Barátság

Barátság

A képforma számomra borzasztóan idegen. Értem, hogy egy panorámafotó-szerű helyzetet akarunk látni, de én meg azt mondom, hogy nem nagyon érdekel engem a panorámája ennek a dolognak, mert az csak egy háttér, díszlet, itt a két szereplő az, akik fontosak. Ha egy kicsit a demerung felé megyünk visszafele az időben, akkor ez a kép tökéletes lenne. Ebben a formában most a háttérben álló figura – még az én kalibrált monitoromon is – alig megkülönböztethető az égtől. Időben kicsit korábban kellett volna ezt az expozíciót megtenni, mert azon még, ha nagyon világosra is sikerült, utómunkában még mindig tudunk dolgozni, de ezt visszahozni nagyon nehéz. Álltam én már ott, ahol ez készült, onnan a sárkányrepülők szoktak nagy előszeretettel elrugaszkodni, szóval maga a helyszín jó, és az ötlet is jó, hogy a két cigarettázó fickó nézi a várost. Összefoglalva: a képformával nem tudok mit kezdeni, hogy miért van ez a nagyon vízszintes forma, a figurák elhelyezése nem indokolja, lóg ott a levegőben a kép jobb oldala, és az időpontot korábbra hozva többet adni, nem kell sokkal, de egy 5-10%-kal többet adni a sziluettből. Visszaadnám ismétlésre! (hegyi)

Hozzászólások

Halogattam a Látszó téri belépésem, mert úgy gondolom, hogy még sok tanulni valóm van, és majd ha már jobb fotókkal tudok előállni, vagy jobban értem a képeket, majd akkor lépek be.
De jó, hogy nem vártam olyan sokáig, mert tanulságosak ezek az elemzések.
Zsoltnak, a képi nyelvről írt mondatait jó, hogy előhozta ez a kis polémia. Igen, én is azt gondolom, hogy a képi nyelvvel azért nem (mindig) lehet pontos közléseket elmondani, és nem is feltétlenül kell. Erre vannak a szavak, mondatok.
Csabi egy kicsit túlgondolja ezt a képet. Nem hiba ez, ő így működik, sokan mások, meg másként.
Ha ezt a képet nem a barátság lecke megoldáshoz töltöd fel, hanem a szorgalmiba, mint egy találós kérdést, hogy vajon mi az a két fénycsík, akkor a kép mondanivalóján valószínűleg nem lenne vita. Ettől még persze a képről elmondott több dolog nem változna. Számomra eléggé egyértelmű volt, hogy az a két csík cigaretta, és nem mondjuk valamiféle aszteroida, vagy más égi jelenség.

Azzal semmi gond. Csaba, nem tudom máshogy megfogalmazni, mint ahogy írtam is, mindegy, hogy mi a terv, ha az estétika és a kompozíció nem pontos, akkor a néződ nem azt kapja, amit szeretnél. Úgy érzem, hogy talán az lehet a nézőpontbeli különbség, hogy a közlés erősebb vagy a forma. A képnyelv egyik fontos (ha nem a legfontosabb) jellemzője, hogy a forma van elől. Az ember a formákat azonosítja elsőre, a tartalmi, úgymond verbális közlés az már csak sokadik a sorban, forma, esztétika, tömegelhelyezés, ezek a befogadónál hamarabb érnek célba, mondhatni tetszik vagy sem, de ez van. Ahogy az írásnál a szöveg tartalma, nyelvi beágyazottsága az első és csak erre épülhet rá a megfestett helyzet, ha billeg nyelvileg, ha pontatlan, testidegen kifejezések vannak, ott elmarad a katarzis.

Itt a két ciginyom a háttér sok hasonlatos tónusban és formában mozgó részlete okán önmagában nem áll meg, kellenek a testek is, és a vita az ezek megjelenítésének helye és aránya, ráadásul még egy fontos dolog, hogy a panorámába hajló arányok sem indokoltak, hiszen ez nem egy panorámafotó, - avagy ha azt szeretnéd, hogy mint egy rontott panoráma, a kép festőiségébe rondítson bele a két alak, akkor meg ezt az irányt kell határozottabbra venni. Most a kettő között vagyunk félúton.

Egy fontos jelenség van még: a csonkolás. Ha erősítünk az embereken egyszer csak előugrik két szétvágott test.

Úgy érzem ez egy nehéz sztori, de tanulságos.
Kicsit fentebb csavartam a kontrasztot, hogy jobban megjelenjenek az alakok. Úgy tényleg értelmetlen a kompozíció és hiányzik a jobb oldal. A jelen állapotban én ezt nem érzem. Van egy éjszakai panoráma és az égen két fénycsík kb harmadban. Lehet, hogy nekem kevésbé vájt a szemem, de ez így tiszta ügynek tűnik. Ami tovább viszi a gondolatot az a hiány: a fekete sávok, lyukak a panorámán.
Én azt gondolom, hogy az emberi jelenlét a fotókon iszonyúan erős. Egy kéz, egy szem, egy kontúr mint a mágnes vonzza a szemet. Szerintem ehhez a jelentés libikókához az emberi tényezőket minimalizálni kell képileg, hogy ne rántsák el az egyensúlyt - főleg a háttérhez viszonyítva.

Értem. Köszönöm szépen a segítséget!

Értem. A kompozíció így is lötyög, a feketébe hajló háttér összemosása az alakokkal nem pontos attól, hogy késő lett felvéve a kép. Ha azt akarod, hogy ne egyből essen le egy poén, akkor úgymond "mindkét" képnek, azaz a poénos és az anélküli képnek is pontosnak kell lennie, hogy ide-oda menjen ez a móka.

Késleltetés.
/Michael Freeman/

Csaba, próbáld a néződ szemével nézni - mi a franc a két csík? Miért akarod zavarba hozni a nézőt? Mi vele a célod?

Köszönöm Zoltán a segítséget! Nem mondd többet a dolog. Két alak áll és dohányzik, nézi a várost. Fényezhetem én, meg vághatom, világosíthatom de az üzenet ennyi marad. Igazad van, hogy nekem fontosabb volt a játék, a meteor, a poén mint a BARÁTSÁG lecke. Köszönöm!

Csaba, ha barátság leckében van, akkor gondolom logikus az alakoktól indulni. A kép a barátságról az alakoktól szól, az alakok között lehet barátság. A barátságot akartad kifejezni, vagy azt hogy szép a panoráma este a Hármashatár-hegyről?
Én azt nem értem, hogy mit nem értesz? :)

Pontosan fordítva gondolkodunk. Zsolt, Számodra a két alak a fontos és lényegtelen a város. Nekem a viszont fontos volt a város, hogy kontextusba helyezze a csíkokat. Nekem ez egy játék, "szellemesség" mint írta Gábor. Én értem, hogyha a figurák felől közelítünk akkor furcsa a panoráma, de nem értem miért kizárólag az alakok felől lehet közelíteni. Mikor ezzel párhuzamosan írod, hogy a figurák legyenek erősebben megjelenítve. Mi a cél?

Zsolt, köszönöm szépen az értékelést!
Bevallom zavarban vagyok, mert több szempontból is nehéz azonosulnom a leírtakkal. Számomra a két fénycsík volt a fontos. Képileg és tartalmilag is. Elég sok fotót csináltam a helyszínen, végül úgy éreztem ez az amit szeretnék visszaadni. Ha megmarad a két teljes alak, szerintem nem adunk hozzá a tartalomhoz semmit. Sőt én úgy éreztem csak vesztünk vele, elvesztjük a hangsúlyt a parázs-meteorokról. Elvesztjük a kohéziót a két alak között: annyi marad, hogy két ember egymás mellett áll a város fényei előtt.

Mi a szösz, talán meteor? Cél volt a határhelyzet: ne legyen túl direkt a két figura, de legyen megfejthető a szituáció. Nekem a város panorámája és a parázs-csík volt képileg megfogható. A másik egy technikai aggály: kevés fényben néhány méterre van a fotós előtt a téma, a háttér kb 3000 méterre. Szerintem nincsenek csodák: muszáj döntést hozni, hogy mi legyen éles. Ha hosszabb az expozíció, tetten érhető lett volna a figurák életlensége még ellenfényben is. Az a véleményem, hogy sikerült egy gondolat mentén felépíteni a képet. Én belátom, hogy azt hangsúlyoztam a képen ami szerintem fontos volt, ha másban keressük a lényeget, akkor csalódást okoz a dolog. Nagyon szépen köszönöm a véleményeket!

Csaba, a két fénylő cucc az cigi! Az én kezemben a fényképező volt. Ez egy vadon nőtt (lőtt) fotó, ők két gyanútlan járókelő.

Tényleg Csabi, mi az a fénylő cucc a kezetekben? Gondolom nem cigi.

Gábor! Köszönöm szépen.

István, fontos a Véleményed! Két ember vaksötétben áll, dohányzik, nézi a várost. Én nem tudok túl sok alternatív sztorit iderendelni, főleg nem életszerűeket. Meg túlzottan nem is akarok.

Igazából nem akarom megvédeni a képet. Van akinek átment, van akinek nem. Ez nem egy beállított fotó. Két ember dohányzott a Háromashatárhegyen én meg legjobb tudomásom szerint lefotóztam Őket. Itt nem a barátság mechanizmusa boncolódik, hanem egy példa hogy valaki hogyan ápolja. Ez így ledobja magáról a narratívát szerintem

@Csaba: én két sötét alakot látok, amint egy város fényei előtt sötétben egy hegyoldalon (?) állnak és mintha bagóznának. Üzeneted lényege az lenne, hogy a "városon kívüliségükben" sorstársak? Vagy "inverzitásuk", majdhogynem teretlenségük - vagyis ábrázolásmódjuk - lenne barátságuk közös nevezője?

Barátságot erősítő kontaktus a szereplők között nem érzékelhető számomra, és a szituáció számtalan helyzetben elképzelhető - persze barátok, de nem barátok között is. És most sem kizárt a vakságom, vagy a tévedésem...

Nekem működik barátság leckében.
Szellemes megoldás.

Ez a fotó tényleg tök jó, tetszik is, de miért lesz barátság? (Inkább fény és árnyék lecke jut eszembe róla)

Új hozzászólás