Úton, út széllel
Hatalmas bazi nagy kamionból készült a kép, Temesvár felé.

Kedves Norbert, értékelésnél nem szoktunk a hozzászólásokban írottakra reagálni, függetlenítjük magunkat attól, de ebben az esetben kivételt kell tennünk, mert ott nagyon fontos dolog került szóba a többiek képi reakciói nyomán. De előbb a te képedről: ez a munka bár mozgást mutat, de nincs önálló képi üzenete. Lefotóztad a suhanó tájat a kabinból. Jó, jó, de minek - ezt Demeter szokta kérdezni ilyen esetben. Mivel tükröződéssel is játszol, vagyis az ablak visszatükröz valamennyit a belső térből is, nem csak a visszapillantó tükör, így kézenfekvőnek látszik, hogy ez miért nem jelenik meg a képen erősebben? Vagy ha figyelmen kívül hagyjuk a belső történetet, akkor a tájnak kellene valami plusz információt hordoznia - legelő barikák, egy előzés, egy falu utcája, vagyis bármi, ami a jelen formánál érdekesebbet rajzol bemozdultságában. A technikáról is szólnánk, hisz a mozgás fotografálása épp azért nehéz feladat, mert ha a struktúrák nem izgalmasak, amit a suhanás mutat, akkor kell lennie valami élesnek, valami konkrétnak is - itt úgy véljük, hogy ha stabilabban tartod a kamerát, ez létrejöhetett volna.
   Megnéztük a többiek által készített elektronikus játékokat is, azt kell mondjuk, hogy azok maximum illusztrációk, de nem többek az eredetinél. Feri írta, hogy az elektronikus módosítás azonos a labormunkával. Ezzel vitatkoznék. Az kevésbé lényeges, hogy mire képes egy szoftver. Két út van. Az egyik esetében minden megengedett, az alkotási folyamatban a fotó elkészítése csak alap, és ami utána hozzákerül montázsban, rajzban, azzal válik értelmezhető alkotássá a kép. Erre Roland munkái a jó példák, ahol a fotó kiindulási alap, de csak ezzel az utómunka fázissal együtt lesz kész a produkció. A másik út, amikor a digitális állományon szoftverek segítségével azt a retus és módosítási munkát végezzük el, amit amúgy laborban is megtennénk. Mindkettő érvényes és elfogadható. Azonban számtalan példát látunk arra, amikor a nem tökéletes képből akar valaki szoftverrel kihozni valami érdemlegeset, ezzel e két út között pilinckázik. Ilyenkor készülnek azok a munkák, amelyek bár tetszetősek, de a munkafolyamat által a hitelességüket és ezzel az erejüket vesztik el. A képnek, akár az első, akár a második utat választja az alkotó, már az exponálás előtt fejben kész kell lennie. Így válik eszközzé a photoshop és nem céllá, magyarán a szoftver csak arra jó, hogy segítsen az álom megvalósításában, ő helyetted nem fog tudni álmodni. Rossz képből ha csak szoftvereket használunk, újabb rossz képet hozunk létre. Nem a fotó mondja meg, hogy mit akarj, hanem te neked kell tudnod ezt, hogy a gyeplőt ne engedd ki a kezedből. Arra szeretnénk ösztönözni, hogy - miképp az árnyékok esetében is - adj időt magadnak a témában elmélyülni és amikor kész a belső kép, azt öntsd formába. Ezt a leckét pedig ismételd meg, ezeknek figyelembevételével. (hegyi-szőke)

Hozzászólások

47
Értékelem!

Ehhez is hozzá akartam már szólni, mert nekem tetszik az ,ami a képen tulajdonképpen rajta van, az előre meg a hátranézés egyszerre, a kétirányba haladás, a közeledés és a távolodás egyidejű figyelése. Szerintem ez fontos, nekem tetszik amit látok, csak ahogy mindenki érezte, ez ebben a formában talán nem tökéletes. (De nem tudom, hogy annak kell-e lennie) Talán csinálnék még ilyeneket a helyedben.

48
Értékelem!

Szerintem, ha egy kép ennyi hozzászólást generál, megérdemelne egy sertést. Tudom, a Ti jogotok ezt eldönteni, de a mi okulásunkért is sokat tett Norbi, hogy beküldte a képet.

56
Értékelem!

Kedves Mindenki,
hihetetlen kafi dolognak tartom a konkrét véleményeket, és tanultam és próbálkoztam úgy ahogy tanácsot adtatok. Még aha élmény is volt, és olyan jó lenne ha továbbra is maradna ez a tendencia, hogy aki ért hozzá az igenis tegyen úgy a hogy Mácsai művészúr :) vagy Tamás Bástya művészúr :). Én igényt tartok erre... /megjegyezném Nagyúr megjegyzése hiányzott ide :)/

54
Értékelem!

Nem értem mi a gondotok? Norbi kérte, hogy segítsünk. Hát segítettünk. Ezek nem képek, hanem illusztrációk. Ennyi.
A lényeg, hogy Norbi tanult e belőle vagy sem?
Ha igen akkor az estiskola elérte a célját......

46
Értékelem!

Mondok én nektök valamit fijjug!
Legkevésbé az utólag módosított képekben érzékelem a mozgást! Vili?
A Norbiét tartom a legjobbnak! Ha a mozgásról beszélünk!

46
Értékelem!

Nem látok Én ellentmondást a kettőnk véleményében, nagyon kicsit sem. Csakhogy, amit Te bindzsizás- nak nevezel, azt Én öncélúskodásnak hívom. És szerintem a folyamatot ismerem kicsit, magamon figyelhettem meg, van egy olyan időszaka az embernek, amikor nem tud ellenállni a kisértésnek és bindzsizik. Csakhogy egy idő mulva (és egy kis Szőke segítséggel) le lehet arról szokni, és arra kezdi el használni, amire való.:)

45
Értékelem!

Na de Feri, az értékelésnél elmondom. Nem állítottam le semmit se.
A digitális is egy technika, az analóg is, az analógon belül ráadásul teljesen más egy 9x12-es kamera, mint egy leica, ez igaz. És az is igaz, hogy a digitális képalkotásnál sokan másképp akarják megközelíteni a képalkotást, mint azt az analógnál tették. Én azt mondom, hogy a digit képnél a szoftver csak szolga és ha nem így van, amikor valaki öncélúan lubickol a fotosopban, akkor ott nemhogy közeledne a megoldáshoz, de egyre távolabbra pacsozza magát tőle a szoftvere által.

Mást mondok. Addig, amíg a mechanikus írógép, a toll és a komputer word szoftvere között alig észlelhető különbség, ha a végterméket nézed, vagyis a formája más lesz a szövegnek, de a tartalmát nem befolyásolja, hogy mivel állítod elő, addig ez a digitális fotónál nincs így, mert igen könnyen elrugaszkodik a valóságtól az alkotó, miközben a cél, a kép, az üzenet nem egy dali-féle álomvilág, csak épp nem tudja, hogy hol kell abbahagyni a módosítgatást. Itt van ez a kép, ami alapvetően sok sebből vérzik, és ebből a képből azon az úton, ahol te és Tamás elindultatok, soha az életben nem lesz jó kép - illusztrálni lehet csak, hogy mechanikusan mire kell figyelnie legközelebb az expohnálásnál, és ez is fontos, nem is kicsit, mert tanulni lehet belőle.

Azt meg mondhatod, hogy a tartalom határozza meg a formát, és ez szép és igaz is, de a legtöbb esetben a gyakorlat azt mutatja, hogy e kettő kölcsönhatásban van, és a kép exponálásakor korántsem tudatos alkotó a szoftver által vél megvilágosodni, magyarán a bindzsizás közben találja ki, hogy mit is akar kihozni a munkából. Ez a megközelítés jórészt a digitális technika mellékterméke.

47
Értékelem!

Na, na! Áljon meg a gyászmenet.
Zsolt! Nem akarlak szószerint idézni, de minek is van akkor ez a véleményezési lehetőség? Végre van egy hely ebben a bazinagy cyber térben, ahol ÉRDEMBEN is lehetne vitatkozni, azt is a Pedellus akarja leállítani. :):)
Nem tudom, talán félreérthető volt, de Én sem gondolom, soha nem is gondoltam, hogy a fotólabor, azonos a digitális képfeldolgozással. Nem véletlenül mondom Én azt a hozzászólásaimban, hogy kép és nem fotó. Szerintem a digitális fotó, csak addig digitális fotó amíg az a memóriakártyán van, amint lekerül onnan, kép.
Kell szerintem azt látni, hogy két külömböző technológiával készülnek a képek, és ezeket nem lehet összehasonlítani. Egyszerűen Más. A grafikát sem akarja összehasonlítani senki a festett képpel. A hayományos fotográfiának, már többé-kevésbé ismerjük a határait, korlátait. A digitálisról az eddigi tapasztalatom alapján azt kell, hogy mondjam, hogy a fantáziát sokkal jobban vagy inkább könnyebben szolgálja ki. Ebből következően, nagyobb az átverés lehetősége, de mindég a tartalom határozza meg a formát, és nem fordítva.

39
Értékelem!

a szoftver nem azonos a fotólaborral. erről majd hosszabban is elmondom a gondolataimat.

41
Értékelem!

Norbi! Nem vagyunk ám olyan "nagyok".(legalább is Én)A fotószerkesztő is csak egy program, egy szoftver. Ugyan úgy, mint a Word, vagy az Excell. Ahhoz, hogy a gondolataimat a legjobban ki tudjam fejezni, használom a szoftvert, mint régen a fotólabort, több kevesebb sikerrel, de a lényeg, szerintem akárhogy is alakítom a képet, addig nem hazug, amíg a gondolatom, elképzelésem akarom vele kifelyezni. Egyébként szerintem most Tamásnak sikerült a legjobban.

48
Értékelem!

Hmmm... csak pislogok mit művelnek a nagyok... :) Nekem mind a kettőn variácó stúdió munka. Nehéz elfogadni a képeket ismerve az eredetit. Én mindig arra törekszek, hogy ott akkor az adott pillanataban a lencse elött megjelenő majd rögzülő kép kész termék legyen. Műveletlen fotós vagyok... tény! De a digitális kor adta lehetőségek nem szinpatikusak egy optikai eszközöket használó művészetben. Meg kell jegyeznem mind a két kép megfogott és gyönyörködtetett. Különbek mint az enyém. Köszönöm, hogy ennyit foglalkoztatok vele. Tanultam belőle megint. Jófejek vagytok :)

51
Értékelem!

Feri! Megkaptam és feltöltöttem ide:
http://kovacstamas.hu/test/macsai.jpg

Ez pedig az én elgondolásom:
http://kovacstamas.hu/test/vignorbi.jpg

Szóval ez így csalás, de mégsem, mert elkészíthető ilyen kép egyetlen kattintással is mindenféle utómunka nélkül, megfelelő gyújtótávolság és záridő választással. Ja és némi komponálással.

53
Értékelem!

... cak átalakul.:) Most nézem, hogy jól elszúrtam, megnöveltem a méretét. Elküldöm Tamásnak.

60
Értékelem!

Egyrészt kösz a feltöltést, a két óra semmiség, lesz az két nap is... :) Viccet félre, előbb az értékelést teszem fel, kész van, de munka is van rendesen és ezért picit várnotok kell mindenre, de semmi se vész el.

52
Értékelem!

Fel van töltve... lassan 2 órája.

54
Értékelem!

Feri! töltsd fel valahová és linkeld be ide, majd mi rákattintunk és ítélkezünk :)))))
(vagy küld el nekem, majd én feltöltöm és belinkelem)

53
Értékelem!

Úgy kéne ezt a vitát folytatni, hogy feltöltenénk a módosított képet, és alatta megvitathatnánk, a Te vitaindító kérdéseddel, miszerint: "Tetszik nagyon, de nem csalás ez?"

49
Értékelem!

Na ezt már szeressem :) Ez vélemény! Köszönöm Tamás bástya!

54
Értékelem!

Tamás bástya konkrét véleménye:
Nem tesz jót a képeknek a középre helyezés. A tökröt eltoltam volna balra így több jut az útszéli növényzetből ami ezáltal még jobban elmosódott volna. A záridőt úgy választottam volna meg, hogy a reciprok szabály alá essen (pl 30mm-es fókusztávolságnál 1/30-as záridőt becsülnek, amit még kézből meg tudsz tartani beremegés nélkül. Ezt hívják reciprokszabálynak.) a gépet hozzányomtam volna a kamion üvegéhez így az a tükörrel együtt mozgott volna, tehát a tükör és a benne látszódó fülkerészlet éles maradt volna és a többi részlet pedig mind csíkosan elmosódott volna. A tükör tartója is inkább a kép oldalából kellet volna, hogy kiinduljon, de semmiképp sem feleztem volna meg a kép aljával...
Na de ez nem szentírás, ez csak egy vélemény.

47
Értékelem!
45
Értékelem!

Megcsináltam az Én "változatomat" a képedből, hová küldhetem? Na, persze nem biztos, hogy tetszeni fog, de szerintem a mozgást, a haladást jobban kifejezi.

52
Értékelem!

Kedves Lacipapa és Tamás,
próbáltam én is ezt a képet megvági de akkor nem érvényesült úgy az elmosodó környezet és a visszapillantóban megjelenő éles kép közötti kontraszt. Ami fő üzenete lenne ennek a dolognak. Jól meg kell nézni ezt a képet mert a tükrőződéssel akartam többet mutatni. Köszönöm a rendszeres hozzászólásokat. Szeretném ha Tamás bástya :) is kicsit konkrétabb lenne és esetleg elmondaná javaslatait. Amatőrként szükségem van minnél több hozzáértő véleményére, jó tanácsára, útmutatására, mert hiába látom meg a szépet a jót ha nem tudom helyesen megfogalamazni.

49
Értékelem!

A soför is ezt látja, mikor a tükörbe néz. A tükör felső széle felett vágtam volna 7mm-rel. Nagyon jó kép.

45
Értékelem!

az ötletet jónak tartom, de a kompozíción még lehetne dolgozni...

Új hozzászólás