Mólón

Mólón

Balaton mellett készült most hétvégén.

A megfigyelés rendben van, a megoldással van némi problémám, a szokásos fotós betegség, hogy fáj a derekunk vagy a térdünk, és ezért nem guggolunk, nem mozgunk a kamerával függőleges irányban. Miért nem mentünk egy kicsit lejjebb? Most ki a főszereplő? A víz vagy a két kiskrapek, vagy miről akarunk beszélni, miközben ezt élességben kiválasztottad, de valahogy a kompozíció elszáguld a fejük fölött. Van egy előterünk, ami nincs kihasználva, nagyon hamar odaérünk hozzájuk, tehát nincs út, hogy hogyan is kerültünk mi ide. Aztán van egy középterünk a nagy semmivel, a vízzel, ami oké, azon merengünk, van egy hátterünk, ami valószínűleg egy másik mólónak a jelzése akar lenni, nem is fontos, de szépen lezárna, aztán ott vannak még a dombok, ezt is figyeljük, aztán ott van a teljesen homogén egünk, amire semmi szükség nincs, legalábbis nem ebben a méretben. Ha kicsit lejjebb mész a kamerával, akkor rendeződik a problematika. A másik kérdés az, hogy most sziluett vagy nem. Nyilván itt nagyon nagy döntési lehetőség nincs, mert valószínűleg ez egy megfigyelés, ők nem beállított modellek, ők csak ott beszélgettek a parton. Csak hát most ez az árnyék és a fényviszony nem teljesen százas. Ki lehet ezt exponálni, lehet azt mondani, hogy ebben engem az izgat, hogy az egyik fekete, a másik fehér, de akkor efelé kell elvinni ezt a dolgot. A gesztus, és az, hogy összeérnek a térdek, ez egy fontos üzenet, és a barátságról jól beszél. Szóval nekem a kamera szemszögének a megválasztásával van problémám, és ettől szétcsúszik a kompozíció. Egy csillag a leckére megvan, egyébként ezt érdemes végiggondolni. (hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

Köszi Zsolt az értékelést. A fotó eredetileg tágabb, meglenne az út oda, de a fotó szögén nem tudok módosítani, azokat mind így lőttem, úgyhogy akkor a tanácsaidon elmélkedve, de inkább elengedem e fotót, nem variálgatok itt.

Dávid, teljesen hozzájárulok, hogy odafotosoppolj egy loknesziszörnyet :)
Köszi a többit is! :)

Nyomokban láttam a kommenteket, viszont nem emlékszem pontosan, szóval lehet lesz egyezés de nem szándékosan..
ezért röviden le írom hogy nekem mit mutat a fotód!

Az én olvasatomban ez egy természetes őszinte egyszerű felvétel.. és pont ekerét is tetszik.. Van benne egy adag egymásra figyelés - ez az alakok testhelyzete - egyrészt irányukban nyitnak egymásféle és zárnak kifelé, másrészt az ülőpozíció is megegyezik (ez főleg azért érdekes mert mint, ha jól tudom az emberek leszokták leggyakrabban utánozni a másik gesztikulációt pont a csoportba való beilleszkedés, összhang jeleként, stb, ezt még lehet tagalni)
Ez egy privát történet amit a cölöpök elhelyezkedése sugall mint véd falak, a képen szereplőknek fizikai értelemben, itt képen nézve átvitt tartalommal is felruházva.
A komposztja ehető kiegyensúlyozott nyugodt ahogy illik egy kellemes baráti beszélgetéshez a vízpart mellett..

Igaz hogy a pozició miatt kívül rekedünk de nem is akar bevonni minket mint nézőket egyrészt mert nem kell hogy ott legyünk másrészt mert szimbolikus tartalmú nem egy dokumentarista leképezés, szerényvéleményemszerint.
Ezekért az összecsengésekért tetszik leginkább!

üdv
d

(ui - emelné a foto színvonalát egy barátságos mérközés a háttérben a polo válogatottunk és egy taviszörny között.. utobbibannevegyélkomolyan:)

:)) Igen, tényleg, emlékszem is a fotódra, nagyon jól meséli el a történetet!! És nagyon beszédesek a testtartások. No és ez is egy párhuzam...
Köszönöm a figyelmed! :))

Persze István, én is éppen azt mondtam, hogy a barátság nagyon sokféle lehet, és azt is hogy ez belső dolog -- tehát alapkérdésekben egyetértünk. Nagyon jót lehet lelkizni egy jóbaráttal egymás hátának dőlve, mólón ücsörögve is, ez is igaz. Sőt, képileg ez lenne jobban átadható, mert akkor lehet a nézőnek is jobban, mert nem háttal lesznek, hanem profilból. A néző arcon, profilon keresztül tud könnyen kapcsolódni, azonosulni egy szereplővel. Ettől még meg tudod teremteni a bensőségességet, elsősorban a környezettel, tónusokkal, hangulatokkal. Sőt ha a két háttal összetámaszkodott alak közül az egyik van a képen arccal, akár csukott szemmel, a másik meg csak jelzés értékkel, még akár az is kifejező út, mert látni a csukott szemen a feltétel nélküli bizalmat a másik felé... Így nem kizárnák a történetből a nézőt, hanem befogadnák.

Nekünk nézőknek így hátulról nem derül ki az, hogy mi is történik tulajdonképp. Írtam rá két végletet is az előbb, ami elég széles spektrumát fedi a barátságnak, és épp itt a bajom, hogy spektrum van és nem egy jól fókuszált érzés átadása. Így a kép mondjuk így: erősen távolságot tart a nézőtől. Persze a barátság privát dolog valahol, de én úgy értelmezem a lecke célja a barátságnak mint érzésnek a megmutatása, azaz nem a távolságtartás az út. Nem dokumentálni kellene hogy így néz ki két olyan ember akik barátok, hanem azt az érzést átadni ami közöttük éppen működik a fotó pillanatában. Persze lehet nincs igazam ebben, tévedhetetlen nem vagyok. :)

Köszi Nyözö a figyelmed! Azt gondolom, hogy most is nagyon pontos megállapításokat teszel Te is - a "bajoddal" együtt! :) Viszont én úgy gondolkodom a barátságról, hogy az csukott szemmel is, egymásnak háttal is működik - számomra a bizalom az egyik legfontosabb ábrázolható momentuma. A szembefordulás már összetett dolog. Persze, lehet összekacsintás, pajkosság is - gyakran így ábrázolják a barátságot - de olyanok is sokan egymásra nevetnek, akik nem barátok, sőt. A barátságot belső dolognak tartom, külső jegyeiben talán már nem méregeti a másikat.

A két fiatal körül amúgy ilyen nyugodt volt a légkör, kétség sem fért hozzá, hogy egymásnak fontos barátok. Iparkodtam nagyon, hogy átjöjjön ez az érzés a fotón. De érdekes dolog ez. Nem tudok mást tenni, csak elfogani a véleményeteket, hogy kintről, fotóról ez talán nem látszódik annyira, mint ott érződött. :)

Üdv. István

Zolival ellentétben én nem érzem problémának azt, ha a táj nyit, az alakok kapcsolata meg befelé forduló, zárt... Barátság sokféle van, és akkor itt még szűkítve vagyunk ember-ember barátságra, ami szintén lehet nagyon széles spektrumú.

Nekem az ábrázolt élethelyzet arra emlékeztet, amikor egy nagyobb, lazább, különböző minőségű barátságokkal át-át szőtt társaságból (l. István "csapatképét") két ember kiszakad és elvonul "lelkizni". Köztük talán több van szimpla haverságnál, talán bizalmasabb a viszony. Nem véletlenül írtam élethelyzetet, és a viszonyt feltételes módban.

Ugyanis a bizalmas hangulatot erősítheti az is, hogy a táj amúgy üres, csendes, békés, olyan tipikus mélyebben beszélgetni való hely. A két alak nem védekező görcsben ül itt, hanem megbízik a másikban, holott éppenséggel be is lökhetné az egyik a másikat a vízbe. :P Nekem nem zavaró a képet egyensúlyba hozó tuskók, móló stb. hanem ad egy stabil (erős formák) és békés (csendes vízpart) környezetet.

A bajom ott van az egésszel, hogy a két alak háttal van nekünk, így az egymáshoz való viszonyuk nem fogalmazódik meg, csak a környezetük által. Nem látni az arcokat, a tekintetek irányát? Vajon csak vízberévedősen ülnek egymás mellett egy-egy sörrel, és úm. csendes punnyadás van, vagy valaki mesél a fájdalmáról és a másik figyel rá, meghallhatja? És még írhatnék vagy tucatnyi történést... Éppen ez a dimenzió, éppen a tényleges viszony maradt le szvsz. a képről ettől a papparazzi jellegű hátulról fotózással.

Istvánnak ez biztosan egyértelműbb, mert lehet személyesen is ismeri a képen levőket, de legalábbis látta a beszélgetés gesztusait, így vannak hozzánk képest többlet információi. Így eleve benne van ez az élmény, ez a viszonyrendszer, ami nekünk külső szemlélőként nincsen...

Köszi Zoltán!
Elgondolkodtam azon amit írtál, és hogy a barátság nekem micsoda. Mennyire szoros testi kapcsolat, mennyire egymásra figyelés - vagy inkább azonos irányba figyelés. És úgy érzem, ha ez a pár egymásra néznének, egymáshoz szorosabban ülnének, vagy hajolnának, az már mást jelentene, pl. inkább szerelmet. Az én szememben e képen ők barátok: olyan egyformán vannak, egyfelé, és egymás felé is néznek, nem túl szorosan, de kellően egymás mellett ülnek, szabad akarat érződik, kötőttség nincs, jó együtt érzés van. Ettől függetlenül persze értem, és megértem gondolataidat, és egyátalán nem tartom a téma rossz megközelítésének. Nekem valahogy ez így.

És a horizont... szerintem az nem, de lehet, hogy a móló?

Üdv. István

Nekem úgy részekben nagyon ott van, a totemoszlopok sem rosszak, sőt, a kettő-együtt érzés ott van bennük, az életlen távolság is, mint ketten könnyebben meghódítható, vagy mint az ismeretlenre együtt készülődő jelleg... Maguk az ülő alakok amik a feszületlenségükkel mások, hiába szól sokminden két emberről, vagy a közöttük lehetséges szituról, az alakok viszonylagos távolsága és nyugalma, netántán egymás melletti érdektelensége más hatás mint a barátság több lehetséges nézőpontjai közül a többi, ami a képen van... Szerintem. :)

Másképp: az alakok a és a környezet hangulati központja nem ugyan ott van. Az alakok inkább befelé, egymás felé fordulnak, a környzet valahova el, ki a világba.

Ja: nem ferde a horizont? ;)

Neked nem tetszenek? Pedig olyan jól összezárnak :) Persze ettől még lehetnek zavaróak, de szerencsére könnyen retusálhatók vagy vághatók is. Hátha kapok erre vonatkozó instrukciókat! :)
Köszi figyelmed!
Üdv. Isván

Engem nagyon zavar az a két oldalsó totem oszlop. Meg lehet, hogy a horizont felett az eget nem e kellett volna kivágni. Amúgy jó ötlet és jól is néz ki.

Új hozzászólás