Visszaidő

Egy bemozdult, hosszú expozíciós képet látunk, ami túl is van exponálva, tehát az látszik, hogy egészen ki vannak égve a világos tónusok, és ezzel az alkotó egy hangulatüzenetet küld, egy visszatekintést, amiben én nem annyira a gyermekkort érzem, mint az gyermekkora való utalást, vagy visszanézést, és ez az, ami ebben a képben jelentkezik, a gyerekkor élményéről nem tudunk meg sokat, csak arról, ahogyan az alkotó visszatekint arra, de ez is csak érzet-szinten, a színek által, a formák által, és ez a kiégett, zajos, bemozdult helyzet által, mintha az ember elrántaná a fejét valami elől, mintha egy belső utazásba haladna, azaz azt gondolom, hogy a lecke céljaiban ott szerepel, hogy a gyermekkorról annak a viszonyairól tudjunk meg valamit, és én ehhez ezt egy első lépésnek elfogadom, maga az, hogy ez elkészült az, hogy foglalkozni kezdünk a kérdéssel, kinyitjuk az emlékládánkat, de az emléket még nem hívtuk elő. Az irányt elfogadom, és látható, hogy nagyon mélyen, érzelmileg közelíti meg az alkotó a kérdést, és ezért nonfiguratív, szinte festői az amit elküld, ugyanakkor a 16. lecke megjegyzésében van az a szókapcsolat, hogy gyermekkor. És a nonfiguratív érzésekkel kapcsolatban azt szeretném megkérdezni, hogy ha lenne egy 21. lecke az időskorról vagy egy 22. a nőiségről, akkor ez a kép, pont azért, mert az érzelmi része általánosságban jelenik meg, vajon nem lenne oda behelyezhető? Szerintem igen, mivel nincs konkrét kapaszkodó a képen, ami az alkotó szubjektív megközelítésén kívül, hogy ’igen, de ez nekem ezt jelenti’, azon túl nem használ a néző számára olyan formajegyet, ami a nézőnek segíten a megközelítésben, hogy tudjon haladni az alkotó meséjével. Azaz nem a kép érzelmi töltetével van a probléma, hanem alapvetően nagyon sok házifeladatra is be lehetne rakni, azaz ha bármilyen címet adok, akkor az absztrakt és a nonfiguratív azok bárhová behelyezhetőek? Szerintem ezek nem csak önmagáért való stilisztika lenne, hanem keresni lehet azokat a motívumokat, amelyekkel a konkrét feladathoz kapcsolható lenne az üzenet. És ez nem azért fontos, hogy pontokat gyűjtsünk, hogy túllegyünk itt egy feladaton, hanem azért, amit az induláskor is sokszor beszélgettünk, hogy anélkül, hogy nekünk bármiféle vizsgánk vagy papírunk lenne ezzel a munkával kapcsolatban, egyszerűen csak azt szeretnénk elérni, hogy értelmezzük a világot, a vizualitáson keresztül próbáljuk megfogalmazni ezt a világot, lássunk, és próbáljuk ezt a látást átmorzsolni és rendszerbe foglalni. Ismétlést kérnénk. (szőke)

Hozzászólások

gyermekkorodban ebihal voltál?
nagyon jó kép.

Új hozzászólás