Kávé
Nem véletlenül nem küldtem még be valódi házifeladatot a barátság leckére; nagyon nehezen megfogalmazható témának tartom, érlelem is már egy ideje. Ez úgymond egy első megfogalmazás, egy kiindulási pont; a barátság fogalmának mintegy kívülről történő megközelítése, a felületesebb, nem intim, hanem könnyed barátság, haverság, ismeretség felől. És csak egy tükörmennyezet kellett hozzá. :-)

Már láttunk ilyent valamelyik leckére, hogy az alkotó a tükröződésekkel, a plafonon lévő, talán üvegfelületekkel játszanak el, és mivel ezek a tükrök darabokból vannak, a kamera és a plafon közötti dőlésszög sem pontos, és emiatt a képen vannak torzulások, és ezt a puzzle-dolgot pont ez teszi érdekessé. Ráadásul attól, hogy ez a tükröződés jelen van, és a fotós ezt észreveszi, van az egészben valami furcsa helyzetjelentés, egy furcsa felülről érkező megfigyelés, ahogy látjuk ezeket a parányi embereket ebben a kis közösségi vagy házibuli hangulatát, hiszen valami étteremben van ez az egész történet, olyan, mintha belepillantanánk valahol egy privát környezetbe, és ez a mozaikszerű, mint egy kis képregény ez a megfigyelés nagyon izgalmas. Eszembe jut róla a Sas Tamás filmje a Presszó. Az egy nagyon furcsa film, ahol a Tamás azt csinálja, hogy a kamerát mint egy gyóntatószéket használja, és rengeteg vallomásszerű dolog történik benne, rég láttam, de ha jól emlékszem a kamera el se mozdul benne, hanem egy helyről dolgozik, ez azért érdekes, mert egy nagyon tehetséges operatőrről van szó, aki rengeteg helyen dolgozik, és egyszercsak hoz egy döntést, és egyszerűen puritán módon leszúrja a kamerát és egy helyről készít el egy komplett játékfilmet, ami hát színészileg sem egy egyszerű dolog. De ettől az egész olyanná válik, mint egy gyóntatószék, vagy akár egy tükör. Ugye a tükröket se nagyon helyezgetjük a lakásban, az ott van valahol és nagyon sok mindent lát, hiszen odamegyünk, belenézünk, és itt is valami ilyen játék zajlik. Miközben nem tartom valószínűnek, hogy ez a Közel-Keleten készült, mégis van az egésznek valami móros vagy algíri, egyiptomi hangulata, ezektől az izgalmas színektől, a kockáktól, a ritmusoktól, az egésznek van egy fura popos, hippis hangulata is, meg még Klimt is eszembe jut róla, ő is használja ezeket a formákat, színeket, vonalakat. Nincs annyi drámaiság a képben, mintha Schiele lenne, de szerintem ez egy jó kép. Én teljesen elfogadom ezt a barát kategóriába, ráadásul itt pont indokolt ez a kockák, mert itt igazából felfedezhetjük, hogy van ez a társaság, meg van itt egy pár is, a jobb alsó sarokban, meg egy másik társaság is a karosszékekben, a maguk történeteivel, ahogy beszélgetnek, összebújnak. Nagyon izgalmas ez a kép, sokáig el lehet nézegetni. Érdekes lehet nézni, keresni olyan sörözőt vagy nem tudom mit, és figyelni, hogy hogyan alakulnak ki ezek a csoportok, és itt is megemlíteném Muybridge nevét, akinek a Mozgásanatómiáját aminek két részéről tudok, az emberi és az állati mozgásról. És itt tulajdonképpen egy emberi mozgásanatómia-tanulmányt látunk, helyzeteket, csoportlélektant, hogy hogyan mozognak el, milyen mozgáskódokkal ülnek ott az emberek. (szőke)
értékelés:

Hozzászólások

Csaba: pontosan ez járt a fejemben, ha nem is ezzel a filmmel, hogy mintha lemodelleznénk egy társaság kapcsolatait, és ábrázolnánk ezeket nyilakkal, körökkel, színekkel, mindenfélével.

Gábor: Én a színeket találtam majdnem soknak, de fekete-fehérben meg elveszik a kép a részletek zűrzavarában. Úgyhogy bevallom, a legharsányabb színen, a piroson tompítottam is egy kicsit külön, és igen, le is vettem a színtelítettségből. Még így is elég színes maradt a dolog. A furcsa formák és gesztusok pedig valóban furcsák, nagyon érdekes élmény volt így nézni magunkat. Extrém.

Nagyon érdekes, jó kép. Remekül használja a színek és minták keltette feszültséget és a szokatlan szemszög adta feszültséget. Mivel nem szoktuk embertársainkat a fejük teteje felől nézni, a köznapi gesztusokat sem egyszerű azonosítani, mint ahogy a függőlegesen felülről látott kávéscsésze megfejtése is erőfeszítést igényel.

Ilyen mozgalmas képen ülő emberekkel talán még nem láttam. Pózok, irányok, kapcsolatok... Nagyon tetszik. Azt, hogy a leckéhez viszonylag lazán kapcsolódik, számomra tökéletesen megmagyarázza a leírás.
Az "Egy csodálatos elme" c. filmnek egy jelenete ötlik fel bennem, amikor John Nash absztrahálja a galambcsoport mozgását. Talpas nyilak jelennek meg lelki szemeim előtt: ki milyen tartásban merre kommunikál. Ezek a nyilak szép történetet mesélnek nekem.

Új hozzászólás