Azt mondd meg nékem, hol lesz majd lakóhelyünk
Maradunk itt, vagy egyszer majd továbbmegyünk?
Itt van a város, vagyunk lakói
Maradunk itt, neve is van: Budapest
Azt hiszem, én azért is szeretem általában a művészi alkotásokat (vagy nem is fontos ez a minősítés, hanem elég "csak", hogy az alkotó emberi tevékenységet), mert önmagát és viszonyrendszerét meghatározhatja vagy kiválaszthatja az alkotó - így ugyanarról a témáról izgalmasan sokszínű megközelítés lehetséges. Közben én is, mint "fogyasztó" hasonlatosan, csak rám szabott viszonyrendszerek között érem el az adott alkotást...
A saját rendszeremben a keret kérdés nem különösebben fókuszált téma. Ha célja van, és értelmezhető számomra, vagy a mű része (mint ahogy itt e fotón belül is érzékelhető nekem egy keret) akkor teljesen rendben valónak is érzem. De van olyan szituáció, amikor nem értem, vagy olyan kódolt üzenetet érzek belőle, amely valójában nem tartozik a primernek jelzett üzenethez. Tamás úgy sommázta ezt, hogy modorosnak érzi jelen formájában a keretet. Erre egyfajta visszaigazolás is jött számomra László a magyarázatodból, mert tényleg, azt a technológiai vonzalmat érzem erős üzenetnek a fotódból is - pont a keret miatt - amit leírtál. Most úgy tűnik, mintha ez lenne az igazi önportré, ez a vallomása a fotónak. A modorosság abszolút nem az alkalmazott technológiában, vagy eszközválasztásban értelmezhető szerintem, hanem annak túlhangsúlyozásában.
Magam részéről egyébként nem állok vitában ezzel a megközelítéssel mégsem, inkább csak szemlélője vagyok. Lényegében csak visszajelzem a "fogyasztói" viszonyrendszerem, amelyben benne van az az apró csalódottság, hogy meg lett csillantva valami erősen nosztalgikus, amihez kötődöm, de végül is nem bontakozott ki előttem annak a rétegnek a számomra is érthető egyénítése.
A telefestett vászon konkrét témája kapcsán is született pár gondolatom, és remélem, nem túl terhes, ha megosztom azokat is :)
Az említett példáról az jutott eszembe, hogy festésnél, vagy grafikánál egyrészt a "vászonválaszték" jóval nagyobb, mint a fotós képformátumok száma. Sosem tűnik szabványnak maga a festővászon, mert nem csak belakható, hanem előre méretezhető is, ha arra van szükség.
Másrészt nincs valóságkényszer - minden felesleges rész lemaradhat a vászonról, vagy még jobban érthető ez grafika esetén - azaz ténylegesen üres területek lehetnek, mert (és ez a fontos, hogy) nem készül oda Valami, míg fotónál maximum el van onnan rejtve az a Bármi.
Harmadikként eszembe jut, hogy nem minden képzőművészeti ág működik úgy, hogy feltölt egy, a lényegi céljától független technológiai keretet (vagy hogy mondjam ezt) Például a kisplasztika vagy a szobrászat ettől a vászon-elvtől értelemszerűen függetlenek. De a faragó mesterek meg leszedik, levágják, lefaragják a felesleget stb... Miért ne lehetne vágni? Nem tűnik kevésbé tudatos művészi megközelítésnek... Ezért úgy érzem, hogy út, és követhető minta sok van, de éppen ezért el tudom mégis fogadni, hogy valaki pedig be szeretne fotózni egy előre adott területet.
Még annyit, hogy most, a terület telefotózásának elve számomra inkább az iparművészettel tűnik rokonnak, azzal, hogy egy adott tárgyat, mint hordozót kell feldíszíteni. Persze ezen mesterségbeli és művészeti igényessége miatt sem bagatellizálom ezt a kérdést, nehogy ez szűrődjön le belőle! Ez csak inkább a megerősítése annak a sok-sok lehetséges viszonyrendszernek, amivel kezdtem is ezt a hosszadalmas hozzászólást :)
Persze mindez szigorúan itt is egy laikus "szerintem" szerint :)
Értem Laci megközelítését, és nyilván minden példázat sánta, ahogy azt István meg is világítja. A festővászon ügyben azt gondolom, hogy jó annak, aki megteheti, hogy szabadon barangol a fotóformátumok között, bár például a digitális technika nem nagyon kegyes a négyzetes formátummal, valamiért nem nagyon fejlesztenek ebbe az irányba a kommersz-félprofi gyárak, az meg, hogy egy Hasselblad hátlap milliós szintről indul, szemtelenül drága. Tehát ha szigorúan veszem, akkor aki nem teheti meg, hogy kifizesse az árát, akár egy analóg Hasselblad szettnek, az kimarad a négyzetesből? Mondjuk ez az én kontrám.
Pro is jön. Ugyanis nyilván onnan kell kiindulni, hogy csak kép van, azaz csak a végeredmény számít, kit érdekel az oda vezető út, már ha a befogató felől nézem, és ebben pedig az alkotói szabadság az első. Aki úgy gondolja, hogy neki kell a keret, hogy neki segít ha van egy formai szabálykönyv, akkor ez így van rendben. Modoros akkor lenne, ha mindez nem önmagából következne, hanem valami utólagos maszatolás lenne. Ilyen például az instagramos telefonos világ, ahol előre legyártott keretekkel lehet szennyezni a környezetet, na, hát igen, az valóban modoros - de vissza is szívom, hiszen megintcsak oda jutunk, hogy képe és alkotója válogatja. És akkor itt a konklúzió:
ha a gondolat erős és áll a lábán, az behívja az eszközt és klappol minden. Ha tudom, hogy adott formai megjelenés, technikai cucc mit "tud" és mit nem, akkor ez eleve kalkulálható, azaz akár a hibákra is lehet építeni - lásd mobilos fotók, amiben nem győzöm emlegetni Gárdi Balázst, aki az iPhone-jából nem csak hogy kihozta a maximumot, de maradandót, sőt, egyedien, úttörő módon egyedülállót alkotott vele.Miközben tudható, hogy ha kell, előveszi a Leica filmes gépet, vagy a digitet, szóval tartalomhoz a forma... Amfora.
Ott csúszhatunk el, ha valamibe belemerevedünk. Ha már máshogy nem is akarunk gondolkodni, csak a saját - olykor begyakorolt - sémáinkban. Tehát az alkotói szabadság nagyon gonosz múzsa, mert bár mindent megenged, de abban nem segít, hogy miből mikor elég. Sajnos sok tehetséges alkotót láthattunk már a saját szoborparkjában bolyongani.
Ahogy az elemzésben írtam, itt nekem nem ad pluszt az, hogy ez most film és ez most teljes kocka, mert nem fontos. Készülhetett volna ez a kép máshogy is, ha lehagyjuk a keretet, akkor se esik szét, vagy a keret se tartja jobban össze, márpedig - és ez a keretezők felé egy talán fontos üzenet - akarjuk vagy sem, de a képhatár így a kereten kívülre kerül, a képet keretező szerelék is képalkotó elemmé válik. Azaz formává, színné, tónussá. Ha ez belefér, oké.