Pap Árpád: Étkezőasztal

Ez a kép egy asztalra dobott slusszkulcsot mutat. Ezek filmes eszközök, és a fotográfia nem lehet ennyire fecsegő, pontosan azért mert egy képbe kell sűríteni a mondanivalót. Lehet azt is mondani, hogy ezek együtt adnának ki egy történetet, de ez a történet se biztos, hogy összeáll. Így globálisan azt tudom mondani, hogy izgalmas lehet az, hogy filmfelvevővel fotografálunk, egy jó játék, de ahhoz, hogy ebből koncentrált munka jöjjön ki, és fotográfiailag is értelmezhető legyen, én azt tudnám javasolni, hogy először a fotográfiai kompozíciót kell az embernek tökéletesen elsajátítani. Ha csak a legutolsó képet nézem, a slusszkulcs sem nem centrális, sem nem dinamikus elhelyezésű, csak ott van az asztalon. Nem győz meg arról, hogy ez az egyetlen, és leginkább használható helye annak a kulcsnak. Márpedig egy csendéletnél, vagy egy ilyen kompozíciónál ez egy fontos dolog, hogy az emberben ne maradjon kétség, hogy mi miért és ott szerepel azon a képen. Én izgalommal várom azt, hogy ebből a filmből is láthassunk valamit, mint történetből, mert jóllehet ezek a kiragadott képek nem igazán kötődnek magához a filmhez sem, de annyira pedig nem lettek erősek, hogy fotográfiai szempontból letekerjék a nézők fejét. Azt a fajta didaktikus játékot, hogy ugyanazon az asztalon történnek dolgok, kicsit kimódoltnak gondolom, mivel a megjelenő történetek annyira nem karakteresek, hogy ez a poént elvigyék a vállukon. Ez kimondottan csak a fotográfiai megközelítésre igaz, jóllehet, hogy maga a film tökéletesen egyben tartja ezt az egész stuktúrát. Fotográfiailag, főleg ezekbe a leckékbe beleszuszakolva, én nem gondolom ezt teljesen átgondolt koncepciónak, bocsássa meg nekem ezt Ákos is, és Árpi is. Én abszolút partner vagyok abban, hogy kísérletezzünk, és feszegessük a határokat, de ehhez az is kell, hogy ezek az útkeresések, ezek a határfeszegetések a provokációnál tovább tudjanak lépni, mert az szerintem öncélú.
   Végezetül üzenet Árpinak: szeretném, ha megnéznéd Laila Pakalnina: A cipő című filmjét. Ugyanis szerintem kétféle operatőr-rendező viszony létezik, az egyik, ahol a rendezőnek vannak kifejezett képi víziói, és története, és ezt az operatőrnek lekottázza, aki a maga szakmai bázisát adja a filmhez, a másik, amikor a rendező a sztoriban erős, a képi világot pedig rábízza az operatőrre. Bármi is legyen, amit a későbbiekben magadhoz közel állónak gondolsz, az biztos, hogy a filmben is az a jó, ha erősek a snittek, nem lötyög a kép. Érdemes másnak is megnéznie ezt a mozit (kiskondáért esetleg kikölcsönözhető), mert iskolapéldája annak, ahogy a kamerát filmben kezelni lehet. Minden snitt egy fotorgafikus megközelítés benne, és mégis működő történetet látunk, nem öncélú vizuális önkielégítést.
   Üzenet Ákosnak: Árpi nagy dumás, és lelkesítő pasi, de ha feladod a magad fotós attitűdjét, akkor légüres térbe keveredsz és nem marad más támaszod, mint Árpi dumája, amiben aztán ha így mint itt, kiragadjuk a kontextusból a képeket, a király meztelen lesz. Ákos, javasolnám, hogy ha operatőrködni akarsz, a fotós leckéket kezdd el feldolgozni fotóban, mert akkor valóban létrejöhet olyan alkotói közösség közted és Árpi között, ahol Árpi robbanékonyságát jól kiegészítheted a magad akkurátusságával. De ne dőlj be minden Ápri-brahinak. Itt jegyzem meg, hogy a képek és a filmelőzetes is ha jól sejtem reklámja a filmnek, amit remélünk, hogy mihamarább láthatunk. (hegyi)

Hozzászólások

Hát, nekem ezek továbbra is izgalmasabbak, mint az Estiskola átlaga. Hiába, csak "frémek", mégis eltérítenek minket a megszokott amatőr fotózástól. Itt szeretnék visszautalni Fehér Vera képeire, aki szerintem, az egyik legtehetségesebb fiatal fotóművész jelenleg. Az ő Estiskolás képeinek is, legnagyobb erénye, a koncepció és az egyéni látásmód. Ezért, ha ilyet látok az Estiskolán, az nekem ünnep.

Mindenkinek aki nem Árpi és nem Zsolt: Megható ez a féltés, de azért túlzás. A rendezők azok rendezők, az operatőrök azok operatőrök, az úthengererek pedig nagy, nehéz közúton ritkán előforduló munkagépek. Az Estiskola tagjai között hivatalosan egyik csoport sem képviselteti magát jelenleg, legfeljebb csak néha úgy tesznek mintha azok lennének.

Ákos, beszéltem Árpival arról, hogy ő egy úthenger, és ha a kettőtök munkakapcsolatában is úthenger, akkor te legfeljebb egy bio kameraállvány lehetsz. Szóval kapaszkodj a tökeidbe és ragaszkodj a magad fotós látásmódjához. Neked is javallom A cipő c. film megnézését. Árpinak se árt, ha valaki gatyába rázza képileg, szóval nem lesz ez rossz, de tudod Ákos, dolgoztunk mi együtt, és abban szuper volt, hogy kenhetően álltál hozzá, mint a margarin, mert ott akkor azzal segítettél nekem, hogy elviselted az elmebajom. Na de nem is filmet forgattunk. Szóval Árpinak is el kell fogadnia, hogy egyenrangú alkotótársként legyél a projektben. Mondom, Árpinak is jobb lesz, ha nem szőkíti ki a haját teljesen. ;]

Köszönjük Zsolt, hogy komolyan vetted a dolgot. Szerintem mindkettőnk nevében mondhatom, hogy a saját véleményünket erősítetted meg, így nincs okunk vitára. Meglátjuk, hogyan működik majd filmként. Szerintem úgy sokkal érdekesebb lesz.
A rendező - operatőri viszony meg majd kialakul, de ha a rendezőnek már van kialakult elképzelése, akkor felfoghatom a dolgot kísérletezésként, és abból is tudtunk tanulni mindketten. Ráadásul ezeknél a snitteknél inkább a világítás adott nekem több feladatot.

Dió, a kezes-könyves képhez írok neked választ.

Tamás! Nem használom a harmadik nevemet, és az Estiskolába is csak két névvel iratkoztam be. De mostanában eszembe jutott, hogy később könnyebben rátalálhatok a saját digitális lábnyomomra, ha mindhárom nevemet beírom. Mert Gulyás Ákosból biztos több van mint Gulyás Ákos Vilmosból.

Ákos, én a képekről kérdeztem, nem arról, hogy ki készítetette őket. Bár elsőre én is bizonytalan voltam néhány pillanatig, de azután MAGAMTÓL rájöttem a megoldásra. ( De tényleg ! ) :)
Ám-azonban a "talp" még mindíg sűrű homályban.... Mitől 'talp' lecke a kezes-könyves konyhaasztal?
Ismét segítséget kérek.
Köszönöm.

Ugyanaz a személy, beiratkozáskor még nem volt Vilmos is. :) Ha akarja - Ákos! - majd szól és átírom, ha kell. (Attól más technikailag, hogy ha bejelentkezel, akkor azt hozza adatban, amit beiratkozáskor megadtál, ha nem jelentkezel be, akkor azt írsz amit akarsz, ha a mailcím egyezik, akkor a gép azonosnak mond.)

Bocsássatok meg egy öreg vidékinek, de valaki mondja már meg, hogy, Gulyás Ákos és Gulyás Ákos Vilmos, hogy viszonyul egymáshoz?

Elemzés előtt: a néző zavarodottságát az okozhatja, hogy az ilyen közös melóknál ki az alkotó. Pedig ez egyértelmű, az, aki a képet készíti. Mindegy, mi a duma hozzá, ki sugall és mit, az alkotó az, akinek a kamera a kezében van. Filmnél picit más a helyzet. Azt se feledjük, hogy ezek kvázi fotográfiák, hiszen filmből kiragadott képkockák. Tehát azt gondolom, hogy az alkotó(k)nak is át kell gondolni a határokat, és legfőképp helyre tenni magukban a kompetenciákat, aztán a többieknek, mivel a közösség joggal tart igényt a belső utak magyarázatára is, elmondani, mire jutottak, főleg Ákos.

Szerintem egyszerűen csak a képet kel értékelni. Bár az értékes információ, hogy Árpis hangulata van-e a képeknek, mert ez cél volt, tehát olyannak kell lenniük. A házi feladatokat 'letudni' viszont nem volt cél, csak mint képek az én nevem alatt jelennek meg. Azután ki tudja, talán készül valami film is...

Akkor ez egy kicsit bonyolultabbá teszi a dolgokat. Ha jól értem, akkor Árpi a rendező, Ákos a kivitelező. Árpi az ötletadó, Ákos a fotós. Így most akkor nem tudom, hogy kit kellene értékelni. Az biztos, hogy a képeknek tipikus Árpi-hangulatuk van. Attól is, hogy olyan, mintha filmrészleteket látnánk, még a fekete keret (?) is ehhez ad hozzá. De akkor az a kérdés, hogy itt minden gondolat az Árpi fejéből ugrott ki, az ő Hétfő délután, Talp, stb leckéi, vagy Ákos fogalmazta meg, tehát az ő leckéi? Vagy közös gondolatok? Ezt nemigazán tudom hova tenni, de minden esetre a képek tetszenek az árpis-filmes hangulatuk miatt. Tisztyelettel.

Ágnes! A képeket én készítettem, de Árpi megrendelésére. Ez végülis részletkérdés, a lényeg, hogy írjátok le, azt, ami eszetekbe jut róla, mert nagyon-nagyon kíváncsiak vagyunk. Én is tudnék pl. negítív véleményt írni a képekről, de a tietekre vagyok kíváncsi.

Árpikám, majd legközelebb úgy küldöd be ugye ahogy szeretnéd és akkor nem kell vacakolnom vele 2x, de semmi baj, tudod neked mindent. :)

Na szóval! Végignéztem a Pap Árpád filmjeit. Mert figyelmetlen voltam. De egyáltalán nem volt hiábavaló!

Amit a képekről írtam -az nyilván- Gulyás Ákosnak szól.

Hajaj... Én ezt nem biztos, hogy értem. Akkor végülis ezek a Frame-es képek az Ákos képei? Mintha Árpi lett volna odaírva. Csodálkoztam is, mondjuk, hogy Árpi mióta fotózik :)

Zsolt!
remélem nem tűnik szőrszálhasogatásnak, meg nekem róható fel, de a cím: Pap Árpád: Az étkezőasztal. Ha melós átjavítani, akkor persze így is jó, csak nem az igazi : )

Az ötlet jó. Nagyon tetszik.
Csendélet -rendben. Gyerekkor-rendben. A tavasz is. A hétfő délutánnál már kicsit rezeg a léc, de még elmegy....
A talp (11. lecke) amivel nem tudok mit kezdeni. :) Mitől talp? Segítséget kérek.

Végre valami érdekes az Estiskolában! Végignéztem az anyagaidat, főleg filmek. Azokhoz nem értek, de a gondolati alapot mindig érzem. Ez a sorozat számomra igen izgalmasan indul, akkor is, ha nem mindent tudok megfejteni. Remélem továbbra is dolgozol rajta! Én várom a folytatást.

Új hozzászólás