Változatok egy témára.
A felvetésedre a válasz, hogy Veled beszélgetek-e, én is idéznélek:
ráadásul az vakuban sem az a kategória, amit könnyedén megvesz az ember a sarki teszkóban, egy vaku nem is elég, szóval nem az a szint, amivel mi melózunk, ami alkalmas már portréra is.
Erre írom, hogy szerintem ez nincs így, mert amit írsz, azt sugallja, hogy csak drága eszközzel lehet ezt megoldani. Pedig nem. Csak körbe kell nézni, és meg kell tanulni az eszközt. De ez egy mellékszál, hagyjuk el, hülyeség volt ráakadnom.
Viszont nem értem, hogy miért akarod rám húzni folyamatosan, hogy ne érteném, vagy ne így vélekednék magam is, hogy fontos, hogy meg kell lennie előbb a fejben a dolognak. Írod korábban:
Szóval te ha jól értem, akkor úgy közelítesz, hogy a technikát akarod megoldani, és ha az megvan, esetleg a gesztust, a formát.
Nem, nem érted jól, mert kihagysz egy hely és időhatározót. De közben ezzel vitázol folyamatosan. Sokszor beszélgettünk, tudod innen is, hogy nem így gondolom. Viszont most itt ennél a képsornál és az utam jelen állapotában van valami fontos, és amit beidéztél abba is beleírtam ezt a kontextust: Vannak viszont ezen a szinten fontosabb részletek. Ebben kéretik értelmezni mindent!
Most nem színészi gesztuselemzésre, és nem a rózsa lelkére lennék kíváncsi, nem azt akarom kidolgozni, nem az a kapás a fejemben, az mindezen messze túl van, de most érdekelnek ahhoz a bevilágítások, derítések, fényelések. Csinálni is, és az elemzésekben is. Te tartalmi kidolgozást vársz itt folytatásként, hogy nagyobb átéléssel, hihetőbben játsszam el az akármit ott a képen, amit akarok vele mondani. De én nem pózolni akarok nem a rácsos fotók a céljaim, nem a pózolásért csinálom ezeket most, hanem szeretném megtanulni kezelni a fényt, mert van a fejemben egy másik "dallam", ami miatt csinálom ezt is, meg a másikat is meg a sokadikat is, de ahhoz a másikhoz kell a fény minél átfogóbb ismerete. És kellene a segítség, kellene valaki hozzáértő szeme. De oké, nem akarod, nem erőltetem tovább, bocsánat!
Az Építészpince meg... ezt így felemlegetni nem fair, mert kedves és poénos volt szerintem a helyzet, annyira mindenki benne volt a pillanatban... és ráadásul ha jól emlékszem, Te szerettél volna csoportfotót, hiába mondtam, össze sincs állítva a felszerelésem... na mindegy. Befejeztem, tényleg. Leragasztom az agyam, a szemem, mindent. Nem akarlak bosszantani sem Téged, sem magam, sem a többieket untatni.
Elnézést mindenkitől!
István, kár hogy letedd. :)
Szóval. Akkor a vakura, menjünk bele. Villanófény. Mi a lényege. Az, hogy hirtelen ad nagy fényerőt. Koncentráltan. Történetileg ez úgy volt, hogy érzéketlen nyersanyagok voltak, így kellett is ez a mennyiségű fény. Ezek különálló eszközök voltak. Aztán bekerültek a fotómasinákba is. Az valós előnye, hogy sok fényt ad. Így lehet mondjuk 100-as ISO értéknél is jócskán blendézni. De. Nem mindegy a méret. A kis kézi vakuk hátránya, hogy szinte pontszerű fényt adnak, a teljesítményük se túl acélos. Ezért vagy nem adnak elég fényt, ha távol viszed, hogy ne legyen brutálisan pontszerű a hatás, avagy ha indirekt vakuzol, vagy közel hozva a forráshoz közeli részek kiéghetnek, a többi árnyékban marad, az árnyéka durva, ezen felül a modellnek se kellemes.
Ami ezeket ki tudja küszöbölni, az az, ha indirekt történik a világítás, azaz vagy egy szoftboxba, vagy ernyőre villantunk, így az szórja a fényt, nagyobb területen kevésbé durva kontraszttal. Igen ám, de ehhez már teljesítmény is kell, és ez nincs meg a kézi kis vakuknál. Azok a vakuk, amik ezt tudják, nem a 30-50 ezer forintos kategória.
Mindehhez képest egy szoftboxos lámpa vagy egy ernyős lámpa, olcsóbb, kínai megfejtéssel tizenezres kategória. És folyamatos a fény, ezáltal tervezhetőbb, nem kell nagy trükközés, sem sok próba vagy gyakorlat, látom, ez lesz, köszi, szuper. Nem olyan bonyolult ez, és ezért írtam, hogy drága az, ami jó is. Ez van. Na most ha te azt mondod, nem drága, akkor vagy van valami általam nem ismert forrás, ahol beszerezhetőek a komolyabb teljesítményű eszközök is, vagy nem ugyanazt a filmet nézzük.
Itt egy képsor, amit te a fények tervezésére lőttél. Értem. De te meg értsd meg azt, hogy mivel nem egy szalmabáb van rajta, hanem ember, így én elsőre azt fogom nézni, mi van vele, mit mutat, aztán azt, hogy a kompozíció mit ad ehhez, majd azt, hogy a tárgyakkal mi van, és ha ezek kábé megvannak, akkor fogok tudni foglalkozni azzal, hogy mindezt segíti-e vagy sem az adott fény, hogy vannak-e zavaró árnyékok, a forma jó-e, térbeli vagy sem. Én elfogadom, hogy neked nem ez a véleményed, de ettől még az emberi érzékelés általában a nagy felől megy a kicsi felé, és nem fordítva. A rangsort nem Zsolt találta ki Mészi bosszantására. Ez van. Ez a képnyelv olvasási iránya. Nyilván, ha nagyon el van baszva a fény, akkor előállhat olyan helyzet, hogy hiába jó a gesztus, mert semmi se látszik belőle, de itt nem erről van szó.
Ha egy képen a gesztus értelmezhető, akkor lehet elkezdeni a részleteket is felfejteni. Ha nem az, akkor ott meg fog akadni a néző. Nem érti. És nem tudja dekódolni. Jön az üzenet, de nem ér célba. Vagy célba ér, de fals választ ad. Ez István azon kevés dolgok egyike, ami mondhatni törvényszerűség. Erről próbáltam neked beszélni a kör egyenesekkel körberajzolásánál. Az ember olyan állat, hogy ha lát egy másik embert, először és leginkább azzal fog foglalkozni, mit akar az a másik ember. Barát vagy ellenség. Támad vagy véd. Szeret vagy gyűlöl. Ez ösztön, ez az alap. Nem felülírható. EZÉRT mondtam, hogy ha megfeszülünk, akkor is ez fog az előtérbe tolakodni. Nem tudok mást mondani.
"nem a rózsa lelkére lennék kíváncsi," írod. Baszodalássan de hát az ördögbe is, van neki, tőled kurvára függetlenül is, és ha ezt nem ismered fel, az akkor is van, a néződ felismerheti, és fals negatív választ ad, ha mindez nem működik. Igen, válasz a kérdésedre: azzal a fénnyel, amivel dolgoztál ott, nem lehet rózsát bevilágítani ebben a környezetben, amit adtál. Ennyi. Ha a kérdés ez, akkor a válasz megvan. De ez nem független a kurva rózsa lelkétől, érted?
Az Építészpincére. Igen, jó lett volna, ha van egy csoportkép. Mellesleg csodálom, hogy a sok fotósnak ez magától miért nem természetes., lustaságból, vagy önzésből, hogy az élmény csak az övé maradjon, vagy mi a fene, nem tudom, nekem ezzel is kell matekolnom, törpölnöm, mert ezek szerint ezt is be kell venni a tanítókönyvbe. Jó, vicces helyzet volt, a csapat - nem kevéssé az én csitításomra - megvárta, mire összerakod a nem tudom mit. Én érted haragszom barátom, nem ellened - nem véletlenül írtam a zenés hasonlatodra, hogy semmi akadálya, hogy tanulj művészettörténetet, kompozíciót, akár a gesztusok okán pszichológiát, szóval a fotózás "szellemi" alapjait. Te most a fényeket akarod tanulni. Elfogadom. De kurva nehéz segíteni, ha közben ellenedre kell dolgozni, mert nem tudom abba a konok fejedbe betenni, hogy a sorrend nem ez. Fene se tudja, miért lett ez a drive neked, és miért nehezítetted meg magadnak mindezt azzal, hogy mielőtt a stabil fényekkel való munkát magadévá teszed, vakut kezdj el használni, nem tudom, hol lehet olyan tanács, hogy ez így jó sorrend. Ettől még ha ez a péterkéd, legyen, de fogadd el, hogy én nem egy tükör vagyok, vagy a tihanyi visszhang, ami arra felel, amit te magad mondasz, én mindahhoz amit keresel, azt tudom adni, amit én magam képes vagyok, és az én képességeim meghaladja az, ha vakfoltra kell tennem azt, ha ember van a képen, hogy ne a gesztus legyen, ami becsípődik. Bocsánat, ennyit tudok.