Felhő

Akinek van kedve játszani vele, nézze meg alternatív vágásban is: fent addig vágva, hogy bal felsőbe fusson ki a fényes csík, lent a hosszú sötét folt aljáig. Szóval egy erős panoráma vágásban.

Elmondom nektek, hogy természetfotóban nagy vitáink nem lesznek, mert ha kompozícióban rendben van a dolog, akkor engem könnyen meg lehet vásárolni természetfotóval. Az, amit most látunk, nekem egy picit indoklásra szorulna. Legfőképpen az a része, ami a színeket illeti. Ez nekem most olyan, mintha egy rég bezárt utazási irodának lenne a falán ez a kép, amit a nap már évek alatt kiszívott. Azok a felvételek szoktak ilyen érdekesen módosulni, mert a vöröset teljes egészében ki tudja a nap belőlük szívni, és ettől ezek a kékes-zöldes árnyalatok maradnak csak meg. Itt valami nekem most nem százas, és nem látom az indokát, nem értem, hogy miért hagyta meg ezt a színtorzulást. A másik az, amit ő maga is fölvetett a képaláírásban kérdésként, hogy akinek van kedve játszani, nézze meg alternatív vágásban is. Itt kettő eset lehetséges: az egyik eset az úgymond fotóriporteri szemlélet, hogy azt mondjuk, hogy képhatártól képhatárig dolgozunk, a képkocka számít, és nem vágunk. Akkor a kompozíciónál kell ezt elérni, és ez a kép is megengedné ezt, hogy ezt a kompozíciót feszesebbre vegyük. Gondolok itt a képnek a bal oldalán lévő sötétebb hegyoldalra, ez nem jelent a képnek túl sokat, sokkal fontosabb az a kis bokorcsomó, ami másik oldalon szerepel. Tehát ezt a vágást meg lehet úgy is csinálni, hogy nem csak föntről vágok akkor, ha ragaszkodok a képhatárokhoz, és a képarányokhoz. Természetesen az is egy érvényes verzió, hogy az ember azt mondja, hogy azért van alkotói szabadságom, mert azt csinálok, amit én akarok. Tehát az, hogy a képérzékelő gyártók, vagy régebben a film gyártók ezt a képarányt állapították meg, és épp 24 mm x 36 mm-es a kisfilmnek a mérete, vagy 6 cm x 6 cm a roll-filmnek a mérete, ez nem jelent semmit, csak annyit, hogy ekkora hordozóval dolgozom. Persze lehet az mondani, hogy használjuk ki a maximumot, amit ebből ki lehet hozni, de hát ez ne legyen annak akadálya, hogy szabadon komponáljak. Ha nekem például egy 24 x 30-as kompozíció fog tetszeni, akkor csináljam meg azt. Én így gondolom, nem kötelező velem egyetérteni, de az is egy érvényes verzió, ha a tetejéből vágunk. Ez a mostani most nekem kicsit slendrián vágásilag és a színtorzulás sem teljesen világos, hogy mi célt szolgál. (hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

Oké, Gábor, én elfogadom, tudod, mindent, de azért halkan annyit mondok, hogy a fényképezés nem a kattintásnál kezdődik és nem is az érzékelőről (filmről) nyersen lejövő képnél ér véget. Előtte is van, utána is van tennivaló.

Lehet, hogy több kéne. De én nem azt írtam, hogy mi a jó, hanem, hogy mit szoktam én csinálni a képekkel.

Gáborom, ha valaki, én tudod, hogy nem vagyok nagy PS rajongó. De azért annál több kell egy Gerleinek, hogy csak elforgatom, meg vágom, ha kell. Nem vagy te olyan igénytelen. Függetlenül attól, hogy a színtorzulás nem mindig baj.

Az igazat megvallva nem is vettem észre, hogy zöld, de ha észrevettem volna se piszkáltam volna utólag. (Zsolt majd mindjárt szól, hogy szívesen eljön kalibrálni a monitoromat)
Nemigen szoktam utólag hozzányúlni a képeimhez, általában csak átméretezem és feltöltöm, ha nagyon kell, akkor horizontot korrigálok, meg akkor szoktam vágni, ha a kép oldalaránya nem stimmel, vagy ha szélén belógott olyasmi, amit a keresőben nem láttam. Nem valam ortodokx PS ellenesség miatt, hanem azért, mert nem fotosoppolni akarok most tanulni, hanem fényképezni, abban az értelemben hogy ami lejön az érzékelőről, a lehető legközelebb legyen ahhoz, amit látni akarok a képen.
Ha ezt a zöldülést még a helyszínen észreveszem, valószínűleg beállítom rendesen a fehéregyensúlyt, mert gondolom az maradt elpiszkálva és attól lett zöld, és megismétlem a felvételt. De mivel ott nem vettem észre, mostmár ez marad így.
Kiváltképp, hogy nem kiállíásra készült fotóról van szó, hanem iskolai házifeladat képről.
Amúgy meg ez a zöldség fikarcnyit sem ront azon, amiért a kép készült, amit meg akartam mutatni.

Nekem pont a színe tetszik ennek képnek, mintha egy zöld palackból fotózta volna valaki. Nyilván ha az volna a cél, hogy természethű természetképet készítsen, Gábor is tudott volna olyat, de valamiért ezt tette fel. Én meg úgy érzem magam, mint Mikulás a havazósgömb belsejében, aki kifelé néz a világra.

Ne haragudj Gábor, azért a te képednél teszem szóvá a dolgot, mert úgy gondolom, hogy te, nem sértődsz meg.
Ha színes képet csinálunk, akkor a színeknek ugyanolyan jelentőségük van, mint minden másnak. Vagyis, a témának, a tónusoknak, a kompozíciónak, stb. Ez a kép nekem kissé zöld. Nem egészen értem, hogy a színekről miért beszélünk olyan keveset. Ez az egész, összefügg az utómunka jelentőségével. Szerintem, nem elég elkattintani a gépet, a "labormunka" ugyanolyan fontos, mint az expozíció. A digitális technikában egy ilyen színelcsúszást, egyetlen perc alatt rendbe lehet hozni. Nem értem, hogy miért nem fordítunk erre, sokkal nagyobb figyelmet. Szeretném, elmondanád erről a véleményed.

Nekem elég ha fentről megy a vágás.

Új hozzászólás