Nagy Sándor szobra

Nagy Sándor szobra

Demeternél volt a polcon, 6 centiméter magas. Berecz Pistának köszönhető, hogy szó került róla.

Latjuk, hogy a kep reakcio Pista kepriportjara, ugyhogy kicsit bajban vagyok, amikor egy elemzeshez fogok. Beszelhetek megint csak errol a keprol a korulmenyektol fuggetlenul, vagy beszelhetek a riport es a reakcio kapcsolatarol, esetleg beszelhetek netan a szoborrol. En valami masrol szeretnek, ami talan az elsohoz all kozel, de megis kicsit mas. A kep ugy kerult elenk, hogy Pista bekuldte a kepriportjat Nagy Sandor szobraszmuvesz kertjebol, erre Zsolt azt mondta, hogy ej dehat Demeternek van itthon tole egy szobra, es rovidesen fel is kerult a kep. Ami ebbol nekem szamit, hogy szinte percek alatt keszult a kep. Errol a "szinte"-rol szeretnek beszelni.
   Ha eszembe jut valami, es meg akarom mutatni, akkor eloveszem es lefenykepezem. Ezzel szemben itt vilagitast latok, faragott fat, lakkozott fat, iranyitva van a tekintetem, es egyensuly van a kepen. Ez a hozzaallas az, ami szoget utott a fejembe, hogy csak meg akarsz valamit mutatni, de fotoban gondolkozol, nem egy "snapshot"-ban, hogy mondjak ezt szepen, pillanatkepben, emlekkepben. Egy olyan helyet keresel, ahol a hatterbol kiemelkedik a szobor, mikozben sajat anyagahoz kozel allo alapon nyugszik. Leteszed egy fa asztallap szelere ket ablak kozelebe talan. Az asztallap melegsege atjon a kemeny fekete-feheren is, a lakk pedig kiemeli a szobron latszo faragasnyomokat. A fa erezete vissza-visszavezet a szoborra. A ket fofeny finoman vilagitja a ket mutatott oldalt, mikozben nem rejti el az eszkoz nyomait.
A kompozicio megintcsak erdekes. A tema kozeprol enyhen balra kimozditva (nehogy harmadolopontig, de talan aranymetszesen is belul), es ezt a kimozditast ellensulyozza az alap latszolagos ferdesege es meg az erezet is - kis plusz suly a jobb oldalra. A sotet hatteret mar emlitettem, semmi zavaro dolog nem marad, ami elvehetne a figyelmemet a szoborrol. Rapillantok a kepre es azonnal a fejreszre nezek. Egyreszt a hatter miatt, masreszt mert az az egyik legvilagosabb pont, de van meg itt valami. Az enyhen felso nezopont es a szuk elessegi tartomany azzal jar, hogy a fej teljesen eles, a labresz pedig egy lehelletnyivel eletlenebb. Ez a lehelletnyi epp eleg ahhoz, hogy a ket legvilagosabb pont kozul a felsot valassza a szemem, mielott gondolkodhatnek. Az utomunka van meg hatra, arrol annyit tudok mondani, hogy radolgozik a faragas nyomaira, pontosabban definialja, hogy mit latok. Nem tolakodo, de hatarozott. Amit mondani akartam mindezzel itt fent az az, hogy mennyit valtoztat az eredmenyen, ha az ember tisztelettel all a temahoz es a feladathoz akkor is, ha az "csak" egy pillanatkep. Biztosan leirod majd, hogy a fenti megfontolasok es lepesek egy resze zsigerbol jon. Nekunk meg, akiknek meg nem jon zsigerbol, erdemes lesz odafigyelni ezekre a sokat jelento aprosagokra, es magara a hozzaallasra. Ezert ez a kep egy jo lecke nekem. (bobák)

Hozzászólások

Nagyon jó írás Csabától, mint mindig. Köszi.
A kép meg jó, a szobor szép.

Csaba, a helyzet a következő. Egyrészt ez egy pirinyó kis faragás, alig pár centi, emiatt technikailag adta magát, hogy a majdnem makro érzetet kell erősíteni. És a többi, nos a többi sem csak ösztön. Egy része lustaság. Ez az asztalom, és egyszerűbb volt ezt használni. Persze ez jó párhuzam anyagában, de alapvetően a lustaságom volt nagyobb. Viszont a világítás az már melós volt. Este volt, a szoba fényeihez egy mobiltelefon ledjét adtam hozzá, ami elég kemény, tehát kellett vele játszani, hogy milyen távolság kell, hogy strukturáljon, de ne verje szét. (Nincs lakk, csak az idő, a kéz kosza, ami úgymond megfestette a tárgyat). És akkor a lényeg. Szarul megcsinálni valamit ugyanannyi, mint jól. Vagy nem sokkal kevesebb. Vacilláltam, hogy egyáltalán belefogjak-e, nem terepem a tárgyfotó. De úgy voltam vele, hogy ha már... ha már Pista feltette, megtisztelem őt ezzel, ha már a szobrász adta ezt Demeternek, megtisztelem őt is, szóval ennyi, nem több, hogy ha már, akkor már. Forgattam a kezemben, néztem, melyik a jó fele, honnan és hogyan érdemes megfogni ezt, aztán készült vagy 5 felvétel, mert a kis mélységélesség az át tud verni, és ennyi. A "labor" több volt abban az értelemben, hogy anyagszerű legyen, de ne legyen evidens, benne legyen a fa, de ne kiabáljon. Hát, így.

Új hozzászólás