Felidézem a kulcsmonatot: "mindenki csináljon azt, amit akar". Ha ezt veszem alapul, mint szabadságélményt, és mint abban a filmben megfogalmazott szabadságélmény mellett létrejövő ironikus megközelítést, mert ne felejtsük el, hogy a Márti leckéjének a megoldásánál az is benne volt abban a képletben, hogy ez a szabadság illúzió. Nagyon beszédes az a film, tessék megnézni. Azért mondtam el ezt itt a kezdeteknél, mert abban van az ereje ennek a képnek, hogy egy nagyon kötött helyzetnél, két szobor között történik az ugrás, de sikerült abban az állapotban lefotózni ezt a helyzetet, amikor már látható az, hogy ez az ugrás ekkora, és nem fog még magasabbra szállni Bara. Létrehozta, fújja a buborékját, ott van, emelkedett, megtörtént az, amit akart, de mégsem szabadult ki abból a körből, amiben van. Ez a kitörési vágy benne van a filmben is, erről nagyon jól mesél ez a kép. Még egy dologra hívnám föl a figyelmet: a szappanbuborék és az a vasgolyó, ami a körív közepén van nagyon jó párhuzam. A légiesen könnyed szappanbuborék, és a nagyon konkrét, tömör vasgolyó. Pilinszky mondja: "Holnaptól ellenállás nélkül,
egyenletesen gurulok." (hegyi)
értékelés:
Adva vannak:
Lehunyt szemek: átadás, csak befelé figyelés, külvilág kizárása.
Zilált, repülő haj: mozgás, a fej heves lendülése, vad indulatiság.
A száj lelkes csücsörítése: odaadás, felhívás.
Előrebillenő felsőtest: megtorpant agresszió.
Kicsit behajló térdek: megszakadt előrelendülés pillanatnyi nyugvópontja.
Valaki itt lázad, életereje túlcsordul, majdnem robban, ahogy feszíti szét a kereteit. A világot azonban nem akarja felégetni.
Nagyon sürü, nagyon tömény koncentrátum és nagyon tetszik.
A bubi elszáll, a kö marad és igy van egészben rendjén.
Egy kicsit "Alattad a föld, feletted az ég, benned a létra."
Épp csak vizszintesen. Egy abszolút pillanat.