A látó

Részlet Batsányi János: A látó című verséből

Ó ti! kiknek szívek örök búba merült,
Ím, reménytek nem várt víg napja felderült;
Ím, az igazságnak terjednek súgári;
Dőlnek a babona fertelmes oltári,
Melyek a setétség fene bálványának
Annyi századoktól vérrel áradának.
Ama dicső nemzet felkelt ím egészen,
Mely a két világnak megváltója lészen,
S melynek már láncoktól szabad vitéz karja
Mutatja, mit tehet egy nép, ha – akarja!
Az ember elnyomott örökös jussait
Délre hozván, porba veri bálványait;
S míg köz ellenségink poklokra süllyeszti,
Hozzánk ím! ölelő karjait terjeszti:
„Álljon fel az erkölcs imádandó széki!
Nemzetek, országok, hódoljatok néki!
Uralkodjék köztünk ész, érdem, igazság,
Törvény s egyenlőség, s te, áldott szabadság!"

Láttam én már ezt a képet, ha jól emlékszem, véleményem is volt, amit most itt is megosztok veletek. Nekem ez a kép két félre szakad. Az egyik a modell, a vak öregember, a másik a lámpás. A kettő között semmiféle kapcsolódás nem érzékelhető, mivel az utómunka, ami szolarizáláshoz hasonlatos, teljesen összemossa a hátteret és a modell karját. Nem érzem ezt indokoltnak, hogy miért kell eltagadni, hogy a modell tartja azt a lámpást? Igen, értem, kell, hogy hangsúlyt kapjanak a szemüveg és a lámpás fehérjei, de azt gondolom, hogy most ez így szájbarágsra sikerült, ha Feri hagyja, hogy a háttérből maradjon valamennyi, az nem vont volna le a kép közlésének erejéből, sőt, kevésbé lenne kiabáló az utómunka. Azt is mondhatom, hogy ha ez egy kora esti időben elkészül úgy, hogy a lámpás valóban világít, a szemüveg mögő kerül két picike ledlámpa vagy más fényforrás, amitől az is világít, akkor az épp elég, és akkor szinte alig kell rásegíteni utómunkával a képre. Érdemes lenne ezzel játszani még Feri, ha megvan a szemüveg és a lámpás, mivel maga az ötlet jó, és ér annyit, hogy kicsit még forgasd, rágd a megoldását. Hogy ez mennyiben önportré, persze kérdés lehet, az iróniája érezhetően mácsais, szóval én elfogadom, de fentiek miatt kettő malac, és várnám a variációkat, az ismétlését ennek a beállításnak. (hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

Szeretném ezt a fotódat a mai adásomhoz kölcsönvenni, mint hívókép! Köszönöm! :) ( Ha pedig éppen ráérnél, és kedved is van belehallgatni, szeretettel várlak! :) )

Én gyötrődök már néhány éve ezen a TÉMÁN, és még nem készült el a fejemben sem, azt hiszem.
Köszönöm az elemzést, a véleményeket.:)

nekem is a vakság és egy filmélmény Tar Béla A londoni férfi

Két dolog jön elő nekem erről a képről. Az első, az a címmel ellentétben mindenképp a vakság. Ez a szemüveg nekem a vakok átláthatatlan szemüvegét idézi fel. A második asszociációm meg a 70-es, 80-as évek kisköltségvetésű filmjei, ahol jönnek mennek a barlangban egy fáklyával és a falakon jól látszik az ember árnyéka, kezében a fáklya árnyékával. Itt is valahogy egészen természetellenesek a fények. A modell és főleg a keze felülről kapja a fényt, miközben az egyetlen látható fényforrás lent van és a lámpával ellentétes oldalon se jelennek meg azok a mély árnyékok, amit várna az ember. Ettől aztán az egésznek olyan mesterkélt, stúdió íze lesz. Pedig a gesztusban lenne vitamin.

Az igaz Látó, láthatalan marad a fényben, ám Fényének szikrái utat mutatnak a setétben.
A képen látható Látó, szemlátomást megretten a látottaktól, de keresi a kiutat látomásai átláthatalan határain át...

Nekem ez a kep pont igy kerek, ahogy van...Szerintem erdemes volt varni.
Kicsit olyan, mintha az Eszaki-tenger partjan a vilagitotorony keletfriz ore probalna lampasaval utat torni a tenger morajlasaban.
De nem birom ki...az a szemuveges becsillanas....van abban barmi utolagos "biznyak", vagy csak egy sima tukroztetes pl alufoliaval?

Na most ehhez a képhez már félve írok benyomásokat, mert lehet hogy az én monitoromon tónusokban kevésbé gazdagnak látom. Némi hátteret csak alul látok. Fura, hogy a lámpa fénye nem jelenik meg az alakon, és talán ezért az sem tűnik triviálisnak, hogy a szemüveg lencséjében tükröződő fények arról érkeznek, amerre néz. Pedig biztosan ez volt a cél. És megjelenhetne még valami a háttérben csak folt jelleggel, halványan, de így egy kicsit talán üres.
De tetszik a kifejező tekintet (szerintem kétségbeesett), a testtartás, az arányok, a kellék, szóval úgy általában nagyon jó.

Új hozzászólás