Ez a kép is kifejezetten ide készült, de tudom, kéne készítenem majd olyan "Gyümölcsöstál az asztalon" típusút is.
A csendélethez türelem kell. Ha van módod rá, keresni kell azokat a fényviszonyokat, ami neked segít és nem ellened dolgozik. Nem biztos, hogy optimális helyet találtál ahonnan fényképeztél, és az árnyékok is beleesnek a gödörbe. Ha vársz, mivel a modell nem szalad el, állvánnyal egy későbbi időpontban érdekesebb színeket találtál volna, és lehet, hogy az árnyékok és izgalmasabban mutatnának. (szőke)
értékelés:
elmondom bővítve is.
a valóságot már azzal is befolyásolod, hogy az optikán keresztül mutatod meg. a torzításával, a kivágásával, a döntéssel, mit mutatsz meg. ezen felül van egy esztétikai helyzet is. fel lehet dobni a gépet a levegőbe és exponáltatni közben, de az talált kép lesz maximum. a fotós dönt. neki kell döntenie. akár abban, hogy mit mutat be a közönségnek. ha a kezedben a gép, a döntést nem engedheted át a képzelt véletlennek. csinálhatsz úgy, mintha.
máshogy is mondom.
a fotós választhatja azt az utat is, hogy kivárja, míg az események úgy rendeződnek, hogy az általa elvárt és megáélmodott kép magától megszülessen. de akkor mnagyon sokat kell várnia, egy élet is kevés lehet rá. a helyzet tehát benyomással lehet a fotósra, de a fotós dolga azt transzponálni. ha azt elfogadjuk, hogy a kép egy sűrített üzenet, akkor a másik járható út, hogy úgymond fejben fotózod a történéseket és amikor benned elkészül a kép, akkor megkeresed hozzá azt az esztétikai megoldást, ami a legközelebb visz ahhoz, amit mutatni mondani akarsz. "aranylövése" mindenkinek lehet, de a fotós ott kezdődik, hogy képes reprodukálni dolgokat, függetleníteni magát a külvilág káoszától, és azt újrarendezve akár megalkotni a maga káoszát.