Gondolom a vasárnap hajnal leginkább a szombat esti láz lezárása lenne, de van itt nekem ez a képem amit talán gyermekkor leckének kéne küldenem. Az ugyanis úgy volt, hogy a paraszti vér kiskoromban még nagyon erősen élt bennem és gyakran a napocska előtt keltem (ez ma már ritka). Vasárnaponként ez azt jelentette, hogy vártam a délutánt, mikoris elmentünk a nagyihoz vacsorára és ott szoktam volt megnézni a waltdizni mesedélutánját. Csudiklasz - vagy legalábbis jól megrajzolt mesék voltak meg a dzsesszi... Csak az volt a bökkenő, hogy a nagyinál egy feketefehér yunost volt csak.
Nagyon nehéz feladat elé állít a Dani minket, mert egy nagyon személyes történet az, amit el akar itt mesélni nekünk, és nagyon vékony az az út, amin el tudok indulni mint néző, befogadó, abban a kérdésben, hogy vajon miért vasárnap hajnal ez a történet. Mert ez az egyetlenegy irány, amin el tudok indulni, a képnek a 99 %-a, ami a Donald kacsát jelenti a történetben, az számomra nem biztos, hogy jól értelmezhető. Akkor, amikor ezt a képet elkezdtem nézni direkt úgy hoztam a képernyőre, hogy ne lássam a hozzáfűzést, mert a hozzáfűzés - egyébként elárulom, hogy elolvastam, és az nagyon jól leírja azt a viszonyrendszert, aminek a képen kellene szerepelnie, de nincs a képen. A vasárnap hajnalra az egyedüli utalás az a cca. két négyzetcentiméternyi rész, ami a kacsaforma előtti fényviszonyt jelenti a macska vagy kockaköves vagy milyen padozaton viszonyrendszeren. Ez az egyetlen irány, ami minket kapcsolni tud egy vasárnap hajnali szituációhoz. Ott a fények, a tér üressége, ami sejteti, hogy ez lehet akár egy játékterme, vagy egy bevásárlóközpont belseje, ahol vannak ezek a figurák, amire a gyerekek ráülnek és pénzt kell beledobni és mocorognak, és hát nekem tipikusan kelet-európai helyzetnek tűntek mindig is. Tehát ez az a vonal, amin talán el tudok indulni, ugyanakkor szerintem tévedek, mert ez a figura eredetileg valószínűleg nem erről szól. Tehát itt eleve van egy transzpozíció, ami vagy beindul a nézőben vagy nem. Velem szerencséje van a Daninak, de a nézők 99 %-ában ez nem biztos, hogy beindul ez a történet. Márpedig ha készítünk egy fotót, akkor igenis elvárható az alkotótól, hogy próbáljon meg pontosan beszélni és pontosan megfogalmazni azt, hogy miért kattintotta el ezt a képet. Mert semmi más nem fogja őt igazolni mint az idő, az időben az az üzenet, amit a kép kompozíciója hordoz, hogy igenis érvényes megoldást mutat a nézőknek, hogy igenis, ennek a képnek el kellett készülnie. Ha ezt nem érzem, akkor benne van a képben egy esetlegesség, akkor benne van egy olyan irányvonal, ami gyengíti az üzenetet és kétségessé teszi a nézőt, hogy vajon jól koncentrált-e, jól sűrített-e az alkotó és utána a néző megvonja a vállát, és azt mondja, hogy hát, ez a kép nem jó. Úgyhogy én szeretném azt kérni a Danitól, hogy ezt a leckét gondolja végig, én tudom, hogy egy vagány csávó, de nem biztos, hogy ez a vagány megoldás mindenre ráhúzható. Vannak leckék, ill. feladatok, érzések, érzelmek, amiknél mélyebbre kell egy picit ásni, és ez a három lecke (vasárnap hajnal, hétfő du és péntek de) pont erről a mélyebbre ásásról szól. Én tudom, hogy nagyon nehéz pőrére vetkőznünk egymás előtt, lelki értelemben értve persze, de ezeknél a leckéknél mi pont ezt keressük. Úgyhogy én ezt visszaadnám ismétlésre a Daninak. (szőke-hegyi)
a fehér kissámli és a kerek dohányzóasztal, amit azóta lefestettem zöldre ... és a singer állvány, ami a szobádban figyel.
úÚ