Egy éjszaka...

Egy éjszaka...

Mit tesz az ember, amikor nem tud aludni? Az is eszébe juthat, hogy kimegy inni egy pohár vizet. Félálomban, szürreális árnyként bolyong a lakásban és csoszog, szöszmötöl... minden esetre halkan libben tova a hirtelen jött ötlet után. Mások ilyenkor rendszerint alszanak..., gyerekek a szobában, kutya a helyén, hitves a közös ágyban. Aztán megáll a mosogató előtt és néz ki az ablakon, issza a vizet. Valaki mégsem alszik, határozott fénycsóva a tanú rá. Megfordul, hogy lássa hova vezet az a fény. A fény, melyet egy szemközti, egy emelettel lejjebb lévő lakás generál. Pontosabban egy asztali lámpa. Ahogy követni próbálja a fény útját, mely a szemközti falon határozottan csapódik le élesen kivehető alakzatok formájában az útjába eső tárgyak furcsa játékaként (mert az ablakban biztosan van mindig pár kacat: üvegcsék, játékok, gyertyacsonk). És nem bírja... rögzíteni kell. Nos, én úgy döntöttem, a szomszéd, ismeretlenből eredő fényt és saját konyhám falát összekötöm magammal, mint aktív résztvevő, hogy "hahó, itt vagyok... látom, álomból felderengő kuszaság, csuda éjjeli üzenet, köszönöm" - azóta többször felkeltem, bízva abban, megint fent lesz a szomszéd és felkapcsolja azt a kis lámpát, de azóta sem történt meg újból ez a játék. Átlestem a szomszédba egyik éjjel, mi történik. A szobát átrendezték, az íróasztal máshova került... a fénye ugyan látszott, de nem ért el hozzám, nem vetített semmit felém, ennyi volt - egy éjszaka.

Kedves Ágnes, köszöntünk itt a Látszótéren - azért az nem titok, hogy segítőnk vagy abban, hogy az elemzések elérkezzenek hozzánk, és hát most az az érdekes helyzet állt elő, hogy a saját elemzésed gépelheted le, és nagyon örülök annak, hogy végre munkákkal is jelentkezel. Ráadásul egy olyan élményanyagot dolgozol föl, ami nem csak a személyességével hatásos – tegyük hozzá, hogy bár nálunk nem annyira szokásos irány, amit mutatsz, de egy nagyon érdekes, érvényes, sőt én azt gondolom, hogy egy nagyon fontos irány, amikor a kép és a szöveg olyan szinten talál egymásra, hogy nem mankói egymásnak, nem magyarázói egymásnak, hanem tökéletesen egy értéken lévő közlési csatornák. Önmagában a szöveg is tökéletesen rendben van, önmagában a kép is tökéletesen rendben van, de az 1+1 az nem kettőt ad ki ebben az esetben, hanem hármat. Sikerült valami olyan pluszt létrehoznod, ami valahogy a szöveg és a kép között lebeg félúton és ez nem egy egyszerű dolog egyébként. Azt is mondhatnám, hogy amikor az ember fotóalbumokat nézeget, és akkor most itt hadd idézzem ide Szebeni András nevét, aki Esterházy Péterrel készített egy zseniális könyvet a Vajszínű árnyalatot, és én azt gondolom, hogy az az irány az, aminél ezt az élményt már egyszer átélhettem, de mondhatom akár Baricz Kati nevét is példaként ehhez a helyzethez. Tudom, nem lehet megúszni, tessék beszélni a képről is. Én azt gondolom, hogy az első lecke nem egy könnyű lecke, mindazzal együtt nem az, hogy egyébként maga a felhívás egy vicces felhívás is lehetne, hogy „Készíts portrét, amin nincs rajta az arcod!” micsoda egy fabula. Szerintem persze itt ez egy jól érthető dolog, hogy a lenyomatunk, a helyünk a térben, vagy abban az élethelyzetben, amiben vagyunk, ez ábrázol minket és itt is erről beszélünk. A hajról, a test tartásáról, erről a kócosságról, a nagyon finom tónushelyzetről amit kapunk – tehát ha csak a képet nézem és még ki is takarom a kezemmel a szöveget, hogy teljesen próbáljam magamból kitörölni, hogy itt létezik egy szöveg, akkor is azt gondolom, hogy ha nem is biztos, hogy azt kapom meg amit a szöveg leírt, de valóban azt az élményt kapom, amikor éjjel a kis olvasólámpánál fölül az ember az ágyban, vagy az ember párja fölül az ágyban, és ennek a lenyomata jelenik meg a falon. Tehát mindenképpen olyan élményhez nyúltál ami megvan, mint közös halmaz és mégis egyedivé tetted a saját ábrázolással és ez egy jól felfogott leckemegoldás. Megvan a 3 csillag és megvan az első lecke. Ne várj az elemzésre, pontosan tudod, hogy dolgozunk, tehát tudod mi a helyzet, igyekszünk... Ez a többieknek is szól, hogy nem kell megvárni minden következő képpel az előző kép elemzését. (hegyi)
értékelés:    

Hozzászólások

Helo itt!

Nekem tetszik, a szöveg és kép is, sőt a kettő együtt lesz teljes számomra! De mégis az üzenetét értékelem a legjobban, legalábbis amit lefordítottam magamnak. Nekem az illékony pillanatról szól, nem lehet tudni mikor jön el újra és ha akkor nem cselekszünk elképzelhető hogy örökre vége. Fontos, ha hideg van esik a hó, vagy éjjel és álmosak vagyunk tegyük meg amit úgy érzünk meg kell. Én lustaság, vagy legyintés miatt maradok le, aztán bánom. Köszi!

Kedves István! Köszönöm a reagálást, nagyon örültem neki és annak is, hogy tetszett a kép és a szöveg közti kapcsolat. Tényleg így készült:) Mivel arc nélküli portré, igyekeztem beletenni azt, ami arc nélkül vagyok így valószínűleg nem biztos, hogy ebből a képből tudtok meg rólam a legtöbbet... számomra az arc nélküli portré arról szól, amiben éppen az ember lelkileg benne van, ami belülről megérintette, amit éppen átél. Aztán majd az arcképes portré megint másról fog szólni... de ott is én leszek és remélhetőleg a szöveg is fog stimmelni. Sokat szoktam agyalni, mondjuk úgy hogy jó pár próbálkozással és dilemmázással, agyban szortírozással, mire megszületik Az a kép, amire azt mondom, talán... majd jön az újabb próbálkozás aztán meg kell éljem, hogy túl játszottam, kimerítettem és elrontottam... akkor látom igazán, melyik fázisban készült kép az igazi.
Üvd.
Á

Köszönöm és üdvözlök mindenkit én is:) - majd elválik, hogy milyen intenzitással, de biztosan jön a folytatás is...

Üdv köztünk.
Szép, lírai kép, várom a folytatást.

Szia, üdv a Látszótéren!
Nagy élvezettel olvastam a leírást is! Én minden további nélkül elhiszem, hogy így született a fotó :) Nagyon ügyesen varázsoltad össze a szöveges tartalmat a képivel, ennek az része lett, és fordítva. A fotóról ennyi mindent nem tudtam volna meg Rólad, de olyan természetes hangon szólaltál meg, hogy nem is bánom :) Köszönet a nagyon szimpatikus bemutatkozásért! :))

Új hozzászólás