A tutaj
A tutaj
A tutaj
A tutaj
A tutaj
A tutaj
A tutaj
A tutaj
A tutaj
A tutaj
A tutaj

A tutaj az idei Mensa táborban megrendezett tutajkészítő verseny egyik szereplője. A tutajokat a versenyzők helyben készítik el, és azokkal egy nem kis távot kell megtenni a Balatonon, min. 2 emberrel a fedélzeten, azaz a feladat elég komoly, pláne a mai kor modernebb úszó járműihez és szerszámaihoz szokott emberének. A feladat komolyságánál csak az élvezeti értéke nagyobb. :-)

Egy 11 képből álló képsorozatot kapunk Nórától. Most egy kicsit megfordítom a sorrendet, a végével kezdem. Arról, amiről mesélni szeretne, ezek a képek összességében jól mesélnek, az üzenet átjön, érzem, értem, sőt, még a hangulatnak az a része is meg tud érinteni, hogy ilyenkor, amikor egy ilyen képsort megnéz az ember, kialakul egy vágy, hogy de jó lett volna, ha én is ott vagyok. Ez egy erénye ennek a dolognak, hogy ezt az élményt, érzést föl tudja ébreszteni a nézőben. Szokatlan helyzet amit ábrázolsz, manapság ritkán fordul elő, hogy a hétköznapokban az embernek ilyen feladata lenne, hogy na akkor készíts egy tutajt, és menj azzal vízre. Nem ez a kapcsolatunk a természettel. Ez részben azért erénye ennek az egésznek, mert egy olyan helyzet, ami a viccessége és a humora mellett hordoz magában egy olyan üzenetet is, hogy hagyjuk-e magunkat eltunyulni, és ez indokolja azt a leiratot is, hogy ott belekerül az a szó, hogy Mensa. Ez most egy filozofikus okfejtés lesz: ha van értelme annak, hogy ilyen csoportok létesüljenek azon kívül, hogy a közös érdeklődésű emberek megtalálják egymás társaságát, az az, hogy ezeket a problémamegoldásokat esetleg később más, a hétköznapi életben jobban használható problémamegoldásoknál is csapatmunkában tudják használni. Ez ebből a szempontból ezen a képsoron is át tud jönni.
   Egyedileg végigfutva a képeken is mondanám a meglátásaimat: az első kép szűkre van kicsit vágva, a modell feje fölött még kellett volna a térből, a piros gumimatrac is jobb lenne, ha teljes méretében meglenne. Mivel ez egy nyitó és térképező kép is, amely bemutatja tárgyiasan a dolgot, akkor ennél szigorúbbnak kell lenni mértanilag. A második kép nekem rendben van, lehet, hogy föntről vágtam volna valamennyit, hogy kevesebb legyen a zavaró tényező, hogy magát a fókuszt erre a bácsira és az ő cselekvésére tudjuk vinni. Ez egyébként egy teljesen rendben lévő kép. A harmadik képpel semmi gond nincs, ez és a negyedik kép együtt adja azt, hogy tudtok ti veszélyesen élni, én úgy látom. A negyedik kép kifejezetten olyan, amire felszisszen az ember, hogy hát... bátor. Az ötödik kép szintén izgalmas, mert a ritmushoz kell, hogy a közeli képről valahogy át tudjunk váltani. A hatodik kép színesíti magát a palettát, de nem biztos, hogy annyira fontos ebben a sorozatban, ezt akár ki is lehetne hagyni, azért mert nem mutatod magát a cselekvést, amit ez a hölgy csinál. Viszont mint portré nem csak azért nem értelmezhető, mert nem néz ránk, hanem azért sem, mert az élességgel vannak némi gondok. A haja kár, hogy nem éles. Ha mint formát veszem, ez egy izgalmas forma, de akkor erre kellene koncentrálni. A hetedik kép kifejezetten jó, érdekes kéztartás, koncentráltság, benne van az erő, a feszültség. A következő képnél első pillanatban el kellett gondolkodnom azon, hogy itt most tulajdonképpen mit is látunk. Ez maga a vitorla lehet. Ebben az állapotában lehet, hogy ráfért volna valamennyi instrukció, avagy akkor megcsinálni ezt a képet, amikor a tutajon rajta van ez a vászon, és mellé állítani ugyanígy az embereket. Ebben a mostani helyzetben a fák olyan árnyékot adnak, ami miatt a két modell kevésbé értelmezhető. Én azt hittem, hogy ez egy sátorbontás, szóval nekem nem volt egyértelmű. A kilencedik kép lehetne a kérdéses hatodik kép helyett. Ott jól tudna működni. A tizes képet valahogy úgy kellene fordítani, hogy látszódjon az, hogy Sziporka (gondolom ez a csapatnév lehetett), és az alkotók is rajta legyenek, ezt a két dolgot össze lehetett volna hozni. Az utolsó kép nagyon izgalmas fotó, azzal, hogy úgy mennek ők bele a nagy semmibe, és a fene se tudja, hogy hol lesz itt a végállomása, de az elszántság abszolút látszik. Egyetlen kicsi megjegyzés: ha ezt én fényképezem, akkor valószínű, hogy az égből kevesebbet adok, mert az annyira nem fontos, viszont abból az útból, ahonnan ők jönnek, többet. Azok a csillanások izgalmasak lettek volna, amik a tó tükrén, mint árnyékok létrejönnek. Ezt sajnálom, hogy nincs benne. A sorozat nekem abszolút működik, a megvalósításban pedig az előbb elmondottak azok, amik az én meglátásaim. (hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

"...sűlyednek a pokolra, árbóc és vitorla megtörve tépve lóg..." biggyeszti hozzá a vonatkozó idézetet az ex-tengerész. :)

szerintem még velem is
:)

De Nóra, hiszen egyetértünk.

Szia Nóra!
Az első képnél ott ragadtam egy kicsit, meghökkentem. Hijnye, itt valami szokatlan dolog készül - gondoltam. (nálam először mindig a kép az első, utána jön a szöveg). Arra gondoltam, valami kreativitást fejlesztő tréning lesz, el nem tudtam képzelni, mi lesz ez az egész. Kiváncsian lapoztam tovább a képsorokat, és nagyon jól mulattam. (nem kinevetés). Imádom az ilyen "játékokat", nagyon tetszett a riportod!

1. Szerintem ezek a képek a címbeli riportot kiadják. Ha nem, akkor az elemzés majd megmondja miért nem.

2. A kiegészítést azért tettem, mert azt hittem, érdekelhet valakit, hogy ugyanmár ki/miért fog neki a XXI. században tutajt építeni. Nem azért, mintha ez fontos lenne, vagy szükségeltetne a képekhez. Csak érdekességképpen, mert talán kommunikálhatunk is itt, nem csak egymáshoz vagdaljuk a képeket. Az egyetlen _lényegi_ mondanivalója a képaláírásnak tulajdonképpen csak az, hogy a tutaj nem a riport kedvéért, nem öncélúan készült. Ennyi.

Csak a képaláíráshoz, elemzés később, fenn:
A képaláírás a riporthoz hozzátartozhat, teljesen érvényes az, hogy azzal működik és az is, ha anélkül. Hamarost lesznek új leckék és a riport is kétfelé válik majd, szóval az etűd és a riport között az egyik különbség az, hogy kell-e, szabad-e szöveg vagy sem.

Ami a Mensa-t illeti, szerintem ez olyan, mint az Estiskola, hogy aki benne van, annak élő beszédben is természetes, hogy azt mondja, hogy és az estiskolás buliban ez volt vagy az, de aki erről nem hallott, az nem biztos, hogy érti. Ha a teljes történethez az alkotónak fontos kiegészítés, hogy a Balatonon volt Mensa, az tök rendben van. Tehát minden, ami nem látszik de jellemzője, az kellhet.

no kész, beledobsz egy kavicsot a tengerbe oszt cunámi pusztít tájföldön
:)
igen ha ez más képekből állna, akkor ez egy másik riport lenne. (nyilván:)
nem zavar semmi, jó így ahogy van. a leírástól sem lesz jobb vagy rosszabb (ezen a ponton felhívnám a figyelmedet, hogy ugye ez egy magán és nem szak vélemény:) talán másabb, de mindenképp több.
csak azt mondom, hogy ha úgy van összepakolva, akkor talán nem is kell alá írás (pl tökre nem ad nekem hozzá, hogy ott van a leírásban a Balaton mint helyszín, hiszen ez kiderül számomra a képekből - nyilván ez nem mindenkinek derül ki hiszen nem mindenki ismeri a hegyek sziluettjét - vagy, hogy jó a hangulat, ezt is fölöslegesen írod, hisz a képekből süt a jókedv - nyilván ezt sem biztos, hogy mindenki belelátja - így ha van pl. egy csoportkép ahol mindenki Mensa HungarIQa 2010-es pólóban van, miközben a tutajépítő verseny kiírását böngészi - nyilván nem volt ilyen szituáció - akkor talán azt sem kell leírni).
szóval jó az a kép alá írás, kell is ide. írtam korábban ez a riport igényli. csak nekem pár kép módosítással az sem kéne, így érthetőbb?

Csak jelzem, ezt egyre kevésbé értem... szal ha ez más képekből máshogyan van összerakva, akkor az egy másik riport (lenne). Vagy az zavar, hogy hozzátettem a Mensa szót a kiegészítéshez? Jobb/rosszabb/másabb mintha egy balatoni társasjáték-bajnokság keretén belül épült volna a tutaj?

mindig más annak aki ott van, meg annak aki csak a képeket látja. jó riport ez egy tutaj építésről, a felirattal már tovább színesedik a kép (Mensa - tehát nem volt fehér klumpában futó verseny:) de lehet, hogy más képekkel, másképp szelektálva, annyi is elég leírásba, hogy: tutajépítő verseny, vagy 2010 Balaton, vagy annyi sem kell.
na mindegy, éppen nem vagyok riportlecke szakértő, csak bírom a közhelyeket: "egy kép többet mond ezer szónál"
:)

Hja, a portré... igen, azon gondolkodtam. Nem tudom, kell-e bele, de beletettem végül.

Nem tudom mennyi volt a táv pontosan, de egy órácskába beletelt mire a tutajok visszaértek. Ez a tutaj is hazatért. :-P

Hogy mennyire 'kell' a képaláírás... én inkább kiegészítésnek írtam alá, szvsz azért a tutaj eléggé magáért beszél.

Mensa= Mensa HungarIQa.

"menza tábor" akkor ez vagy azt jelenti, hogy a képeken látható izé, okosnak mondható emberek fejéből pattant ki, vagy azt, hogy szakácsokéból. mindkét esetben van még mit tanulnom az életben.
:)
jó riport, bár igényli a képleírást ezért nekem két csillanás (nem hiszem, hogy ez bárki másnak probléma csak én szeretem ha nem köll neki a bötű). van ott benne egy portré, nekem az nem kéne (ha fontos neked az a kép, akkor kéne egy az úriemberről is és az elejére tenném nyitó képeknek).
mennyi az a nem kis táv? és mennyit ment ez a tutaj?
:)

Így utólag nézve elég sokat módosítanék már, de ez van. :-/

Első próbálkozásra (riportnak) elmegy.

Hűűha! Ügyes! Gratulálok a tutajhoz is és a riporthoz is. Tetszik.

Új hozzászólás