Az külön öröm, hogy az ünnep házi feladatra egy mozgófilmet küldött Árpád, mert mozgófilmben pont a hangok, a vágások miatt sokkal bonyolultabb jól érthetően beszélni. Nagyon sok feltétele van. Világítások, szereplő kezelés, operatőr, feliratok, zenei szerkesztések, stb, stb. Tehát mindenféleképp az Árpád munkája, amit elküldött, egy nagyon összetett alkotás. A kategóriáját is meg kellene határozni, azt pedig úgy hívják, hogy kisjátékfilm. Mit nevezünk játékfilmnek? Olyan alkotásokat, ahol egyértelműen instruált, még akkor is, hogyha pici papír fecnikre megírt ötletdarabkákból, de fikciós, tehát megtervezett szerkezeteket látunk. Ez a film ilyen. Maga a formanyelve az hármas egységből épül. Az első és a harmadik egység mindenféleképp arra a nagyon is uralkodó és nagyon is meghatározó hangulatú zenére áll össze, ami a film legelején és a film legvégén szólal meg. Egy ismert dallamot feldolgozó zenei motívum, amely egyszerre romantikus egyszerre pedig ironikus hangzást kever. A film legelején egy városi környezetet, egy nagyvárosi környezetet látunk erre a zenére, amely tulajdonképpen egy diaporáma sor. A diaporáma, amely a 70-es, 80-as években nagy divat volt, olyan képek sorozataként működő zenére szerkesztett képfolyam volt, ahol többnyire áttűnésekkel, vagy egymásra fényképezésekkel hoztak létre laza vagy szorosabb szálon futó asszociációs történeteket. A film első részében a zenére egy nagyjából metrikus ritmusban összevágott áttűnésekkel kötött képsort látunk. A játékfilmes szakmában az áttűnésre a szakemberek azt a kifejezést használják, hogy lágyítja a történetet. Az áttűnésre mondják azt, hogyha valamit tulajdonképpen líraivá szeretnék tenni, lassítani szeretnék, használhatom, és a dramatikus szituációkat megkönnyítem evvel. Az első szakaszban egy ilyet, egy úgynevezett bevezetést látunk nyilvánvalóan azzal a céllal, hogy a nagyvárosi közeget mint helyszínteret mutassa be az alkotó, ahol a film középső szakaszában egy, ugyan egyszereplős, de nagyon is játékfilmi kis történetet tekintsünk meg. Ez az első rész ehhez kapcsolódik, ez tulajdonképpen a helyszín körüli világot meséli el nekünk. A középső rész semmilyen zenei póthatást nem használ. Hangokat igen, és ezek a hangok egyrészt egy narrációra, másrészt pedig belső térben történő mozgások hangjaira épülnek. A narráció manipulált, valószínűleg lassítást hoztak létre. Egy meglévő emberi hangot változtattak, torzítottak el. Ettől az egész picit Madách Imre Az ember tragédiája Úr hangjára is hasonlít, mert a sebességváltoztatással megmélyülő hang tekintélyt parancsoló szeretne lenni, vagy legalábbis ilyen hatással próbál dolgozni. A film középső részében viszont, ha elfogadjuk, hogy egy játékfilmes szituációt látunk, akkor az ott jelenlévő szereplőre a játékfilm szabályoknak kell érvényeseknek lenni. Azt kell elfogadnunk, hogy az ott látható személy függetlenül attól, hogy mi most keresünk-e valamilyen bizonyítványt erről, színészként van jelen, és mint olyan itt egy realisztikus helyzetben reális szituációkat kell megoldania, többnyire néma játékban, tehát a gesztusainak kell hitelesnek lennie. Ezek a gesztusok, ezek a mozgások és a hozzáválogatott mikro helyzetek, lásd – cigarettagyújtás, hűtőszekrény megtekintése, a spájzban lévő mozgások – mind mikro szituációk, de mint olyan, ebben a középső részben naturálisak, ugyanakkor ezeknek hiteleseknek kell lenniük. Többek között azért, mert a versszerű szövegmondás ellenpontjaként nagyon is drámainak kellene látnunk. Van is erre törekvés, tehát mindenféleképp a szereplő a színészi eszköztárában drámaian dolgozik, ugyanakkor sok olyan apróság van, mint például a cigaretta elszívása, vagy a papír tojástartók kidobálása, amelyek időnként túlságosan is teátrálisak. Ezek elsősorban a túljelzett mozgások, ezt az Estiklopédián érdemes megnézni. Főleg a némafilm világában voltak jelen, de arra a filmvilágra ez azért volt jellemző, ez nagyon fontos, mert nem tudták használni az emberi hangot és ezáltal mindent egy picit túl kellett hangsúlyozni. Itt a középső részben nagyon sokszor túlhangsúlyozottak az emberi drámához kapcsolódó gesztusok és ezzel az alkotó nem a drámai, fojtogató létezést hanem az elrajzoltságot éri el, miközben megjegyeznénk, hogy valószínűleg ez nem 100 százalékosan cél. Például a középső szakaszban egészen biztos, hogy nincs szándék öniróniára. Márpedig azok az elrajzolt motívumok, amelyek egyszerűen szakmai hiányosságokból is adódhatnak más eredményt hoznak létre, mint ami esetleg sejthető szándékként a filmmel kapcsolatban. Ehhez két megoldási képlet kívánkozik. Az egyik az, hogy igenis kell kellő öniróniával kell kezelni mindezt a középső szakaszban is, és magában az alkotási folyamatban erre van példa, hogy a készítők képesek erre, egészen pontosan az utolsó szakaszban, a zenei motívum visszatérésekor, amikor tulajdonképpen egy animációt látunk, nem is akármilyet. Ha nem ebben a helyzetben lennénk, akkor pici időutazást tudnánk tenni, akkor akár a Monty Python bizonyos animációs rendszereiben találnánk hasonló figura bemozgatást. Mégis azt kell, hogy mondjuk, hogy az utolsó szakasza a filmnek az tulajdonképpen már csak egy ilyen kis zárójel. Természetesen sejthető a középső szakaszban a lakás elhagyása után, hogy valószínűleg valamilyen drámai cselekménynek kellene következnie. Énhozzám tulajdonképpen a film legeleje és a film vége áll közelebb elsősorban azért, mert a film vége például, tulajdonképpen gondolati játékokat jelez, a film eleje ugyanúgy pont a zene miatt finom iróniát mutat, amíg a film közepét kénytelen vagyok pont a megformálás módszere miatt nagyon is komolynak tekinteni és nagyon is komolyan venni, legalábbis mint alkotói szándékot. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy pont a játékfilmi, szakmai felkészültség miatt nem biztos, hogy ezt az eredményt hozza a középső rész. Kellene picit talán sztakkatósabb, egzaltátabb rendszert használni erre a belső szakaszra. Másrészt pedig az egész film történetiségében nem érzem igazából motiváltnak az élet eldobását, az életfájdalom megjelenését. Maga a vers szövege, maga a manipulált szöveg is tulajdonképpen csak a fájdalom fogalmát járja körül, a miértet nem. És miközben valahonnan valahova próbál tartani ez a történet, olyan, mint hogyha csak egy megkezdett film egy bizonyos szakaszát emelték volna ki, mert nem tudtak volna többet föltölteni ide, erre a rovatra. És igazából hiába van a filmnek befejezése és bekezdése, nem igazán érzem azt, hogy valahonnan kiemelkedne ez a történet, és valahova megnyugodna. Még egyszerűbben fogalmazva az a kérdésem, hogy minden érhető, az, hogy van világfájdalom, de az, hogy miért az igazából ebből a filmből nem derül ki. Ha idáig el tudunk jutni és esetleg ez elfogadható, akkor számomra az a kérdés, hogy vajon maga az alkotás a 26-os lecke ünnep kategóriája Pap Árpádtól a Közelednek az ünnepek az valamilyen napló, amely természetesen mindannyiunknak szól és egy felkiáltás, amely nagyon egyszerűen fogalmazva arról szól, hogy – igen, egyedül vagyok - csak ehhez egy nagyon míves formát a játékfilm formáját használom, és ez egy vallomás, egy önvallomás, tessék mi mindannyian, akik itt vagyunk az Estiskolán figyeljünk oda, hogy Pap Árpád egyedül van, vagy pedig ez egy összetettebb történet? Ha ez a második verzió érvényes, akkor vannak szakmai problémáim evvel a filmmel. Nem jut el valahova, nem építkezik, még egyszer mondom, hogy azért, mert nem segít nekem, hogy megértsem, hogy ennek a fiatalembernek - a szereplőről beszélek - mi a baja, azon túl, hogy egy budapesti albérletben ahol egy 1940-es évekbeli gáztűzhely van, ahol eldobja az üveget, de az üveg nem képes eltörni, mi a baj? Ehhez nem jutok közelebb és ezért nagyon nehéz erről véleményt mondani, nagyon nehéz igazából ebben segíteni. Azt látom, hogy baj van. Nem tudom megmondani, hogy mi a baj. Én az alkotásra mivel nagyon sokat dolgoztak három disznót tudok adni, de azt szeretném mondani, hogy attól mert filmalkotásról van szó ugyanúgy érvényes az, hogy nem csak a formának kell működnie, és nem csak annak kell működnie, hogy valamivel sokat dolgoztam, hanem az egésznek a gondolati rendszerét is egybe kell tudni tartani, hogy a néző számára megközelíthető legyen. (szőke) értékelés:

Hozzászólások

Akkor lehet, hogy Lennon. Vagy valami latin.
Vagy mittudomain.
De neked is mondták, mert biztos jártál iskolába és ott mindig mondják.
Azt jelenti hogy nem az iskolának tanulunk, hanem a kettesért. Vagy valami ilyesmit.

Azon gondolkodom, hogy Lenin honnan tudott az estiskoláról, és hogy ez, amit írsz, valószínű óoroszul van, vagy nem tudom, de ez a Lenin kérdés ez megfogott.

Vitatkozhatunk is, de minek? Kicsit felkaptam a vizet, nem konkrétan ezen csak ide írtam. De megnyugodtam. Igazából nem téma, nem ez a dolgom.

Nem könnyű veled vitatkozni. :^)

Jaja, ott összekevertem... : )

Még valami: "Non scholae sed vitae discimus" ahogy azt Lenin oly bölcsen megmondta.
Szóval az estiskola nem lehet cél (csak Szőkééknek). Neked eszköz kell hogy legyen.
Szerintem.

Oké Gábor, végülis igazad van.

Árpád, szerintem örülj a három disznódnak. Ez eddigi melóiddal magasra tetted a lécet. András most már annál többet vár tőled. Nem olyan értékelést kaptál, hogy milyen jó kis darab ez, ötdisznó, hanem értelmező, szakmai értékelést. Ha az hiányzik, majd én odaírom minden filmedhez, hogy ez hűdefasza volt, de szögezzük le, hogy nem értek hozzá.
Gondolkodj azon, amit Szőke mond. Nézd meg, van-e benne, ami segít téged. Asszimilálj. Épülj.
A többi nem számít.

És ha valaki számára homályos, hogy mi a cél, akkor gonndolkodni kéne rajta. Én feltattem a kérdést és tudom mi a válasz.

Ha ez nem egy őszinte modell, akkor kérném az összes eddigi desznóimat törölni, és újrakezdem az eddigi leckesort az elsőtől. Az estiskola nekem nem eszkösz, hanem cél. Ha ez nem elég akkor küldök olynokat, mint az eddigi jóértékelésűim, amik annyira vettek igénybe ameddig a felvétel tartott. Ha itt agyok az nem azért van, mert hiszek, hanem mert bízom. Őszinte részvétettel: Pap Árpád.

Üdv!
Az elején az átvezetés hiánya tudatos volt, úgy gondolom üzenete van. Az üveg ledobását törésnek szántam, a kabátfelvétel meg talán tényleg sok lett egy kicsit, bár annak is szántam funkciót. Úgy gondolom, hogy a végében nincs semmi meglepő, elég egyenes vonalvezetésűnek szántam a történetet. Nem meglepni akartam a nézőt, egyszerűen csak lemodellezni egy jelenséget, világot, mint ahogy a szám is erről szól. Az pedig ne tévesszen meg senkit, hogy én vagyok a főszereplő... : ) (A metró mögé ugrás is halálos, csak kevésbé látványos :), bár elgondolkodtató az ötlet...)

Ahol változtatnék rajta: Az elején az ünnepi utcát összekötném a történettel, pl a karácsonyi fényekről a kamera felnézne egy ablakra ( így most kicsit elvész a két világ közti illetve a választásból adódó feszültség) a cipőhúzás után a tépelődés nagyon erős nyitás szinte azonnal helyzetbe hoz és adja a témát, baj lesz ezért ott ahol az üveg a füldre kerül sztem jó lenne látni hogyan, dobja dühösen ejti tehetetlenül mert így nem sugalja a végkifejletet hanem mintegy zárja a filmet ott akár így vége is lehetne, ha látnánk a hogyant az egy darabig még kérdésekkel látna el nyitva hagyná a megjelenő emóció kapcsán a dinamikát sztem, nem értem az asztaltájkép és a szereplő egymásraexponálását, a távozásnál az ablakon át látható kalapfelvétel után kihagynám a kabátfelvételt, viszont vagy az ünnepi utcára vinném a szereplőt vagy egy analóg ablakos képet készítenék róla egy érkező metróból....ja és ha magam vagyok a főszereplő akkor mindenképp a metró mögé ugranék:)

Majd lesz vidámabb, kedvesebb is. Sőt! Talán 2-3 hónap, és elkészül. Mert a világ ilyen is, olyan is.

Szia Arpi!

jujjjj, nincs semmi gond a filmmel, profi munka, de nem tetszik, pontosabban nem szeretem az ilyen tartalmu filmeket, bocsasd ezt meg nekem. Nem tudom hany filmfesztivalon voltal mar, de mindegyiken van jopar hasonlo temaju film es amikor egymas utan neha otot hatot is "meg kell" nezni akkor az embernek elveszi a kedvet egy eletre...
Remelem megkapod ra az otosfogatot :)

Feltettem a fórumba, hogy miket/kiket keresek. Várom a jelentkezéseket.

Akkor hamarosan jelentkezem részletekkel a fórumban a tehenes blogon. Vannak forgatókönyveim, meg terveim is a közeli és távoli jövőre.

Árpi,

első rész tudomásul véve, másodikról bővebb infókat plíz.. rendezni szeretnél és ehhez kellenek szereplők akiket rendezel? na de van konkrét elképzelésed, vagy ez most egy estiskola casting?:)

A színészi attitűdöket kikérem magamnak, az eltúlzás sajnos helytálló, mégpedig a színészi attitűdök hiányában ; ) Nem vagyok színész, viszont várom minden kedves erre affinitást érző jelentkezését, és jelentem hamarosan talán jelentkezem olyannal is, ahol tényleg csak a "rendezésre" kell figyelnem, és nem arra, hogy hogy mutatok a képernyőn, és az olyan-e, mint ahogy szerettem volna.

B:U:É:K:DCamilla:D és persze mindenkinek az estiskolán:P

húú... ez ...ez ...ez.... ilyen létezik, valóságalapú kissé (nekem) eltúlzott színészi attitűdökkel tarkítva. erős.

Hát, most így az új év előtti nap délelőttjén megnézve a filmedet, azt tudom mondani, hogy igen, van ilyen. Hajjajjj!
Jelentem: igazolhatom.
Ha nem is ennyire mélyen, de ma simán átélem.
Nekem nagyon tetszik úgy ahogy van.

Igy már tetszik a film!!! :)

Nem így teltek az ünnepek, egy problémát, és a társadalom viszonyát próbáltam lemodellezni a lehető legsarkosabban. Ilyen lett. (Szerintem jó : ) )

B'szki ez tényleg 18-as.pitbulviszki,csak aztat iszol?Tetszett a végén az a kékhátteres eufória,meg hogy ott már a realitással elvesztette a csávókám a kapcsolatot oszt mosolyog.

Szia Árpi! Remélem nem így telt az ünneped. Nagyon depresszív a film. Nekem emiatt nem tetszik, de ilyen élethelyzet van és nem lehet elmenni mellette, ezt is értem ... . Amúgy ügyes. Jó a színészi munka. De valahogy eltaszít engem. De biztos ez volt a cél.

Új hozzászólás