Róma, Auditorium Parco della Musica
Róma, Auditorium Parco della Musica
Róma, Auditorium Parco della Musica

A mi MüPánknak megfelelő intézmény. (Róma, 2011.04.24.)

Hat képből álló képsort kaptunk, és ami nekem rögtön szembetűnő, az a színvilág: a vöröses-narancsok a téglákkal, és egy kicsit furcsa zöldek. Olyan, mintha erre a zöldre valami erősítés került volna, nagyon furcsa világ. Közben az is látszik, hogy ez egy tavaszi felvétel, éppen zöldbe borultak a fák, valószínű ez az első fű lehet fűnyírás előtt vagy után, és talán ez is okozza azt, hogy a színek ennyire furcsák, ennyire nyers zöldek. Ha megfigyeljük a képeket, háromszor két képpárra oszlik ez a feltöltés, nem nagyon tudom egyértelműen értelmezni például az első képpárt, hogy miért pont ez a két kép került egymás mellé. Mivel nem látom magát az épületet a maga teljességében, ezért jóllehet, valami formai egymásból folytatólagos történet lehet az, ami a megfejtés, nem tudom, de nekem ez az összekapcsolás picit furcsa. A harmadik és negyedik kép izgalmaz a fákkal, facsoportokkal, ahogy a természetet és az épített környezetet összekapcsolta a tervező. Az utolsó két kép is izgalmas, ami nekem érdekes, az a bátorság, hogy a legutolsó, hatodik kép is bekerül ebbe a sorba. Ha, mint konstrukció figyelem ezt a képsort, nekem ez a hatodik kép ami nekem a legizgalmasabb azzal a négyzetekből álló formával, aminek ellenpontja ez a pici kis zöld a kép alján. Jó ritmusú képek, de nem tudok elvonatkoztatni ettől a zöldtől, nagyon furcsa. Erre valami magyarázat lenne szükséges, mert ha így színtónusban próbálom a megoldást megkeresni, mintha a kékek hiányoznának. Az épületet, magát a hangulatot nagyon jól adja vissza a képsor, bár ha az utolsó előtti képet megfigyeljük, akkor engem izgatna ennek a külső térnek a megmutatása, ez most csak részletekben történik meg. Érdekes, és nagyon bátor vágások vannak a képsorban. Azért mondom, hogy kettő csillag, mert ezek a vágások néhol nekem olyan formákba is belevágnak, amiket jó lett volna ritmusként meghagyni, akár a negyedik képen az ívet a tetőnél, akár az ötödik képnél a színpadtérnek az ívét, ezek nekem hiányoznak. Ez a zöld nem egy barátságos zöld most. (hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

Úgy érzem, mivel alapvetően a vörösek és zöldek vannak túlsúlyban, és akárhogy is, de a tégla is inkább természeti szín, anyag, így a viszonyítási pontot nem találom, mert minden el van csúszva, tehát ha ez város vagy más olyan hely, ahol van fejben mihez igazítani, akkor érzékelhető az ORWO film vagy a Fuji színvilága közti játék. De most itt csak az jön át, hogy ezek a zöldek valamiben nem stimmelnek, igen, az első friss fű is gyengébb zöld, mint ami már utána jön, de nem ilyen UV színhatású. Persze lehet hogy csak az én receptoraim birizgálják. :)

Kedves Zsolt, köszönöm az elemzést. A felmerült problémák közül – úgy látom – a színvilág igényel leginkább magyarázatot.

Nos, azt hiszem, kevesen gondolunk arra manapság, hogy, ahogyan régen a különböző színes filmanyagoknak, úgy ma, a digitális gépek esetén, az érzékelő-optika-szoftver láncolatnak is sajátos, arra az egy típusra jellemző színvilága van (lehet). Erről annál is inkább megfeledkezünk (vagy fel sem figyelünk rá), mert rögtön nekiesünk fotósopolni, és saját szájízünkre átfesteni a felvételt, elnyomva ezzel a kép eredeti karakterét. Holott érdekes lehet a gépnek a saját szín-karaktere is. Ezekben a római képekben egy új játékszerem, a Sony alfa 55-ös gépének egyik opcióját, a beépített HDR-t (több, különböző expozíciós idővel felvett kép gépen belüli szuperpozícióját) használtam. Az eredmény ez a „high-key” tónusvilág és ez a színvilág lett, ezekkel a zöldekkel. Így jött ki a gépből a kép a fentemlített beállítással. Ezek a zöldek egyébként egyáltalán nem estek olyan messze a tavaszi valóságtól. Mint ahogy a téglavörösek sem.

Még valamit: Róma a maga barokk és középkori világával az emberben egy sajátos szín-sztereotípiát is kialakít, mely gyakran elfedi bennünk a Rómában átélt ezerféle színélményünket. Én életemből vagy két és fél évet töltöttem el ebben a városban, de soha annyira meg nem fogott a tavaszi Róma színes, derűs tombolása, mint most április-májusban. Annak, hogy rábíztam a gépre, hogy színezze Rómát kedve szerint, az is oka volt, hogy úgy éreztem, neki van igaza.

De gondolhatunk Fellini Rómájára is.

Zsolt, köszönöm a segítséget, feltöltöttem a csíktalanított verziót.

Sándor, még nem került elemzésre, ha gyors vagy, még lehet javítani rajta :)

A fekete sáv egy fatális baklövés, szeretném visszaszívni, ha lehetne.

Ez a fekete sáv nagyon zavar engem. Nem keret, de nem is része a képnek. Muszáj?

Az elsö és az utolsó tetszik. Egy félre esö rész - egy mozgalmas hellyel; egy járható, valahová vezetö út a nyilt térbe - a fal az arcba mellett. A középsö viszont "ugyanaz": fák. De tetszik, mert biztos, hogy nem ezeket a részeket és föleg nem igy mutattam volna meg.

Új hozzászólás