Rezonancia

Rezonancia

Ha minden igaz, ez valamilyen boltnak a vastraverze lehet, vagy a redőnyleeresztő rendszere, pontosan nem tudom megmondani, de hát, ez ilyen szempontból mellékes is. Miközben gyönyörű tónusokat kapunk, gusztusosan fényképezve, a kérdés az, hogy összeáll-e a dolog konstrukcióban? És azt gondolom, hogy ami a valós formákból is létrejövő ritmus, most az árnyékok agyoncsapják. Izgalmas lenne ez, de akkor valamiből kevesebb kellene, vagy az árnyékokból, más fényviszonyok közt lefotózva, vagy hogyha ez izgat, akkor kiválasztani egy fő motívumot, amihez képest ez az árnyékrendszer működik. De így, hogy most minden rendszer be van kapcsolva, nem egy hasznost rezgést hoz nekem, hanem inkább a káoszt mutatja. De káoszt meg nem káosszal ábrázolunk. Visszaadom továbbgondolásra. (hegyi)

keresztrejtvény

keresztrejtvény

Az egy érdekes kérdés, hogy miért ebbe a leckébe került ez a kép, ugyanis ez egy szociografikus megközelítés, és mint olyan, engem ez a fajta viccelődés nem nagyon érdekel, hogy most akkor képzeljük el, hogy ez az ő ágya. Egyébként meg az is lehet, hogy így van, de most ez a helyzet nem ezt mutatja, hanem egy egészen más szituációt, ahogy azt a cím is jelzi. Azt gondolom, hogy a lecke besorolása nem korrekt, mert megfigyelhető egy ilyen helyzet úgy is, hogy az valóban az ágy leckébe kerüljön, de most ezt én ebben nem látom. Ha ez a szociográfiába került volna, akkor azt mondanám, hogy ez egy jó megfigyelés. A tónusrend egy kicsit billeg nekem, de ettől függetlenül megvan a 3 csillag, valahogy pont a mélyebb tónusoknál kellene egy kicsit közelebb hozni ezt az egészet, mert nekem nagyon bebukik a figura, de a megfigyelés pontos. Nem tudom... Azért vagyok nehéz helyzetben, mert hogyha nem lenne fontos az, hogy milyen leckékre küldünk megoldásokat, hanem csak úgy érkeznének a képek, akkor azt mondanám, hogy ez rendben van, de a leckebesorolás ki lett találva valamiért, nyilvánvalóan azért, mert fontos az, hogy az ember a maga gondolati irányait pontosan belője, tehát, hogy mit miért és hogyan csinál meg. (hegyi)
értékelés:

Múló álom

Múló álom

Ennek a képnek van egy jó kis zaklatottsága, és ezt én így el tudom fogadni. Szubjektív az egész, és egy jó ritmus. Még ezt a színt is elhiszem nagyjából, persze, nyilvánvaló, hogy az egy kérdés, hogy van-e itt erre szükség. Működne ez fekete-fehérben is, de én elhiszem azt, hogy ez az esti fényeknek egy ilyen furcsa verziója. Jó a ritmusa ennek az egésznek, tényleg van egy olyan élménye, mint az álomnak, hogy ugyan elrajzoltak a dolgok, nem olyan konkrét, csak érzem, hogy kergetnek, vagy én kergetek valakit, hát, nagyjából ezt az élményt hozza. Köszönöm, ez egy 3 csillagos leckemegoldás. (hegyi)
értékelés:    

Harkály fióka első szárnycsapásai

Harkály fióka első szárnycsapásai

Ez már egy sikeresebb megoldás, azt gondolom, hogy ez egy jó ritmus. Azért, lehet, hogy annyi játékosság belefért volna, hogy elforgatod 90 fokban. Tudom, hogy ő nem ebben a formában volt jelen, de mindenesetre lehet, hogy érdekes játékot hozna létre. Így is jó, nekem ez így is működik, de lehet, hogy én annyi alkotói szabadságot kérnék, hogy ezt forgassuk el. A pillanat jó, az egésznek van egy jó kis dinamikája, úgyhogy megvan a 3 csillag. Nekem tetszik ez a kép! (hegyi)
értékelés:

Harkály fióka etetése

Harkály fióka etetése

Nem egy könnyű helyzet egy ilyen megfigyelés, és az ember izgalmában arra figyel, hogy jókor exponáljon, és nem biztos, hogy arra, hogy hogyan tartja a kamerát. Kár, hogy ez bemozdult, és kár, hogy a mélységélesség így van megválasztva ahogy, mert itt ez most a minőség rovására ment. Ugyanakkor maga a megfigyelés jó. Az utómunkát hiányolom, mert nem ártott volna itt egy kicsit a tónusokkal játszani. Nagyjából a kép negyedét a bal oldalon visszább kéne venni, szerintem érzed azt átlósan, hogy hogyan van ez kivilágosodva itt, és ez nem annyira jó, ezzel érdemes lenne dolgozni. Tehát utómunkában mindenféleképpen volna még ezen mit csinálni, de sajnos itt az életlenség az, ami a nagyobbik baj. A megfigyelés rendben van, úgyhogy 2 csillag, a technikával problémám van. (hegyi)
értékelés:

vissza/számlálás

vissza/számlálás

A kép nagyon izgalmas üzenet. Kár, hogy a felső részénél az ég kilyukad, de ettől függetlenül ez egy nagyon jó ritmus, ráadásul elég szürreális az egész ahhoz, hogy az ember elgondolkodjon azon, hogy mi a francért vannak ezek megszámozva, mi lehet ennek a célja. Nyilvánvaló, hogy ennek van valami szakmai és technikai oka, de ezt ne firtassuk. A tónusok is szépek, a rendje is szép az egésznek, így azt gondolom, hogy ez egy tökéletesen rendben lévő természetfotó lecke. Lehet azon vitatkozni, hogy mit minősítünk természetfotónak, de ez is egy stáció, ez is egy állomás, még ha a természet szempontjából nem is igazán üdvözítő, de előbb-utóbb ez elkövetkezik, hogy kivágjuk a fákat, és felhasználjuk valamire. Ezt most nem kívánnám minősíteni, mint helyzet, mert a fotó magáért beszél. Köszönöm szépen, megvan a 3 csillag és a leckemegoldás is. (hegyi)
értékelés:    

Barátság

Barátság

A képforma számomra borzasztóan idegen. Értem, hogy egy panorámafotó-szerű helyzetet akarunk látni, de én meg azt mondom, hogy nem nagyon érdekel engem a panorámája ennek a dolognak, mert az csak egy háttér, díszlet, itt a két szereplő az, akik fontosak. Ha egy kicsit a demerung felé megyünk visszafele az időben, akkor ez a kép tökéletes lenne. Ebben a formában most a háttérben álló figura – még az én kalibrált monitoromon is – alig megkülönböztethető az égtől. Időben kicsit korábban kellett volna ezt az expozíciót megtenni, mert azon még, ha nagyon világosra is sikerült, utómunkában még mindig tudunk dolgozni, de ezt visszahozni nagyon nehéz. Álltam én már ott, ahol ez készült, onnan a sárkányrepülők szoktak nagy előszeretettel elrugaszkodni, szóval maga a helyszín jó, és az ötlet is jó, hogy a két cigarettázó fickó nézi a várost. Összefoglalva: a képformával nem tudok mit kezdeni, hogy miért van ez a nagyon vízszintes forma, a figurák elhelyezése nem indokolja, lóg ott a levegőben a kép jobb oldala, és az időpontot korábbra hozva többet adni, nem kell sokkal, de egy 5-10%-kal többet adni a sziluettből. Visszaadnám ismétlésre! (hegyi)

Bajtársak! Több acél, erősebb ország!

Bajtársak! Több acél, erősebb ország!

Örülök annak, hogy vetted az adást az előző elemzésnél és egy másik nézőpontot találtál és ez a nézőpont lényegesen izgalmasabb. Engem mondjuk a könyöknél bevillanó lámpa ott a képhatárnál zavar, de azt azért tegyük hozzá, hogy ezek az úgymond színészi alakítások akkor hitelesek, hogy ha el tudjuk érni, hogy a szereplők át is éljék ezt az egészet. Én most nem arról szeretnék vitatkozni, ami már a kép kommentjeinél megtörtént, hogy a címadás mennyire szerencsés. Egyébként azt gondolom, hogy túl van gondolva, de erről le tudok mondani, ez annyira nem befolyásol. Ami a képen látható az egy nagyon érdekes átlós szerkezet csak bizonyos tekintetben ki is mozdulunk ebből az átlóból, van egy erős torzítás is ebben az egészben, ami formailag kétséges, másrészt pedig maga a gesztus egy kérdés, hogy miért is fogjuk egymás kezét, mit akarunk ezzel szimbolizálni. Mi ez? Valami körtánc vagy valami köszöntési helyzet, amit a két szereplő egymás között talált ki, hogy hogyan fogunk kezet, amikor találkozunk. Akarunk ettől többet is? Ez azért nem teljesen egyértelmű, mert nagyon erős az a háttér, ami szerepel. Ugyanakkor lássuk be, most én nem nagyon vagyok biztos abban, hogy a néző meg tudja azt állapítani, hogy ebből a gesztusból mi is az, ami érvényes üzenetként többet is akar mondani, akár filozófiailag, mint sem egy formai megfelelést vagy egy geget. Ami arra szolgál, hogy látványos képet hozzunk létre és elérjük azt a primér hatást, hogy a néző a sok ezer, naponta készülő képből ezt a képet válassza. Máshogy fogalmazva többször merül föl a gesztusban az öltözetnek a szerepe. A baseball sapka egy bizonyos kultúrkör ruházata. Ez elfogadható és működik ebben a háttérben, mert ez az ipari környezet, ez a külvárosi pusztulás ehhez a zenei vagy akár irodalmi világhoz, amit a sapka is mutat, való és illik. Abban nem vagyok biztos, hogy ezek a kabátok ebben a zárt formában is ezt ábrázolják, mert ez megint egy másik kultúrkör bekapcsolása. Tehát bizonytalan vagyok a jelmezt illetően. Aztán az is kérdés, hogy most akarom, hogy látszódjon az arc vagy nem. Nagyon nagy szerepe van annak, hogy ha egy figura a képre kerül, de nincs arca. Most itt bizonytalanok vagyunk, mert félig van, és ez inkább tűnik világítási problémának, mint tudatos döntésnek. Tehát vagy legyen arc és akkor alulról derítsek valamennyit, vagy ne és akkor hagyjam meg magát a gesztust. Aztán az sem teljesen egyértelmű a számomra, hogy ők most tényleg barátságban vannak és összekapaszkodnak, vagy ez valami harc vagy egy tánc vagy ez mi akar lenni. Bevallom őszintén, hogy maga ez az összekapaszkodás az, ami a legfurcsább az egészben, mert én még ilyet nem nagyon láttam, hogy az egymás iránti elkötelezettségünket ebben a formában fejezzük ki. Furcsa. Én még ezt visszaadnám ismétlésre. Dolgozzunk még ezzel, mert érdemes, mert maga a jelrendszer az erős és határozott. Bontsuk ezt még tovább. (hegyi)

Tönk Úrral II.

Tönk Úrral II.

Az a helyzet, Csaba, hogy egyre inkább azt érzem, hogy te így lemodellezed a mozgásokat, amit a fa szerinted végez. Itt is, mint egy forgalomirányító a repülőtéren, már csak a két zászló hiányzik a kezedből. Én ezt értem, de a csonkolásokat nem nagyon. Térdnél történik egy vágás. Ha a felső régiót ennyire nyitottan hagyjuk, akkor az alsót miért vágtuk le? Jó ez az elszánt tartás, de megint nem látom a tekintetet. Megint ugyanaz az a helyzet, mint a parton készült képnél, hogy civil. Ha ez egy Levis reklám akar lenni vagy egy Caterpillar bakancs reklámja, akkor értem, akkor van szerepe, de akkor nem működik a fekete-fehér, mert akkor harsány, reklámszínekkel kell dolgozni: nézd, ez a szabadság és mindezt ez a nadrág és ez a cipő adja. Visszaadnám átgondolásra. (hegyi)

XL

XL

Van egy erős fallikus üzenet és valamiért ragaszkodunk ahhoz, hogy ezt megszemélyesítsük. Értem, van ebben egy ilyen rajzfilmes jelleg. De azt várnám, hogy túllépjünk azon a szinten humorban, amit a képmegosztó oldalak tudnak produkálni - van ebben például napi előtagú is - nekem ezek primér dolgok. A humorban és képben is azt keressük, aminek hosszabb a szavatossági ideje. Ide majd tessék visszatérni ehhez a leckéhez később, most egy kicsit hagyjuk pihenni. Előre ugrottál, holott az első három leckében is vannak kérdések. Merthogy ez is civil. Ha ez egy humor, ez egy grafikus-játékos-rajzfilmes dolog, akkor tessék úgy felöltözni. Ez is egy olyan üzenet, aminél fontos az, hogy hogyan szerepelünk a képen. (hegyi)

Halott fák emlékére

Eltűnt fák emlékére

Őszintén nagyra értékelem azt, hogy Csaba komolyan veszi ezt a leckét, és több próbálkozást is láttunk már a megoldásra, és azt gondolom, hogy az irány abszolút érthető, és számomra nagyon becsülendő is, mert mindig olyan élményt szeretne átadni Csaba, ami nemcsak neki személyesen fontos, de amennyiben jól érzem, az üzenetben van egy – remélem, nem használok túl nagy szót - nevelési szándék. Mégpedig az, hogy a természettel való kapcsolatunkra figyeljünk oda. Ez a kép talán egy vízparti fát mutat a háttérben, nagyon szép tónusokkal, nagyon szép felhőkkel, tehát az egész nagyon plasztikus és nagyon jól megoldott a megvilágítás, nagyon jók a tónusok. Az előtérben pedig látjuk a szerzőt, aki az én meglátásom szerint, valamilyen távol-keleti küzdősportnak lehet egy pozíciója, vagy pedig jóga bemutató, nem vagyok ebben nagyon képzett, ezt tessék nekem elnézni. De az értelme abszolút világos, és az üzenete is érthető számomra. Ez a póz nyilvánvaló, hogy azzal együtt, amit egy ember, mint pantomimes tud felénk közvetíteni, párhuzamban van a háttérben lévő fával, tehát látjuk a fa ágát, az égbetörő ágakat, a gyökeret, a kapaszkodást a lábbal megoldva. Tehát ez a része teljesen világos. Amivel nekem problémám van, és ez többször jelentkezik, és nem csak Csaba képénél, amire többször azt mondtam, hogy civil, de úgy látszik, hogy én nem fogalmazom meg világosan.
   Arról van szó, és ez az én problémám, hogy látunk valamit, amiben a fa, az fa, a föld, az föld, a homok, az homok, az ég és a felhők is világosak, és látunk egy szereplőt, aki gesztusaiban nagyon erős üzenet küld, de mindehhez nem csatlakozik hozzá a kellék. Látunk itt egy pólót, egy farmert, talán egy edzőcipőt, nadrágszíjat, ha a kisközértbe lemegyek vásárolni, akkor kb. ilyen ruhában fogok lemenni. De azt gondolom, hogy az egy érdekes gondolatiság, és egy érdekes kérdéskör, hogy vajon mivel tudunk erősebben üzenni. Tökéletesen értem, és helyén való az, amikor az ember a saját környezetével neutrálisan, a valóságot ábrázolva találkozik, és azt mondja, hogy bemutatom saját magamat, így ülök az asztalnál, így beszélgetek a barátaimmal a kertben, tehát különböző szituációkat mindenféle módosítás nélkül közöl. A szociográfiának is van egy ilyen iránya, és ez tökéletesen érthető, és elfogadható. Ugyanakkor ezektől az üzenetektől azokban a helyzetekben, amikor elfér a civil ruha, érvényes és hozzáad a jelenethez, érdemes erősen megkülönböztetni azokat a helyzeteket, amikor elvont üzenetet szeretnénk elmondani és megmutatni úgy, hogy abban legyen valami univerzális. Tehát itt a fa a világ összes fáját megszemélyesíti, a föld is a világ összes földjét, az ég is. Ez nem speciálisan valamilyen fa, ez nem speciálisan valahol készült, hanem tulajdonképpen egy általánosítás történik, egy uniformizálás, amikor azt mondjuk, hogy igen, hogyan rajzolnék le egy fát egy papírlapra, vagy hogyan ábrázolnám ezt, akkor egy sematikus ábrázolás történik. Nyilvánvaló, hogy az ember ebben is megkeresi az esztétikát, tehát olyan fát keres, aminél nem elégszik meg azzal, hogy jellegzetesen fa formája legyen, hanem olyan utalást tesz, ami esztétikailag is egy magas minőséget képvisel, tehát nincsenek benne nagyon befejezetlen ágformák, nincsenek benne letört, vihar által leszakított részek, mert az nyilvánvalóan másról mesélne. És ha ebbe a helyzetbe belesétálunk a magunk civil ruhájával, akkor az olyan, mint amikor a rendező belép a képbe, és instruálja a színészt. De ha sematikus helyzetet akarunk, akkor nem fog működni ez a jelmez. Azért mondom ezt, mert ez a kép tökéletesen működne aktban, vagy lepleket, textileket használva, de nem valamilyen divatcég által gyártott ruhadarabokban, hanem ha magunk köré tekerünk ruhadarabokat, és azzal hozunk létre valamilyen párhuzamot. Ezt az alkotóra bíznám, de az biztos, hogy a civil megoldás itt nem fog működni. Azt gondolom, hogy azért érdemes ezt átgondolni, mert a formával tökéletesen egyetértek, és ebben nagyon sok munka van, valamint az is látszik, hogy Csaba foglalkozik a saját testével, építi, gondozza azt, és ha ezt az irányt veszem, akkor számomra nem nagyon érthető, hogy miért maradunk meg egy olyan határon belül, aminél legyengítjük az üzenetet. Ez egy tökéletesen érthető, és 3 csillagos lecke lenne, bár egy kicsit az élesítéssel csínján bánnék, mert most itt egy picit nekem sok. De amellett, hogy ez egy 3 csillagos lecke, szeretném, ha beszélgetnénk róla, mert egyrészt szeretném megismerni Csaba véleményét, másrészt fontosnak tartom, hogy átbeszéljük ezt a kérdést. (hegyi)
értékelés:    

Amíg a világban

Amíg a világban

Nem vagyok büdös - nem vagyok édes
Nem vagyok dühös - nem vagyok éhes
Nem vagyok puha és nem vagyok kemény
Nem vagyok gazdag és nem vagyok szegény
Nem vagyok rendőr - nem vagyok gyilkos
Nem vagyok őrült - nem vagyok orvos
Nem vagyok bíró - nem vagyok csibész
Nem vagyok író és nem vagyok zenész
Nem vagyok munkás - nem vagyok paraszt
Nem vagyok digó - nem vagyok szakadt
Nem vagyok sovány és nem vagyok dagadt
Nem vagyok szolga és nem vagyok szabad
Nem én.
Ki vagyok én? Ki vagyok én?
Amíg a világban folyik a vér,
Mondd, kit érdekel, hogy ki vagyok én?
/Hobo Blues Band, Ki vagyok én/

Zene:
http://www.youtube.com/watch?v=Be8t4W75sVM

Kapunk egy üzenetet, zenei asszociációs segítséggel, amit én most nem akarok külön elemezni, mert úgy gondolom, hogy nem lehet a fő cél az, hogy azt elemezzem, hogy a zene miképpen passzol a képhez. Csak a képpel foglalkoznék. A helyszín talán egy aluljáró lehet, ahol van egy falfirkánk, és ez a falfirka, legalábbis számomra nem nagyon értelmezhető, nem az én világom ezeknek a tag–eknek a világa. Ez előtt van egy szereplőnk, aki talán beköti a saját szemét. És ha ezt az üzenetet nézem, akkor ebben az az érdekes, hogy a szem egy kapcsolati helyzetet is feltételez, másrészt a látás szerve, tehát a külvilágot a legnagyobb mértékben a szemünkön keresztül fogjuk fel, és ennek az eltakarása egy elég egyértelmű üzenet. Ami a kép többi részét illeti, hogy ez miért itt történik, az én asszociációm a hajléktalanokkal kapcsolatos irány. Egyfajta azonosulás, protestálás. Nem kötelezően kell egyetérteni ezzel, ugyanakkor nem vagyok arról 100%-ig meggyőződve, hogy mindehhez optimális-e az a háttér, amit itt kapunk. Nyilvánvaló, hogy magát a lepusztultságot, ha már a dalszöveghez utalhatok, akkor ezt a kőbányaiságot, ezt a külvárosi létet illusztrálhatja ez a szöveg, de én úgy érzem, hogy abban tévedünk, hogy elkezdjük megfejteni, és talán ebben a fotográfusnak kellett volna segítenie nekünk, mert most nagyon szépen körbe van ez vágva, de ez a szöveg tök mindegy, hogy micsoda. És ha ezt elfogadjuk, akkor a nézőt ebben úgy lehetett volna segíteni, hogy belevágok ebbe a szövegbe a képhatárral, és azt mondom, hogy ezáltal ne is akarja a néző megfejteni ezt a szöveget, mert a szöveg csak egy vizuális díszítés. A másik meglátásom a szereplőről szól. A mostani ábrázolásban ez az egész olyan, mintha egy ninját látnánk, egy ilyen városi harcost ebben a fekete ruhában, és megint azt mondom, hogy ez pontosításra vár. Van ennek valós szerepe, vagy csak így alakult? Ha van szerepe, akkor ez a hón alatti betét - lehet, hogy ez egy melegítő, és attól ilyen - formailag kivisz ebből az egészből. Ezeket azért érdemes lenne végiggondolni, mert a néző nem tud másról, más által hírt kapni, információt szerezni, csak arról, amit a képen lát, és ezek nagyon primer információk. A képnyelvnek az a lényege, hogy amit elindít gondolati, érzelmi síkon, bár lehetnek áttételes utalások, de maga a formanyelv az mindig valami nagyon egyszerű dolog. A fekete az fekete, a fehér az fehér, a háromszög háromszög, a négyzet négyzet. Akarhatunk mi valami egészen mást beleláttatni, de ahhoz, hogy ez megtörténjen, rendkívüli módon szigorúnak kell lennünk önmagunkhoz, és talán akkor sikerül ezen átbillenni. De az esetek nagy többségében a nézőt hamarabb veszítjük el azáltal, hogy valamelyik információs kanyarban kisodródik azáltal, hogy valamibe beleakad, vagy elkezdi nézegetni, hogy mi ez a szöveg, mi az hogy "füvb", és kezdi ezt megfejteni, hogy vajon minek a betűszava, és már rég nem a kép valódi mondanivalójával foglalkozik. Azt szeretném Csabának mondani, hogy az üzeneteknél próbáljunk meg egyszerűbbek lenni. Ugyanakkor, és ez most ellentmondásnak fog tűnni, de a színpadhoz egy kicsit közelebb kerülni. Egyszerűbbnek lenni abban, hogy ami nem fontos információ, azt zárjuk ki, és pontosítsuk, és komplikáltabbnak, komplexebbnek lenni abban, hogy a civil üzenetmorzsákat csak ott tartsuk meg, ahol azoknak jelentésük van. Erre a földre le lehetett volna kucorodni valami szakadtabb ruhában, és akkor az a ruha egy jó jelmez. Akár ez a fekete is jó lenne a csíkok nélkül, de félmeztelenül is le lehet ülni - ne én mondjak ötleteket. Egy biztos, ez is egy kicsit pontosításra várna, úgyhogy 2 csillagot tudok erre adni, azzal együtt, hogy az irányt abszolút folytatandónak gondolom. (hegyi)
értékelés: