Hess madár
Hess madár
Hess madár

Egy képhármast látunk, ami kompozícióban nagyon is feszes rendet mutat, nagyon feszesre vannak a formák szerkesztve, és ritmusában is, mintha egy lépcsőn mennénk lefelé, enged egyre-egyre beljebb a saját történetébe az alkotó. Az első képen, ha jól megfigyeljük, egy gesztus az, ami az egyedüllétre utal. Ölelem a párnát, de nagyon szemérmesen, és nem kapunk képileg bebocsáttatást ebbe a történetbe. Ez egy megfigyelői helyzet, hogy én megfigyelhetem azt, ahogy Viktória magányos, és kellően szemérmesen készítek erről egy fotográfiát. Aztán a következő képen változik a mozdulat, és nem csak egy ölelés látható, hanem az arc is kontaktusba kerül ezzel a párnával. Beleszagolok, vagy belepuszilok ebbe a párnába, és megjelenik a szem, de még mindig nem kommunikál velünk. A harmadik kép az, amikor már a kezet nem látjuk, semmi mást nem látunk, jelzés értékkel van csak jelen a párna, és mint egy maszk, takarja a szájat. Tehát nem beszélek, nem mondom el hogy mi a baj, de a szememmel kommunikációba lépek a nézővel. Miért fontos ezt a három stációt elmondani? Azért, mert amikor az ember egyedül van, vagy amikor magára marad, akkor nem nagyon könnyű hozzá közeledni. Ezt biztos mindenki tudja. Nem könnyű megnyitni ezeket az ajtókat, zárakat. Azért nem, mert egyrészt az ember egy szemérmes típus, és azt mondja, hogy megsérültem, hagyjatok egy kicsit békén a magam nyomorúságával. Másrészt, azért nem, mert bizalmatlan, és nem bízik abban, hogy van a környezetében olyan, aki neki segíteni tud. És ezeket az érzéseket a képek nagyon jól tükrözik. Azt a vívódást, ami ilyenkor létrejön. Tehát, kvázi utal arra a helyzetre ez a képsor, hogy van egy kamera és a kamerán keresztül jelen vannak nézők. Ezek a nézők mi vagyunk. Ezért tartom ezt nagyon fontosnak, hogy el tud jutni a harmadik képig, és a harmadik képpel teszi föl a koronát, mert igenis az az a kép, amikor azt mondja, hogy „segíteni akarsz? Akkor tessék!”. Nekem ez jön le erről a képhármasról. Nagyon örülök annak, hogy ez Viktória úgy tudta megvalósítani, hogy nagyon kevés eszközzel dolgozott. Azt szeretném még mondani, hogy olvastam a beszélgetést, ami a hozzászólásoknál folyik, és a Péter írja, hogy ebben a helyzetben a magány értelmezhetetlen számára, mert olyan közeli fotókkal dolgozik az alkotó, amilyenekkel. Én azt mondom, hogy a magány nagyon pici gesztusokkal értelmezhető ezen a képen, mégpedig a párnával és a párna ölelésével. Nyilvánvaló, hogy teljesen másképp éli meg ezt egy férfi, mint egy nő. A nő befelé fordul, és a párnával foglalkozik, míg egy férfi lehet, hogy magányában kivonul a kertbe, beül egy kerti székbe, vagy pipára gyújt. Tehát teljesen másképp állunk ehhez hozzá. Másról is szólna ez a képsor, hogyha egy férfi modellt helyez ebbe. Azokhoz, amiket a kommentekben felvetettetek, én annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy bizony a magánynál számomra abszolút elfogadható ez a fajta szűk kompozíció, mert az intimitását növeli ennek a helyzetnek. Még azt is megkockáztatom, hogy nem mindegy az, hogy mondjuk egy magány arról szól, hogy egy család, egy barát, a szerelmem hagyott magamra, vagy én vonultam ki egy helyzetből, ezek mind-mind más ízek és másképp megfogalmazhatóak. Számomra ez a kép nagyon jól hozza ezt, ezek az apró gesztusok tökéletesen hordozzák a megfejtést. (hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

A Civil Rádió műsorából válogatott A fiatal felnőttek fele tényleg magányos? című műsorhoz ennek a sorozatodnak az első fotóját választottam ajánlóképnek, köszönettel.

Viktória: Mert én a magányt onnan közelítettem, hogy "egyedül vagyok, mert akire szükségem volna, az nincs velem", te viszont az "egyedül vagyok, mert senkire nincs szükségem", illetve "senkinek nincs szüksége rám" irányból. Ez nekem nem jutott eszembe, ezen dióztam keményen, és akkor ugrott be ez a vers.

Még gimnazista koromban énekeltük Lukin Laci bácsival az énekkarban. Jó nehéz darab volt, én nem is igazán szerettem Kodályt (kövezzetek meg).

Péter, miért ez a vers jutott eszedbe?
Mariann, köszönöm.
Nóra, rád bízom a címet. :)

Mariann: ugye, hogy az durva jó?

nekem a harmadik kép tetszik a legjobban, a kontaktus amit fel vesz a kamerával, velünk nézőkkel. a szem! nagyon tetszik!

Tökéletes. Mondhatni le vagyok nyűgözve. Csak a címét nem értem.

Látod, akkor én rosszul értelmeztelek. Mert ahogy az első két képen öleled azt a párnát, nekem meggyőződésem volt, hogy valaki helyett. Magányos lehetsz ám úgy is, hogy valakire nagyon szükséged lenne, de ő nincs veled.

És persze úgy is, ahogy Te írtad. Ez a vers jutott eszembe:

Weöres Sándor: ÖREGEK (Kodály Zoltán mesternek)

Oly árvák ők mind, az öregek.
Az ablakból néha elnézem őket,
hogy vacogó szélben, gallyal hátukon
mint cipekednek hazafelé --
vagy tikkadt nyárban, a tornácon
hogy üldögélnek a napsugárban --
vagy téli estén, kályha mellett
hogyan alusznak jóízüen --
nyujtott tenyérrel a templom előtt
úgy állnak búsan, csüggeteg,
mint hervadt őszi levelek
a sárga porban.
És ha az utcán bottal bandukolnak,
idegenül néz a napsugár is
és oly furcsán mondja minden ember:
"Jónapot, bácsi."

A nyári Nap,
a téli hó,
őszi levél,
tavaszi friss virág
mind azt dalolja az ő fülükbe:
"Élet-katlanban régi étek,
élet-szekéren régi szalma,
élet-gyertyán lefolyt viasz:
téged megettek,
téged leszórtak,
te már elégtél:
mehetsz aludni..."

Olyanok ők,
mint ki utazni készül
és már csomagol.

És néha, hogyha agg kezük
játszik egy szőke gyerekfejen,
tán fáj, ha érzik,
hogy e két kézre,
dolgos kezekre,
áldó kezekre
senkinek sincsen szüksége többé.

És rabok ők már,
egykedvü, álmos, leláncolt rabok:
hetven nehéz év a békó karjukon,
hetven év bűne, baja, bánata --
hetven nehéz évtől leláncolva várják
egy jóságos kéz,
rettenetes kéz,
ellentmondást nem tűrő kéz
parancsszavát:

"No gyere, tedd le."

Úgy gondoltam, hogy a magány az ugye egyedüllét, amikor vagy nincs szüksége éppen senkire, vagy senkinek nincs szüksége rád, így egyedül vagy. Nincs más, se szoba, se ágy, se semmi. Csak te, meg a gondolataid, érzelmeid. És ezt próbáltam visszaadni.

Azért csak mondd el, hogy gondoltad. :-) Engem érdekel. Érteni vélem a gondolatmenetet, de úgy gondolom (megintcsak egyetlen vélemény), hogy ha megmutatnád a környezetet, tehát az ágyat, a szobát vagy a kerti padot, szóval ha látszana, hogy tényleg egyedül vagy, akkor jobban átjönne az üzenet. "Hitelesebb" lenne.

Köszönöm a hozzászólást, emésztem. :)
Én meg most mondhatnám, hogy én úgy gondoltam hogy... de nem szeretném, mert szerintem a fényképek lényege, hogy ki mit képzel bele, hogyan értelmezi stb. szóval elfogadom, és tisztában tartom a véleményedet, átgondolom kicsit a témát, hátha jobb képek fognak születni. :)

Viktória, tudod, hogy szeretem a képeidet, de... (hogy utálom, amikor valaki nekem így kezdi... :-))

Mivel szuperplánba komponáltad magad, tehát semmit nem mutatsz a környezetedből, a "magány", mint olyan, értelmezhetetlen a képeiden. Lehet igaz, lehet nem - soha nem derül ki. A harmadik képen (ami annyira jó, hogy gyorsan le is loptam magamnak) ráadásul azzal, hogy ennyie direkten belenézel a kamerába, tehát a néző szemébe, nagyon határozott kontaktust teremtesz. Akkor viszont már ketten vagytok, tehát magányról szó sincs.

Új hozzászólás