Reggeli ponttyal

Reggeli ponttyal
(Balaton, 2012)

Lehet, hogy a kompozícióba bele lehet kötni, lehet, hogy a fényelése nem 100-as, de egyet nem lehet tőled elvitatni. Tudsz valamit, amit kevesen: hangulatot ábrázolni. Egyszerűen terük, lelkük, sugárzásuk vannak a képeidnek, úgy mesélnek, ahogy nyári délután tálból cseresznyéző lányok szoktak egymásnak. És képzeld, akkor Béla azt a nagy halat, amit hajnalban fogott, egyszerűen beletette az ölembe, borzalmasan hideg és nyákos volt, ficánkolt még, de annyira büszke volt rá, hogy hagytam. Szóval jó, na. (hegyi)

Belső napló

Belső napló

Belső napló a címe annak a sorozatnak, amiből ezt a képet szedtem most ki. Gyermekeim illetve az ő barátiak bevonásával készült képek - a gyermekkor világáról. Nem akarok nagyon teátrális lenni, "csak" arról van szó, hogy a játszás és szereplősdi közben teljes megélés van, nem számít sem a környezet sem az idő. Igyekeztem olyan pillanatokat elkapni, amikor önfeledten játszanak. Nem beállított képekről van szó... minden úgy történt, ahogy jött... a tudatos felkészülés is csak az eszközök és a helyszín kiválasztására redukálódott (és ez sem teljesen van így, az esetlegességnek is erős szerep jutott). Aztán hogy ők mit kezdtek ezzel, csak rajtuk múlt.

A pillanat megvan, a strand, az átöltözés, a leskelődés, az összetartás, de mégis kíváncsiság az idegenek felé, némi elvágyódással fűszerezve, bár bevallom, az a kereszt ott bal oldalon eléggé szürreálissá teszi a mesét. Persze formailag tökéletesen beleillik a kerítéshez párba, de mégis fura. Ami nem hagy nyugodni, az inkább a nézőpont kérdése. Mert hogy egyfajta majális-szerű képet kapunk, a takaró, a mellékerült tárgyak, vagyis vannak lenyomatok, amik innen nézve nem tudnak érvényesülni, viszont az is igaz, hogy ahhoz, hogy bár távolságtartóan, picit voyeurként, de belekerüljünk a sztoriba, ahhoz meg ez a nézőpont dukál. Szóval fura, feszültséggel teli képet kapunk, nem mondom, hogy egyértelműen vidám lenne ez a hangulat. (hegyi)

Balatoni fényhullám

Balatoni fényhullám

Éppen egy könyvet olvastam a parton, elég szürreális állapotban voltam amikor a könyvből kitekintettem az előttem lévő tájra. Vállamon éreztem a Nap erős, meleg sugarait, a szél éppen finoman fújdogált. Első pillanatban nem is láttam hogy a képen mi történt, persze Napon mobilt nézni lehetetlen. Ezért csak este vettem észre ezt az érdekes fényhullámot (így neveztem el, valószínű egy felhő, a Nap és a hínárok együttállásából adódan) mikor nézegettem telefonomban a képeket. A könyv címe: A lét elviselhetetlen könnyűsége (Kundera)

Én ezt a képet nagyon kedvelem, sok filmes utalás jut az eszembe róla, Fellini hajója akár, hangulatában alapvetően jó pillanat és elég általános, hogy megtalálja mindenki benne a magáét, de elég egyedi is, hogy a tiéd legyen. Ha jól értem, akkor a szöveg arra akar képi utalás lenni, amikor a verőfényben olvasunk és beég a retinánkba az adott sor, és ha máshová nézünk egy homogén, sötétebb helyre, akkor úgymond visszük magunkkal az adott sort, ilyesmi érzete van itt a szövegnek számomra. Azonban egy fokkal halványabb talán a kelleténél ahhoz, hogy mindez érthető legyen, talán érdemes lenne picit a szöveget még világosabbra venni, kicsit talán életleníteni inkább, tehát ha a cél az volt, amit fentebb leírtam, akkor még akár egy fokkal nagyobb betűméret is elmenne. (hegyi)

Fent, hegyen...

Fent, hegyen...

Csend volt, érezni lehetett a friss hó illatát a levegőben és mi ültünk a síliften a léceinkkel, botjainkkal, síkabátban, sídzsekiben csokit majszolva. Vártuk, hogy megkérkezzünk Á-ból B-be azon az irdatlan nagy és magas hegyen. (Tauplitz, Ausztria 2010)

Nagyon szépek a fények, ettől nagyon érdekesek a lesiklók nyomai is a hóban. Én jobban örülnék, ha fenn az a bigyó már nem került volna a képre, megnéztem, vágható lenne fenn az a fél centi és akkor egy konkrétabb és zavartalanabb kompozícióban lenne részünk. Mindenképp gratulálok, mert abszolút jó megfigyelés. (hegyi)

Busák a Balatonnál

Busák a Balatonnál

Bízom Ágiban, ezért nem merült fel bennem, hogy ez egy photoshop játék lenne, de annyira meghökkentő az, amit látok, hogy nem tudom eldönteni, hogy ezt most Ági egyedül, elengedett kézzel, vagy valami manó segítségével csinálta. Hogy a francban van az, hogy jó időben jó helyen meg a fényképezőgép is exponálásra készen a keze ügyében van? Gratulálok, és nem csak ahhoz, hogy épp akkor exponáltál, amikor a halacskák kiugráltak a vízből, hanem ahhoz is, hogy mindezt úgy tudtad képpé formálni, hogy esztétikailag is, és talán valamiféle retro hangulatban is minden rendben van. (hegyi)

Lidó

Lidó

Éppen csak tavasz van - ez pont elég ahhoz, hogy minden évben (persze nem napra pontosan... de saccperúgy) nekilássunk 3 hónapra szóló élőhelyünk kialakításának. (Lidó, Balatonszemes)

Van hangulata, nem mondom, persze tényleg inkább a kezdés első hulláma, vagyis annak kipihenése látszik, de az a legjobb benne, hogy nem sokat vacakoltál, nincs benne pozőrség. Sőt, olyannyira nincs, hogy én talán azt mondanám, hogy ebben a művészi rendetlenségben azért látszólag mégis van valami rend, és ezt egy leheletnyit lehet, hogy érdemes lett volna hangsúlyozni. Tudom, a géniusz lóci megsértődik, ha nagyon maceráljuk, de egy kis lábemelés, egy kis cipőigazítás még nem a világ. Azért mondom ezt, mert ha már a dokumentálásból lesz szubjektív mese, ami abszolút oké, akkor a rendező nem alhat. Akkor sem, ha fáradt a pakolástól. De azok a lábkörmök mindent visznek! (hegyi)

Humanoid

Humanoid

Az életemben nekem is voltak ilyen drámai pillanatok, amikor úgy érzi az ember, hogy nincs az a centi, ami elég hosszú lenne, hogy kiszámolja, mennyit kell még kibírni. Vannak persze olyanok is, akik a felújításban, átépítésben, festésben valami örömet találnak, hát, a fee tudja, nekem ez kevéssé sikerül, meg is fogadtam, hogy csak a testemen át jöhet ide szakember. A kép tetszik, bár a felidézett élmény nem pozitív, jó az, ahogy a meló utáni esti pihenést mutatja, gyerek tévézik, kutya élvezi a bujkálást, szóval szinte minden oké, talán csak a tévé és fal közti nejlon nélküli rész az, ami így most elviszi a figyelmem. De frappáns, jó megoldás. (hegyi)

Cím nélkül

Cím nélkül

Nyáron történt, egyik reggel... apa a mólón horgászott már hajnal óta.

Jönnek ezek az endékások a nyaralóba, hozzák a kölköket, finnyásak ám, nem eszik meg a pontyot, mert zsíros, de a lángosért meg vannak esve, szétdúlják a nyaralót, minden tiszta sár és homok, még a lepedő is, de ezek még az esőben is kimennek a partra, a mosatlan meg napok óta áll a mosogatóban, mondta is a Margit, hogy ő már csak hollandokat fogad, mert zimmer frei ide vagy oda, azért a Béla se húsz éves már, hogy aztán egy hétig szellőztesse a szagot, mert ezek olyanok, hogy még a végén leégetnek valamit, nem is tudom, hogy bírom ki nyár végéig velük. Ja, jó kis orwo hangulata van, nem zavar a szín, minden oké, anya, a két kölök, van fílingje. Hát kicsit szeleburdi, de így szeressük. (hegyi)

Vihar előtti fürdőzők a Balatonnál

Vihar előtti fürdőzők a Balatonnál

Nézegettem a fotóimat és (hát) ugye konkrétan a tájképeket... ugyan ki tudja, hogy miért választottam pont ezt? De pont ezt választottam. A nyarat idézi, s benne a meleg levegőt átitató esős víz ízét és illatát. Ahogy látjuk messze azt, ami még nem ért ide, nem jött meg, csak távolról tűnik úgy, mintha közelítene. És mit tehetünk mi? Semmit, a természet nagy, öntörvényű és mi az Ő öntörvényei szerint élünk. Olykor csodáljuk, máskor rettegünk mert fenyeget életet, ingót és ingóságot. A legnagyobb vihar is gyönyörű távolról. Fürdőzhetsz, tévét nézhetsz közben... addig, amíg el nem ér. Gyönyörködhetsz... lásd.

Nyilván pontosan tudod, hogy a főszereplő a fiú a kitekert karjával, ő viszi a vállain a sztorit, de minden apróság, ami a képen van, alá tud dolgozni az ő keze alá, mindenkinek megvannak a maga indítékai, és mint egy jó krimiben, mi, a nézők már tudjuk, hogy de hát jön a drámai kifejlet, ők meg mégis, mintha minderről nem vennének tudomást, csak sodródnak a sorsukkal a maguk viharában tudatlanul. Ez a kép nekem ettől jó. Ha lehet kritikám, az az utómunkával van, mégpedig a bal oldalon a két figurával és a köröttük lévő kékekkel, nekem az egy értéknyivel sötétebb a kelleténél, ott a víz is, a part is, az ég is, megnéztem, elbírná, szerintem kívánná azt, hogy egy fokkal visszább legyen hozva, de ez nem von le a kép értékéből és a nagyon jó formaérzékkel rendezett kompozícióból. Köszönet! (hegyi)

Eső után...

Eső után...

Nem pontosan, csak körülbelül a 265. napon.

Ritka eset, hogy végigolvasom az eszmecserét a képről a kommentekben, de itt megtörtént, és azt gondolom, hogy mindenkinek megvan a maga igazsága ebben a helyzetben. Nyilvánvaló, hogy aki tárgyiasan, kilóra akarja szemlélni, annak igaza van akkor, amikor azt mondja, hogy de hát, itt látok valamit, de abban sem vagyok biztos elsőre, hogy ez milyen állat, aztán, amikor felfedezem azt, hogy ez egy maci, akkor most ő meghalt, vagy mi történt vele, mert nem értem. Miközben meg azt gondolom, hogy annak is igaza van, aki azt mondja, hogy ez egy hangulat, egy élményátadás, és nem a tárgyiasságot kell számon kérni rajta, hogy a maci mennyire szabályosan van ebben jelen, hiszen úgymond a saját környezetében látjuk - még akkor is, ha ez egy medvetelep -, és ő itt most épp akár pihenget, vagy kifeküdt az esőre. Nekem egyébként az első pillanatban az jött gondolatként, hogy nézzük ugye tél végén, hogy előbújt-e a mackó a barlangjából, hát ő előbújt, aztán ott is maradt. Bizarr az egész. Van ennek egy szürrealitása a nézőpont megválasztással, a felhőkkel, ezzel a kóróval, mindennel együtt. Nem hagyja nyugodni a nézőt, és ez mindenféleképpen előny. Az, hogy mennyire akarjuk a nézőket segíteni, az már egy jó kérdés, és nyilvánvalóan függvénye ennek az egésznek az, hogy egyáltalán mennyire tudunk, vagy merünk közel menni ehhez a helyszínhez, vagy mennyire engednek közel ehhez az állathoz. Több kérdés merül fel egyszerre, ami befolyásolhatja azt, hogy mit tudunk megoldani. Tökéletesen értem azt, ha valakinek az a problémája, hogy ő ezt a macit halottnak látja. Embereknél is létrejön ez, amikor portrét csinálunk valakiről, aki mondjuk alszik, hogy hogyan tudom azt érzékeltetni, hogy ő nem meghalt, hanem éppen pihen, és kell-e ezt egyáltalán, merthogy az is egy fontos dolog, hogy nincs kontroll alatt a szereplő, tehát ez egy olyan kérdés, főleg embernél, hogy jó-e az, ha úgy fényképezel le valakit, hogy nincs kontroll alatt. Sok-sok kérdés, ki-ki hozza meg a maga döntését és válaszát, én ebben most nem kívánnék állást foglalni, mégpedig azért nem, mert el tudom fogadni mind a két irányt. A legegyszerűbb megoldás az lenne ehhez a képhez, ha ez egy képsor része lenne, mert a képsornál jól lehetne érzékeltetni azt, hogy ez egy történet része. Én láttam egy másik közösségi oldalon egy másik macis képet is ebben az időben, a kettő együtt már értelmezhető volt. Még egyszer mondom, hogy én el tudom fogadni mindegyik irányt, és az is eszembe jutott, hogy a szerző valószínűleg tudatosan akart zavarba hozni minket, hiszen készültek egyéb képek is, de ő mégis ezt a képet gondolta megmutatni. Megadom rá a 3 csillagot, köszönöm szépen, de a természetfotóra azért várnék még képeket, és egy kicsit nagyobb aktivitást kérnék Ágnestől. (hegyi)
értékelés:

Jelenés

Jelenés

Várjál! Szóltam hirtelen, s te megálltál nyomban. Mórikálok, gondoltad - hiszen csak néztem meredten előre, téged úgy hagytalak hátam mögött a semmittevésben. Álltam és vártam, mert szép lassan kezdett összeállni a kép - hogy most, ez nem az volt, amikor ú+á lesz a semmiből... csak figyelés ilyenekkel: de szép az a fal, ahogy a fény hozzáér; a hibáitól lesz egyedi, hiszen az időről mesél, az évszakokról... most meg olyan lágyan és érzékien éri a Nap utolsó sugara, hogy ennél gyönyörűbb talán soha nem lehet. Valahogy ilyenek jutottak akkor az eszembe: ez a jutalma, hogy kiállja az idő viszontagságait. Lám, jó a tett helyében... és itt van nekem, ez a jókor a jó helyen. Biztosan. Te meg csak figyeltél a hátam mögött, mozdulatlanul - olyan voltam, mint egy előre nyújtott nyakkal, óvatos léptekkel, nesztelenül közelítő vadászkopó. Tényleg vadásztam, jól érzed. No, szóval akkor mi is volt itt? A minden... te, a fény, a fal, te az asztallal, az asztal... a fűrojtok beleolvadva a lassú enyészetbe, és én az ámulatommal. Ilyen, hogy is mondjam "karmikozmikus" valami volt ott egész biztosan, mert ezt éreztem korábban is, más helyeken.

Nagyon jó a képhez a leirat. Azért kezdem ezzel, mert amennyire személyes, amennyire erős és hatásos - a képnek főképp a képkivágása az én számomra nem tudja hordozni ezt a szintet. Tökéletesen érthető, és ráadásul nem csak, hogy érthető, hanem esztétikai formában is jó a felismerése annak, amit látunk, de olyan képelemek is megjelennek, amik elbillentik az egésznek egyrészt a tömegegyensúlyát, másrészt (nekem) a hangulatot is gyengíti. Ha a leiratból indulok ki, akkor azon kívül, hogy ez egy spontán megfigyelés, azt is érzem, hogy némi instrukció elhangzott. Márpedig, ha ez így van, akkor valamennyit én magam is tudok hozzátenni ahhoz, hogy rendezzem a felületeket. Ebben a kérdésben leginkább az asztalra gondolok, ugyanis, ha közelebb kerülne a falhoz, egyrészt nem lenne gondom azzal, hogy mennyire fordulunk ki ebből az üzenetből, tehát visszabillenthető lenne a ferde perspektíva hatása, másrészt talán kevesebbet kéne adnunk az alsó régióból, abból a kicsit felázott, kicsit saras, kicsit földes világból. Azért mondom ezeket, mert ami itt működik, az maga a jelenés, ahogy ez a figura odavetül erre a falra. Ugyanakkor a fal felázása a kép baloldalán talán kevésbé fontos, a gázcsőből is elég lenne kevesebb, tehát oldalirányból mindenféleképpen érdemes lenne kipróbálni, hogy mi lenne akkor, ha szűkebbre vennénk, és ez igaz az alsó régióra is. Nem azt mondom, hogy körbe kéne vágni, és csak ez a jelenés jelenjen meg, mert nyilvánvalóan akkor az egésznek a varázslata tűnik el, hogy itt a semmiben egyszer csak megjelenik egy figura, tehát ezt az úgymond semmit ábrázolni kell. Ugyanakkor ennek az arányai nagyon fontosak, hogy mi az, amire hangsúlyt fektetünk. Ezek azok, amik nekem erről a képről elsődlegesen eszembe jutnak, miközben gyönyörűek a színek, nagyon jó ez a fád, fáradt kék, ez a rózsaszínbe bukó narancs, szóval az egésznek a színvilága tökéletesen rendben van. A tónusok is abszolút megfelelőek, úgyhogy a 3 csillag megvan a képre, sőt, megvan a leckemegoldás is. Én csak azért próbáltam az elején elmondani a kérdéseimet, mert egy hajszálnyi hiányzik ahhoz, hogy ez a kép bekerüljön azok közé, amikre az ember azt mondja, hogy szívesen látnám a falon. Ez a hajszálnyi pedig a bizonytalanságból adódik. (hegyi)
értékelés:    

Egy éjszaka...

Egy éjszaka...

Mit tesz az ember, amikor nem tud aludni? Az is eszébe juthat, hogy kimegy inni egy pohár vizet. Félálomban, szürreális árnyként bolyong a lakásban és csoszog, szöszmötöl... minden esetre halkan libben tova a hirtelen jött ötlet után. Mások ilyenkor rendszerint alszanak..., gyerekek a szobában, kutya a helyén, hitves a közös ágyban. Aztán megáll a mosogató előtt és néz ki az ablakon, issza a vizet. Valaki mégsem alszik, határozott fénycsóva a tanú rá. Megfordul, hogy lássa hova vezet az a fény. A fény, melyet egy szemközti, egy emelettel lejjebb lévő lakás generál. Pontosabban egy asztali lámpa. Ahogy követni próbálja a fény útját, mely a szemközti falon határozottan csapódik le élesen kivehető alakzatok formájában az útjába eső tárgyak furcsa játékaként (mert az ablakban biztosan van mindig pár kacat: üvegcsék, játékok, gyertyacsonk). És nem bírja... rögzíteni kell. Nos, én úgy döntöttem, a szomszéd, ismeretlenből eredő fényt és saját konyhám falát összekötöm magammal, mint aktív résztvevő, hogy "hahó, itt vagyok... látom, álomból felderengő kuszaság, csuda éjjeli üzenet, köszönöm" - azóta többször felkeltem, bízva abban, megint fent lesz a szomszéd és felkapcsolja azt a kis lámpát, de azóta sem történt meg újból ez a játék. Átlestem a szomszédba egyik éjjel, mi történik. A szobát átrendezték, az íróasztal máshova került... a fénye ugyan látszott, de nem ért el hozzám, nem vetített semmit felém, ennyi volt - egy éjszaka.

Kedves Ágnes, köszöntünk itt a Látszótéren - azért az nem titok, hogy segítőnk vagy abban, hogy az elemzések elérkezzenek hozzánk, és hát most az az érdekes helyzet állt elő, hogy a saját elemzésed gépelheted le, és nagyon örülök annak, hogy végre munkákkal is jelentkezel. Ráadásul egy olyan élményanyagot dolgozol föl, ami nem csak a személyességével hatásos – tegyük hozzá, hogy bár nálunk nem annyira szokásos irány, amit mutatsz, de egy nagyon érdekes, érvényes, sőt én azt gondolom, hogy egy nagyon fontos irány, amikor a kép és a szöveg olyan szinten talál egymásra, hogy nem mankói egymásnak, nem magyarázói egymásnak, hanem tökéletesen egy értéken lévő közlési csatornák. Önmagában a szöveg is tökéletesen rendben van, önmagában a kép is tökéletesen rendben van, de az 1+1 az nem kettőt ad ki ebben az esetben, hanem hármat. Sikerült valami olyan pluszt létrehoznod, ami valahogy a szöveg és a kép között lebeg félúton és ez nem egy egyszerű dolog egyébként. Azt is mondhatnám, hogy amikor az ember fotóalbumokat nézeget, és akkor most itt hadd idézzem ide Szebeni András nevét, aki Esterházy Péterrel készített egy zseniális könyvet a Vajszínű árnyalatot, és én azt gondolom, hogy az az irány az, aminél ezt az élményt már egyszer átélhettem, de mondhatom akár Baricz Kati nevét is példaként ehhez a helyzethez. Tudom, nem lehet megúszni, tessék beszélni a képről is. Én azt gondolom, hogy az első lecke nem egy könnyű lecke, mindazzal együtt nem az, hogy egyébként maga a felhívás egy vicces felhívás is lehetne, hogy „Készíts portrét, amin nincs rajta az arcod!” micsoda egy fabula. Szerintem persze itt ez egy jól érthető dolog, hogy a lenyomatunk, a helyünk a térben, vagy abban az élethelyzetben, amiben vagyunk, ez ábrázol minket és itt is erről beszélünk. A hajról, a test tartásáról, erről a kócosságról, a nagyon finom tónushelyzetről amit kapunk – tehát ha csak a képet nézem és még ki is takarom a kezemmel a szöveget, hogy teljesen próbáljam magamból kitörölni, hogy itt létezik egy szöveg, akkor is azt gondolom, hogy ha nem is biztos, hogy azt kapom meg amit a szöveg leírt, de valóban azt az élményt kapom, amikor éjjel a kis olvasólámpánál fölül az ember az ágyban, vagy az ember párja fölül az ágyban, és ennek a lenyomata jelenik meg a falon. Tehát mindenképpen olyan élményhez nyúltál ami megvan, mint közös halmaz és mégis egyedivé tetted a saját ábrázolással és ez egy jól felfogott leckemegoldás. Megvan a 3 csillag és megvan az első lecke. Ne várj az elemzésre, pontosan tudod, hogy dolgozunk, tehát tudod mi a helyzet, igyekszünk... Ez a többieknek is szól, hogy nem kell megvárni minden következő képpel az előző kép elemzését. (hegyi)
értékelés: