Versenyhelyzet?

Versenyhelyzet?

Nem tudom, ki hogyan látja, de nekem úgy tűnik, a pályázatok pezsdülést hoztak a látszótér eléggé halódó fotós szekciójának életébe. Sokat gondolkodtam azon, mi lehet ennek az oka. Elsőre arra gondoltam, hogy a versenyhelyzet hat stimulálóan a tagokra, ami biztosan igaz, de csak részben. A fő motiváló erő szerintem a versenyhelyzet közösségformáló erejében van: a közös, egy irányba mutató versenyszerű mozgás öröme az, ami összeköti a résztvevőket, versenyzőket és drukkereket, és ami ilyen hatásosan mozgósít. Minden témakiírás egy közösségi esemény, amely jól követhető pályát fut végig, remek a dramaturgiája az egyre gyorsuló adrenalin szinttel, majd döntés utáni lecsengéssel. (Direkt kimentem – háromszor is – a lóversenypályára, hogy jobban szemügyre vegyem a helyzet lélektanát, mechanizmusát, és mondhatom, erős a párhuzam!)

Arra gondoltam, mi lenne, ha a leckemegoldások is hasonló versenyszerű dramaturgiát kapnának? Ha például - mondjuk havonta - egy (vagy két) leckemegoldásra lehetne pályázni, és a csillagok, illetve a lecketeljesítés lenne a díj. Ugyanúgy lehetne külső döntnököt bevonni, stb. És akkor egy adott időben mindenki mondjuk a „gyermekkor” témára hajtana, és egymással versenyezve bomlanának ki az egyéni értelmezések.

Kíváncsi vagyok a véleményetekre.

Egy-az-egyben, Hegyi Zsolt-2014.05.05. 11:05

Egy-az-egyben
Egy-az-egyben

Két áprilisi kép, garantáltan kreativitásmentesek.

Még egy hazafelé történet

Még egy hazafelé történet
Még egy hazafelé történet
Még egy hazafelé történet
Még egy hazafelé történet
Még egy hazafelé történet
Még egy hazafelé történet
Még egy hazafelé történet
Még egy hazafelé történet

Gondoltam, minden útról hazafelé jövet lefotózok egy kocsmát. Csakhogy ezt nehéz törvényszegés nélkül megtenni.

FÉSZKES

FÉSZKES

2013.01.20.

Négyzetes képarány tekintetében ugyanazt tudom mondani, mint az előbb. Itt a kép nekem onnantól érvényes, ahonnantól ez a fehér és középtónusban tartott szürke világ van. Ami a sötét tónust, a majdnem a fekete részeket illeti alul és felül, nem részei a belső rendszernek. Ha a kezetekkel letakarjátok, fogjátok érteni, hogy mit szeretnék itt mondani. A második része a dolognak, hogy itt talán egy vegyes megoldást lehetett volna létrehozni, abban a tekintetben, hogy ezekkel a drapériákkal elkezdek úgy dolgozni, hogy ezt a takarást valahogy meghagyjam ezen az edényen - ráteszem a tüllt, aztán beleteszem a körtéket így a körték a fátyol elé kerülnek, a paradicsomok is - és onnantól kezdve ez az egész formájában kevésbé zaklatott. Most ez az edény túl határozott. Avagy a másik irány, amennyiben ez a határozottság fontos nekem, akkor keményebbre kell hívni a hátteret és el kell érni azt, hogy az is kopogjon, annyira kopogjon, mint ez az edény. Egy teljesen más irány, hogy ennél lényegesen kevésbé kusza hátteret rendezek, tehát nagyon lágy, nagyon nőies, nagyon finom vonalakat és abba elhelyezem ezt a tárgyat – csak az a helyzet, hogyha ebbe az irányba mozdulunk el, akkor nagyon megnehezítjük a dolgunkat, hogy ne uralkodjon olyan szinten ez a kosárka az egész helyzeten, hogy már ne tudjon szóhoz jutni tőle semmi más. Itt a kérdés. Amin mindenféleképpen kellene javítani, az a kép bal oldalán álló hullámforma, ami létrejött ebből a háttérből. Ugyanis ott, abban az álló formában már annyira világos részek is vannak, amik elviszik a figyelmemet. Ezt visszavenném tónusban maszkolással. (hegyi)
értékelés:

FÁTYLAS

FÁTYLAS

2013.01.20.

Szubjektív meglátás következik. Nekem a kép alsó része abszolút elhagyható, tulajdonképpen ebből akár egy másfél–két ujjnyi az aljából lemaradhatna, hogy csak a hullámok maradjanak meg. Mintha ez a hajó úszna a vízen, mert ami ez alatt van, az ezt az asszociációs rendet csökkenti. Ami a képet illeti, én ezt egy abszolút érthető és egy jól felvázolt gondolatnak tartom, tehát mind a tál, mind a sütőtök tekintetében jók a fények, a játékok, talán egy picit sok a fényesebb rész a kerámia üresebb részén, de azt mondom, hogy ezt egy jó ritmus és jól használod ezt a fátylat, ezek jó kellékek. Az külön jó, hogy a tálnak a nagyon valószerű és nagyon határozott ornamentikáját és objektum jellegét csökkentetted azzal, hogy a fátylat ráborítottad és ez ezt az egészet lágyabbá tetted. Szóval nekem ez az arányrendszer most ezt a képi közlést nem fedi le, de mondom, ez szubjektív. (hegyi)
értékelés:

KÖRTÉS-TÖKÖS

KÖRTÉS-TÖKÖS

2013.01.20.

Hát, Sándor nagy és erős lépés tettünk. Jól megleptél, mert egy olyan új világot nyitottál ki, amit eddig nem nagyon láttam és én ennek nagyon örülök, tulajdonképpen gondolatolvasó vagy, mert a csendélet képeidnél folyamatosan az járt az agyamban, hogy de hát a Sándornak vannak hátterei, tüll és mindenféle más textiljei, amit használhatna - nagyon örülök neki, hogy ezt idetetted. Azt gondolom, hogy ez egy jó irány és egy nagyon határozott gondolat. A két tárgy is jó - körte és tök -, jó az a viszonyrendszer ami létrejön, valamint nagyon szépek a fények - annyit hozzátennék, hogy most a kép jobb oldalán, a háttéranyagon, tehát a textilen van egy elég határozott fénymennyiség és ezt én biztos, hogy csökkenteném (pl. maszkolással visszafognék) azért, hogy még jobban élhessenek a főszereplők. A kép alsó és felső részén úgy érzem, hogy arányaiban már nem a kép belső mozgásaihoz tartozó részeket is ábrázolunk. Ezek bennem bizonytalanságot keltenek. Aztán mondok még valamit, ami nagyon szubjektív lesz (úgy tessék kezelni). Ebben engem a képben leginkább azok a kis szöszök izgatnak, ami a tök belső felületén látszanak, biztos, hogy belebújtam volna valahogy a kamerával és ezt a belső rendszert kerestem volna, de ez maradjon az én meglátásom, abból dolgozzunk, amit látunk. A mostani arányrendszerben ezzel a centrális kompozícióval nagyon egyedül maradtak ezek a tárgyak, nagyon magányosak. Ez se rossz, nem baj, de olyan érzetet kelt, mintha egy hullámzó tengeren egy kis mentőcsónak úszkálna – túl messze van. Van egy távolságtartó érzete – én egy kicsit közelebb jönnék. Ez a fekete-fehér megoldás mindenféleképp a szívemhez közelebb álló megoldás – a tónusok, fények, színek jók – tehát számomra ez egy jó irányban gondolkodó kép. (hegyi)
értékelés:

KERTI MAKRÓ 2

KERTI MAKRÓ 2

2013.01.19.

Itt egy vidámabb helyzetet kapunk, egy másképp szervezett képi ritmust, kicsit itt is megvannak a kékek, ebből még mindig érdemes lenne átgondolni, hogy mennyit akarunk meghagyni, mert az, hogy ebben a vörösben kék van, az hűti ezt az egészet, ettől nekem egy kicsit szájbarágós az üzenet. A csipeszen lévő hódarabkák pontosan elég jelzésértékkel bírnak a telet illetően. A másik az, hogy itt megint az a helyzet, hogy a négyzetes formához kapcsolódni akarunk. Ott szoktam találkozni ezzel a fajta didaktikus megközelítéssel, amikor az Androidportálon elemzem a képeket, és figyelem azt, hogy mik töltődnek oda föl, mert ott az a szoftver, ami publikálja ezeket a képeket csak és kizárólag négyzetes képeket enged megjeleníteni, az Instagramon nincs más forma, csak négyzetes, és ezért, akarod, vagy nem, tetszik, vagy nem, csak négyzetes formában tudsz komponálni. Igen ám, de ez ott sem áll meg mindig a lábán, tehát ha ez a kompozíció utalás akar lenni a mobiltelefonos világra, akkor azért, mivel ezek nem mobillal készülnek, annyit tegyünk már hozzá, hogy akkor tudunk följebb lépni egy lépcsőn, és nem csak másolni azt a világot, akkor tudunk példát mutatni annak a világnak, ha a mi rendszerünkben kikezdhetetlenek ezek a kompozíciók. Itt nem érzem ezt. A fönti részből bizony-bizony abból a nagy fehérből, amit ott kapunk, én biztos, hogy vágtam volna azért, mert mindig a legvilágosabb rész van hozzánk közel, mindig az hív, az húz be minket, és kigyengíti a csipeszt. Nézd meg, ha a kezeddel azt a nagy fehérséget letakarod, rögtön, egyértelmű, félreérthetetlen az üzenet, ami a csipesz. Ennek a képnek ez az értelme és a lényege, de ha ezt tudom, és ez az a képi szenzáció, ami nekem felkeltette az érdeklődésemet, akkor ehhez bulldogként ragaszkodnom kell, hogy igen, ezt nem engedem, és addig nem nyugszom, amíg nem találom meg azt a ritmust, ami csak erről beszél. Most elengedted a gyeplőt fölfelé. (hegyi)
értékelés:

KERTI MAKRÓ 1

KERTI MAKRÓ 1

2013.01.19.

Az az érdekes ezeknél a képeknél, hogy feltételezek valamiféle tudatosságot abban, hogy Sándor miért nem korrigálta a színeket, ugyanakkor szubjektíven nekem, ezek a szürkés-kékek távolságtartóak, szomorúak, és dekadensek, de nem abban a formában, amit maga az elmúlás, ezek a levélkék, az elszáradt növényrészek mutatnak, hanem inkább abban, ami a csapzottsága, a koszossága ennek az üzenetnek, és ez nekem nem teszi szerethetővé a képet. Ha abban a tónusrendszerben maradtunk volna, amit ezek az elszáradt növénykék jelentenek ezekben a barnás-sárgás színrendszerekben, akkor értelmezhető lenne ez a kép, és akkor közelebb tudna hozzánk kerülni érzelmileg. Most ez az érzelmi kötés az, ami nem tud megvalósulni. Még valami, ami most, ebben a képben számomra zavaró: megint használjuk a négyzetes formát, ami olyan kötöttség, ami bár egyszerűbbnek tűnik ezzel dolgozni, mert kompozícióban könnyebben rendezhető, de ha ezt a képarányt helyezem az előtérbe, és ő az, aki rendezi a képemet, akkor óhatatlan, hogy olyan képrészek is bekerülhetnek, amik nem biztos, hogy azt a formai rendszert erősítik, amik egyébként a fő motívumot képezik a képen. Egyszerűbben megfogalmazva: itt most látunk egy növényi részt, ami gyönyörűen és líraian omlik ki ebből a kaspóból, ugyanakkor a kaspó szereléke, az a tartóelem, ami ezt tartja az akasztóján és az arra ráforduló elszáradt, letört ágrész a maga négyzetességével, szögletességével visszaránt engem a tárgyi valóságba. Elindulna egy líra, még a hó is ebbe a körbe tartozik, de ez a szögletes ritmus ellene beszél ennek az egésznek. Ha ezt a képet veszem, akkor simán azt mondom, hogy ott a képet vágom, nincs rá szükség, nem ad ehhez hozzá, vagy fordítok a kaspón, és máris kizárhatom a képből ezt a képelemet. Viszonylag nagy részről beszélünk, itt nem arról van szó, hogy ez csak egy vékony vonal lenne, mert összehasonlítható méretben és tömegben a levélkékkel. Sándor, én ezt visszaadom újbólgondolásra, és szeretném, ha elindulna egy kommunikáció köztünk, hogy hogyan is vannak ezek a képek, mert mindenképpen jó lenne, ha kapnék valami iránymutatást arra nézvést, hogy miért hagyod ezeket ebben a furcsa színvilágban. Biztos van oka, de jó lenne ezt fölfejteni. Ismétlés. (hegyi)