Kitár

Nem tudom mi az anyag, hogy amiben ez a dombormű forma elkészült, hogy vajon cukor, vagy valamilyen por, netán hó, nem tudom miből van a lenyomat, nem tudom hogyan készült el. Az nagyon tetszik nekem, hogy nem szimmetrikus maga a jelenség, ami a két tenyér, ahogy össze van forgatva. Nekem elsőre tulajdonképpen egy kohanita jelnek, játékosan egy kohanita jelnek is tűnhetne ez a forma, bár a kohanita jel egészen más módon használja a két tenyeret. Esetleg az Estiskolában, az Estiklopédiában talán meg lehet nézni ezt a formát, hogy hogy néz ki a két tenyér formája. De pontosan attól jó, hogy egy olyan felületet használ az alkotó, amely leegyszerűsít, szimbolizál, ez a hó, vagy valamilyen por, amitől az emberi vonatkozása jelzésszerűvé válik ennek a testrésznek. Az egész hoz valami spirituálist, valami légiest. Nagyon jó az, hogy a domborműfelületnek az árnyékai azok sejtetik, nem pontosan követik a tenyér formáját. Talán én annyit jegyeznék meg, hogy ha már egy ilyen asszociációs szimmetriával játszik az alkotó, valamit még érdemes lett volna, gyűrűt, nem tudom, elhelyezni valamilyen olyan tárgyat, vagy egy olyan jelzést, ami egészen más színű, még jobban ezt a szimbolikát besűríti. A rezonancia kategóriára ugyanakkor úgy érzem, hogy ez egy szép vállalkozás, szerintem megvan érte a három disznó. (szőke)
értékelés:

Hápci
(téli kutya)

Ez a házi kedvenc kategóriába is érkezhetne. Nagyon szeretem a megjegyzését Hápcinak, ugyanis zárójelben az van, hogy téli kutya. Az utóbbi időkben azt mondom, hogy ez egy, nem tudom, hogy ezt így akarták, vagy véletlenül a Pedellus csak ennyit gépelt le, de akárhogy van, ez az utolsó időszakoknak számomra az egyik legörömtelibb hozzáfűzése, mert annyira szikár, Örkény egypercesei jutnak erről eszembe, hogy gyakorlatilag mindent elmesél. Szeretem a címét is, mert hogy fonetikus, tehát háp-ci, az jelentheti a telet, jelentheti a kutyust, jelenthet sok mindent. Nem ott van az élesség ahol kéne, ott mozog ahol nem kéne, szóval minden tekintetben szeretem ezt az egészet, mert olyan spontán és olyan egyszerű ez a kép. Megmondom őszintén, nem szoktam összehasonlítani képeket, eddig az Estiskolán ott láttam hasonló jellegű, szeretet teli fotókat, ahol macskás tulajdonosok voltak, akik ugyanígy a kis állataikat megfigyelték és, itt nem csak egyszerűen egy kutya bemutatást látok véleményem szerint, mert nem így szoktuk a kutyánkat bemutatni. Lefekszünk oda a földre és amikor olyan szépen beáll…, itt olyan esendő az egész, olyan kutyás ügy amit itt látunk. Ez az én véleményem. Én szeretem mozgás házi feladatra Simon Katalin képét és megvan a három disznó (szőke)
értékelés:

Család
Sajnos kissé bemozdult (még mindig nincs állványom).

Rögtön az elején szeretném leszögezni, hogy nekem ez a kép a kedvencem, éspedig azért, mert amikor a Zsolt idetekergette a gépet, és megláttam, akkor majdnem felsikoltottam, hogy te Zsolt, honnan kerítettél egy fényképet 1973-ból a Somogy Megyei Néplapból, ahol Szabó Dezsőné vájárfeleség éppen beköltözik az új lakótelepi lakásába című képet látjuk. Mindamellett, hogy esetleg a Kati most kést ragad és nem akar többet idejönni dolgozni, nem azért mondtam ezt most, mert bántani akarom, hanem igenis van az egésznek a tárgyi rekvizítumoktól, a környezettől is egy archaikus hangulata. De nem ez az egyetlen ok, ami miatt így érzem, hanem a kompozíciós rend, a fotós döntése, hogy hová helyezkedik el, hogy a nagymama, aki pontosan azt a 60-70-es éveket idéző, biztonságot sugárzó családi szoba melegét sugározva, a boldog békeidők hangulatával olvassa a Háromszék című újságot, ahol a másik hölgy, akinek az arcát, gesztusait pont kitakarja ez a kis virág, és így nem tudjuk, hogy az arca valójában milyen gondolatokat rejt, de azt látjuk, hogy a szemével pontosan a nagymamára tekint, és mielőtt mélyebbre mennénk ebbe a helyzetbe, azt azért lehet sejteni, hogy a két szereplő között igenis van kapcsolat, mindenféleképpen a kép ettől a háromszögszerkezettől a kompozíciós rendben a nagymama bal kezével tartott újság tengelyformái is a távolban látható másik szereplőre irányulnak, így ez a bizonyos háromszöges szerkesztés nagyon jól működnek, és többször is felfedezhető a képen, pl. a terítő lehajló csücske is jó ritmusban kapcsolódik egymáshoz. A képen van egy feszültség, és ezt ez a háromszögszerkezet is valahol, finoman erősíti, mert a csúcsára állított háromszögek vannak többségben a képen, még a virágcsokor formarendje is háromszögeket jelent, tehát miközben a kép látszólag egy fantasztikus, megbonthatatlan harmóniát mutat, filozófiájában van egy nagyon furcsa kettősség; ránézve azt mondjuk, hogy ugyan az a hatvanas, hetvenes évek, az idősebbek tudják, mire gondolok, míg a kép belső szerkezete egy teljesen másfajta belső feszültségről beszél, és ettől olyan izgalmas, ettől olyan zseniális ez a kép. Már többször tettünk utalást az estiklopédiára, és itt ajánljuk, hogy ha a Katalin a Török László a család c. képét meg tudja nézni, akkor még érthetőbb lenne, hogy mire próbálunk utalgatni. Úgyhogy én ezt a képet három disznóra értékelem. (szőke)
értékelés:

Választások között
Szabadságra megy.

Hát, én ezt a gyermekkor leckébe át fogom tenni, mert ez nem csendélet, de ha továbbmegyünk, akkor a gyermekkorra bizony jellemző, hogy csinált ökörségeket az ember, akár azt is, hogy a troli vagy nemtudom milyen drótra feldobta a cipőjét vagy az osztálytársáét, úgyhogy ez a gyermekkor leckére ez egy nagyon jó megoldás, és a csendélet leckére a meghatározást legyen szíves a Katalin elolvasni, mert várok ám tőle egy csendéletet, mert ha hozzányúlt ehhez a témához, akkor szeretném, ha elkezdene foglalkozni ezzel a csendélet dologgal. Ez sokat fog segíteni neki később fényekben, kompozícióban. Ez a kép egy nagyon jó helyzet, nagyon szeretem, még akkor is, ha az a két cipő formailag összeolvad egy kicsit; egyetlen pici kérdésem van, az se 100 %-osan, hogy a kép bal alsó sarkában van egy drót, meg kiégett kicsit ott a történet, és én azt ott lehet, hogy kijavítottam volna, de azt mondom, hogy ennyi hiba még belefér, ennyi hiba a személyesség is, és el tudom fogadni, és átéve a gyermekkor leckére én megadom erre a három disznót. (hegyi)
értékelés:

Dalol-táncol
Bobák Csabának

Itt a Csaba képére ez egy egyfajta válasz, megfigyelés-párhuzam, és ez egy nagyon jó megfigyelés, de azt mondom, hogy ezeknél a helyzeteknél onnan izgalmas a dolog, hogy ha megfigyeljük, hogy a fatörzs mintha szeme, orra lenne, mintha énekelne, akkor annyit tegyünk meg, hogy odamegyünk és azt a fűkalászt elvesszük a szája elől, egy kicsit rendezzük a környezetét, tehát, hogy elkezdjen élni, működni ez a természeti forma. Megtalálni nem elég, a kompozícióban nem áll elő a természetben az a forma, ami az exponálásnál kell, tehát ezekben a helyzetekben a fotós veszi a bátorságot és úgymond takarít egy kicsit. Egy disznó a kommunikációs helyzetért és a megfigyelésért megvan, de érdemes lenne ezeket az elmondottakat beépíteni a következő komponálásba. (hegyi)
értékelés:

Játszik
Azénkutyám

Egy valószínűleg képsorozatnak láthatjuk itt a képét, akkor is úgy értelmezném ezt, ha nem készített az alkotó egy sorozatot erről az élőlényről, vagy kutyusról, mert akár valójában exponálódtak azok a képek, amik egy háziállat mindennapjait figyelik, mutatják be, a kutyus figyel, alszik, fut, simogatható, akár ezek le lettek exponálva, vagy csak fejben történtek meg az alkotó megfigyelései, az biztos, hogy abból a nagy sorozatból egy kiemelés ez, egy olyan kiemelés ami akkor tud megszületni, ha egy állattal, egy állat életmódjával szoros kapcsolatban létezünk. Itt egy kiemelt, talán játékos pillanatot lehet látni, amikor a kutyusnak odaadják, vagy éppen megszerezte a botot, amit el szoktak dobni, és látszik a képen, hogy a kutya teljes extázisban arra figyel, hogy mint vadászó lény megszerzi a zsákmányt, a táplálékot. Ilyen értelemben tulajdonképpen a természetképek kategóriájában egy jó megfigyelést látunk, már az oldalon készültek madarakkal, bogarakkal kapcsolatban hasonló képek. Még egyszer mondom, ezeket a megfigyeléseket akkor csíphetjük el, ha folyamatosan megfigyeljük az állatot, a viselkedését. Jónak tartom a házikedvenc kategóriára ezt a képet, mert irónia van benne. Eddig erre a kategóriára többnyire kedves, aranyos, szerethető állatokról kaptunk képeket, míg itt a megjegyzés is csak annyi, hogy az én kutyám, mégiscsak valamilyen büszkeség is bennevan, pedig a kép bekeretezve, poszterként egy hálószobában pl. nem biztos, hogy mindenkinek nyugodt éjszakát adna. Hiszen félelemkeltő a szem, a fogak, bár a felső szemfogak mintha nem annyira lennének hegyesek, koptattak. Ami megjegyzés lehetne, az az, hogy ennek a jellegzetes harci pozíciónak a fülek tartása is fontos részei, és a felső fül jó lenne, ha része lenne a képnek. Jelenleg picit szűkre van vágva a kép, hogy a félelmetes fej legyen a központban, de ennek az egész mozdulatnak maga az egész gesztus, formarendszer megkíván egy bizonyos tiszteletet, és így jó lenne, ha az a fül is ennek a része lenne. (szőke)
értékelés:

Coffee and Cigarettes

Jarmusch-nak van egy ilyen filmje, és ez ennek egy nagyon jó továbbgondolása, ill. fotós megoldása; érdemes megnázni ezt, mindenkinek ajánlom, egy félig dokumentumfilm, félig filozófiai gondolatfutam. Talán csak annyit jegyeznék meg, hogy a két szereplő szemét én jobban szeretném ha benne lenne a képben, lehet vágni a fejet, de engem zavar a szem vágása. De azt mondom, hogy ha a Katalint izgatja ez a fajta gondolatiság, vagy láta ezt a filmet, és szeretne ezzel dolgozni, akár a riport leckére lehetne ezt tovább feldolgozni, akár a kávéház életét, akár az egyik szereplő életét. Ez egy jó irány lehet. Riport lecke! (hegyi)
értékelés:

Macsk
Macsk
Macsk
Macsk

4 képből álló képsort látunk, és érdekes, hogy azóta került feladásra a riport lecke, és a riport leckére azóta érkeztek is már megoldások, amiket majd fogunk is akkor elemezni, de érdemes a lecke beküldőknek elgondolkodni azon, hogy a riportnál nagyon fontos a történet időbeli megjelenítése, és ez ennél a képsornál nagyon erőteljesen látszik. A képsor eredetileg a házi kedvenc kategóriára lett beküldve, de itt most ezt áttesszük a riport kategóriába, mert ez a képsor nem a házikedvencről szól, hanem súlypontosan Diane Arbus képei kapcsán őrületes kritika, őrületes szocio, szarkasztikus, a valóságban gyökerező szürrealizmus fogalmazódik meg benne. Hát ez egyáltalán nem a macskáról szól, hanem a macska minősíti, a macska értékeli egy egészen furcsa kapcsolatot. Ez a riport kategóriájában nagyon pontosan fedi azt, amiről már beszéltünk, hogy mit értünk riport alatt, ugyanakkor egy olyan többletet is ad, hogy az állat-ember kapcsolata elmesélődik, ami miatt riportként nagyon erős a képsor. Itt a macska egy eszköz egy személy életének, attitűdjeinek, jellemének, vagy érzelmi állapotának a bemutatásához. Akár szólhat ez a magányról, akár szólhat ez az időskorról, a szeretetről, a ragaszkodásról, a mankókról, amit az emberek használnak az életükben hogy stabilizálják magukat. Itt látszik, hogy egy már-már fojtogató szeretet jelenik meg, a képsor által, és ez a szeretetéhségről is szól, akkor, amikor ez a főszereplő hölgy ezzel a kis állattal játszik, vagy vele játszva, őt helyzetbe hozva a kapcsolatukat megmutatja. Mind a négy képre szükség van, és a képsor jó ritmusban van elosztva, az első kép egy felvezetése ennek a helyzetnek, a szereplők, az idős hölgy és a macska bemutatása, a második képnél hangsúlyosan, közeliben szerepel a kis állaton kívül a hölgy nyaklánca, keze, tehát itt is a kapcsolat megmarad, nem gyengül, aztán a harmadik képnél akár egy beállítottnak is mondható helyzet van, hogy a hölgy nagyon akarja számunkra megmutatni, hogy ő mennyire ragaszkodik ehhez a kis állathoz, szegény kalimpál itt a lábával, és csak tűri ezt a fojtogató szeretetet, és ez a beállítottság, ahogy a kamera jelenlétére reagál a hölgy nagyon fontos, és a negyedik kép már egy, a nyugalmat sokkal jobban sugárzó helyzet, ott már nem bemutatás történik, hanem a két szereplő közötti valódi kapcsolatot látjuk. Tehát nagyon jó a képsorozat történetisége, és akarva-akaratlanul egy élethelyzetet mutat be az alkotó, ahol az általános felé is el tud mozdulni, azaz nem csak ennek az idős hölgynek a helyzetét, hanem általában idős hölgyek helyzetét, szeretethiányos helyzeteket is be tudja mutatni. Ez három disznós képsor és nagyon köszönjük. (szőke-hegyi)
értékelés:

A táncos

Szintén dokumentumképet látunk, aminek a lényege az, hogy egy asszociációt használ az alkotó, egy modern szoborkompozíciót emberi alaknak, egy táncosformának, cirkuszi bohócnak tekint a háttérben lévő zászlókkal együtt. Mint egy revü, olyan. Ilyen értelemben jónak tartom a képet, azért, mert megint az történik az estiskolán, hogy kezdünk kiemelni, rácsodálkozni, meglátni, megérinteni a körülöttünk lévő világot. Igenis ez azt jelenti, hogy bennünk összehasonlítások történnek, értelmezések zajlanak, véleményünk van a különböző körülöttünk ható látványelemekről. Talán annyit mondanék a Katinak, pontosan azért, mert látható itt a munkáiban, gondolok itt a szürke-vörös képre, az abban lévő érzelmi töltésre, hogy a vágy kategória alkalmas arra, hogy azt a benne lévő személyes attitűdöt is elhelyezhesse ebben a munkában. Pontosan az eddigi munkái miatt is mondom ezt, hogy ezen már a Kati túllépett, hogy ránéz a világra és meglát benne valami – tegyük hozzá, hogy az absztrakt, avantgarde alkotás amit itt látunk az egy könnyű préda, hiszen azt egy szobrász művész már elkészítette, és abból könnyű asszociálni olyasmire, amire nyilván az adott építész vagy szobrász is már predesztinálódott. Ő azt már oda megalkotta. Ezért azt a pici kéznyomot hiányolom a képben, ami a Simon Kati előző alkotásaiban már megvolt, tehát azt mondom, ezen lépjünk túl, és mindig tegyük oda a kézjegyünket, menjünk mélyebbre magunkban és úgy tedd oda a Simon Katit. Két disznó, és a vágy kategóriában nyugodtan lehet majd ismételni. (szőke)
értékelés:

Tánc

Nagyon szeretjük ezt a képet, amin az alkotó egy viszonylag egyszerű eszközzel, a kamera és a test közös elforgatásával hoz létre mozgásélményt, ami által a háttér, ez a szőnyegminta elfordul a tengely körül. És ez a szőnyeg háttér az, ami hangsúlyt kap, hiszen az élesség is ott a legerősebb, és a ruha ezekkel a kis nyuszifülekkel, amit a forgás emelt így fel, a személyességet erősíti. Itt megintcsak szeretnék visszautalni a plakátművészetre, hogy az acélszürke és a vörös kapcsolata az, ami elsősorban a 20-as évekbeli plakátművészetben csúcsosodik ki, folyamatosan dinamizálást és vibrációt kvázi figyelemfelkeltést hoz létre. Mivel színvilágában csak ezt a színpárt láthatjuk, színeiben ez a bizonyos extatikus, érzéki, de feszültebb hangulatvilág van jelen tónusaiban. Formavilágában is ez a figyelő nyuszi, ami akárha hunyorítva nézzük, mintha egy színházi emberforma is lehetne, ez jól illeszkedik, és azt is jónak tartom, hogy forgással, mozgással dolgozik a Katalin. Tehát ez egy háromdisznós kép a vágy kategóriában, mert igenis ott van benne az érzékiség, a szexualitás. (szőke)
értékelés:

Viszem már!

Én akár ezt a képet a mozgás leckében is el tudtam volna képzelni, úgy sejtem, hogy itt folyamatos mozgásban vagyunk, mint egy riportfotónál vagy sportfotónál, ugye itt nagy sebességgel halad a modell valamilyen illóolajos tégellyel vagy kávéscsészével, nem tudom mivel, és talán egy konyhában, talán belső térben, és a húzott hátterekből, az elmosódott formákból arra lehet következtetni, hogy majdnem tengely körüli forgást végzett az alkotó a géppel a kezében. És ez nagyon jót tesz a képnek, ez a tengely körüli elfordulás, ez nagyjából hasonló ritmusban történik, mint a modell mozgás közbeni sebessége, s ettől a modell leválik a háttérről, és kiemelődik belőle, ez ad a képnek egy ilyen egészen jó, két felületes, sík-osztást, térbeli viszonylatban. Leválik a modell, manifesztálódik a háttér, ezáltal a modell hangsúlyt kap. Ha ez elfogadható, akkor annyit kellett volna igazítani, vagy ismételve ezeket a helyzeteket megfigyelni, játszani velük, hogy nagyon szép az a kis hajcsat hátrahúz a koponya tetején, és fényben díszíti a haj fényeit - amelyet itt jelen pillanatban a fényképész levág. Az a fej, koponya és a nőiség jelzései a fejen sérült módon jelentkeznek a fejen, mert a hirtelen mozgás, a spontán módon exponálás miatt, a riportszerű helyzetben a fényképész nem tudott korrigálni, a géppel, és a fej vágva van. A döntés itt az, hogy vagy itt ez számunkra nem fontos, és nagyobb a felső vágás, vagy pont azért, mert így az óvó mozdulatok, a hát, a vállak, a fejtartás, ahogy egy picit előre meghajol, tehát viszi a forgást itt ezen az állóképen, hogy ezt mutatom, tehát tágabbra komponálom a képet; vagy pedig a kis illóolajos tégely és a kéz mozdulatai és az arc, a díszített ruha, a csukló környékén, erre koncentrálok, erre a fekete hullámritmusra, amelyből a kezek mint egy pantomimes helyzet nyúlnak ki, és szűkebbre veszem. Szerintem az lett volna a jó megoldás, ha tágabbra hagyjuk a képet. (szőke-hegyi)
értékelés:

A hosszú

A hosszú

A rövid(ebb)

A rövid(ebb)

A közepes

A közepes

Érdekesek ezek az árnyjátékok, nekem a harmadikról a South Park jut eszembe, meg hogy akár valami animációt vagy árnyjátékot is össze lehetne itt már állítani az estiskolán ezekből az árnyékokból, árnyéktorzulásokból.
   Itt három képet látunk, és megint a kategóriahatárok feszegetését látjuk, mivel itt a lecke célja az önmagunk megmutatása, de persze elfogadjuk ezt, hogy itt az árnyékokkal folyik egyfajta trükk a saját magunk bemutatásának az elkerülésére vagy egyenlőre talonba tételére. Szóval egy triptichont látunk, bár nem igazán az, inkább képsornak nevezném, és ami nekem egy kicsit kérdés, az az, hogy amíg az első kép az egy nagyon erős, jellegzetes behatárolása az iránynak, amerre az alkotó haladni akar, ez egy határozott dolog, a második kép is határozott, de az elsőnek ellentmondóan egy rövidülésben érdekes térjáték ugye a fal és út találkozásánál a törés, addig a harmadik képnél nem érzem azt az ugrást, ami az első-második képnél megvan, és itt nincs meg ez az ugrás. Vagy ha a második és harmadik kép kapcsolódik össze, akkor meg az első a kakukktojás. De valahogy én ebben látok egy problémát. Szeretjük amúgy ezt a képsorozatot, de emiatt két disznó és nagyon várjuk a Katalinnak ha már ezt a védekezést letudta, akkor a képeit. Általában ezeket az árnyékokat a portré arc nélkül leckére szokták beküldeni. (szőke-hegyi)
értékelés:

Kalap

Karády Katalin megnyalná a kalap szélét, ha láthatta volna a képet. Van ebben egy harmincas-negyvenes éveket idéző hangulat. Nemcsak a kalapforma, és a kalap ferdén felhelyezett formája, de az arcot szegélyező tincsek, amelyeken szépen megjelenik a fény, ezek is erősítik ezt a múltidéző hangulatot. Még a tekintet is, ez a lesütött tekintet is ezt a szemérmes pillanatot erősíti. Amit én szeretnék megjegyezni, és fontos, az az, hogy nagyon szép a női arc, a női arc ritmusa, de ha itt a fényekkel lehetne valamit kezdeni, akkor nem indokolt az, hogy az arcfelületen az ajkak, az orr, a járomcsont felületén kiég a kép. Többet érdemelne, fontosabb azok a gyönyörű, egymásba csúszó domborzatainak az érzékeltetése, mint ahogyan részletgazdag a kalap, szép tónusokat kap a haj, nagyon finom az áll éle, és jó lenne ha picit több információ lenne a járomcsont, az orr környékén. De ettől függetlenül én ezt a képet három disznóra értékelem. És ez egy nagyon jó irány, és drukkolok, hogy még ilyen képek érkezzenek a Katalintól. (szőke)
értékelés:

Majdnem

Köszöntünk az estiskolán. A korai estiskolás munkák között volt már az írással, írásjelekkel foglalkozó munkákat, és én ezt egy nagyon izgalmas dolognak tartom. A kéz, a kéz cselekvésének ábrázolását ebben a fotóban is látom, és ez nagyon izgalmas, még ha a szöveget is próbáljuk elolvasni, akkor van egy kis kellemes-kedves bevezetése annak, hogy miért fogott ő tollat – ami viszont a kompozícióban számomra nem teljesen eldöntött, az az, hogy hol van a dolognak a fókuszpontja, most itt nem a technikai fókuszt értem ez alatt, hogy hol éles, hanem, hogy hova fókuszál az alkotó. Most mintha minden benne akarna lenni, de semmi sem lenne teljesen ott. Benne akar lenni a füzet, de vágva van, a toll is, de nincs meg a kupaknál, benne akar lenni a kéz, és még az van a legjellemzőbben benne, tehát szerintem ez a fajta kompozíciós helyzet az megkívánja, hogy eldöntsem, hogy a kézzel akarok-e foglalkozni, az írással, vagy a tollal, ami ezt elvégzi, tehát én két disznót adnék rá. (szőke)
értékelés: