sziluett

A nyáron készült.

Ez egy nagyon aranyos, nagyon jó kis kép, nagyon kedvelem. Nagyon jó első lecke, Önportré arc nélkül. Az egész alakos portré arról szól, hogy ott már egész alakkal megmutatjuk magunkat. Attól, hogy még a teljes alakod rajta van ezen a fotón, ettől még önportré arc nélkül, tehát első lecke. Átteszem ide. Viszont mint kép, abszolút szeretem, és rendben van, nagyon jók ezek a kivágások, olyan, mintha egy sál lenne a derekadra tekerve, miközben az csak egy gaz. Az se rossz,hogy a fejedhez odakomponáltad ezt a növényt, és ott forog a fejednél egy nagy örvény, bár, én lehet, hogy úgy álltam volna oda, hogy az a fehér virág legyen olyan, mintha a hajamban lenne. Ez is egy ötlet. De így is el tudom fogadni, így is izgalmas. A három csillag megvan rá. (hegyi)
értékelés:

Támasz

Barátságunk mely örökre szól.

Azt én abszolút értem, hogy miről is akarna szólni ez a felvétel, mert ugye a barátság, főleg fiatal korban egy csomó kétségtől meg társadalmi elvárástól, félelmektől mentes helyzet, és ebben a helyzetben nagyon fontos szerepe van az érintésnek. Annak, hogy, amikor bánatunk van, akkor a barátunk vállára hajtjuk a fejünket, amikor örömünk van, akkor oldalba bökjük, mondjuk, vagy meglapogatjuk a hátát, vagy akár egy ilyen helyzet, hogy nézzük a pingpongozókat, vagy a hintázó fiúkat a téren, és közben mi ülünk, és az összetartozást azzal is érzékeltetjük, hogy egymás lábán átvetjük a lábunkat. Ez a része számomra teljesen jól dekódolható. A háttér nem igazán szerencsés ezekkel a kockákkal, ez nagyon lehúz minket a földre, nem nagyon erős, és az élességgel kellett volna dolgozni. Ha jól nézem, akkor ez a kép sehol se éles most. Saját magadhoz képest mondom, hogy aki olyan újrakezdés leckét tud küldeni, mint amit te küldtél, és ennyire erősen tud fogalmazni, mint ahogy te abban a leckében fogalmaztál, akkor ezt a szintet tartsuk. Te magad tartsd a saját magadhoz képest a szintet, és onnan próbáljunk majd elugrani egyre magasabbra. Most ez a lecke nekem annyira nem erős megoldás. Nem az irány a rossz, mert tényleg fontosak ezek a szituációk, amikor együtt tudunk lenni, de valahogy mégsem sikerült ez annyira jó megoldásnak. Hajni, legyél te az, aki ezen a leckén még egy kicsit elgondolkodik. Nyugodtan rugaszkodj el, ahogy az első leckénél elrugaszkodtál, azt az irányt vigyük ebben is, a megfogalmazásban is nyugodtan el lehet rugaszkodni. Nem kell ezt olyan konkrétnak venni, hogy barátság, és akkor a barátomnak ott kell rajta lenni. Próbáld meg egy kicsit ezt magaddal kapcsolatban is megfogalmazni, hogy mit jelent számodra a barátság. (hegyi)

A hintában

Egy önfeledt hétvége Mátraházán.

Kedvelem ezt a képet, mindazzal együtt, hogy körülbelül azt az irány erősíti, amit néhány képpel ezelőtt elmeséltem, hogy van egy ilyen technikai irány, ami a 80-as, 90-es évek elejére igaz. Én annak nagyon örülök, hogy Hajnalka újra közöttünk van, és annak is, hogy az előző időszakában készült képekhez képest sokkal közvetlenebb, közelebb enged magához, még akkor is, ha ezek a láncok még mindig jelzésértékkel, mivel nagyon határozottan rajta vannak ezen a képen, odakötnek minket a valósághoz. De olyan egy kicsit az egész, mintha egy éjszakai fotót látnánk, egy infrakamerával készült fotót. Benne van a játékosság is, de mégis az egészben, mindezzel együtt, amit eddig elmondtam, van valamennyi kis pici fájdalom, szomorúság. Ezt én azért tudom átérezni, mert saját magam is a magam 43 évével olykor megélem ez. Amikor belekezd az ember egy játékba, de már elfárad közben, pedig azt hitte, hogy végig tudja csinálni. Vagy közben a környezete ad egy visszajelzést arra, hogy "Hát talán, Zsolt, 43 évesen nem kellene mérleghintázni, mert ostobán nézel ki abban a hintában", vagy Zsolt maga jön rá, amikor leesett róla, és megy a baleseti ügyelet felé a kificamított bokájával, hogy "hát bizony-bizony az idő nem nekünk dolgozik". Valahogy ennek az élményét érzem itt is, hogy ott vagyok ebben a hintában, mosolygok is, veletek is vagyok, de azért mégsem az az önfeledtség jellemző már erre a képre, ami mondjuk egy 10-12 éves gyereknél olyan evidensen adja magát. Én ennek nagyon örülök, hogy ez a képre tudott kerülni, mert ettől válik ez az üzenet személyessé, és ez ír felül minden technikai nyavalyát: a túlvakuzottságot, azt, hogy tulajdonképpen lehet, hogy ennél többet kellett volna adni a kézből. Mindezt feledteti az, amit ez a kép üzenetként tud sugallni. Én megadom rá a három csillagot. (hegyi)
értékelés:

Az újrakezdés

Hajni.

Én abban reménykedem, hogy ez az újrakezdés cím a jövőre nézvést határozott Estiskolás jelenlétet fog mutatni, mert ez egy nagyon nagyon jó kép. Köszöntünk újra itt az Estiskolán, kedves Hajnalka. Mondom, száz pontos: az a kis piros cipő a kis ruhácskával, az, ahogy a pocsolyában feltűnik az alkotó, és még mellette ott van egy kis lámpa, ami olyan, mintha egy kis űrlény lenne, aki figyel minket. Az UFO magazin is lehet, hogy leközölné, ha kellő drámai körítést tennénk hozzá. Félretéve a viccet: kompozícióban is rendben van, az üzenete is teljesen egyértelmű, vidám, én nagyon szeretném, ha Hajnalka több munkát küldene, várjuk a folytatást, ez három csillag. (hegyi)
értékelés:

Elmélkedés

A kép Máriahalmom készült a biofaluban 2 napig voltam lent de abból a két napból hónapokig tudtam töltekezni:)

Egy kicsit itt is a lecke értelmezését kell pontosítani, ez a harmadik lecke, egész alakos portré, akkor is, ha ülsz. Még egy kérdés merül fel, ami a jövőre nézvést fontos: ezt a képet te fényképezted, vagy valaki rólad készítette? Azért nem mindegy, mert a leckéknél a lényeg, hogy mi magunk is készítsük el azokat. Persze ez nem jelenti, hogy ezt ne csinálhattad volna te, ez csak egy kérdés, amire a választ te tudod.
   Ha a képet figyelem, egy érdekes feszültség van a képen attól, hogy minden képelem ki van tengelyéből mozdítva. A fej balra a mögötte lévő anyag középpontjából, a jobb felső sarokban a talán ajtón lévő tükör vagy ablakocska is mozdít, a teakészlet a jobb alsó sarokban a vágással lett megmozgatva, szóval minden mozog, minden mozgatja a tekintetet e három képforma között. Ebből sajnos kilóg a radiátor és az előtte lévő párna, érdemes lett volna ezzel még dolgozni, hogy ez ne zavarjon be. Ez mellett az jó lenne, ha nem a teakészlet lenne éles, hanem a modell, ebből a kameraállásból még akkor se lenne értelmezhető ez a variáns, ha még drasztikusabb lenne a mélységélesség csökkentése, ha a tea az üzenet, lejjebb kellett volna hozni a kamerát. A modell sem egyértelműen pozitív képet sugall, a ráncolt homlok, a mosolytalan arc, a révedő tekintet, ezek bizony olyan jelzések, amik inkább arra utalnak, hogy a képen szereplő hölgynek vannak problémái, amiken épp gondolkodik, amikkel épp szembesült, és most a hogyan továbbot fontolgatja. Ez nem baj, nem rossz, csak ez is egy pillanatkép, hiszen ebből az állapotból valamerre biztos elmozdultál azóta. Nekem az elmélkedés stabilabb, kevésbé köztes állapot, a címadás lekerekíti azt az üzenetet, amit a kép hordoz. Két csillag, várjuk az első és második leckére a megoldást. (hegyi)
értékelés:

Tükrön innen - Tükrön túl

A kép az Esterházy-kastélyban készült.

Kedves Hajnalka, ez egy több szempontból is izgalmas bemutatkozás - de inkább a hármas leckét teljesíti, még ha az arcod a kamera ki is takarja, hisz a leckék egymásra úgy épülnek, hogy az első az a portré arc nélkül, a második a portré, és a harmadik az egész alakos portré. Ez a kép a hármasat gond nélkül teljesíti is. Azt nem mondom, hogy nincs mit javítani rajta, az a fél ember, aki kimegy, az nem tudom, mennyiben koncepció, de az nagyon izgalmas, ahogy a tükörben képződő kép úgy mutatkozik, mintha az egész nem is tükör, hanem egy realista festmény lenne. Várjuk az első leckére és a többire is utána a megoldásaid. (hegyi)
értékelés: