Nagyon boldog vagyok, hogy most már több alkotó is önállóan döntve azt mondja magának, hogy ismétlem a házifeladataimat, hiszen új válaszaim, új kérdéseim, új szembesüléseim vannak a látszólag egyszerű leckékkel. Itt egy nagyon letisztult, nagyon puritán, ugyanakkor nagyon is mesei önvallomást látunk, annak ellenére - és ezért tartom fontosnak a fényképezést, ezt a fajta képalkotást - szóval annak ellenére, hogy Feri nagyon sokszor, amikor találkozunk, nagyon is tüskés tud lenni, és határozottnak tud tűnni, itt egy nagyon is lírai, finom, és Krúdy-szerű, hímzett, horgolt, fátyolszerű, ornamentikális játékot látunk. Elsősorban azért mondom ezt ornamentikális játéknak, miközben a valóság jelenik meg a képen, talán az őszi tájban, vagy technikai segítséggel sötétítve a képet, egy levél nélküli fát látunk, mégis ennek az elsősorban a fraktáljellege, a tükröztetett jellege, ezáltal egy elemeltebb, szimbolikus világa jön létre, majdnem úgy, mint a régi árnyképek, a IX. századi kartonból körbevágott formák, amelyek a fény-árnyék egészen letisztult formáját jelzik. A fán tudatosan nincsenek részletek, ezek az erek, mint egy szív koszorúerei, mint egy belső érhálózat röntgenképe jelenik meg, és ebben bizonyára nagyon fontos szerepe van az alkotónak, aki gondolhatjuk tudatosan hoz létre üzeneteket, tehát sejthetően itt a szimmetriának nagy szerepe van. A középponti részben mintha egy szívformát, valami belső út központját látnánk, ahonnan kétfelé szerteágaznak ezek az erek, ezek a kis folyócskák. Ha komolyan veszem, hogy a kép üzenete az első lecke, portré arc nélkülre érkezett, akkor azt kell, hogy sejtsem, hogy ennek a kettőződésnek, ami pontosan ugyanolyan, hiszen egy tükröztetett képet látunk, fontos szerepe van. Ugyanakkor valahogy pont a fa szimbolikájából olyasfelé visz el a gondolkodásom, merthogy kevés fogódzkodóm van, nincs hozzáfűzés a képekhez, valami olyasmi jut eszembe, amikor a fűzfa kapcsán egy kis faluban azt mondják az emberek, hogy a fa törzsére kötött szárítókötél hamar eggyéválik a fával, és a fáról csak sérüléssel választható le később ez az ideiglenesen odahelyezett külső szerkezet, mert egybeforrnak. Ezen a képen is ezt érzem, hogy a tükröztetéssel a két faformát, ami ugye valójában egy, azt az alkotó összeforrasztja, csak amíg a szárítókötél és a fa teljesen különböző, más funkciókkal, más formavilággal, addig itt a tudatosság a tükröztetésen, mint eszközön keresztül a szimmetriára törekszik. Ugyanaz forr itt össze ugyanazzal. Ha mégegyszer visszalépek az első lecke filozófiájához – és tényleg elég kevés fogódzóm van, úgyhogy ezt úgy értelmezzétek, hogy ez csak egy megközelítés – akkor szerintem, ha jól próbálom megérteni ennek a képnek az üzenetét, akkor számomra kérdéses, hogy mi az, ami 100 %-osan, szimmetriájában is párhuzamosítható az egybeforrásban, mi az a pár, az ember másik fele, ami pontosan ugyanolyan, ugyanúgy szervül, ugyanúgy hozza érben össze. Szerintem talán annyi a kérdéses a kép filozófiájában – hiszen formailag rendben van, a vizsgafeladat megvan – hogy vajon ebben a filozófiában tényleg fele-e, és ugyanolyan fele-e az egyik a másiknak, vagy kiegészítői, ellentétpárjai-e egymásnak, és így forrnak eggyé; vajon ennek az arányrendszerei és belső dinamikája nem abban rejlenek-e, mint a szárítókötél és a fa viszonylatában, hogy teljesen ellentétesek, mások, és mégiscsak egy történetet képviselnek egy idő után. Ha nem efelé mozdul el a filozófia, akkor meg azt kérdezném, hogy mitől szimmetrikus a tükröztetés, mitől kapcsolódik az első leckéhez, mi az ebben az egyesülésben, ami az 1. és 2. kategória, az A-B oldalban egyenértékű, mert a kép ebben a formájában erre nem ad választ. Hogy ezt hogyan lehetne megoldani, arra nehéz válaszolni, hiszen eszközként itt csak a tükröztetés eszközvilága áll rendelkezésre a külső szemlélőnek. És ha erről beszélünk, akkor már nem a tükröztetés, hanem valamilyen további manipuláció használata segíthetne. Ha ez az értelmezés lényege, amit én eddig elmondtam. Mivel a kép eleve sokszorosan manipulált, fényeiben, keretvilágban, tükröztetésben... akár még bátrabban is lehetett volna manipulálni és talán közelebb juthatnánk az első leckére adott válaszként a képben, mert most én úgy látom, hogy egy jó irány, egy mély felvetés jelentkezik a képen, de a mondatok még mindig csak félig vannak kimondva, és függöny mögött vannak tartva, szemérmesen, és kellő szakmai eszközrendszerrel fedve, így azt kell, hogy mondjam, hogy az első lecke, portré arc nélkül házi feladatra ez egy nagyon szép, nagyon jó, de csak félig kimondott üzenet. Azokat a fontos, és nehéz drámai mondatokat, amelyeket már az első lecke is vár, azokat ez a kép nem mondja ki. (szőke)
értékelés:
Hát Feri én a "csak kattogtatóművészek vagytok"-ot minősítésnek éreztem. Nyilván ez valami alsóbbrendű dolog, mint az ha valakinek "mondanivalója van a világ számára".
Én szeretnék jobb fényképeket készíteni. Valóban beiratkozhatnék az erre a célra létesült felsőfokú iskolába, ha addig valaki eltartana engem és népes családom. Anélkül sajnos ezt nem tehetem meg. Csak a soványka szabadidőmben tudok ezzel foglalkozni.
Véletlenül találtam egy (két) embert, aki azzal tölti a szabadidejét, hogy segít nekem, meg a hozzám hasonlóknak. Sőt, azt javasolja, hogy egymás képeit is véleményezzük, mert ez is segít. Hát én meg elhiszem. És tőlem telhetően igyekszem is.
Nem gondolom, hogy én hozzáértő lennék, sőt. Mégis azt gondolom, hogy azzal, hogy egy képet értékelek, segítek magamnak, mert ez kényszerít a tudatos, odafigyelő befogadásra, és esetleg segítek annak aki olvassa. Legyen az akár az alkotó, aki ebből megtudja, mit lát a képén egy másik laikus, vagy akár egy arrajáró harmadik, aki így nem csak a kopasz képet látja, hanem egy véleményt is mellé, amivel egyetérthet, vagy amivel vitatkozhat. Volt már, hogy SzőkeHegyi olyasmiket mondott az értékelésben, mint én akkor külön örülhettem. Volt, hogy egész mást, abból is tanultam. Az igaz, hogy értékelni a más képét kockázat. Kockáztatom, hogy hülyeséget beszélek, (ezt vállalom), és kockáztatom, hogy valaki szándékom ellenére megsértődik (ezt fájlalom). Nórának is szóltam már be olyat, hogy a fal adta a másikat. Nekem.
Neki lehet indulni a fotózásnak nagy szent akarással a világ megváltására, de eszközök, stúdiumok, tapasztalatok, próbálkozások és hibák nélkül valószínűleg csak nagy görcsös lufik születnek. (kivéve, ha zseni az ember, de az nem én vagyok) Én most próbálkozom, hibázok, tapasztalatokat gyűjtök és építgetem az eszköztáram. Nem gondolom, hogy én fogom A FOTÓT elkészíteni. Nem is célom. Saját magamhoz képest akarok jobb képeket csinálni. És erre mondhatod, hogy akkor kár a kezembe a gép. Legfeljebb nem értünk egyet.
Nem tudom ki bántott téged, de szerintem nem itt az iskolában bántottak, mert azt hiszem mindent olvastam, amit ide bárki is írt. Úgyhogy nem is értem miért kezdtél egyszer csak vagdalkozni magad körül. Ha esetleg én bántottalak volna meg, elnézésed kérem, nem volt szándékos.
Amúgy meg hogy a képre visszatérjek, az egyes lecke kikötése volt, hogy valamely testrészednek szerepelnie kell. Tetszetős munka, de a leckét nem oldja meg. Én azt gondolom, hogy ha már az oktatás elvi alapjait vitatjuk, akkor maradjunk anyiban, hogy a leckét kell megoldani. Alázattal. Feladat van, el kell végezni.
Szerintem.
woooow
ha nem az első leckére küldted vona, akkor csak azt mondom, wow
de így
én is portré problémákkal küzdök itten
örülök, hogy más is szélesebb skálán mozog portré téren
szépséges