Esti parti
Esti parti
Esti parti
Esti parti
Esti parti
Esti parti
Esti parti
Esti parti

Egy baráti társaságot látunk a képsorozaton, akik kártyajátékot játszanak. A képsorozat egy olyan beállítással kezdődik, ahol az alkotó célja szerint bemutatja ezt a helyzetet, tehát úgymond bevisz minket a szobába. Valószínű, nyilvánvaló ő is talán részese lehetett ennek a játéknak, ő is az asztalnál ül. Talán annyit megért volna a helyzet, hogy valamire, akár a könyökömet az asztalra téve rögzítem ezt a kamerát, hogy ennyire ne mozduljon be és hosszabb expozícióval dolgozni, megkérve a játékosokat, hogy próbáljanak egy kicsit kevesebbet mozogni. Egy kevésbé bemozdult képpel kezdenénk, tehát ez egy picit zavarossá teszi ezt a kompozíciót, hogy ennyi a mozgás. Aztán a második képen egy portrét látunk az egyik résztvevőről és hátul elmosódottan egy bemozdult alakot is látunk. Ez egy érdekes megoldás, hogy tulajdonképpen a dinamizmus és a nyugalom kettőssége megjelenik ezen a képen. Itt kompozícióban egy picit a baloldal annyira nem fontos, tehát a vállnál már vágni lehetett volna, míg az a rész ahova néz a két modell, oda viszont amit levágtunk át lehetett volna tenni. A következő képen megint egy portrét látunk, egy kettős portrét ebben a játékhelyzetben. Itt egy picit a vágással van megint problémám. Tehát a képnek alsó részében történik egy olyan határozott döntés, hogy nem fontos az, hogy mivel foglalkoznak ezek a szereplők, hanem a két portrét mutatom meg, miközben hát ettől a vágástól kicsit a levegője ennek a történetnek szűk lesz. Aztán a következő kép megint egy portré, én már most mondom, hogy én ezt a képet kihagynám, ez nem egy erős kép, szigorúnak kell lennünk magunkkal ilyen bemutatásnál. Ismételjük itt a portrékat. Nem tudom mennyire jellemző ez a kép, de az biztos, hogy ezekkel a vörösökkel, hát hogy mondjam, nem túl előnyös a többi képhez képest és ki is lóg a sorból minőségében. Aztán megint egy kettős portrét látunk a kártyázásnál, itt már látjuk azt, hogy mi történik. Ezt a képet én el tudom fogadni. Aztán a következő kép szintén egy portré. Megint azt mondom, hogy minőségében nem üti meg azt a szintet, amit az addigi képek, ez a kép is kihagyható lenne a sorozatból. És utána a következő kép egy hármas portré, megint a játékot mutatja be, itt a vágást én megint esetlegesnek érzem, a képnek a baloldalán felesleges terünk van, míg a jobboldalán ott be is lóg valami, ott a vágások indokolatlanok. És aztán a zárókép maga a pakli kártya, de itt a pakli kártya is úgy van elhelyezve, hogy tulajdonképpen belevágtunk a pakliba, nem tudom miért. Úgyhogy én azt mondom a Gábornak, hogy ez a képsorozat is olyan képsorozat, vagy olyan riport, aminél nem adtunk kellő időt magunknak a megfigyelésre, hanem elragadott minket az a hév, az a lendület, hogy ott vagyunk egy ilyen helyzetben, és ezt gyorsan örökítsük meg addig, amíg nem ér véget a parti, mert aztán ki tudja mi fog velünk még történni az éjszaka folyamán. Talán jobb lenne, azért hogyha egy kicsit ilyenkor kívül helyezné magát az alkotó a társaságon, megfigyeléseket tenne, jellemzőbb helyzeteket keresne, próbálná magát elfogadtatni - ahogy az előző képsornál is mondtam - a szereplőkkel, hogy ott jelen van a kamera, ne a kamerára figyeljenek, ne szerepeljenek a kamerának és akkor elkezdeni líraibban megközelíteni ezt a történetet. Megint azt mondom: közelik, totálok, részletfotók, ritmizálni kell egy ilyen képsort, hogy izgalmassá váljon egyrészt, másrészt, hogy ezt a helyzetet bemutassa. Mozdítani a kép kamerasíkján, nem biztos, hogy mindig ülnünk kell, tessék fölállni attól az asztaltól, tessék mögé menni, belenézni a lapjaiba. Nagyon izgalmas egy kártyajáték, nagyon nagy dramatikus helyzeteket hordozhat és ezen a képsoron ez nem látszik. Úgyhogy ismétlésre én ezt visszaadom a Gábornak. (szőke-hegyi)

Hozzászólások

Gábor, ugye nem akarod azt mondani, hogy a kártyajáték az dinamikában ennyit tud? Ott bizony vannak érzelmi kiugrások, és az, hogy hol ide, hol oda ülsz, az nem az, amiről írtunk.

Ami neked ellentmondás, azt pontosítom: amikor elkezdesz dolgozni - ez az első kép - ott még nem fogják magukat lazán érezni, hisz ott a kamera, és egy manus ott fényképezget. Ott az első képnél egy kevésbé szétmozgott kép jobb lenne, mert ha ilyen dinamikával kezdesz, akkor azt utána ott kell folytatni is, és ha megnézed, te a második képnek egy álló helyzetet hoztál be, tehát 120 km/órával kezdesz, utána meg elengeded a pedált.

Nagyjából ugyanabból a szemsíkból dolgozol végig. Ez dinamikailag nem segít. Ha fiatalok kártyáznak, ott nem a pókerszobák drámája van jelen, nem alszanak, hanem nevetnek, mocorognak, rászólnak egymásra, akár kis csalások is vannak, tehát erre kellene erősíteni.

Ami pedig a beállított szerepjátékot illeti: ha a szereplők maguktól hozzák azt, ami történetben működik, akkor nem kell instruálni, nem kell belemászni, minden szuper. Ha ezeket a pillanatokat megtalálod, amitől dinamikus lesz a történet, akkor oké. Ha ez a kettő nem áll fenn, akkor rá kell segíteni. Mert a néző ha a sorozat jó, nem fogja megtudni, hogy te mennyit instruáltál, a néző "kap fogni" egy olyan élményt, ami erős. Ha ezek nincsenek, akkor emlékképet rögzítünk belső használatra a családi albumba, hogy 2009. ősz, Szováta, Giziéknél kártya. De itt nem ez a cél, tehát erre céloztunk az elemzésnél is.

Köszönöm az értékelést, tanulságos, bár nem mindenben tudom elfogadni.
Az egész sztori igencsak sötétben zajlott, eszelős hosszú záridőkkel kellett dolgozni. Mindazonáltal nem gondolom, hogy a riportnak jót tenne ha "megkérném a játékosokat, hogy próbáljanak egy kicsit kevesebbet mozogni". Szerintem ez szöges ellentétben van azzal, hogy "ne a kamerára figyeljenek, ne szerepeljenek a kamerának".
A riport olyan lett, amilyen, de igazából az elemzés végével, onnan, hogy "Talán jobb lenne..." nem tudok mit kezdeni, mert hogy pontosan ez történt. Nem vettem részt a játékban, de sikerült elérnem, hogy csak a játékkal foglalkozzanak, ne törődjenek a kamerával. Többször helyzetet is változtattam, átültem innen-oda, ez látszik is, hisz ugyanaz a modell hol bal, hol jobb oldalról látható. Minden olyat megtettem, amit a fényviszonyok megengedtek (sőt, még azon túl is) de olyasmit nem tudtam, akartam csinálni, ami megzavarja a játékot, mert azt gondolom, onnantól kezdve nem riport van, hanem beállított szerepjáték.
Szóval most akkor elbizonytalanított ez az értékelé, ami hol az mondja, hogy instruáljak kevesebb mozgásra, meg másszak bele az arcába a kamerával, hol meg azt, hogy próbáljam a sztorit úgy rögzíteni, ahogy kamera nélkül zajlik.

Azt meg végképp nem értem, miből gondoljátok, hogy nem volt az idő rászánva. Bátran mondhatom, hogy az idővel nem takarékoskodtam, több estén át több óra ment bele, ebből én ennyit tudok most kihozni.

Valóban jól átjön számomra is a riport hangulata, ám van egy "szabály" ami talán el kerülte a figyelmed. Jó lenne, ha minden képen lenne olyan képrész ami éles.

Az elsőt kivéve nagyon tetszenek a képriportjaid. Grat ehhez is meg az előzőekhez is.

Új hozzászólás