Tanulni kell a fákat

Tanulni kell a fákat

Fák

Tanulni kell. A téli fákat.
Ahogyan talpig zúzmarásak.
Mozdíthatatlan függönyök.

Meg kell tanulni azt a sávot,
hol a kristály már füstölög,
és ködbe úszik át a fa,
akár a test emlékezetbe.

És a folyót a fák mögött,
vadkacsa néma szárnyait,
s a vakfehér, kék éjszakát,
amelyben csuklyás tárgyak állnak,
meg kell tanulni itt a fák
kimondhatatlan tetteit.

(Nemes Nagy Ágnes)

Nagyon szép gondolat, amit megfogalmazol, képileg is egy nagyon jó ritmust hoztál, ami a kompozíciót illeti. Egy dologgal nem értek egyet: a mélységélességgel való játék. Ha elkezdünk a fényekkel játszani, és észrevesszük ezt a gyönyörűséget, ami a levélen létrejön, akkor én nem tartom jó ötletnek azt, hogy még pluszban bekapcsoljuk a mélységélességgel való játékot is, és ilyen kis mélységélességet hagyva életlenben tartunk lényeges részeket. Itt pontosan az lenne az izgalmas, hogy ezt az egészet nagy mélységélességgel, két dimenzióra hozva, a struktúrákkal és a fényekkel kezdjünk el játszani, és a néző szeme bolyongjon ezen az egészen, és megtalálja ezt a ritmust. Ha minden igaz, ez egy fikusznak lehet talán a levele, nagyon szépek ezek a növények, nagyon szépen öregszenek, szépen pusztulnak ezek a levélritmusok. Nekem a problémám itt a mélységélességgel van, nem tartom mindenütt üdvözítőnek a kis mélységélességet. Tudom, hogy ez, főképp amióta a digitális technika fölpörgette az objektívgyártóknak a kíváncsiságát, és 1,8-as, 1,4-es vagy még kisebb mélységélességgel rendelkező objektíveket is gyártanak, a fotósok ezt előszeretettel kihasználják. Izgalmas, hogy szétfolyik az egész, és egyszer csak valami karctűélesen berobban az arcunkba, ez valóban egy új megközelítés tud lenni, a tárgyiasság elutasítása, de van ebben valami líra is. De tessék észrevenni azt, amikor a líra megvan magában a tárgyban, a fényben, és oda még több líra nem kell. (hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

Én vettem ilyen előtétlencsesort. Az se jobb. :D

Igen ismerem ezt a növényt, van nekünk is egy, már majdnem akkora mint én (és az nem kicsi ;)). Ez a technika (előre-hátra mozgás), itt a fordított 50-essel még talán annyival nehezebb, hogy egy lélegzetvétellel is kimozdul a tárgy az éles tartományból :) Ennek ellenére én minden makró felvételemet ezzel a fordított objektíves technikával csináltam eddig... Szeretek ezzel babrálni!

Értem. Izgalmas - én fikusz lyrata-ra gondoltam, az hasonló ehhez, de az 3 tenyérnyi. Egyébként én úgy tanultam - igaz, akkor még nem nagyon volt szó automata élességállításról - hogy portrénál is pl. így állítok éleset, hogy belőni és utána testtel követni az élességet.

Itt most nem lehet akkor ezzel sokat mit tenni, de fontos, hogy a kis mélységélesség nem mindig előny. Az ember azzal főz, amije van, szóval értem a problémát. :)

Köszönöm Zsolt az elemzést!
A látszat ellenére ez egy nagyon pici levél volt, ezért egy fix 50-es objektívet fordítva szereltem fel a vázra, és úgy fotóztam. A megvilágítást oldalról vakuval oldottam meg, a rekesz maga f8 volt. Ilyenkor az objektíven való átlátás olyan kevés, hogy nem is láttam egészen pontosan hogy mi éles és mi nem, ráadásul ilyenkor nincs semmilyen fókuszállítási lehetőség sem, nekem kell előre hátra mozgással belőni az élességet, biztosan ismeritek ezt a technikát. Szóval ezért a kis mélységélesség ;)

Anita, Zoltán, köszönöm szépen!
Igazából ez a vers nem elsősorban a fákról szól, ez csak egy asszociáció...

Hangulatos. Nem tudom eldönteni, hogy ez kevés vagy elég-e a vers fa-gazdagságához illeszkedni... A folyó rajta van a kanyargásával, de a közelhajlás nekem kérdéses a teljes fa behozásához... Osztán lehet, hogy hangulatfüggő és objektíve elég így belenézni egy fába ehhez a vershez...

Új hozzászólás