Bajtársak! Több acél, erősebb ország!

Bajtársak! Több acél, erősebb ország!

Örülök annak, hogy vetted az adást az előző elemzésnél és egy másik nézőpontot találtál és ez a nézőpont lényegesen izgalmasabb. Engem mondjuk a könyöknél bevillanó lámpa ott a képhatárnál zavar, de azt azért tegyük hozzá, hogy ezek az úgymond színészi alakítások akkor hitelesek, hogy ha el tudjuk érni, hogy a szereplők át is éljék ezt az egészet. Én most nem arról szeretnék vitatkozni, ami már a kép kommentjeinél megtörtént, hogy a címadás mennyire szerencsés. Egyébként azt gondolom, hogy túl van gondolva, de erről le tudok mondani, ez annyira nem befolyásol. Ami a képen látható az egy nagyon érdekes átlós szerkezet csak bizonyos tekintetben ki is mozdulunk ebből az átlóból, van egy erős torzítás is ebben az egészben, ami formailag kétséges, másrészt pedig maga a gesztus egy kérdés, hogy miért is fogjuk egymás kezét, mit akarunk ezzel szimbolizálni. Mi ez? Valami körtánc vagy valami köszöntési helyzet, amit a két szereplő egymás között talált ki, hogy hogyan fogunk kezet, amikor találkozunk. Akarunk ettől többet is? Ez azért nem teljesen egyértelmű, mert nagyon erős az a háttér, ami szerepel. Ugyanakkor lássuk be, most én nem nagyon vagyok biztos abban, hogy a néző meg tudja azt állapítani, hogy ebből a gesztusból mi is az, ami érvényes üzenetként többet is akar mondani, akár filozófiailag, mint sem egy formai megfelelést vagy egy geget. Ami arra szolgál, hogy látványos képet hozzunk létre és elérjük azt a primér hatást, hogy a néző a sok ezer, naponta készülő képből ezt a képet válassza. Máshogy fogalmazva többször merül föl a gesztusban az öltözetnek a szerepe. A baseball sapka egy bizonyos kultúrkör ruházata. Ez elfogadható és működik ebben a háttérben, mert ez az ipari környezet, ez a külvárosi pusztulás ehhez a zenei vagy akár irodalmi világhoz, amit a sapka is mutat, való és illik. Abban nem vagyok biztos, hogy ezek a kabátok ebben a zárt formában is ezt ábrázolják, mert ez megint egy másik kultúrkör bekapcsolása. Tehát bizonytalan vagyok a jelmezt illetően. Aztán az is kérdés, hogy most akarom, hogy látszódjon az arc vagy nem. Nagyon nagy szerepe van annak, hogy ha egy figura a képre kerül, de nincs arca. Most itt bizonytalanok vagyunk, mert félig van, és ez inkább tűnik világítási problémának, mint tudatos döntésnek. Tehát vagy legyen arc és akkor alulról derítsek valamennyit, vagy ne és akkor hagyjam meg magát a gesztust. Aztán az sem teljesen egyértelmű a számomra, hogy ők most tényleg barátságban vannak és összekapaszkodnak, vagy ez valami harc vagy egy tánc vagy ez mi akar lenni. Bevallom őszintén, hogy maga ez az összekapaszkodás az, ami a legfurcsább az egészben, mert én még ilyet nem nagyon láttam, hogy az egymás iránti elkötelezettségünket ebben a formában fejezzük ki. Furcsa. Én még ezt visszaadnám ismétlésre. Dolgozzunk még ezzel, mert érdemes, mert maga a jelrendszer az erős és határozott. Bontsuk ezt még tovább. (hegyi)

Hozzászólások

Azzal egyetértek, ha az első három leckét még gyűröd, mert az erre szolgál többek között, hogy a jelentésekkel kísérletezzünk anélkül, hogy ehhez modelleket használva őket tegyük ki annak, hogy a munkánk során teszteljük az átviteli csatornát. Ettől még azt gondolom, hogy nyugodtan tessék tovább folytatni a kísérletezést, a plakátok tanulmányozását, ugyanis a plakát akkor jó és erős, ha nem akar egyszerre 23 sávon kommunikálni - itt pedig most a cím egy sáv, a két figura egy másik, a háttér egy harmadik, a ruha egy negyedik, nem sorolom, és ezek nem egy irányba mutatnak.

Köszönöm szépen az elemzést!
Az előző verzió értékelését én úgy értettem, hogy okuljak a korabeli plakátokból. Lehet hogy rosszul értelmeztem a plakátokat. Én azt gondolom, bár bevallom néha badarságokat is gondolok, hogy egy plakát asszociatív. Két csúnya bácsi egymás fülébe súg stb... Ezeket nem lehet felszántani a "na de az ott mit jelent" ekéjével. Vagy fel lehet, de előfordulhat, hogy nem visz előre. Bocsánat, de néha NyolcAdyKutasAHalÁll érzésem van. Ha lehet át szeretnék evezni valamilyen jelentésmentes vizekre egy kis időre. Köszönöm az elemzést!
http://vicc.zug.hu/galeria/818/a_nyolc_a...

Aha, már rég nem a képről van szó.

Nagyon izgalmas ez a beszélgetés, bár én úgy érzem túl van gondolva a dolog.

Ha már a barátság kategóriában van, és szocreál konnotációi lennének a képnek (azért csak jobb lenne az elvtárs a címbe, mellesleg Karthagót meg el kell pusztítani),
akkor már kéne valami ráutaló jel, hogy a képen ki a munkás és ki a paraszt, mert ugye ha ez szocreál és ilyen komoly egységben az erő akkor ez valószínűleg munkás-paraszt kellene, hogy legyen. Vagy ha nem csak barátság hanem "megbonthatatlan barátság" akkor meg szovjet-magyar, de akkor is kérdéses melyik a ruszki. Esetleg el tudnám képzelni, hogy mindkét szereplőnek szigorúan az egyik baloldala szovjet, a másik baloldala meg magyar legyen. Az - ahogy itt az angol irodalom szakon végzett kollégám szokta mondani - "real symbolic and shit" lenne.

(Én gyermeki éveim számával érdeklődve figyelem a tapasztaltabb Kollégák elbeszéléseit)

((Azt már csak zárójelekben említem, hogy hülyeországban az elvtárs a (szélső)bal, a bajtárs a (szélső)jobb oldal számára kisajátított terminológia. ))

Egyszerűbb ez egy fokkal - bajtárs az életben soha nem öntött acélt, a bajtárs harcol. Az elvtárs önthet acélt, meg hajrá a tervgazdaságban, előre. A szó szoros értelme, hogy baj-társ talán ha a kezdetekben megvolt, de használat közben ezt a vonalat elvesztette, maradt egyfajta kollegiáris megszólítás a hadiparban.

No de hol itt a katona?
Mondjuk a vas és acél országa konnotációhoz tényleg jobban passzolna az elvtárs, da amennyiben a címet úgy tekintjök, mint kezdőlökés az asszociáláshoz, csipetnci verbális iránymutatás a képhez, ennek nincs jelentősége. a szerepét így is betölti.
Szerintem.

Üzenet:

89-ig nem volt szokás lebajtársazni egy katonát, mert negatív konnotációi voltak a szónak. 91 után megint nem volt szokás, maximum sorállományút, mert akinek volt valami a vállapján az akkor már "úr" volt. Nem etimológiai hibát érzek itt hanem szezon és fazon kategóriában lévő hibát. Olyat mint amikor egy nemrég készült amerikai kalandfilmben a Csehszlovák határon a magyar határőrök gumicsizmában voltak. Na az a kép is csak addig működik amíg amcsiknak mutatják akiknek a vasfüggöny mögött minden a büdös balkán kategóriában van.
A cím zavaró. Lehet érteni, hogy mit akar, csak kicsit hibás mint az egyik haverom címadása, aki lefényképezte magát a szomszéd Harley-jával, aztán azt írta a képhez a facebookon, hogy "texasban az electriclightommal". Valamit hallott, csak félreértette, nem nézett utána, aztán akik tudják miről van szó somolyognak a bajszuk alatt, pedig a kép nem lett volna rossz.

Ezt itt a weben írtam, elvileg nekem is kellett volna jönni egy példánynak de nincs meg.
Szóval ha neked meg van, és nem zavarnak az eldolgozatlan sorják az élei mentén, akkor beírhatod, idézd vagy valami hasonló.

Teljesen barátságos vagyok!
Így ni :-)

Ki lehet, de mivel nem ismerlek, nem tudtam hogy fogsz kritikus hozzászólásokhoz állni. Ugyanaz privátban kevésbé éles.

Szilárd, érdekes az okfejtés, amit privátban küldtél. Ha nyilvánosan kezdtünk beszélgetni, akkor beszélgessünk nyilvánosan. Ki lehet tenni ide?

Csaba, amit itt írsz az rendben van, a kép is rendben van, nagyon tetszik, a cím viszont egy képzavart kelt bennem.

Távol álljon tőlem minden etimológiai szándék!

bajtárs
‘katonatárs’. Származékai: bajtársi, bajtársias, bajtársiasság.
Látszólag a baj (régen ‘harc’) és társ összetétele, s a későbbi szaktárs, kartárs, elvtárs és hasonló szavak ihletője. Valójában a török eredetű pajtás népetimológiai szellemű „értelmezése” hozta létre, valószínűleg a 18. században.

Úgy emlékszem elvtársak voltak, nem bajtársak.
A bajtárs, az inkább a "Kitartás, éljen Szálasi!" típusú kijelentések mellé működik,
meg 90-ben cserélte le egy darabig az elvtárs szót aztán úrrá evolválódott 91-ben a "százados elvtárs-bajtárs-úr" sorozattal.
Persze lehet, hogy valami egészen modern dologra utalsz, amiről közben lemaradtam.

Nagyon kedvesek vagytok. Nagyon köszönöm!

Itt is sikerült szerintem a javításod, Csaba. ahogy a vassal ritmizálnak a karok, meg a perspektíva, meg minden. Gratulálok.

Nagyon tetszik. Főleg ahogy a kép két oldala egymás felé húz, és ahogy összekapcsolódnak a vonalak. Erős, tiszta üzenet ez számomra, sikerült befogadni.

Köszönöm szépen, István! Én már annak is nagyon örülök, ha érdekes a fotó!
A kép Hegyi Mester biztatására született meg: a Rossz vér című kép kapcsán jelölte ki az utat, hogy bajtársiasság legyen a következő üzenet és okuljak a korabeli plakátokból. A cím nem vicc, hanem történelem. Létező szlogen volt! Az is tanulság, hogy ma már ezt poénként éljük meg.

Köszönöm szépen, István! Én már annak is nagyon örülök, ha érdekes a fotó!
A kép Hegyi Mester biztatására született meg: a Rossz vér című kép kapcsán jelölte ki az utat, hogy bajtársiasság legyen a következő üzenet és okuljak a korabeli plakátokból. A cím nem vicc, hanem történelem. Létező szlogen volt! Az is tanulság, hogy ma már ezt poénként éljük meg.

Úgy látom, a modellekben megvan az X faktor... :) A fotó nagyon érdekes, de a címével nem tudok mit kezdeni... Valami vicc? Ez az összekapaszkodás tényleg bajtársias, és a fő motívummal egyenrangú X, és sok szegecs tényleg az erős és biztos kötés, kötődés érzetét kelti.

Új hozzászólás