A Zóna központi szobájában a legbelsőbb vágyak teljesülnek. Azok, amikről tán nem is tudunk... (Andrej Tarkovszkij, Eduard Artyemjev, a Sztrugackij fivérek, valamint a Stalker című film emlékére)

A leiratból egyértelmű, hogy Tarkovszkij Stalker c. filmjéhez vagy annak kapcsán készült ez a kis főhajtás, ugye itt a Sztrugackij fivérek könyve volt az indítólökés Tarkovszkij szerintem legfontosabb filmjéhez, egy olyanfajta furcsa sci-fi ez, ahol szinte semmit nem látunk a félelmetes szörnyekből, amik más sci-fi filmekben megjelennek, és éppen ez a döbbenetes, ahogyan a csernobili történet víziója hangokkal, orosz színészekkel szinte értelmezhetetlen környezetben, ahol semmi nem történik, és mégis végig óriási feszültség van jelen. Valahol a metafizikus Tarkovszkij is ennek az üzenetnek a része. Itt az alkotó erre a filmre utal, egy kis folyó vagy patakmeder az, amit itt látunk, amin elég gyorsan halad át egy vízsodrás és egy hínárszerű vizinövény a zenével hasonlatosan folyamatosan himbálózik, elmozog. Mivel ez a felvétel egy kézikamerával időnként svenkel, pluszban is mozgásban van és ezek a kézi kameramozgatások olykor bizonytalanok, és a víz belső mozgásrendszeréhez közel érkezve a növények elmozdulnak, érezhetjük ezt a furcsa, tarkovszkiji metafizikát. Amikor a kamera egy kicsit kijjebb nyit, akkor az alkotó nem bízik abban, hogy az önmagát ismétlő és mégis folyamatosan változó mozgás el tudja vinni a filmet, és ő kezd egy kicsit a kamerával mesélni, felfelé svenkel, hogy megmutassa, ott is van ez a patakocska, a hínár, lefelé is, ezzel rántja vissza a filmet a naturálisba, a reálisba, ebből a metafizikus történetből, és ettől veszti el a kézi expozíció a maga megismételhetetlen báját, és lesz az egész egy amatőrfilmhez közelítő ujjgyakorlat. A másik gond az, hogy nincs filmi lezárása a szerkezetnek, ezért én azt kérném, hogy a vágy kategóriában ismételjen. (szőke)

Hozzászólások

Szia, Dani!

A Sztalker SzVSz sürgösen pótlandó! ;-)

A kisfilmhez annyit, hogy eleve sem voltam 100% megelégedve az eredménnyel, de olyan technikai korlátok voltak (filmezéskor a patak 45fok ferde betonpartján egyensúlyozni, csak digitális zoom {tehát nem direkt darabos}, majd a vágás során a WMM folyton elhalása, végül az APE2 "szaggatása"), na meg néhány ötletemet sem lehetett megvalósítanom, így a viszonylagos elégedetlenségem ellenére végül mégis beküldtem.
De egyre több sebbõl látom vérezni e munkámat, ezért vissza is dobom magamnak újragondolásra és újraforgatásra...

megnéztem a solaris-t most (kb 15 év után újra - nem tudom pontosan mennyi - a stalker-t sajnos nem láttam:)
és utánna ezt a kisfilmet, nagyon jól idézed a tarkovszkij világát, de egy bajom akad ezzel a melóval az pedig a zoomolás. ahogy úsztatod a képet az nekem nagyon megy a vágy leckéhez, de ez a ráközelítgetés -főleg, hogy ilyen darabos- elidegenítő efektusként jelentkezik, ha ez direkt akkor jó, elfogadom, csak akkor nekem 4 malacos a film, a vágy kategóriában.
ja, pont GG ajánlotta nekem, hogy nézzem meg előbb a soláris-t és utánna a melódat. ha ő is így tett volna akkor neki sem lenne hoszú a buli.

Ja és merreforog?előte-utána

Végre.Na pont eféléket vártam egy tefélétől.Tudattágitó hatásu anyagokat hasonló mélységben.

Semmi vész! Egyszerűen lehet, hogy Tarkovszkij és a Sztalker (+Szolárisz) neked nem jelent annyit, vagy azt, mint nekem...
;-)

Azért ebből három és fél perc embert próbáló.
Na nem mondom, hogy untam (de igen). Az első két percben még vártam, hogy majd csak történik valami, utána már beletörődtem. Szóval szerintem ez szép-szép, de önmagában nem ér meg három és fél percet.

Új hozzászólás