Itt jártam

Itt jártam

Van itt valami életlenítési trükk, ami azért feltűnő, mert sem az objektív, sem az emberi szem nem így életlenít, függőleges sávban nincs ilyen, csak vízszintesen, hiszen az életlenség annak köszönhető, hogy a blende nyitva, így térben csak egy sáv lesz tökéletesen éles, előtte és utána már nem. Én nem javaslom az életlenítést, mint eszközt, még portrénál is azt mondom, hogy csínján bánjunk vele, inkább ha kell, akkor a maszkolás az, ami célra tud vezetni. Ami a vágyat illeti, ez egy felnőtt vágya, csak a kérdés, hogy mitől ilyen bátortalan a szembenézés a vágyainkkal? Fentről, távolról, mintha titkolni kéne, hogy de jó is lenne gyereknek lenni, milyen volt az első szerelem a körhintán, hogy fogóztunk és estünk a porba, pedig hát ezek az érzések megmaradnak, és ezt képileg lehet ábrázolni azzal, hogy közelebb megyünk a földhöz a kamerával. Viszonylag nagy számú képnél találkozom azzal, hogy a kamera szemszöge túl magasan van hagyva, hogy ennek az az oka, hogy nehezen hajolunk le, vagy guggolunk, ezt nem tudom, mindenesetre érdemes lenne talán kipróbálni, hogy mi van akkor, ha a témához közelebb kerülünk, mert akkor ezáltal a néző is közelebb kerülhet általunk. (hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

Azt is lehet ám, amíg nem jössz rá a hibára, hogy a nagy képet küldöd el, oszt majd lekicsinyelem.

A hiba nem az Ön készülékében van... :-) Ezesetben nem a monitor a hibás, hanem a kezelöje (én) játszik a szoftverrel, de hiszen ezért vagyunk itt. (Dell Studio 17 notebookom van, az LCD-je a legjobbak közé tartozik). De próbálgatom a lehetöségeket, az sem baj, ha nem minden sikerül. Legnagyobb problémám a kicsinyítés és képfelbontás-átszámításokból származik. Így mostmár több képen is tapasztaltam, hogy ameddig a "nagy" képen még minden rendben tünik, addig a konvertálás és tömörítés után hibák jönnek elö. De még dolgozom rajta.

üdv

..

László az üzenettel szerintem nem is volt gond, az átjött, csak valahogy fennakadtunk a technikán. Még egyszer bocs a sok technikázásért, csak több képeden úgy tűnt mintha nem lenne eléggé árnyalatgazdag megjelenítés a monitorodon a világos részeken. Régebbi CRT-k egy idő után ilyenek lesznek ahogy öregszik bennük a képcső. :)

Köszönöm a hozzászólásokat. A szürke árnyalatok tudatosak, az élesség hiánya is az lenne, ha technikai problémák miatt nem durvult volna el (dolgozom rajta). Így utólag megpróbálom elmondani, hogyan keletkezett a kép. Egy gyerekkorombeli játszótéren jártam csak úgy nosztalgiázni és meglepett hogy a régi körhinta, ha kicsit más helyen is, de meg van. Söt az ülések is ugyanolyan foghíjjasak, mint anno és talán az "itt jártam" is bennük valahol... Mintha itt megállt volna az idö, csak én figyelem idösebben - kívülröl. Ilyenkor vágyik az ember, ujra beleülni, de tudom, ha meg is tenném, az már teljesen más lenne...

..

A sima Image menü -> Grayscale szokta ezt csinálni, mármint a szürke maszatolást. Nem tudom ki mivel csinál FF-et de ha PS akkor szvsz csakis Channel Mixer az ami a barátunk. :)

Jól szétoffoljuk ezt a képet, így azt hiszem elnézést kell kérjek Lászlótól, és csendben maradok. :)

Ez is igaz - bár azért nem kevés olyan kép van, aminél ha szabályosan kihúzod a tónust, akkor kapsz egy csapnivaló kiabálós izét. Ettől még igen, foglalkozni kell a tónusokkal is, a ff átalakítás sokszor szürke maszattá rontja a képet.

Ez igaz Zsolt, de akkor erre László azt mondja, hogy nem nem tudatos hogy nincs fehér. Éna rról beszélek, hogy ha megnézel egy hisztogrammot akkor látni, hogy a tónustaromány lecseng a teljes terjedelem 2/3-nál. Ha széthúzom full dinamikára egészen megelevenedik a kép.

Ez lehet tudatos, mert László hatni akart a tónusokkal, de lehet pl. hogy az általad is írt kalibrálatlanság miatt László ezt nem is veszi észre. Kérdésemmel éppen erre akartam oldalirányból rákérdezve rájönni, hátha segíthetek ha kiderül, hogy a dolog a technika ördöge és nem alkotói tudatosság. Nem azzal rontottam neki, hogy "hé' mé' nincs benne fehér bakker?" :)

Annyit ehhez, hogy a kép globális fényereje jócskán múlhat attól, hogy kalibrálva van-e a monitor. Kalibráláson pedig nem a csupán szoftveres matatást értem, hanem a tappancsos-hardveres kalibrálást. Ég és föld a különbség vele.

Zsolt: mostanában sokfelé divat lett a tiltshiftes objektívekkel egy vonalszerű alakzatba tenni az élességet. Érdekes, hogy brutálisan makettszerű hatása tud lenni pl. ha így fotózol tájat... :) Talán azért mert hasonlít arra a képre amit szemmel látunk, amikor egy terepasztalt lapos szögből figyelünk. Itt ha jól látom nem ez a helyzet, mert nem egy sávban van az élesség hanem egy amorf alakú foltban.

Szerintem a probléma ezzel ott van, hogy nagyon erős a különbség az élesített és az életlenített részek texturája között. Az egyik oldalt teljesen lesimult a finom képzaj az életlenítéstől, a másikon meg ezt felhozza az élesítés zajnövelő hatása. Ha ilyet csinál az ember akkor szvsz. az élesített részt külön rétegen kell hagyni, az eredetihez pedig vagy nem nyúlni életlenítéssel, vagy ha muszáj akkor rátenni picike zajt az elkent részekre, éppen csak annyit, hogy a kép egészén kb. azonos struktúra legyen.

Én szoktam ilyennel élni néha, de csak nagyon enyhén, leheletnyi, kicsi rádiuszú élesítéssel. Éppen csak hogy a kicsinyítés után törvényszerűen belágyuló képet hozom vissza a témánál, és az életlen részeket nem is kell bántani általában. Ez legtöbbször már elég arra, hogy a figyelmet odavigye, de ne terelje el a texturaváltás ugrása a néző szemét.

Ha már így utómunkázunk megkérdezhetem Lászlótól, hogy nála stílusjegy szeretne lenni ez a fehér tónusok nélküli fekete-fehér? Ha megnézem érdemben még legalább 2FÉ tartalékod van a világos oldalon. Ez így volt több képeden is, ezért gondolom tudatosnak.

Tényleg van egy kicsit múltidéző hatása annak, hogy a képdinamika lapos, mint egy 40 évvel ezelőtti rossz nyomdatechnikájú újságban, csak (lehet csak nekem) így annyira sivár, élettelen lesz tőle a kép. Nekem ez a fotó kicsit szentimentális, elmerengős, de pozitívan emlékezős fotó, így ez a borongás ellentmond ennek...

Tényleg... Itt jártam... :) Ismerős, persze. Tibi és Icus 85.IX.12 stb... :)

Kösz... az "itt jártam" annak idején menö szöveg volt és bicskával bele volt vésve a padokba, hintaülésbe, karfákba stb. - azt hittem ez közismert. Talán az én saját "itt jártam"-at kerestem éppen... :-)

..

Kedves László!
Izgalmas játék lehetne, ha titkosítva lenne a cím és a lecke, csak annak jelenne meg, aki hozzászólt. (Persze ez nem igazán logikus az elméletileg kötött haladás miatt... Ezért a szerző nevét is talán rejteni kellen addig... na, de eltértem... és dehogy akarom én feltúrni itt rendet! :) Éppen azért jöttem, mert nagyon tetszik így!)
A lényeg, hogy próbálom a címet meg nem nézve megragadni az első ható pillanatot. Az a kérdés ötlött fel bennem, hogy akarok-e körhintába ülni? De a hintába ültetés pedig pejoratív érzést keltett bennem. Megnéztem a címet - az kellően távol tartja magát a témától szerintem. Majd a leckét néztem meg. Vágy. Azonnal helyrebillent bennem az alkotó szándéka. Ő (Te) beleülne. Körhintázni szeretne, gyerekként. A cím azonban távolságtartó. Itt jártam... olyan, mintha ehhez nem lenne köze az alkotónak. Nem ez az ő játszótere, ez csak egy másik, egy sokkal "roszabb" játszótér... Ezért talán a pajtások hiányoznak a legjobban, nem is a hintázás. Nekem erről mesét, és így mesélt a fotód.
Üdv. István

Új hozzászólás