A halál az emberi tapasztalat és viselkedés mehgatározó tényezője. Nem csoda hát, hogy a pszichológia is sokat foglalkozott ezzel a területtel. Ezért szeretném bemutatni nektek.
Megintcsak saját élmény, max. meg leszek szólva ismét... :)
Engem nem vittek el ovis koromban a nagymamám temetésére, sőt az hogy meghalt azt is úgy tettem össze mozaikokból, mint ahogy a gyerekek szokták. Nem ösztönből, mert a tudás sohasem ösztön. Az ösztönös dolog az a viselkedés, a reakció lehet, a tudás mindig utólag megszerzett, tanult dolog: megfigyelés, tapasztalás majd később ezekre építve mások által átadott ismeretek elfogadása akár közvetlen tapasztalás nélkül. stb.
Furcsa volt amikor most szülőként először találkoztam a dilemmával a kérdésben. Az (nekem, de sokan vitatják ezt) egyértelmű, hogy a gyerek nem kicsi felnőtt, másképp működik még a megértése, sokkal inkább tapasztalati alapú, mint elvont, hiszen minden absztrakciónak valahol egy tapasztalás, egy tény az alapja. Ők még csak tényanyagot gyűjtenek, az értékítéletek, összefüggések nincsenek meg bennük. Mégis elgondolkoztam egy döglött rigó láttán, hogy hogyan is lehet ezt jól kezelni?
Szóval látom, hogy születés és halál erősen foglalkoztatja a gyerkekeket, mint minden ami történik körülötte. Nyilván kérdez is erről rengeteget, ahogy megpróbálja felfogni azt ami igazából nekünk is felfoghatatlan. Az élet a születés is (állandó kérdés, hogy hol volt ő akkor amikor még nem született meg, főleg ha gyerekkori dolgaimról mesélek neki) misztikus de a halál megtapasztalása ugye csak közvetett lehet, és mi akik még élünk se nagyon tudjuk felfogni, max. elfogadni.
Mi láttunk döglött madarakat, félig elrágott egereket stb. a kertben így szembesült ezzel először. Ez valahol szerencsés időszak, mert itt lehet természetes magyarázatot adni, hogy a rigót igen elkapta a nyest és megette. Mert éhes volt. Igen fájt a rigónak, neki nem jó, de ő meg megettte a kukacot. És a kukacnak is fájt, stb. És a rigó maradványaiból táplálkozik sok kis állatka azokból is, stb. szépen ráépíthető egy a természeti körforgásos dolog, ami szükségszerű. Mert szereti a cicákat, de szereti a madarakat is, meg a kutyákat is, és a virágokat is, de nem tűnik úgy, hogy ez a táplálék-áldozat viszony felkavarná. Egyszerűen figyeli, és tapasztalja, és raktározza. És kérdez, hogy mi/ki mit/kit eszik. Nem látom rajta a rémületet ilyen esetben, azt ugyanis mások reakciójából tanulná csak meg.
A gond ott lehet, hogy magunkat, mint embereket szeretjük kiemelni ebből a körforgásból, más minőségként beszélni önmagunkról. Szerencsére a természet közelében lakva gyakran találkozik élettel és halállal az ember, de gondolom ezért van az, hogy az első emberhalált sokkal nehezebb közvetíteni nekik. Ezt még megúsztuk eddig, de tudom, hogy nem fogjuk, és jön a dilemma.
Vigyem pl. a temetésre vagy sem? Mint tapasztalás szükséges lehet a gyereknek, kérdés a mostanság látott tapasztalás szerencsés-e? Mert nem az van, mint régen, hogy felravatalozták otthon a halottat, és már ott látta a gyászt, a búcsúzást, és a temetés csak egy lezáró rítus volt a gyerekeknek. Előtte látták azt akit ismertek, szerettek, és nem reagállt, holott korábban mindig volt valamilyen interakció. Ezzel a képpel a helyére tudja tenni a dolgot, megtalálja a párhuzamokat a korábbi természetbeli párhuzamokkal.
Hanem a mostani minta szerint simán eltűnik valaki akit szerettünk, ami elég gyakori amúgy is, ha nem egyben él a család. Majd összejön egy halom ismeretlen, mindenki rosszkedvű és szomorú, és sír, és iszonyat füllesztő az egész légkör, és csak az az egyvalaki hiányzik akit mindenki emleget nagy szomorúan. Ez semmilyen korábbi mintába nem illik, ez új, ez összezavaró.
Sőt ha a gyerek valamivel eljátszik közben, és netán mosolyog, vagy neadjisten nevet egy jóízűt még meg is morognak mint kegyeletsértő bunkó szülőt, aki ráadásul még a gyereket is kiteszi ennyi kínnak és keservnek.
A hétköznapi, természetbeli halál amúgy sokszor sokat segít a túlélésre való nevelésben is. Egy elgázolt cica pl. komoly leckét adott a gyereknek. Hetekig emlegette, néha ma is eszébe jut amikor arrafelé járunk. Ilyenkor mindig közli, hogy itt meghalt egy cica, és azt is, hogy ha átmegyünk az úton körül kell nézni, mert a cica sem nézett körül, és az autósnak is figyelni kell hátha jön a cica és nem figyel. A halál megtapasztalásán túl is lehet ezeknek haszna.
Mostanra szerintem megértette már a gyerek, hogy a halál végleges folyamat, nem visszafordítható. Kicsit hülye összehasonlítás, de olyan mint kisebb korban megértetni azt, hogy valami elfogyott, hogy üres lett.
Nyözö, "tudás sohasem ösztön", szerintem van benne legalább annyi nem-tudatosság, mint az ösztönökben. Vannak implicit tudásaink dolgokról, és ez bizonyított dolog. Pl. nem tudod, hogy megtanultad, de mégis használod az adott dolgot. És a halálról is szerezhetsz ilyenfajta implicit tudást. A gyerek csak annyit lát, hogy mindenki szomorú, illetve annyit lát, hogy ha őt foglalkoztatja a halál gondolata, akkor a szülő szorong, hogy jaj a gyerekem biztos szorong. És a szülő elkezdi megnyugtatni a gyereket, a gyerek meg annyit tanul meg, hogy tagadni, elfojtani kell a halállal kapcsolatos érzést.
Én Yalommal értek egyet, hogy a halál fizikailag megsemmisít, de a tudata megment:)