképezőgép, meg hogy utána vágok, szerkesztek. Ezek a telefonnal készültek, vágatlanok, nyersek. Azt nem tudom megítélni, kívülről összeáll-e a történet, nekem összeállt. Egy viszonylagos nyugalmi helyzetből indul, közben feszültség van a jövés-menésben, én vagyok aki ebből kilóg, a várakozás és a tudatlanság feszültsége. A popejeset nem is értem, de ez nem vita akar lenni, mert én benne vagyok, vagyis még nem tudom nézőként szemlélni. Lehet, hogy idővel fogom tudni, most még friss. A történet viszonylagos megnyugvása a vége, nem az én megnyugvásom, hanem másé, nem véletlen, hogy nem magam mutatom a végén. Hogy mennyire portré? Egyrészt a pofám erősen ott van, másrészt a helyzet jellemez talán, szóval nekem az. De mondom, elfogadom, ha neked nem. Ez egy erősen szubjektív sorozat.

Zsolt, ha ez a sorozat egy portré, akkor Emese teregetős képe is az, ugye?

Én itt azt nem értem, hogy ez mitől sorozat. Az, hogy egymás alá rakunk egy helyen készült képeket egy kicsit nekem kevésnek tűnik. És állítólag egy sorozat minden képének önmagában is meg kell állnia, vagy legalábbis minden képnek fontos szerepe kell, hogy legyen a sorozatban.
Ehhez képest az első kép nem is komponált, nem is dekomponált, olyan fene tudja, milyen. A másodikkal érdekessé kezd válni a dolog, valami történetre tippelnék, és ez folytatódna a harmadiknál is, de ez teljesen életlen, a háttérre fókuszált a gép. Még a negyedik is talán része lehetne egy sorozatnak, ahol az előzőhöz képest az ellenkező irányba megy a láb, de ami utána jön a fekete lábbal, az olyan, mint egy Popeye- vagy Nu pogogyi-mese, ami ugye viccesnek készült, és erre még az átlós szerkesztés is ráerősít. A következő két képről se értem, hogy a fenébe került ide, mi a szerepe, mit akarsz vele mondani. Ha azt, hogy jönnek-mennek körülötted az emberek, ez a képeken nem jön át, mert nem a jövés-menésre, az emberekre koncentráltál, hanem kitáltál egy elsuhanós-lábas-technikás dolgot, és azt erőltetted rá a sorozatra. És akkor visszatérünk a beteghez, de ennek képileg semmi köze az előző képekhez, és hirtelen nem tudom, hogy kerültünk ide vissza.
Szóval ezt én még átgondolnám.

Gábor, ha csendéletet akartam volna, akkor az első elég, kész, egy disznó. Ha portrét akartam volna tisztán magamról, akkor a közepén az a nagyfejű és kész. Ha a mozgásra akartam volna, akkor a lábasok ölég lettek volna. Ha a barátomra mondjuk vagy az ágyra, akkor az utcsó. Én meg azt gondoltam, hogy ez így ebben a sorrendben és ritmusban átad valamit egyrészt egy élethelyzetből, ami jelenleg eléggé fedi a hegyizsoltot, másrészt talán abból a feszültségből is, ami ott akkor volt. Na az persze lehet, hogy ez nem sikerült. :)

Gyulolom a korhazakat. A tabor ota meg mindig beteg vagyok... gyulolom a korhazakat.
Jobbulast.

Portréban ez nálam csak két disznó, mert nem rólad szól. Többségünk ugyanígy érzi magát, ha egy kórházban a folyosón kell várnia, míg mások föl-alá sietnek, sürögnek-forognak, nekünk meg marad a tehetetlen várakozás, aggódás.
Ha a harmadik kép nélkül tetted volna fel épített környezet kategóriába, annyi disznót szavaznék meg, ammenyi csak van a kondában. Mert ez a sorozat (nekem) nem rólad szól (maximum a pillanatnyi élethelyzetedről) hanem a kóráz, mint épület és intézmény remekül megragadott lényege.
És amúgy meg pont, mint az elöttem szólók.

Hát,na.Jobbulást.Meg sok pozitív energiát a Zsolti osztálytársnak,hogy legyen mit átadni...

Jobbulást a betegnek !

Nekem az a lelakatolt pad annyira visszaadja a kórházban lét keltette érzéseket. Pedig szerencsére, csak a gyermekeim születésekor voltam kórházban.

jobbulást mindenkinek aki kórházban van.
nagyon bejönnek a lábportréid:)

Új hozzászólás