Rossz vér

Rossz vér

Bill megmondta hogy ez a rossz vér
Mindent elvesz és sohasem kér
Akkor is forr amikor nincs miért
Elvisz az utca, a tér
/Ganxsta Zolee és a Kartel/

A barátságból ez inkább a bajtársiasság felé való elmozdulás - ez nem jelenti azt, hogy ez hiba lenne, abszolút el tudom fogadni, mindenesetre nagyon határozott gondolat. Az a formai helyzet, amit itt látunk egy nagyon határozott irány lenne, és itt most az én értelmezésemben felmerülő problémákat szeretném veled megosztani, és utána a véleményedet kérni, hogy mit gondolsz te erről. Egyrészt van két szereplője ennek a történetnek, ők a főszereplők, és az ő barátságukról, helyzetükről van szó. Erőt sugárzó ez az egész a kontrasztokkal, van benne egyfajta személytelenség, vagy még azt is mondhatom, hogy bujkálás, abban a tekintetben, hogy arcokat nem látunk. Bűnügyi riportoknál szokták ezt használni, hogy ellenfényben hagyjuk a riportalanynak az arcát, és így nem felismerhető, de a jelenléte mégis megvan. Itt is erős ez a jelenlét, függetlenül attól, hogy nem felismerhetőek az arcok, de már most mondom, hogy addig, amíg a nekünk a baloldalon lévő figura egy jól körberajzolt figura, a jobb oldalon lévő egy nagyon sziluettes megjelenítésnek mutatkozik. És miközben a barátság nekem egy mellérendelt helyzet, aközben az, amit most látok, az egy enyhén alárendelt viszonynak tűnik, mert az egyik figuránk egy határozott megjelenéssel bír, a másik viszont az ő árnyékába kerül. Ezt érdemes átgondolni, hogy ez valóban szándékos-e. Még egy dolgot szeretnék hozzátenni: most, jelen pillanatban ennek a képnek a nagy ereje az a hátsó fém szerkezet, amit látunk, ami egy nagyon határozott jelenléttel bíró tömeg. Ehhez képest a kép előterében lévő figurák is határozott jelenléttel bíró tömegek, de a kettő között húzódik egy olyan korlát réteg, vagy vonal, ami ezt az egészet nem csak kettévágja, hanem valahogy úgy osztja háromfelé, hogy az egészben van valami ilyen a realitáshoz viszonylag közelebb álló, de ettől esendővé váló rész is. Ha hősöket akarok ábrázolni, akkor ezt idealizálni kell, meg kell nézni azt, hogy honnan fényképezzek. Alsó gépállásból a két figura bekerülne a két vastraverz közé, így kevésbé lenne jelentős és határozott a füves terület és a betonkorlátnak a szerepe. Ráadásul ezzel azt is elérném, hogy ez a két figura felém tudna magasodni, így még fenyegetőbb lenne a jelenlétük. Ebből a nézőpontból ábrázolva nekem ez kevésbé jelentős, inkább olyan, mint ha két rosszban sántikáló srácot rajtakaptak volna és talán ez most nem egészen ugyanaz, mint amiről mesélni akarsz, főképp itt a kép címére, és a leiratra utalva. Tehát azt gondolom, hogy az irány jó, és érdemes ezzel foglalkozni, de nem árt, ha utánanézel, hogy ezt hogyan csinálták a nagy elődök. Utalnék itt a plakátművészetre, az orosz avantgarde–ra, de akár a szocreálra is. Ezeket nem árt átnézni ahhoz, hogy hogyan is heroizálták ők a hétköznapok hőseit. Ez egy 2 csillagos megoldás, és ha gondolod, akkor érdemes ezzel a témával még foglalkozni. (hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

Értem - látom, amit mondasz és inspirál a folytatásra!
Én ezt egy fontos mérföldkőnek látom ezen az úton.

Csaba, a kép sok esetben leveti a verbalitást magáról. Formák vannak, ezek hatnak elsődlegesen, és csak valahol a sor végén jön majd az, amit esetleg a képcím, vagy valami ajánlószöveg adhat. Ezért írtam a példákat a szocreálból, mert ott igen sokszor igen egyszerű eszközökkel heroizáltak. Alsó gépállás, büszke tartás, és kész. Most azzal, hogy szemben vagyunk, nincs ítélet, nincs vélemény - így maximum az történik, ami akkor történik, amikor este rossz helyen van az ember rosszkor és egy galeri szembejön. De ahhoz meg nem elég ebben a feszültség és a helyszín, világítás se arra mutat. Tehát ha ezt elfogadjuk, hogy a drámai szemebnézéshez más helyszín és világítás tartozna, akkor azt kell nézni, hogy mi is van itt. Itt egy traverz. hívja, szívja magához tömegben a figurákat. És ezt egy alsó gépállás megoldaná. Tehát ha fontos a vastraverz, márpedig fontos, hiszen egyenértékű képelem, akkor ehhez kéne komponálni a figurákat.

Kedves Zsolt! Köszönöm szépen az értékelést.
A képi meglátásokkal teljes mértékben egyetértek. Az alá-fölé rendeltség bennem eddig nem tudatosult, de kétségtelenül jelentkezik a képen. Üzenet szintjén két szó az amit nem tudok elhelyezni a rendszerben. Azt írod: "bajtársiasság, hősiesség". Ezek pozitív erkölcsi töltéssel bíró szavak, amik nem férnek össze azzal a világgal amit a szöveg, zene, Ganxsta képvisel. Nálam a hívószavak: betyárbecsület, összetartás. Ezek fényében ez a két tag inkább a Hobo Leples bitangját idézik meg és nem az elvtárs bajtársak kitartását és rendszerépítő összefogását. Ide nem kell héroszi magasság! Ezzel nem akarom azt mondani, hogy ez az irány amit leírtam jó út, csak azt kérem, hogy előbb közösen vessük el mielőtt újra lépünk!
Egyébként amit lefestesz nagyon tetszik, szívesen foglalkozom vele ugyanezen a helyszínen. Egy új út és egy új kép! Külön köszönöm a javaslatot a kutató munkára vonatkozóan, feltétlen tanulmányozom.

REndesen hozza az érzést.. és még szép is lett!
grat

Új hozzászólás