Télen zárva!

Nagyon, nagyon izgalmas képet kapunk Nórától. Azért érdekes ez az egész, mert ez a kukucskálás ezen a kerítésrésen át olyan, mintha a valós világból egy mesei környezetbe kerülnénk. Egyébként ez a kép enélkül a két fekete harántcsíkozás nélkül olyan lenne, mint egy mesekönyv illusztráció. Ez köszönhető annak, hogy valószínű, hogy az az időjárási helyzet, amiben ez a kép készült jót tett optikailag a képnek, mert egy kicsit lágyabb formákat hozott. Én ennek azért örülök, mert a digitálissal csínnyán kell bánni, amikor utómunkázunk. Főleg egy jó minőségű objektívvel eleve egy karcosabb, élesebb képet ad a digitális, egy rajzosabb lenyomatot, és erre még általában rá is szoktak az emberek utólag erősíteni, és a végén olyan szinten kemény, kopogós dolog jön létre, ami a valóságtól már erősen elrugaszkodott. Akkor, amikor körbetekintünk a saját kis világunkban, abban a szobában, ahol ülünk, akkor is vannak közelebbi, távolabbi dolgok, amik a mélységélességet meghatározzák, de nem csak ez ami számít, hanem adott hangulatunktól függően vagyunk éberek, avagy melankolikusak. Ebben a helyzetben a megfigyelői státuszunk is változik, tehát ha egy kicsit jobban elbambulunk, akkor minden tompább, ha felriadunk valamire, akkor lehet, hogy hirtelen a fények és a körvonalak élesebbek, de ez megint olyan játszma, amit le kell tudnunk játszani. Az analóg ilyen szempontból kegyesebb volt, több olyan optikai processzuson esett át az adott felvétel, ami mind-mind az élesség kérdésen ronthatott. Volt az első szint, amikor magát az adott szituációt lefotóztunk, függött, hogy mennyire sikerült éleset állítanunk, függött attól, hogy tiszta vagy koszos volt-e az objektív. Még függött attól, hogy az adott negatívot hogyan hívtuk elő, milyen hívóban, mennyi ideig, függött attól, hogy milyen hosszan exponáltunk, bemozdítottuk-e. Utána ezt elkezdtük nagyítani, milyen papírra nagyítunk, mekkorát nagyítunk, szóval sok-sok olyan hatás, aminek a végeredménye az volt, hogy egy lényegesen megengedőbb, puhább kontúrokkal rendelkező képet kaptunk. Ez a kép sokkal jobban hasonlít egy analóg felvételhez annál, mintha ez egy éles kép lenne. Én ennek azért örülök, mert nekem jobban esik ezt nézni. Ami a képet illeti, a kompozíció is nagyon érdekes, ezzel a ferde két háromszöggel Nóra ráerősít arra, ami a templom és a kisautó-házak közötti differencia. Ez egy elgondolkodtató helyzet, hogy akkor, amikor ezek a templomok épültek, akkor egyszintes, maximum padlással rendelkező házakat építettek az emberek, nem volt akkor még szokás lakótelepeket építeni. Tehát mindig volt egy kiemelő szerepe annak, hogy a templomtornyok, a templomok nagyobb léptékben készültek el, magasabbak voltak a többi épületnél. Természetesen ennek van egy olyan oka is, hogy a harangszó minél messzebb elhallatszódjon, meg az, hogy az ember lássa kitűzve, mint egy ilyen térkép tájékozódási pont, hogy itt a templom, itt a falu szíve, lelke, közepe. Ez a kép erre nagyon jól rímel. Én kifejezetten örülök annak, hogy ebbe az idillbe, hogy esik a hó, harangoznak a templomban, az utcákon senki nem jár, szinte ünnepváró hangulat van, ez a kisautó beleszemtelenkedett. Azért jó, mert elveszi az egésznek ezt a túl finomkodó, édeskés ízét. Amikor kompozíciónál arról beszéltem, hogy mi magunk határozzuk meg azt, hogy mi a függőleges, és mi a vízszintes, ennek most egy ellenpéldáját látjuk abból a szempontból, hogy igen, itt most meghagyta Nóra a függőlegeseket és a vízszinteseket, meghagyta a normál formájában, de a két háromszöggel hozott egy dinamizálást. Ez a két háromszög az, ami nagyon hangsúlyos ellenpont minden dologhoz, minden képalkotó elemhez, ami egyébként a kép érdemi részében föllelhető. Én nagyon örülök ennek, és nagyon köszönöm, hogy Nóra ide beküldte nekünk. Megvan rá a három csillag, de ami miatt az Idő leckére kicsit kérdésesnek gondolom ezt, azért, mert, bár értem én azt a megközelítés, amit itt leír, hogy „télen zárva”, hogy az idő másként telik télen, mint nyáridőben, és bizonyos dolgok a téli időszakban alusznak, de ennél én személyesebb élményeket kutatok ennél a leckénél, a magunk saját viszonyát az időhöz. (hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

Az hogy zárva van, már egy elég világos utalás arra, hogy ez nem a falu főutcája... az új óraszámlap a kopottas tornyon szintúgy kivehető, sejthető... de lehet, hogy csak én látom.

Nagyon szeretem ezt a képet, de a műholdas órát és a remeteséget nem igazán látom a képen.

Ennél azért az időre több minden utal... ez egy skanzen, a majki remeteség cellaházai, ahol az idő áll már párszáz éve. A toronyban viszont egy modern, műholdas óra méri az időt és jelzi azóta is. Tudom, a remeteséget nehéz felismerni, mert a cellaházakat felújították. Mégis a 'télen zárva' talán jelzi, hogy ez nem egy falu főutcája. A kisautó mellesleg az ottlakó gondnoké.

Még annyit tennék hozzá, hogy ez a kép hóesésben készült, és szerintem ez is hozzájárul a lágyabb kontúrokhoz.

Túró a füledbe Zsolt! :D:D
Bezzeg amikor én beszélek a digi szemet karcoló élességéről akkor meg hallgatsz mint ... mint ... mint, hal a vízben.:)

Csak mondom, hogy élesség és élesség között is van különbség, ha összehasonlítasz egy digit és egy analógról szkennelt felvételt, látod, hogy az analóg korántsem olyan kíméletlenül éles. Az egy másik kérdés, hogy a digiten szocializálódott szem már azt gondolja természetesnek, ami a digit élessége, de valójában sok esetben bántó az az élesség, amire még rá is húznak egy kis sharpen-t, szóval nincs azzal baj, ha valami nem karctű éles.

Megvan a párja, élesen, napsütésben, autó nélkül... nem azt küldtem be. De megcsináltam.

http://href.hu/x/en8e

Ja, nekem tetszik az autó. Attól lett különleges. A színe még rokonságban is áll a torony színével.

Jó a keretezés.
Tényleg kár az autóért.

Nagyon tetszik. Mesebeli - pontosabban lenne, ha a sárga mecsbox nem hozná vissza a földre. Élesebb viszont lehetne.

Új hozzászólás