10. ábra

2. rész: Az Estiskolától a Látszótérig

A válaszadók közel kétharmada az Estiskola beiratkozott tagja volt (19. ábra). Jelentős a különbség nemenkénti bontásban e tekintetben: a női válaszadóknak majdnem háromnegyede, míg a férfiaknak csupán háromötöde volt beírt estiskolás.

10. ábra

A volt estiskolás válaszadók harmada nem aktív látogatója a latszoter.hu-nak, míg a nem estiskolások négyötöde látogatja a honlapunkat (20. ábra).
   Jelenleg is aktív fotós vagy videós a volt estiskolás válaszadók egyharmada, a nem estiskolások ezen aktivitás alapján fele-fele arányban oszlanak meg (21. ábra).

11. ábra

Tendenciájában hasonló megoszlást tapasztalhatunk a válaszadók Estiskola-, és más fotós-rádiós közösségi tagsága esetében is: a volt estiskolások háromnegyede, a nem estiskolások kétharmada nem tagja más alkotó közössének (22. ábra).
   A más fotómegosztó oldalra feltöltők között valamivel több mint felearányban találunk volt estiskolásokat, míg a csak a latszoter.hu-ra feltöltőknek több mint kétharmada volt estiskolás (23. ábra).

12. ábra

A volt estiskolások gyakrabban használják a Facebookot: számuk majdnem kétszer annyi a naponta többször a közösségi oldalra látogatók között, mint az estiskolai tagságal nem rendelkezetteké, és a naponta egyszer benézők között is majdnem másfélannyi (24. ábra). Ugyanakkor a soha nem facebookozók között több mint háromszor annyian vannak volt estiskolások.
   A válaszadók közel kétötöde úgy ítélte meg, nem hozott számára lényegi változást a az Estiskola Látszótérré alakulása: a női válaszadók inkább érezték ezt a változást, megoszlásuk közelít a fele-fele arányhoz (25. ábra).

13. ábra

Nyilván nem meglepő, hogy az oldalt ritkán látogatók körében lényegesen nagyobb azok aránya, akik nem érzékelték lényegesnek a változást; az oldalhoz alkotással hozzá nem járuló látogatók egyharmada érzékelt lényegi különbséget, az aktív látogatók között a lényegi változást érzékelők aránya több mint kétszerese a nem aktív látogatókénak (26. ábra).
   Másfélszer nagyobb arányban tekintik a fotósok-videósok lényeginek a változást, mint a rádiósok, ám két és félszer nagyobb a fotósok körében azok aránya, akik nem tekintik lényegesnek a változásokat, mint a rádiósokéban (27-28. ábra).

14. ábra

Nem köthető jellemzően életkorhoz annak megítélése, lényegi volt-e a változás (29. ábra).

15. ábra

Az Estiskolából Látszótérré alakulás hatásirányultsága összességében a pozitív kategóriák felé tolódik, de jelentős a szemléletbeli különbség e téren a férfi és a női válaszadók között (30. ábra). Míg a nők válaszai között szerepel a többnyire negatív, a férfiaknál ilyen nincs; a nők legnagyobb arányban többnyire pozitívnak ítélték a változásokat, a férfiak több mint fele viszont semlegesnek.
   A lényeges számosságbeli eltérés ellenére hasonló az átalakulás megítélése az oldal aktív és nem aktív látogatói körében (31. ábra).

16. ábra

Az oldalon aktív tevékenységet kifejtők hasonló módon ítélik meg a változásokat: a fotós válaszadók fele, a rádiósoknak több mint fele többnyire pozitívnak értékeli a változásokat (32. ábra). A nem fotós és nem rádiós válaszadók esetében találkozunk többnyire negatív minősítéssel, és az ő esetükben a domináns válaszkategória a válaszaik legalább felét kitevő semleges.
   Többnyire semlegesnek ítélik azok a változásokat, akik nem is tekintik azokat lényeginek (33. ábra). Sokkal árnyaltabb a változások megítélése azok esetében, akik lényegiként élték meg azokat: esetükben a többnyire pozitív kategória a domináns.

17. ábra

A válaszadók több mint fele nem hiányol semmit az estiskolás időkből (34. ábra). A férfiak közel fele és a nők egyharmada számára viszont az átalakulás veszteséggel járt.
   A fotósok megközelítőleg fele-fele arányban jelezték, hogy hiányzik nekik pár dolog az Estiskolából (35. ábra). A rádiósok valamivel több mint kétötödében, az oldalt csupán látogatóknak pedig háromötödében szült hiányérzetet a változás.

18. ábra

A válaszadók életkori megoszlásában bontva a hiány megjelenését ismét nem jelenik meg egyértelmű tendencia (36. ábra).
   A szöveges választ adók leginkább Szőke Andrást (12) – főképp a látványát és nem a munkáját - hiányolják, de többször megemlítik a táborokat (6), a társaságot, a régi tagokat (3), illetve a videós képértékeléseket (2) is.

(Előzmény. - Folytatás.)

Új hozzászólás