Narancs

Narancs

Kedves Ágnes, ahogy azt már mondtam, a csendélet mindig személyes. Sosem leltár. Szeresd a narancsot! Szeresd, mintha szeretőd lenne, mintha simogatnád, szeresd, figyeld, hogy kelleti magát a fényben, szeresd és kívánd, de ne edd meg, csak vágyj rá, vágyjad fizikailag is és érzelmileg is, és meg fog nyílni előtted. Akkor nem lesz rajta fehér tépett héjmaradék, mert akkor szeretőn leszedegeted majd, akkor nem lesz ekkora fénykülönbség az első és a hátsó gerezd között, mert az érzelmeid fognak segíteni ebben, hogy melyik is az, amit mutatni akarsz, szóval az érzelmek a kulcs. Kérek ismétlést. (hegyi)

Hozzászólások

Köszi a linket, Zoltán. Az biztos, hogy kell egyfajta lelki beállítódás, ráhangolódás a csendéletre. Majd egyszer talán nekem is meglesz...

Á, igen, ez jutott eszembe, amikor az alábbi linken megláttam a csendéleteket, összekapcsolódott Zsolt "szeresd"-kifakadásával, be akartam ide linkelni már korábban... Merthogy nagyon rácsodálkoztam arra, ami a hölgy komponált (festmény, de fénykép alapján), egyszerű virágfejek, levelek, szárak, termések, megszemélyesítés, érzések... nagyon megtetszett - ezelőtt nem tartottam sokra a csendéletet, de rá kellett jöjjek, hogy ez is értékes lehet számomra. :)

http://www.lenscratch.com/2012/03/do-pro...

Szerintem, a kép teljesen máshogy mutatna, ha a középső gerezdet világítod meg, pl. elemlápával...

Köszönöm a hozzászólásokat, sok érdekeset írtok.
Még mindig eléggé meghatározhatatlan a viszonyom a csendélet-alkotáshoz, lehet, hogy ezt tükrözi ez a kép is: a bizonytalanságot, a furcsa félelmemet.
Minden esetre nagy és nehéz lecke ez a 14-es nekem.
István: nem, nem filmes gép, egyszerű mezei szürke kompakt, csak a ff képekre általában ráteszek egy filmes PS effektet.

Nekem is hasonlók jutottak eszembe: szokatlan csendélet ez, mintha álmos vagy bizonytalan állapotban, fogyó gyertya mellett nézné az ember. Kell hozzá a képzelet, hogy berendezze a nem látható részletekkel az ember és távolabb is hajoljon kissé - hogy kiformázza a tipikus csendélet hangulatot. Viszont felhívja magára a kép a figyelmet, bevon, pont azzal, hogy a nyugalmas tárgyakat ilyen bizonytalansággal veszi körül. Ahogy egyre tovább nézem, egyre jobban tetszik. :)

Nem tudom egyelőre megítélni, hogy mennyire tartozik a kategóriába. Persze, a gyümölcs elmúlása az, ha megeszik, de megpucolva az inkább az életet jelenti számomra - táplálék, és van egyfajta finom pajzánsága is, pucérsága is... A héjában a gyümölcs az olyan várakozással teli. Lehet, hogy ottmarad, megrohad. Ez a narancs viszont tuti már életenergiává alakult... a benne rejlő C vitaminok új befogadó sejteket leltek maguknak... No, de nagyon kíváncsi vagyok, hogy miképpen látják majd a szakavatottak.

Azt nem tudom, bár lehet, hogy mondtad már, hogy filmes fényképezővel dolgozol?

Bevallom nekem ez nem áll össze. Megpróbálom megfogalmazni mi a problémám, talán sikerül. Túl soknak érzem az egymásra lapolódó gerezdeket, a hátsó részek sötétbe burkolódznak, de a 3. gerezd így is erősen szélen van nekem. A kép minden részét kitöltötted valamivel, így a sötét tónusokkal együtt nekem ez szűk, odahajolós nézet, nem egy nyugodt szemlélődés.

Általában a fényt fentről kapjuk, ezért a képek tetejére tett sötét tónusrend is nyomasztó hatást kelt ezt itt is érzem picit.

Eleve egy gerezd narancs mindig összetett, bonyolult forma, rajta maradnak a héjról ottragadt cafatkák, felreped a vékony belső héj, stb. Ettől nincs meg bennük a nyugalom. Valamiért nekem a csendéletben jobbnak tűnnek a határozott, egyszerűen megfogható, letisztult formák, az alakot kiemelő finoman szórt világítással.

Nem próbáltad esetleg egyetlen narancsal és egyetlen gerezddel leegyszerűsíteni a képet? Esetleg mellé még egy szép üvegpohárban egy narancslét? :) De ennél semmiképpen sem többet, és ezt világosabb tónusokkal.

Új hozzászólás