A Hargitán a fafeldolgozás a fő ipari tevékenység. Kisipar, nagy fa.
Mielőtt az elemzés elkezdődne annyi zárójeles megjegyzés, ez nem az elemzéshez kapcsolódik, hogy itt Dörögdön gatternak (két t-vel) mondják ugyanezt a kifejezést. A többieknek mondanám, hogy maga ez a funkció egy nagyon fontos munka, ahol az erdőről kitermelt fák, fatörzsek, farönkök felszabdalása hosszanti irányban, majd gerendák, lécek elkészítése a feladata a gatterosnak. Erről látunk egy riportot. (szőke)
Egy hét képből álló sorozatot látunk, ami megint azt mondom, hogy egy olyan leletmentés a Gábor részéről, amit én nagyon fontosnak tartok. Egy olyan szakmát mutat be, ami lehet, hogy kiveszőfélben van, egy olyan helyzetet mutat be, amivel nem biztos, hogy mindenki találkozik, főleg mondjuk Budapesten. Hát lehet, hogy nagyon kéne keresni, hogy hol találok ilyet. De a megközelítésnél mindig azt mondom, amit az előző sorozatoknál is: hogyha tudom, hogy hol vagyok és mit akarok megmutatni, akkor kellő időt kell szánni arra, hogy ezt a munkafeladatot, vagy ezt a képsort meg tudjam oldani és úgy mutassam be, hogy az egyrészt ritmizálásában is egy dinamikus történetet hozzon létre, másrészt pedig úgy, hogy azért tényszerűen föl is tárjam azt a munkát amiről itt most szó van. Az első kép az maga a hórukk része ennek a dolognak, tehát viszik azt a nagy rönköt, nekifeszülnek a munkának, ez egy jó meglátás ennél a történetnél. Lehet hogyha egy fél perccel előbb fotózok, akkor még fényben vannak ezek az alakok, akkor is gondolom ott cájgolták ezt a fát, mert ezekre a rönkökre már az elején föl kellett nekik ezt valahogy kínlódni. Kevésbé lett volna árnyékban a szereplők java. A következő képen a háncs leszedést látjuk, jól mutatja a kép, hogy miről van szó. Aztán már egy technikai megoldást látunk, ahogy lécekre szelik ezt az alkalmatosságot, majd jön egy állókép, ami igazándiból biztos fontos és a Gábort maga a színdinamika foghatta meg, ugyanakkor azt mondom, hogy igen, csak én, ha nem tudom, hogy miről van szó ennél a munkánál, akkor nem biztos, hogy értem, hogy mit látok ennél a képnél. Úgy gondolom, hogy inkább arról van szó, amit már mondtam előbbi sorozatoknál is, hogy az ember izgul, elragadja a hév, hogy hú, de jó helyzetben vagyok és ebből milyen frankó kis sorozatot fogok kihozni. De annyira szétszabdalja - maga ez a szerkezet, ami fűrészeli ezt a fát - a kompozíciót, hogy most nem eldöntött számomra, hogy az a fontos, ami ott történik a fával, vagy az az arc fontos, aki ezt a munkát létrehozza? Ennél lényegesen szűkebb kompozícióval dolgoztam volna. Aztán megint nyitunk, ugyanebből a gépből egy másik állást látunk, majd egy harmadik állást is látunk. Nem érzem, hogy nagyon dinamikusan fejlődne ez a történet. És megint az van, hogy nem fejeződik be a mese. Tehát szeletelik ezt a fát, szeletelik, aztán nem lehet tudni, hogy mi lesz ennek a sorsa. Tehát nem látunk egy rakodást, ahogy ezek szépen össze vannak slichtolva és egymásra rakva. Nincsenek portrék, nem látjuk a gyöngyöződő homlokot, valami ott a háttérben az egyik képnél egy traktor látszik, de igazándiból egy pici lírát azért ebbe bele lehet vinni. Tehát én azt mondom, hogy én erre megadnék, mondjuk kettő disznót, hogy bíztassam a Gábort. Igazándiból azért azt mondom, hogy emellett meg azt kérem, ha el tud menni, ismételje és a következőkben azért erre figyeljünk oda, hogy egy riportnál milyen dinamikát hozunk létre a képek egymásutániságában, mert egy képriport az nem csak annyiból áll, hogy egymás után pakolunk képeket, nem attól válik riporttá, hogy több képet rakunk mint egy. Attól válik riporttá, hogy egyrészt elmesélünk egy történetet, tehát kvázi mondjuk a három szereplőből akit látunk kiválasztunk egy szereplőt, aki a legbeszédesebb, aki a legrajzosabb, aki a legjobban tudja számunkra az üzenetet hordozni és ráadásul aki a leginkább szóba áll velünk, vagy aki hajlandó velünk együttműködni és őt állítjuk a középpontba. És az ő történetét kezdjük el megfejteni, hogy mit is jelent. Mondjuk van három ember a Tibor, a Béla meg a Jóska, hogy ezek közül mondjuk kiválasztom Tibort és akkor azt mondom, hogy Tibornak mit jelent ez. Végig kell követni egy ilyen munkafolyamatot. Az elejétől a végéig, sőt még akár tovább is. És akkor ténylegesen azt mondom, hogy riportról beszélünk. Ez itt most egy képsor, de igazándiból, mint riport nem működik, mert nincsen témafelvetés. Bemutatok valamit, értékmentésként funkcionál. Hát a riporthoz azért ennél egy picit több kell. (szőke-hegyi)
értékelés:
A gáter nem ennek a gépnek a neve, hanem az egész fűrésztelepnek. Legalábbis a helybeliek közt.