kánikula

Nyár.

Az a jó ebben az egészben, mintha elkezdenénk nézni egy Google-térképet, és most még a lehető legnagyobb nagyításban nézzük, aztán elkezdünk távolodni, és látjuk, hogy itt vagyunk a faluhatárban, aztán látjuk ezt a falut teljes magasságban, aztán a megyét és az országot. Nekem ez az élmény jön, legfőképpen azért, mert nagyon jól választotta meg a helyszínt, ahol ez a fotó készült. Ez a kis ember vélhetően valamilyen domboldalon áll, amitől ez a térjáték elkezd működni, hogy most ő ott feküdt, és fölállt, tehát a képkivágás nagyon rendben van. A modell elhelyezésével vitatkoznék, ott lent, a modell alatt nekem kicsit több is lehetne, de az ötlet jól és tetszik. A nyárról is jól mesél, arról, hogy elmentünk apával kirándulni, aztán apa addig hajtott, amíg én már majdnem szomjan haltam. Kettő csillagot adok azért, mert az ilyen kevés elemmel dolgozó kompozícióknál a modell elhelyezése sarkalatos kérdés. (hegyi)
értékelés:

ebédidő

Pécs, kulturális főváros, Széchenyi tér, utolsó simítók.

A fotón látunk két munkás embert, aki épp falatozik, és nagyon is jellemző ez a kép. A kis hátizsák, a kenyér, gondolom valami felvágott is, látunk eldobott krumplis papírtasakokat is. Tehát egy olyan képet kapunk, ami erre az életformára, ami az építőiparban jelen van, jellemző. A megpihenés, az kis szusszanásnyi idő, ami az ebéd eltöltésére adott, hogy aztán újból a munkát tudják folytatni. Ez jól látszik a képen és jól is értelmezhető. Igazándiból itt egyetlen egy problémám van, mégpedig az, hogy nem olyan nagyon jellemző a képnek az a része, ami arra vonatkozik, hogy ez Pécsett készült. Ez a műmárvány, vagy kő talapzat, ahol ők ülnek, ez bárhol máshol is lehetne. Szóval, én azt mondom, hogy a kép és az ötlet is jó, csak hát egy olyan szituációt kell találni, mint egy színpadi díszletnél, ahol a háttér, a szereplők elhelyezése jobban mesél, hogy a történet hol zajlik le. Ha Béla jár-kel a városban, ezeket a szituációkat meg lehet találni talán olyan helyzetben is, amikor megoldható ez a feladat. (hegyi)
értékelés:

Pécs, artistacsoport
Pécs, artistacsoport
Pécs, artistacsoport
Pécs, artistacsoport

Ugye mint tudjuk, most Pécs kulturális főváros lett, és ettől függetlenül is ott szokott zajlani az élet. Én nagyon kedvelem Pécset pont ezért mert nagyon bohém helynek tartom, sok fiatal, egyetemista. Ott az én tapasztalatom szerint mindig történik valami, akkor is, hogy ha nem egy szervezett helyzetről van szó. Ez most itt, ahogy látom, egy artista szám, és attól izgalmas, és azt tessék megfigyelni, hogy ezzel a Béla időt töltött, méghozzá nem is keveset, mert van egy mozdulatsor, hogy a két fiú itt tartja ezt a kombinés lányt, aki fel fog ugrani, csak hát azt tessék megnézni, hogy aztán a fotós is elmozdul, és más-más helyről készítette el a képeket. Tehát az első három kép ettől zseniális, hogy nem egy ugrást várt ő meg, hanem többet, és ebből rakta ő össze utána ezt a képsort. Ami nekem ebből a képsorból hiányzik, az az, hogy utána látjuk a társulatot, aki ezt gondolom létrehozta, egy lépcsősoron ülni, és várni a sorára, csak hát a történet nincs befejezve: tehát fölugrott a lány, ott van a levegőben, át fog pördülni, na most hogy utána szegényt sikerült-e elkapni, vagy nem, azt nem tudtuk meg. Ezekből az arckifejezésekből még azt is el tudom képzelni, hogy szegény ott nyekkent egyet a földön, aztán most szomorú a csapat, hogy szegény lány megkarcolódott. Szóval a befejezés hiányzik. Úgyhogy én erre most kettő csillagot adok, nagyon jó az indulás, és hát nincs vége. (hegyi)
értékelés:

barátok

együtt a gáton is

Egy fekvő formátumú képet látunk, ahol két szereplő jelenik meg. Ez valami gát vagy vízerőmű vagy én nem tudom micsoda, ahol a két fiatal ember szerepel. Igazándiból azt kell hogy mondjam, hogy érdekes maga a képi megoldás. Van ebben egy pici western filmes várakozás is, hogy itt majd valami fog történni, mert most ugye a két szereplő jelen pillanatban nem kommunikál egymással. Az egyik kezdeményez egy kommunikációt, de a másik elfordul tőle profilban és nincs köztük párbeszédes helyzet. Ez bármikor megváltozhat, ezt a néző várja a kép folytatásaként. Ez egy dinamikát ad ennek a képnek és az jó. Csak én azt mondom, hogy a barátság lecke nem erről szól. Ez megint olyan, mintha egy közmondás gyűjteményt kinyitnánk, és azt próbálnánk meg fotóban illusztrálni, de az élet alapvetően nem ilyen közmondásokból áll, pontosabb az ember utólag tud ráhúzni bizonyos élethelyzetekre megfelelő szólást-mondást, de ez már ilyen késő bánat, utánam a vízözön, amikor utólag mond ilyeneket az ember. Itt is ezt értem, hogy elkészült egy fotográfia, és ez el lett mondva ezzel, hogy a gáton is barátok. Én azt várnám, hogy a Béla fogalmazza meg fotográfiában, hogy mit jelent neki a barátság. Próbáljuk meg ezt is saját magunkon átszűrni. A kompozíció tetszik, tehát azzal nincsen semmi baj. Nyilván a helyi adottságokat is figyelembe kellett venni, ezért mondjuk nem túl szerencsés, hogy belóg a kép jobb alsó sarkába az a betonpárkány, de ez van. Valamennyit lehetett volna talán szűkebbre vágni magán a kompozíción és akkor abból lényegesen kevesebbet kapunk, de lehet, hogyha kijjebb megy Béla, akkor még jobb, nem tudom, a helyi viszonyokat ő ismeri. Én most azt mondom, hogy ez egy csillag, merthogy várnám az ismétlését ennek a leckének. (hegyi)
értékelés:

hajszálon függ

a természet egy újabb akrobatikus kísérlete

Nagyon izgalmas ez az egész, hát azért valahogy meg kellett volna találni azt, hogy ott, az a háttérben lévő sötétebb folt ne úgy álljon ott, ahogy, ahhoz, hogy ez a kis hajszál, amit Béla megfigyelt az ténylegesen értelmezhető legyen. Mert most, ez, hát ott valamilyen szinten megvan, de nem olyan erős. Úgyhogy egy csillagot tudok rá adni, és azt mondom, hogy azért erre oda kell figyelni, hogyha pont ez a lényeg, hát akkor ennek jobban kell tudnia működni. Kis lámpa, kis tükör, sokszor elmondtam már ezt, úgyhogy ezzel kéne valamit kezdeni. (hegyi)
értékelés:

kísérlet

még egy profil

"Még egy profil" írja Béla, gondolom ugyanarról a fiatalemberről, sőt, ahogy én megfigyelem nagyjából ugyanabban az időben, ugyanabban a beállításban készülhetett ez a kép, csak esetleg mondjuk a háttérben lévő rizslámpát, vagy nem tudom mi lehetett az a világítóeszköz lekapcsolta Béla és egy más megvilágítást mutat. Ezek jó kísérletek. Én azt mondom, hogy egyébként a másikra megadtam a három csillagot, erre most nem azért nem adok, merthogy ez egy rossz kép lenne, hanem én ezt abszolút tanulmánynak fogom föl és mint olyan, várom majd a véglegesen kiérlelt verziót. Jó megfigyelés, de hogyha ennyire minimális eszközökkel dolgozom, akkor ott mindennek pontosan, mérnöki pontossággal dekára kimérve ott kell lenni a helyén. Ezt itt azért most nem nagyon tudom elmondani. Egyrészt a világítás megválasztása, tehát, hogy honnan világítom a modellt - nem az álla és a nyaka az, ami a legfontosabb alkatrésze, most ott a legvastagabb a vonal. Hogyha azt veszem, hogy mondjuk ez egy kalligráfia, akkor pedig általában fentről le, balról jobbra rajzolunk, vagy írunk nagy többségében, nem lentről fe', úgyhogy hát akkor viszont fönt kéne vastagabbnak lennie és lefelé vékonyodnia ennek a fénynek. Ezzel érdemes játszani, ezeket a megfigyeléseket nagyon fontos elraktározni, én ezt most nem tartom késznek. (hegyi)

profil

a majdnem portré folytatása

Bélának volt egy előző próbálkozása a portré tekintetében és ő nagyon is határozottan megy ezen az úton végig. Ez egy vállalás és ezt a vállalást én el tudom fogadni még akkor is, hogyha én magam egy picit talán más eszközökhöz nyúlnék. De ez a fajta kontúros, profilos, sziluettes játék ez nagyon is érvényes. Kicsit olyan mintha egy pénzérmét látnék, amin rajta van mondjuk II. Richard feje. Nagyon jó maga a meglátás. Azt nem tudom, hogy mennyiben jellemző erre a szereplőre ez a fajta portrékészítési metódus. Nem a fotósra, hanem arra, aki a képen jelen van. A portré az egy nagyon kényes műfaj, mert az ember könnyen elmegy a saját hangulatával, a saját ötletével egy irányba, csak aztán az kérdés, hogy mennyire találkozik azzal a fajta személyiséggel, aki a portré alanya. Ha nagyon extrém módon közelítünk meg egy helyzetet, nagyon máshogy, mint ahogy azt a klasszikus portré berendezés megkívánná, akkor létrejöhet egy olyan helyzet, amikor azt mondjuk, hogy ez nagyon szép, de feltesszük a kérdést, hogy nem öncélú vajon? Mondom, ez nagyon jó kép, nekem nagyon tetszik egyébként, csak olyan minthogyha a fotós rátalált volna erre az ellenfényes történetre és valamiért beleszeretett volna és azt mondaná, hogy én márpedig ha törik, ha szakad így fogom ezt a fiatalembert ábrázolni. Hát, nem tudom. Ezt majd Béla megmondja, hogy mennyire jellemző erre a fiatalemberre a rejtőzködés, vagy ez a fajta állapot. Úgyhogy én azt mondom, hogy én erre a képre megadok, még akár azt mondom, hogy akár három kis csillagot, de hát várnám azért a Bélától a portré leckére egy picit a klasszikusabb megoldást is. Merthogy egyből rögtön beugrunk a Duna közepére, az nem biztos, hogy azt jelenti, hogy biztonsággal tudunk hajózni a Dunán. Magyarra fordítva, én egy kicsit szívesen látnám azt, hogy hagyományos eszközökkel, klasszikus bevilágítással mit tudunk elérni, mert egy portrénál a világítás nagyon fontos. (hegyi)
értékelés:

fordított nap

viccesebb mint leckét írni

Ezt a képet visszaadnám ismétlésre. Több ok miatt. Egyrészt a gyerekkor lecke a mi gyerekkorunkról szól, arról az élményről, amit ki jobban, ki kevésbé látványosan hordoz felnőtt korában is, tehát erre a leckére, ahogy a többire is, személyes üzeneteket várunk, élményeket, emléknyomokat - és ebből adódóan ha ez arról szól, ami más élménye, ami a gyerekünk, a környezetünkben lévő kisgyerek illusztrálása, akkor nem nagyon jutunk a saját élményhez közelebb. A másik indok az, ami miatt ismétlést kérek, hogy ez a kép most olyan elemekkel dolgozik, ami érthető úgy is, ahogy a kép készítője szerette volna, de érthető valami egészen fura, deformált, hogynemondjam fogyatékkal sújtott helyzetként is, és ez nem jó. Ha nem fogalmazunk egyértelműen, akkor a nézőt zavarba hozzuk, ami lehet cél, de azt akkor indokolnia kell a munkának. Ebben az esetben egy jobban átgondolt megoldás egyértelművé teheti az irányt. Ismétlés. (hegyi)

foxódi emlék

Egy elhagyott ház bejárata a foxódi emelkedőn.

Amit Béla észrevesz, az nagyon fontos, de a kompozícióval nem értek egyet. Itt két vonal van, ami érvényes lehet. Az egyik a lakat, a bezárt ajtó - ha ezt a vonalat visszük, akkor ennél nagyobb teret kell hagyni az ajtóból. És ez a vonal az, amit oly sokszor megmutattak már... A másik a részletek finomsága. Ha ez a fontos, akkor viszont Béla tudod mi az izgalmas ebben? A három girbegurba szög és az árcédula a pánton. Na de ha ez a fontos, hiszen ettől humoros és szerethető a kép, akkor ezt kell megmutatni, vagyis akkor úgy mocorgok a kamerával, hogy valahogy ezek kerüljenek olyan pozícióba, aminél nem takarás és nem mellékes szálként kell felfedezni. Ha elforgatod a lakatot, amennyit enged, akkor máris a forma jobban él, az egész kép elindul, mesél. (hegyi)
értékelés:

majdnem portré

portré "arc nélkül"

Béla munkái közül kiemelkedő ez a kép, amit beküldött a portré leckére - akár filmplakátként is megállná a helyét valami rettegős mozihoz. Jó az a fényjáték, amit Béla észrevett, az elrendezéssel is egyetértünk, mert ez a formátum, a fekvő kép ad igazi dinamikát ennek a formajátéknak. Egyetlen, ami finomítható lenne, az az, hogy a kép most sötétben tartott részeinél a portré arcformáihoz itt-ott nem ártana picit még hozzátenni, finom fényekkel még játszani egy kicsit. Nem tudom, hogy van-e lehetősége Bélának a folytatásra ezzel a modellel, de ha nem vele, mással, mindenesetre érdemes lenne játszani a fényekkel, hogy a formák miképp tudnak úgy sötétben maradni, hogy ne ugyanazt a fényértéket kapják mindenütt, mint ami a háttéré. Várnánk tehát a folytatást, ismétlést. (hegyi)
értékelés:

csendélet

Trón perspektíva

Véleményem szerint ez a kép nem csendélet. Érdemes megnézni az Estiklopédián a csendélettel kapcsolatos leiratot. Inkább azt mondanám, hogy épített környezet, vagy a tárgyakkal kapcsolatos játék, de abban az esetben pedig nekem ez a fleur szék és ez a vagy spejz, vagy egy átalakított WC meszelt formája, az a baj, hogy struktúrájában nem ad annyi információt, amivel érték szintjén kezdeni tudnék valamit. Nekem olyan érzésem van, minthogyha innen valaki, vagy valami még hiányozna és ugyanakkor a hiány, mint érték, azt pedig számomra nem tudja képpé emelni ezt az alkotást, ami ide beérkezett. Tehát jelen pillanatban én nem tudom elfogadni csendéletként ezt a képet. Én kérném, hogy esetleg evvel még dolgozzon a Béla és igazság szerint nem is tudok közel kerülni ehhez a beküldött munkához, úgyhogy én nem nagyon tudok erről többet mondani. Ismétlés. (szőke)

A klaun

Előlépett a bokorból, találkozott a tekintetünk, exponáltam, aztán eltűnt mint egy látomás.

Az jutott eszembe, amikor először ezt a képet láttam, hogy Vera Chytilovának van egy híres filmje, az Egy faun megkésett délutánja és valahogy ez a kifejezés, a klaun kifejezés így leírva nekem tulajdonképpen ezt a csehes hangulatot, azt a Prágát adja, azt a középkorú személyt, szereplőt ami a Chytilova féle filmben látható. Amiben ugyanúgy a szerelem, a gyermekiség és a felnőttkor és minden más együtt van, és együtt keveredik össze. Ez egy klasszikus portré, ami attól más egy picit, hogy egy felnőtt ember valahol egy vurstliban, vagy valahol egy programon olyan öltözékben, olyan maszkkal, olyan kis eszközökkel van ellátva, amely nyilván valami gyerekprogram keretén belül őt bohócként működteti, minősíti. Bár ha egy kicsit körbelesünk, ugyanilyen csibészes, gyermeki szemekkel ezen a képen, emellett ami egy nagyon fontos része a képnek ugye a bohóc félalakosban, még sok minden más izgalmas dolgot is láthatunk. Például a bohóc kezében látható felfújható fallikus sárga figura ugyanabban a tengelyformában mozog el, mintahogyan a bokor mögött hát enyhén szólva elfáradt rövid hajú úr összevont karral tekint le a saját mellkasára. Az én számomra a kép fájdalma csak az, hogy mindez csak igazából véletlenül fedezhető föl, és nagyon érdekes lett volna egy picit igazítva ezt a kamerát, a kettő párhuzamot egy képre rendezni. Az alvó apukát, vagy nem tudom ki van itt ezen a május elsejei rendezvényen, és a bohócot egy képben rendezem. Most jelen pillanatban a bohóc főszerepet kap, de igazából nem annyira sarkalatos az ő jelenléte, mint talán ott a levelek mögött kicsit összeroskadó, feltételezésem szerint ötven körüli és 100 kilónál nagyobb kék trikós úriember, aki alszik. Mindezeket csak azért próbálom elmondani és azért próbálok belekapaszkodni, mert talán annyi lenne a bátortalan megjegyzésem, hogy lehet, hogy ezekben a dokumentumfotókban érdemes egy picit úgy sasolni, úgy figyelni, ilyenkor ez természetesen egy nagyon nehéz dolog, mert egy fényképésznek borzalmasan oda kell figyelni minden egyes momentumra, hogy abban az adott pillanatban ezt el tudja csípni. Nyilván az az úr, aki ott a háttérben alszik, ott akkor, abban a pillanatban lehet, hogy még fényképezhető volt és lehet, hogy 20 másodperc múlva valami labdacsapódásra fölriadt. Tehát ez az egyik legnehezebb műfaj, amikor az ember riportfotósként dolgozik, sokszoros energiát igényel mint mondjuk egy beállított helyzetben. (szőke)
értékelés:

A tavasz egy pillanata

Számomra inkább ez egy biokémiai kísérletnek tűnik, nyilván az erőteljes fények miatt. Olyan, mint hogyha egy Pink Floyd lemezborító lenne, vagy tényleg a címből ítélve a Tavasz tizenhét pillanata, ugye Stirlitz vagyis Vyacheslav Tikhonov főszereplésével ugyanannyira abszurdnak tűnik, mint az a korabeli kalandfilm sorozat, ahol ő egy ilyen titkos tisztként német területen tevékenykedik. Tehát számomra ez inkább egy festmény, vagy valamilyen abszurd táj, de el tudom fogadni, hogy a 12-es lecke tavasz kategóriára valakinek ez az asszociációja jön létre. Azért azt meg kell jegyezni, hogy ott középen ahol a középpontban van ez a furcsa, amorf felület és ezen megtörik a fény, a fény ragyogásai ott középen szép vonalrendszereket hoznak létre, az minden tekintetben egy nagyon izgalmas rész. Én úgy gondolom, hogy attól függetlenül, hogy ez egy nagyon abszurd megközelítés, a három disznó megvan erre a képre. (szőke)
értékelés:

produkció
fiam a ligetben

A kép egy jó választás, egy játék rögzítése. Ugyanakkor sejtésem szerint a fotós nem csak ezt az egy pillanatot töltötte el itt a játékpályán, hanem hosszabb időn is jelen volt a gyerekek között és ebből véleményem szerint az is következhetne, hogy ez a biciklizés ez nem csak itt ez az egy pillanatnyi produkció volt, hogy fölemelkedtek a kerekek, hanem nyilván ahhoz, hogy ez elérhető legyen többször kellett körözni ezen a bitumenes pályán. Ez pedig azt jelenti, hogy esetlegesen, ha a bicikli első kerekeinek az emelése többször történt meg ezen a helyszínen, érdemes lett volna egy picit kivárni, vagy más beállításból fényképezni mindezt, mert most ez a csepp formájú, türkizkék háttérfelület, és ezek a vonalak, és sok minden más itt a képen gyöngíti azt az izgalmas akrobatikus látványt, amit a szereplő végez. Ez az egyik, amire érdemes ilyenkor, amikor riportfotózást készítünk odafigyelni. A másik pedig, hogy nem feltétlenül magán a főszereplőn található most itt az élesség, hanem a háttéren, ezt igazából én nem érzem indokoltnak. Attól, hogy maga az esemény gyorsan zajlik le, ha az ember ezt megfigyeli, tudja, várja mint riportfotós, régi futballfotózásoknál volt ez, és kiszámítható, hogy hova fog érkezni a szereplő és az élességet már előre be lehet állítani. Én áttenném szorgalmiba ezt a képet. A kamera szemszögének, tehát a horizontnak a megválasztását is átgondolandónak tartom, mert most a felnőtt nézi azt fentről, ahogy a gyerek játszik, nincs benne ebben a játékban. (szőke)

köldök és gyermek

Béla képénél az asszociáció, az asszociáció indítása az jónak tűnik, ahogy talán kő, vagy fa odva, vagy valamilyen üreg, járat mögé helyezi el a szereplőt, és ráadásul a szereplő egy gesztussal még rá is erősít erre az üregjáratra rácsodálkozva. Nem gondolnám, hogy a vaku, vagy ez az erős fény ennek a perspektivikus szituációnak jót tesz. Az egészet drasztikussá teszi, és mindenfajta játékosság, amely ugyanakkor a címnek kéne utalnia, a köldök és a gyermek álomhangulatára, arra ez a vakutechnika nem alkalmas. Én emiatt mondanám azt, és mert a Bélától lehetett már nagyon jó képeket látni, hogy a tizes lecke köldök házi feladatot ismételni kellene. (szőke)