A női agy tekervényessége

A női agy tekervényessége

A női agy tekervényessége: kusza gondolatokkal és kósza gondolatokkal.

Absztrakt

Absztrakt

Az ötlet tetszik, én is szoktam nézegetni az ágyból a rizslámpánkat, lehet hogy érdemes lenne ezt tavaszi fényben megismételni, már ha van olyan eset, amikor jobban besüt a fény, és nem ennyire szürkés, fátyolos akkor az egész. Amin viszont érdemes lenne gondolkodni, hogy van-e olyan pozíció, amikor a plafon és falat találkozása, a bordűr úgy tud szerepelni, hogy az geometriailag stabilabb helyzetet mutathat - egy picit elmozdulni a kamerával, és ezt a háromszöget jól befejezni. (hegyi)
értékelés:

Fény és árnyék

Fény és árnyék

"A szabad művészetben az alkotó maga is szabad művész. Tudja, mit akar, és képes is arra, amit akar. Tudja, mit akar: a szubsztanciális tartalomban számára semmi nem lehet homályos és zavaros; nem kell küzdenie az abszolút tartalomért; művészete nem erjedésben lévő valami, amiben majd csak ezután derül ki, mi az értelme. A szabad művész alakító, a szimbolikus művész beleképzelő. A tartalom a szabad rendelkezésére áll; nem kell kinlódva küzdenie érte. A szimbólikus művészet alkotója átfut minden formán, megpróbálkozik mindegyikkel; nem tudja korlátozni magát. A szabad művész viszont eltökélt; technikája kiérlelt." /G.W.F Hegel/

Hegellel nem tudok és nem is akarok vitatkozni, a szabadság nagyon fontos kérdés. A vizuális kifejezésmódoknál a szabadságnál csak egy fontosabb kérdés akad, és ki-ki maga találja meg a maga válaszát, azt, hogy miben meddig megy el, tehát ez a kérdés az, hogy adott kontextusban értelmezhető, érzékelhető és egyedi-e az, amit létrehozunk. Malevich üres négyzetei épp ezt az értelmezési síkot feszegetik, hogy vajon a mű önmaga, vagy a mű és környezete együtt hat a nézőre? Aztán a másik kérdés az akcióművészet területéről jön, amikor is a csimpánz kezébe ecsetet adnak, és ilyenkor vajon ami létrejön, értelmezhető-e művészi szinten, azaz hol bukik le a csimpánz, és én azt mondom, hogy a szándéknál. Ha nincs szándék, akkor hiába áll a véletlen segedelmével össze a kompozíció, de az ok és okozat nem szül új rendet. Magyarán: ha akarom hús, ha akarom hal, szép a narancsvörös négyzet, a nyuszifület mutató kéz is rendben van, bennem mégsem áll ez össze érvényes alkotássá azért, mert nem érzem, hogy így és csak így lehetett ezt megcsinálni, azaz a gesztus erős, de a forma önmagában nem igazolja azt, hogy maradandó, egyedi és koncentrált alkotást kapunk. Ettől még persze megvan a 3 csillag, hiszen merek én Hegellel vitázni? (hegyi)
értékelés:

aki a kicsit nem becsüli...

aki a kicsit nem becsüli...

Viki, lehet hogy nekem hiányosak az ismereteim, de nem értem, mi ebben a humor. A randa zöld pólóing? Vagy Árpi szuggeráló tekintete? Vagy hogy valami szmötyit iszik Kinder tojásból vagy miből? Nem értem. És mivel nem egyértelmű a geg, ezért ez legfeljebb belső használatra, családi albumba humor, és a technikai problémák is erősek, szóval én most ezzel nem tudok mit kezdeni. (hegyi)

Árpi

Árpi

Nagyon érdekes ez a kép. Az utóbbi idők Viki-képei közül most megint végre kaptunk egy olyat, amiről van miért beszélni, ami érdekes. A vakunak nagyon nem örülök, szétlapítja az egészet, de nyilvánvaló, hogy technikailag van egy akadály, a szituáció valószínűleg este volt, belső térben, másképp ezt ott nem lehetett megoldani, bár ha egy lámpát az ember ebbe még bekapcsol, akkor lehet, hogy lett volna elég fény, de tekintsünk el ettől. Maga a szituáció viszont, a helyzet, amit itt látunk, az nagyon érdekes, hogy van egy főszereplőnk, Árpi, aki ezzel a kutyussal incselkedik, eteti őt, és szemmel láthatóan a kutya vonzódik Árpihoz, miközben Árpi mosolyából azt szűröm le, hogy ez a kutya neki másképp fontos, mint a kutyának Árpi. A kutya részéről nagyon nagy bizalmat látok, nyilván az etetésnél egy prédát is kap az állat, ilyenkor mindig meghasonlás jön létre, hogy most örüljek annak, hogy ott a gazdi, vagy el kell tőle rabolnom ezt a falatot. Ezt a pillanatot látjuk itt megörökítve, nagyon fontos pillanat. Viki, én azt mondom, hogy megvan a három csillag, jó megfigyelés, köszönöm szépen. (hegyi)
értékelés:

díszek a dobozban

díszek a dobozban

Az ötlet tetszik, és egy jó utalás a készülődésre, a kivitelezéssel nem tudok mit kezdeni. Bocsánat, de Viki ennél erősebb kompozíciókat szoktál létrehozni. Ha ezeket a díszeket is ilyen esetlegesen dobálnád föl, akkor gondolom, hogy az a fa se tetszene neked. Van egy nyitott doboz félrecsúszott tetővel. Ez eddig még rendben van, aztán utána, hogy mihez képest, hogyan van, lóg a teteje ki a képből, ferdén van berakva, de semmi nem párhuzamos semmivel, vakuval tele van villantva az egész a szobaszőnyegen, tehát én ezt nem gondolom egy kész munkának, úgyhogy visszaadom ismétlésre. (hegyi)

Ágy

Ágy

Viki rádióműsorában hallottuk, hogy hogyan készült ez a kép, hogy egyszer csak odarohant, aztán csinált egy fotót, hogy na, ilyen az ágyunk. Van ebben valami szemérmesség, hogy az ember nem nagyon vacakol, hanem csinál egy képet, mintha gyorsan túl akarna ezen lenni. Viki, én ezt visszaadom ismétlésre azért, mert ennél több időt kellene erre szánni. Mintha nem vennéd komolyan a leckéket, hanem azáltal, hogy végigrohansz ezeken, mintha az maga egy kritika lenne, hogy ezek a leckék hülyeségek, pedig nem azok. Meg tudod te ezt jól is csinálni, mint ahogy a spirálfüzetes képet. Azt a szintet ne engedd lejjebb. Most itt szét van vakuzva az egész, nem az a baj, hogy kupleráj van, hanem az, hogy világításban ez nincs megoldva, mert az előtér szétégett, a nagy párnák halottak, ez egy összecsapott meló. Ismétlés. (hegyi)

Évszakok

Évszakok

Képi illusztráció Pap Viki szerda este fél 9-kor kezdődő műsorához.

Viki, drága, most jön az elemzése annak a képnek, amit te már magad a rádióban leelemeztél. Ez most nem tudom melyik évszak, mert kiskosárban bármikor lehet a virág. A fényekből ítélve nagyon kis őszies helyzet ez, eléggé bágyadtak ezek a fények. Kedvenc virágom az árvácska, nem tudom tudtad-e, ezzel már félig levettél a lábamról. Ott az a masni borzalmas, az már kezdi bevinni a képet a Giccs c. leckénkbe, annak a határán mozgunk, hogy azt mondjam, hogy ez a Giccs leckére megoldás. Ami visszahoz ebből az talán a beton meg a háttér, hogy mégiscsak van ebben valamilyen szociografikus érzés, hogy szegény virág a városi környezetben egy ilyen kosárba szorult. De azt a masnit nem tudom figyelmen kívül hagyni, virágkötőknek vannak ilyen ügyei, szerintük milyen nagy ötlet az, hogy a lilát a lilával összerakom, de szerintem nem. Viki, saját magadhoz foglak mérni: az a képed, ahol letetted azt az irkalapot sokkal erősebb üzenet, abból ne engedjél. Elvisznek itt az érzelmek, de ezeket az érzelmeket képileg nem fogod meg. Ha ez a virág számodra olyan nagy jelentéssel bír, akkor miért van ide a földre letéve, miért nincs föltéve valahova? Fentről nézed őt lefelé. Ez a virág ugyanolyan, mint egy kis pincsikutya, ő most ott van lent neked, a földön, onnan néz föl a nagy gazdára, ezért nem nagyon értem. Ha ezt a vonalat veszem, akkor ebbe beleillik, de akkor egy kevésbé szűk kompozícióval ez megoldható lenne, hogy ez az esettség, találtság jöjjön létre. Akkor többet kell mutatni a környezetből, hogy a nézőnek egyértelmű legyen, hogy mit találtál hirtelen az utcán. (hegyi)
értékelés:

Hegyi Zsolt-2011-10-09 13:43

Viki, én most erre túl sokat nem fogok mondani, ez nem csendélet. Szerintem nem olvastad el figyelmesen a leckeleírást, kérlek, olvasd el, és ennek értelmében csinálj képet. Ez egy virág, letéve egy lepedő elé, a betonra, és még sárga is a levele néhol. Fikusz benjamina, volt ilyenünk nekünk is, vigyázz, mert hamar tetvesedik. Ismétlés. (hegyi)

Négyzethálós papíron

Azt hiszem, hogy idáig a legerősebb képét küldte be Viki. Ez a kép mindennel együtt, de önmagában is tökéletesen rendben lévő, működik, értelmezhető. Annak, hogy ragasztók, festékek, meg minden van, egy nagy fehér spirálfüzet papíron nekikészülünk, hogy leírjuk vagy lerajzoljuk a vágyainkat, és közben egy fehér ceruzával kezdünk el írni, ennek nagyon erős filozófiai üzenete van. Az ember néha szembenéz azzal a helyzettel, hogy lehet, hogy a környezete nem is érti meg az ő vágyait, törekvéseit, és ilyenkor van az, hogy két eset lehetséges: az ember vagy azt mondja, hogy a környezetem alakuljon hozzám, vagy ő maga kezdi visszább venni a maga elvárásait, törekvéseit, és a végén eljuthat oda, hogy fehér papírra fehér ceruzával írja a maga vágyait. Annyit hozzáteszek, hogy ha annyit mozdul a kamera, hogy a kép fölső részén ne fusson ki ez az asztalterítő, akkor az lehet, hogy jót tett volna, talán ennyi módosítást megérne ez a dolog. Bár ez, abban a tekintetben kevésbé zavaró, hogy annak a háromszögnek ellenpontja a kép jobb oldalán lévő a két sötét színű ceruza. Meg van a dolog bolondítva ezzel is, én ezt egy jó dolognak tartom. Viki, megvan a három csillag, megvan a leckemegoldásod is. Egy üzenet, hogy Viki, a második és harmadik leckéd kéne ismételni! (hegyi)
értékelés:    

Ha egyszer fel van dobva...

Egy kép, amihez még nem érkezett adás, egy érdekes szituáció azért, mert már találkoztam ilyen képpel, de akkor sem értettem a megfejtését, aztán a kommentároknál megvilágosodtam, hogy ez deszkás srácoknak a szokása, hogy a használt, vagy már használatba nem fogható cipőjüket összecsomózva a fűzőnél földobják a villanyzsinórra, és ott lóg. Ez egyfajta mementó, emlékállítás annak a cipőnek. Ezt a részét most már értem, nekem ehhez kellett segítség, mert a mi korunkban ilyen nem volt, és köszönöm azt, hogy a kommentároknál ezt megkaptam, talán Viki is hozzátehette volna a leiratban, hogy az éltesebb korosztály is meg tudja ezt fejteni. Ez csak egy kérdés, mert ettől függetlenül is kell tudnunk a képpel mit kezdeni. Jelen pillanatban a kompozícióban lehetett volna ezzel játszani, hogy ezt a két fekete flekket, ami a cipővel létrejön, és a holdnak a formáját valahogy úgy beállítani, hogy ebből valamilyen kompozíció kijöjjön. Most ez eléggé esetleges, de vehetjük úgy is, mintha valaki égifocit játszana, és bele akarna rúgni ebbe a labdába egy láthatatlan test. Ez is egy érdekes asszociációs forma. Nagyon kell az a Hold, mert anélkül értelmezhetetlen lenne, miért ilyen a színvilág, miért kék. Aztán a „feldobta a tappancsot, bakancsot” egy nyelvi kifejezése az elmúlásnak a búcsúnak, és nyilván erre is utalhat ez a kép. A kivitelezésnél pedig figyelembe kell vennünk azt, hogy ki milyen technikai lehetőségekkel bír, az tudja megoldani képileg. Ha jól látom, itt valami kis villantás, valamennyi vaku talán használatba került, mert a cipő talpán is vannak részletek, én ennek örülök, hogy nem csak két fekete flekket látok, hanem valamennyi részlet maradt ebben a képben. Mindez mellett én azt is gondolom, hogy magára erre a Tisztelet, búcsúzás, gyász leckére lehet, hogy valamit még hozzáraktam volna, ami esetleg utal erre a deszkás üzenetre. Így most azon kezd el az ember filózni, hogy most vajon Viki arra a verbális poénra utazott, ami a „feldobta a talpát”c. poén, vagy pedig arra utazott, ami ebből a deszkás gesztusból adódik. Nem tudom, és ezt most nem is tudom eldönteni. Ha problémám van a képpel, akkor ez, mert ez nem egyértelmű számomra, ezzel kellene valamit kezdeni. Szeretném azt, Viki, ha saját élményekkel dolgoznál. Úgy érzem, hogy kicsit óvatosan fogsz ezekhez a leckékhez, és általánosítások jönnek a képekben. Én Vikire vagyok kíváncsi, hogy Viki mit mond, hogy Vikinek mik az élményei ezzel a kérdéskörrel, hogy tisztelet, búcsúzás, gyász. Kevéssé tartom valószínűnek, hogy ez a Viki cipője lenne. (hegyi)
értékelés:

Barátság

Viki a képeihez rádióműsorokat is készít, ez nagyon nagy segítség az értelmezésben, de nem mindenki hallgat rádióműsort. Van, aki csak a képpel szembesül, és a képnek önmagában is működnie kell. A kérdés az, hogy itt látunk egy helyzetet, egy kerti szituációt, és ki hogyan értelmezi ezt a képet. Nyilván itt abból kell kiindulnunk, amit Viki megmutat, tehát látunk egy férfit, aki egy hintában ül, cigarettázik, és valószínűsítem a kézmozdulatból, hogy telefonál. Látunk egy kutyát, aki nagyon nem vesz tudomást a gazdáról, de azért mégis ott van vele, de ő is a maga szórakozását keresi. Van még egy megfigyelő is, aki ezt a helyzetet lefotografálta, az ő helyzete is jelen van a képen, ha csak szimbolikusan is. Ennél a képnél nekem az a problémám, hogy ha a barátság a telefonálással kapcsolatos dolog, ha a főszereplő férfi, nevezzük Bélának, olyan mértékben erős kapcsolatot ápol valakivel a telefonján keresztül, hogy nem vesz tudomást arról, hogy őt most itt fényképezik, arról sem, hogy a kutya mit csinál mellette, arról sem, hogy leszakad-e ez a hinta, vagy sem, akkor ez működhet, de nem vagyok benne biztos, hogy minden gesztusa nagyon jól értelmezhető. Talán, ha hevesebben magyarázna, vagy maga ez a telefonálás jellegzetesebb lenne, akkor jobban értenénk ezt a kapcsolódást. Szerintem a barátságot ez próbálná szimbolizálni, de most ez a szimbólum kevésbé erős. Lehet, hogy érdemes lett volna több időt fordítani erre, és várni, ha ez egy hosszabb telefonálás, hogy hátha vannak ebben dinamikai csúcsok, ahol érdemes az expozíciót elkészíteni. A másik az, hogy ha már ezt a gesztust nézzük, ez egy hétköznapi szabadsággesztus, hogy ülök ebben a lógó fotelban, és a szabadban dohányzom, akkor fontos lenne, hogy a láb, a kéz, minden forma bent maradjon a képhatáron belül. Ha egy kicsit tágítunk ezen a horizonton, akkor lehet, hogy az az elkülönülési vágy, amit érzékelek a nád- és fakerítéssel, jobban érzékelhető lenne, és akkor ez is hozzásegítene minket ahhoz, hogy, bár van egy kertem, de a külvilágot kizárom, mert a szomszédokkal nem akarok kapcsolatot tartani, de valaki mással a telefonon igen. A dinamikát kellene kicsit fokozni, és akkor ez jobban működne. Viki, ez most kap egy csillagot, és aztán szeretném, ha ez esetleg ismétlődne, vagy átértelmeződne a kép. Az irányt jónak gondolom, de a megoldással nem mindenben értek egyet. (hegyi)
értékelés:

Egész alakos portré

Nagyon örülök annak, hogy Viki elkezdett ezzel a feladatsorral játszani, és elkezdte megoldani a házifeladatokat, már a harmadik képnél tartunk, igaz, a második hiányzik nekem a sorból, de remélem mihamarabb megkapjuk azt is. Érdekes megoldása ez az egész alakos portrénak, mert az egész alakból most is csak egy fejet kapunk, a többi egy ágytakarószerű valamivel be van bugyolálva, ettől van egy kicsi Aladdin-érzetem, hogy jön a Dzsinn, és kiszabadul ebből a pongyolából. Érdekes a megoldás. Amivel kevésbé tudok egyetérteni, az a technikai játék. Nem teljesen értem, hogy miért kellett a hátteret ennyire szétroncsolni, szóval ott van valami vacakolás. Ahogy látom, ez egy külső térben elkészített felvétel, a nap nagyon erősen tűz Viki szemébe, ezért nagyon erősen kell hunyorogjon, így a szemét nem is nagyon látjuk, és nagyon karakteresek lesznek az árnyékok által az arc vonalai. Nem mondom, hogy nagyon kegyes ez a világítás. Mivel ez egy külső térben készült, gondolom minden vicek-vacak lehetett a háttérben, és ezt meszelte ki Viki, vagy aki neki ebben technikailag segített, de ez nem lett annyira sikeres, elég foltos. Másrészt azt sem értem, hogy miért a fehér a fehérrel akar megjelenni, miközben az arc színes. Olyan érzésem van a kép láttán, mintha Viki fejét belemontíroztuk volna egy ilyen fehér helyzetbe. Különböző weboldalakon lehet ilyen vicceket látni, hogy valami híres embernek a fejébe bele lehet aplikálni a sajátunkat, és akkor mi, mint az a híres ember jelenünk meg. Most is ez az érzés jön le, mert a fej annyira különválik a testtől, ami nagyon idegen. Az egy másik kérdés, hogy mint egész alakos portré mit akar üzenni Viki azzal, hogy a testéből semmit nem mutat meg. Szó lehet itt az elfogadásról, sok minden másról. Miközben az ötlet maga nem rossz, de a kivitelezéssel vannak problémáim, én el tudnám képzelni egy gyönyörű zöld mezőben leülve, és akkor nem kell vacakolni ezzel a háttérrel. Miért kell ennyire elidegeníteni a környezetet, miért nem szerepel a képen? Nem értem a magyarázatát. Ha utólagos technikai manipuláció, akkor azt tessék rendesen megcsinálni, akkor körbe kell rajzolni, kivenni ezt a hátteret, de nem nagyon látom értelmét, hogy miért kell úgy csinálni, mintha nem lenne. Én jobban örülnék egy olyan Viki portrénak, ami kevésbé csinált. Ismétlés. (hegyi)

Első lecke

Megint utalnék a rádióműsorra, amit kaptunk Vikitől. Ez egy beszélgetős műsor volt, és ahogy látom, itt épp ez a pillanat lehet, amit ott rögzítettek is, kis laptoppal. Itt nem csak arról van szó, hogy Viki megmutatja a hüvelyujját, ami a műsor elmondása szerint is neki azért fontos, mert a saját identitásában, és ennek megtalálásában egy fontos mérföldkő volt az, hogy elfogadja saját magát, elfogadja azt, hogy neki ilyen a hüvelykujja, hanem itt jól látszik az is, amiről beszélt a műsorban, hogy ez a köröm bizony rágva volt, aztán utána lett igazítva. Ez mind rajta van ezen a képen, rajta van még nagyon sok minden más is. Itt most nem csak arról akarok beszélni, hogy ott van egy Malboro meg Pall Mall, meg a csikkek a hamutartóban, meg a bögrék, gyertya, meg a sok minden más is, hanem az, hogy ebben az élethelyzetben, mint egy dokumentum, benne van az a világlátás is, ami Vikire jellemző. A kicsit szétszórtsága, a mániái, az, ahogy a maga életterébe becsempészi az érzelmileg neki fontos tárgyakat, a kis gyertyát, a kis bonsai fát. Benne van az is, hogy az elvárásoknak meg kell felelni, mert ott kell lennie az asztalon egy terítőnek is, bár leginkább csak zavar, mert majd lekávézom, és mosni kell - teljesen fölösleges, mert úgyse látszik, mert annyi tárgy van rajta, de azért ott kell lennie, mert ezt várják tőlem. Szóval nagyon sok mindenről mesél ez a kép, én várom a folytatást, Viki, megvan az első lecke, megvan minden, nyertél. (hegyi)
értékelés: